Assassin's Creed: Brotherhood (2010)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
single player / online

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Brotherhood vervolgt het verhaal van Assassin's Creed II. Ezio Auditore di Firenze moet in Rome een eind maken aan de corrupte, machtige Templar Order. Door zijn geld goed te besteden, kan hij de stad weer in volle glorie herstellen, waarvoor hij beloond wordt met extra missies. Zijn strijd tegen de Tempeliers voert Ezio niet alleen, want hij leidt zijn eigen Brotherhood, een groep collega-huurmoordenaars. Hij krijgt hierbij hulp van Leonardo da Vinci en andere historische beroemdheden als Niccolo Machiavelli en Caterina Sforza. Daarnaast bevat het spel een online multiplayer modus. Hierbij heeft iedere speler de keuze uit verschillende personages, die allemaal hun eigen wapens en moordmethoden hebben.

Miskoop van eind 2010. Wat een kutspel ik vind het jammer dat je geen 0 mag geven. VEEL te korte storymode en de Multiplayer is zo slecht in elkaar gezet dat is niet gewoon meer.

Vorige week dan ook maar eens uitgespeeld met een speeltijd van 47 uur erop zitten en alles op 100%.

In eerste instantie had ik niet verwacht dat deze game mij zo zou vermaken, ik was eigenlijk van plan om deze game links te laten liggen, omdat het teveel naar uitmelkerij riekte. Maar ik ben alsnog overstag gegaan en ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want hoewel je Brotherhood als een add-on kan zien is dit toch een volledig op zichzelf staande game die zich in hetzelfde tijdperk en locatie afspeelt.

Ten opzichte van deel twee zijn er enkele verbeteringen doorgevoerd qua gameplay.
Zo kun je nu zoals de titel al aangeeft (halverwege het spel) je eigen 'Brotherhood' oprichten en assassin's rekruteren. Dit is een leuke toevoeging en je kunt deze assassin's ook inschakelen om doelwitten uit te schakelen in een missie, om de missie wat makkelijker te maken. Soms zelfs te makkelijk.

Qua missies is er een optionele secondaire opdracht ingevoerd als je de missie 100% wilt halen, hierbij kun je denken aan dingen als: gebruik alleen je 'hidden blade' om je doelwit te vermoorden of raak de grond niet aan tijdens je achtervolging enz.

Het vechten is ook aanzienlijk verbeterd. Voorheen was het gewoon wachten tot je tegenstander aanvalt en simpelweg counteren. Nu is het zo dat als je een tegenstander succesvol hebt vermoord je een serie aan kills aan elkaar kan rijgen totdat je geraakt wordt door een tegenstander mocht je niet tijdig kunnen counteren.

Qua wapens zijn er wat nieuwe bijgekomen, zoals: een kruisboog en een poison dart.

Verder zitten er weer de nodige upgrades van gebouwen in, het zoeken naar veren en vlaggen, zijmissies om je wel even zoet te houden naast het hoofdverhaal die zoals gewoonlijk weer aardig bizar is te noemen aan het eind.

Helemaal nieuw is overigens de online mode. Waarbij je de keuze hebt uit een stuk of negen personages die je kan zijn en verschillende modi kan doorspelen. Zoals een 'Free for All', 'Teambased', 'Co-op' en 'Treasure Hunt'.
Hier had ik zo wel m'n twijfels over, maar het is op zich wel goed uitgewerkt en is het zeker leuk om te spelen. Alleen de connectie problemen mogen wel opgelost worden, want het kan soms erg lang duren voor je in een game zit.

4,5 Sterren.

avatar van Roel-
Helaas, na lang wachten op een prijsdaling heb ik hem dan toch tweedehands gekocht. Ondanks dat ik het snel heb uitgespeeld en moeite had om te stoppen met spelen viel het me toch lichtelijk tegen.

Ten eerste de stad zelf, Rome, valt op door het gebrek aan structuur. Ik vind het absoluut geen fijne stad om doorheen te springen (bij lange na niet zo fijn als Florence) en de afwisseling met het platteland valt me niet goed. Had liever een tweede stad (net als Venetië in deel II) gezien. Verder werkte de grootte van de stad eerder tegen dan mee, het tunnelsysteem werkt matig (laadtijden zijn sowieso lang imo) en paardrijden is t.o.v. bijvoorbeeld RDR zeer matig en vooral erg onhandig in de stad zelf.

Ten tweede bevalt het verhaal me eigenlijk niet, het is weer min of meer hetzelfde als het vorige deel en het einde kon me alles behalve bevredigen (kan aan mij liggen, vind dat animus geneuzel sowieso niets). De hoofdmissies waren best leuk, maar vaak wel redelijk simpel. Heb wel af en toe met stomme verbazing gekeken hoe het spel me naaide door te zeggen dat ik niet 100% sync. had terwijl ik ABSOLUUT ongezien de missie had gespeeld. De sidemissions heb ik nog (lang) niet allemaal gedaan, dus daar zal ik niet over oordelen.

Het aankopen en opbouwen van de stad is - buiten het hogere inkomen - vrij zinloos. De shops zijn gelukkig wel in overvloede aanwezig waardoor je je niet een ongeluk hoeft te lopen om iets te kopen. De side quests zijn wel vrij frustrerend, zeker omdat ik aan het begin dacht dat je gewoon je items kon verkopen en dat ze dan optelden. Later bleek dat je ze op moest sparen en bij een bepaalde shop kon "inleveren", wat mij betreft mocht die informatie veel eerder gegeven worden.

Dan toch nog positief nieuws: het spel speelt als een trein, de besturing is - buiten hier en daar een onbegrijpelijk scheve sprong - zeer fijn en het vechten hebben ze wel verbeterd t.o.v. deel II. Het duurt minder lang met 'hakken' en de killstreaks zijn fijn en voeren het tempo wat op.

