Grand Theft Auto III (2001)

Alternatieve titels: GTA 3 | Grand Theft Auto 3

Apple iOS / Macintosh / Mobile / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox

Ontwikkeld door DMA
Uitgegeven door Rockstar

In Liberty City, een stad vol met maffia en bendes die elkaar naar het hoofd staan, beroof jij samen met je vriendin Catalina Vialpando een bank. Als je echter naar je vluchtauto wil rennen, schiet zij je neer en gaat er vandoor met haar nieuwe vriend Miguel, de Colombiaan van het Colombian Cartel. Tijdens het vervoer naar de gevangenis kun je ontsnappen, samen met 8-Ball, een bommenexpert die je in de maffiafamilie Leone introduceert. Je begint aan een grote tocht door heel Liberty City om Catalina en haar Colombiaanse vrienden te vinden...

avatar van Griekse God.
BoordAppel schreef:

De befaamde Dodo. Met dat ding vliegen was nog lastiger dan met een tank.

GTA III blijft een leuke game. Plezier en onzin stond duidelijk voorop en de chaos die je kan stichten was schitterend. Het donkere sfeertje beviel me ook wel.

avatar van rockgamer
rickazio schreef:
Dit spel was en is zoals Elvis in de muziek-wereld, revolutionair!

goed gezegt

elvis was nooit zo goed net als dit spel, goede vergelijking

avatar van wolff
BoordAppel schreef:
Nog steeds leuk om te spelen maar je gaat je wel storen aan het feit dat je niet kan zwemmen en aan de bizarre pop up. Ik vind het ook altijd erg jammer dat je geen helikopters en motoren hebt. Er zit ook maar één vliegtuig in de game en die is stukken moeilijker te besturen dan de vliegtuigen in VC en SA, al heeft dat dan wel weer wat.

Dat vliegtuig is een heel leuke uitdaging Het is mij gelukt om er goed mee te vliegen

avatar van Miss.Blonde
Minder leuk dan Vice City en San Andreas. Dat is eigenlijk het enige wat ik te zeggen heb, het is een leuk spel en met sommige codes word het wel grappiger maar het verveeld wel snel. En de stad is niet eens zo groot.

avatar van wolff
Dit is wel 2001 voor die tijd was deze vrijheid en stad enorm.

avatar van Them
Voor 2001 zou ik dit spel ook zeker vijf sterren hebben gegeven, maar ik vind 't gewoon niet leuk om hem nu nog te spelen... ik hou het nu op een 3.5 maar dat kan veranderen

avatar van dr channard
Wat vroeger misschien een topspel was , is nu een gewoonweg irritant spel. Ben ik het nu of speelt deze game drie keer sneller dan normaal? Dit maakt alles moeilijker met name het schieten op mannetjes , je gaat sneller dood en de politie komt door die immense snelheid in no time naar je auto om je eruit te gooien en te arresteren. Neen, ik heb dit spel ooit eens uitgespeeld en was nu bezig met het herspelen maar na het aantal keren mislukken van een missie door ongelooflijk toeval (auto die ontploft , en ja met die snelheid moet je haast houdini zijn om weg te geraken + politie arresteert me in sneltempo).

Misschien later nog eens hernemen.

Pastichio Rocker
Dat ligt aan jou, dit speelt niet anders dan Vice City en San Andreas.

avatar van dr channard
Ik heb net San Andreas nog eens gespeeld en dit speelt veel trager hoor. Het mannetje loopt niet als een gek rond met zijn armen heen en weer...

Pastichio Rocker
Klinkt meer als een bug. Waar speel je 'm op?

avatar van wiiplayer
Geen bug, San Andreas speelt idd trager als zowel Vice City en Gta 3. Bij die 2 kan je nog een 360' maken met je auto door 3 seconden gas te geven terwijl je naar links of rechts stuurt

Inderdaad

avatar van bvonk
Nu ook te koop voor Android en apple apparaten. Ter ere van het 10 jaar bestaan van het spel.

Heb hem zelf op mijn Eee pad, loopt heel soepel en besteuring gaat gewoon via de pijltjes op mijn dock. Hoop dat ze VC ook nog gaan omzetten naar Android.

