Grand Theft Auto III (2001)

Alternatieve titels: GTA III | Grand Theft Auto III: 10 Year Anniversary

PlayStation 2 / PC / Xbox / Macintosh / Android / Apple iOS / PlayStation 3 / PlayStation 4

Ontwikkeld door DMA
Uitgegeven door Rockstar, Buka, Capcom, 1C-SoftClub en ak tronic

In Liberty City, een stad vol met maffia en bendes die elkaar naar het hoofd staan, beroof jij samen met je vriendin Catalina Vialpando een bank. Als je echter naar je vluchtauto wil rennen, schiet zij je neer en gaat er vandoor met haar nieuwe vriend Miguel, de Colombiaan van het Colombian Cartel. Tijdens het vervoer naar de gevangenis kun je ontsnappen, samen met 8-Ball, een bommenexpert die je in de maffiafamilie Leone introduceert. Je begint aan een grote tocht door heel Liberty City om Catalina en haar Colombiaanse vrienden te vinden...

avatar van Mart
Goed spel wat vooral toentertijd veel indruk op mij maakte, maar ik vind het spel te snel vervelen. Desalniettemin een goede game.

avatar van Paap
Ja, prima game hoor, top voortgezet met VC maar deze mocht er goed wezen. Veel plezier aan gehad: 4*

avatar van thomzi50
Mee eens, doet weinig tot niets onder voor Vice City wat mij betreft. 4*

avatar van sinterklaas
Jeetje das al een tijd terug dat ik deze speelde, mooie tijd was dat Nu ligt ie bij mij al een tijdje onder het stof. Maarja... hoe langer je wacht met het herspelen, des te leuker het word.

Voor de rest is dit ook een topspel. Echt mijn favoriet geweest. (en nog steeds mijn favoriet) Ok.. dit was een beginnetje van de nieuwe perspectief van GTA en je kan nog geen ramen en banden stuk schieten maar voor een begin is dit een topgeslaagt spel. Wat ik wel erg grappig vond is dat de hoofdrol speler nooit wat zegt en als ie op de grond valt zegt ie "unch" . En de missies zijn ook heel leuk. De mooiste vond ik dat je samen met drie mafialeden drie chinese gangsters moet doden en ondertussen word er een enorme gangwar in heel Chinatown, dus dan ga ik niet meteen die bazen neerschieten maar dan doe ik eerst even gezellig mee met het schieten op chinesen en daar heb ik echt eindeloze plezier van. Echt overal word geschoten tussen die Italianen en Chinezen en ik help even een handje mee. grr krijg nu de neiging om dat level weer te spelen. Als een missie me niet werkte en i had er geen zin in speelde ik gewoon nog die gangwar level en het verveelde nooit.

Verder vind ik het design ook erg mooi. Vooral voor een game uit 2001 en de drie eilanden zijn erg sfeervol. Vol met barretjes striptenten parken noem maar op. Verder is Liberty City gebasseerd op New York. Al zijn ze wel het zogenaamde vrijheidsbeeld vergeten.

Jeugdsentiment, topvermaak, noem maar op.

avatar van WeZet
De eerste 3d person GTA Game, het sfeertje was leuk en het ware goede graphics. Alleen de hoofdpersoon was nog al stil, maar het leveldesign maakt al veel goed.

***3.5***

avatar van Phoenix
Echt een wereldgame, die eigenlijk alleen nog maar beter werd en daarom soms wat weinig credits krijgt mijns inziens. De cartoony graphics, de voor die tijd al gigantische wereld, de gelauwerde GTA gameplay in 3d...

Ik kan me nog herinneren dat ik hier ooit een trailer van zag die ik wel 5 keer achter elkaar afgespeeld heb.

Ik zie dat Vice City, San Andreas etc. hogere scores krijgen, maar voor mij is GTA3 dé Grand Theft Auto game. Compleet vernieuwend, een voorbeeld voor zoveel andere games. Echter, originaliteit alleen red je het niet mee, omdat andere games je op den duur zullen achterhalen. GTA3 heeft daar echter geen last van, de graphics zijn nog steeds prima en ik vind dat de gehele GTA wereld, met al haar karakters, auto's, eilanden, missies, wapens, bonusgames, faciliteiten etc. nog steeds niet aan kracht inboet. Wat heeft deze game een geweldige impact gehad zeg! Speel hem toevallig de laatste tijd zo goed als niet meer, maar speelde hem destijds elke dag weer totdat ik hem éindelijk uitgespeeld had.

Prima verhaallijn, leuke karakters, veel impact...en uiteraard de stad, die gewoon leeft. Ik vond het geweldig, 5.0*.

Mooie herinnering: nog op het 1e eiland zitten en vanaf de pier over het 2e eiland uitkijken en fantaseren over hoe het er daar uit zal zien (damn, wat klinken die gameherinneringen toch nerdy).

avatar van Bart Tönjann
Goodfella_90 schreef:

avatar van Jorge-E
Erg goede game, kan me nog herinneren dat ik maandenlang aan dit geweldige spel gezeten heb. Vond ik toen zo'n geweldig spel. Als ik het nu bekijk is er niet veel te doen... 4 sterren voor deze geweldige game!!!!!