Toen deze uitkwam werd voor mij eigenlijk een soort van droom werkelijkheid. Op deze manier freeroamen in een stad. De eerste GTA's waren het niet echt, Driver was het niet echt, dit was het.

Dit was het helemaal.

Weet nog hoe ik er in een hele dag in op kon gaan en er dan misschien twee uur verstreken leken.

En hoe ik het dan allemaal nog steeds voor me zag als ik dan uiteindelijk ergens diep in de nacht eindelijk mijn ogen sloot.

Gouden tijden.

Eerste plaats in mijn top tien en een dikke vijf.

Dit is nog eens wat je noemt een baanbrekende klassieker.

Inmiddels kennen we het allemaal wel dus erg mooi om zo van dichtbij mee te hebben mogen maken.

Of ik kan het natuurlijk ook zelf doen.

(ging iets mis met editen)

Dijk van een spel. Alles wat driver niet was

GTA III en Vice City naar PSN | Power Unlimited - pu.nl

Kijk, daar zat ik op te wachten. Mooie kans om deze brein blazende topper nog eens te spelen.

Op een of andere manier kijk ik er ook erg naar uit om alle muziek uit deze game weer eens te horen. Veelal vreemde speciaal voor het spel opgenomen nummers maar wat een sfeer.

En dan is er natuurlijk ook nog het vliegen met de Dodo.

Zin in.

Valt me op dat veel mensen deze dagen het belang van deze game lijken te onderschatten.

Dit was de grondlegger van het sandbox genre en plaveide de weg voor ontelbare andere games die inmiddels dit voorbeeld volgden.

avatar van wiiplayer
En dat is ook de reden waarom mijn cijfer zo hoog is. Het verhaal is verder niet leuk, de graphics zijn soms irritant (vanwege die vage trail) maar vooral de personages zijn saai. Deze GTA heb ik nooit uitgespeeld maar ik deed deze pas na San Andreas, Vice etc. Dat maakt ook verschil.

wiiplayer schreef:

Idem

avatar van Evil Eye
Destijds overweldigend, was al helemaal in de ban van GTA 2 en toen dit dan ineens kwam... goddamn wat een ervaring. Nu vooral een saai en vervelend spel, maar toen echt helemaal de shit man.

Een van de gaafste games die ik ooit speelde.

Dit is helemaal mijn genre spel. Ik houd niet zo van spellen waar je verplicht de storyline moet volgen.

Deze, Vice City en San Andreas zijn wellicht de leukste spellen die ik ken.
Ben echt verzot op het sandbox-genre.
Helaas zijn naast GTA niet alle spellen uit dat genre even sterk.

avatar van N811
Leuk dat je deze tegenwoordig ook op de iPad kan spelen

N811 schreef:
Leuk dat je deze tegenwoordig ook op de iPad kan spelen

Ik hoop dat hij ook voor android komt

avatar van royals
Deze is nog steeds mijn favoriete game in de serie. Wat één revolutie was de overgang van deel 2 naar deze 3D wereld.

@JustMike
Voor Android is hij ook al beschikbaar. Heb hem op mijn Asus tablet en is er leuk om weer eens te spellen.

bvonk schreef:
@JustMike

Precies als mijn tablet kapot is en niet meer terug komt... Even kijken voor op mijn mobiel misschien

avatar van Brains
Hij was op 13 september 2012 (De datum van jouw oorspronkelijke post) ook al op Android te spelen

Ik speel hem soms op de mobiel, maar het is geen heel prettige manier van spelen. Normaal rijden gaat wel, maar met actie op je scherm is het veel te lastig speelbaar. Twijfel erover of ik de game een cijfer moet geven voor de mobiel, want het zou niet te hoog zijn.

avatar van bvonk
Heb een tf101, daar kun je een dock met toetsenbord aanhangen. Dan kun je nog gewoon pijltjes en veel commandos gebruiken. Zo lekker als een PC werkt het natuurlijk niet maar vind het wel leuk om af en toe te spellen. Mijn punt is voor de PC versie.