Deze maakte behoorlijk wat indruk op mij en vrienden. Een 2D spel die opeens 3D wordt, en in dit geval heel behoorlijk uitgewerkt.

avatar van Bart Tönjann
Klopt, uitermate indrukwekkend in de tijd dat het uitkwam.

avatar van Gizzmann
Geweldig! De vorige twee GTA spellen konden me niet boeien, maar wat was dit toch heerlijk groot met zoveel keuzes en mogelijkheden! Missies heb ik vaak genegeerd, een beetje rondcruisen en problemen veroorzaken is ook al leuk

avatar van martinstegenga
Dit was de nieuwe look van Gta. Door het 3D te maken vond ik het een geweldige game. Alleen wanneer je het met Vice City vergelijkt vond ik hem wel wat minder. Hierdoor krijg het spel van mij geen uitermate hoge beoordeling. Ik hou het bij 3.5 Sterren

avatar van sinterklaas
Ben hem weer aan het herspelen. Genieten.

avatar van martinstegenga
Kijk toch nog goed voor iets deze site, mensen gaan spellen overnieuw spelen !

avatar van veron35
Erg leuk spel. Mensen overrijden politie neerslaan en hun geweer stelen. Daarna weer vluchten voor de politie. Ook leuk dat je je niet persee aan de missies hoeft te houden.

Prachtige eerste GTA game in 3D. Hoef er weinig woorden aan vuil te maken, dit was helemaal (en nog steeds) de bomb. Ik weet nog dat ik het niet kon geloven, huh GTA in 3D?? En toch flikten ze het, petje af. ***** ongetwijfeld verdiend.

+ Graphics, vernieuwende gameplay, verhaal, missies, verslavend.
- Pop ups zo nu en dan, richten soms lastig.

avatar van Foetsj_NL
Zeer vernieuwend, ik was echt onder de indruk van de vrijheid en de graphics. Lekker missies spelen en met je bak rondscheuren, beetje om mensen schieten, en af en toe een hoertje oppikken en naar een afgelegen plekje gaan ( dan ging de auto op en neer ). Erg bijzondere ervaring !

5 *

avatar van Ravenstein
Een absolute klassieker en nog steeds de betere van de 3D GTA's, omdat deze de eerste was. De volgende 2 delen brachten ons meer en grootser, maar GTA III zette de toon en was indertijd iets dat we nog niet gezien hadden.

Een 4,5 en een plaats in mijn Top 10!!!

avatar van martinstegenga
Mmm daar ben ik het niet mee eens. Het mag dan wel de eerste zijn, maar niet de beste vind ik. Die uitspraak gebruik ik ook wel vaker, maar in dit geval vind ik Vice City en San Andreas toch echt wel een stukje beter. Maar voor die tijd was het inderdaad prachtig

Relax
Ik heb echt ervan genoten om mensen inelkaar te schoppen en slaan om geld te verdienen.
Op een gegeven moment was ik te rijk, wapens gekocht en maar verder gegaan met de missies.
Helaas kwam ik maar tot begin het 2de eiland op de PC daarna was me PC gecrashed.

Op de Playstation® 2 was ik daar nooit gekomen omdat ik zo grappig was om een code te doen dat je auto kan zweven en dan met je auto over de brug te springen en naar de 2de eiland kon
Ik heb het erg veel gespeeld, maar ik kwam er al snel achter, hoe verder je kwam met missies in de game, hoe meer je beschoten word tijdens freeroam door gangs.. oh wat was dat klote zeg.

Ik weet nog wel dat iedereen hier naar uitkeek en dat veel vrienden hem bij de release gingen halen. Zo ging ik met een vriend mee die hem ging halen. Ik weet nog wel dat hij de hoes goed bekeek, de game op de balie legde om af te rekenen en spontaan flauw viel middenin de winkel. Waarschijnlijk had het andere redenen maar het is leuker om te zeggen dat hij spontaan flauwviel bij de gedachte aan wekenlang fun met een nieuwe GTA

waat? Serieus? Hehe das pas humor van dat flauwvallen

Mijn buurjongen had dit spel. Ik was opeens uren in hun huis te vinden. Echt een mooi spel dit in die tijd was echt geen enkel spel wat zo mooi en uitgebreid was (vond ik dan). Het leukste is natuurlijk altijd een achtervolging beginnen en de politie zo lang mogelijk te slim af zijn.

avatar van hitman
super vet en zeer vermakelijk spel

4,5 ster

avatar van 7higer7
in het genre vond ik het een goede game alleen jammer van d weinige voertuigen die je kon beroven de missies daarentegen vond ik wel vermakelijk

Valt wel mee toch? Veel verschillende voertuigen die je stuk voor stuk stelen kan.

avatar van Gameinspecteur
een vriend en ik gingen allebei dit spel spelen
het was erg leuk om te zien hoe ik verder kwam
eerst kwam ik niet verder
dus speelde ik niet meer
maar later werd ik steeds beter erin
en nu zit ik op het 3de eiland
maar ik speel het niet echt meer
want heb nu me eigen console
echt top game!!!!

avatar van dvdfreak123
de eerste gta in 3d was vroeger zalig om te spele maar vind deze titel minder als vice city san niet omdat ze nieuwer zijn maar de sfeer en zo vind ik niet zo goed in deze

avatar van LeidseHoodie
dvdfreak123 schreef:

ik vind de sfeer hier juist beter. Maar nu spreekt NY mij ook meer aan dan miami en LA.
Na al die uren deel één en twee zal ik de eerste minuten GTA3 niet snel vergeten.
Later met de codes met vliegende auto's, geprobeert om op de hoogste gebouwen te komen, wel grappig om te zien hoe alles nog blauw was achter de huizen (waar je zonder cheats niet kon komen).
Klassieker.