Hét nieuwigheidje - de brotherhood - is erg leuk bedacht, maar maakt het spel bij vlagen erg makkelijk. Met 6 assassino's hoef je je zelden zorgen te maken over grotere groepen tegenstanders en hierdoor zijn de Borgia towers erg makkelijk over te nemen. Wat op zich ook weer niet zo heel erg was, aangezien dat toch wel redelijk repetitief werd na vier overnames.

Voor mijn uiteindelijke oordeel zal ik proberen de sidemissions allemaal te volbrengen, maar ik kan helaas wel stellen dat het spel niet de magie heeft gebracht die ik ervoer toen ik AC II voor het eerst speelde. Het spel heeft het geluk dat ik het idee erachter - het klimmen en de volledige vrijheid - mij ontzettend bevalt. Ik hoop alleen wel dat Revelations een beter beklimbare stad krijgt.

avatar van rpger
Het algehele gevoel wat ik bij Brotherhood heb is dat de makers nu zuiver met hagel aan het schieten zijn. Zoveel mogelijk erin proppen en roepen: Are you not entertained?! Het probleem met Brotherhood, wat verre van een slecht game is, is dat de kern formule nergens is aangepast. De extra componenten zorgen uitsluitend voor een game waar alle uitdaging is uitgehaald en je continue zit te kloten met een onnodig complexe control scheme. In de hele campaign ben ik nooit doodgegaan in combat, nog voelde ik de behoefte om alle sidequests en achievements te halen.

Er zijn prachtige gebouwen om te bezoeken, en het is technisch nog steeds een absolute marvel. Maar nergens wilde ik elk hoekje ontdekken zoals bij open world RPGs als Morrowind of Oblvion. Wetend dat er nergens een verassing op je wacht of je beloond wordt voor exploratie.

Men kan beargumenteren dat dit nu eenmaal met alle Open World actie games het geval is, maar AC is daarvan wel het slagschip, en voor al het detail wat in de wereld gegaan is, is de speler zelf een beetje vergeten. Mijn verwachtingen voor een volgend deel zijn dan ook laag, de serie loopt wat mij betreft op zijn laatste loodjes, al krakend en zwoegend.

Requiescat in pace
Net heb ik Assassin's Creed: Brotherhood uitgespeeld, dus dacht: Laat ik gelijk maar even mijn mening erover geven. Dit is een erg goed spel, maar het heeft ook zijn fouten:

-De besturing was vrijwel niks aan veranderd, dus hier was weinig mis mee. Maar er zaten al wel wat fouten in, dat je assassin de verkeerde kant op sprong, en dus dood op de grond viel... En misschien hadden ze beter die free run-knop anders kunnen maken dan de ren knop, soms zat je te rennen en opeens sprong je van een gebouw af. Soms bracht dit fatale gevolgen met zich mee. Maar hier zullen we maar mee moeten leven!

-Het verhaal was gewoon net als in deel 2 erg spannend, leuk en bracht je op veel Mooie plaatsen (Colosseum, Vaticaan, etc.). Maar het bracht ook boeiende en spannende karakters met zich mee, waaronder Leonardo Da Vinci en La Volpe. Er zijn ook wat aanpassingen in de combat gemaakt. Maar dat is zowel goed als niet goed. Ik kan met beide wel een beetje op weg.

-Je wordt de leider van de Brotherhood. Dus je hebt allemaal assassin's onder je. Die je moet levelen door middel van ze op missies te sturen. Dit deed me denken aan die gratis online spelletjes zoals Gladiatus. Je moest hun trainen en omhoog levelen. Ik vond dit persoonlijk erg leuk om te doen. Maar dit was niet het enige wat je met je assassin's kon doen. Je kon ze namelijk ook inzetten als je iemand ge-assassinated wou hebben. Maar ook voor een pijlenregen, die ervoor zorgt dat je vijanden neer worden geschoten door pijlen.

Toch vind ik deze minder dan deel 2. De lift en andere toevoegingen waren wel leuk maar de multiplayer had stukken beter uitgewerkt moeten worden dan dat het hier gedaan is.
Maar toch 4.5
(en nu nog even achievement hunten!! )

Was ik de enige die op het einde niet de achievement: A knife to the heart niet kreeg??

Wat een heerlijk spel, gaat precies verder waar het in deel II is geeindigd. Voor mij des te meer bewijs dat II, Brotherhood en Revelations gewoon één spel moest zijn, maar Ubisoft zal vast vanuit winstoogmerk hebben gehandeld.

Hoe dan ook, ietsjes minder dan deel II vind ik, maar ook een fantastische game. Op naar Revelations..

avatar van gamefan
Ac: Brotherhood is wat mij betreft met kop en schouders het beste deel uit de serie. Ac II startte het Ezio-verhaal, en Brotherhood gaat hier mee door, maar weet dit nog vele malen meeslepender te doen dan zijn voorganger. Een geweldige bad guy in de persoon van Cesare Borgia, een fantastisch mooie stad in de vorm van Rome, spectaculaire sequences, nog steeds erg toffe personages, weer lekker veel te doen,..
Dit spel doet echt alles goed, op de gebruikelijke kleine details na natuurlijk. Qua sfeer en open world vind ik nog steeds Black flag het paradepaardje van de reeks, maar het betere spel is naar mijn gevoel Brotherhood.

Het gebruikelijke commentaar op Brotherhood is meen ik dat het te kort zou zijn, dat het zelfs beter een dlc geweest zou zijn voor ac II. Hier kan ik het alleen maar grondig mee oneens zijn. Ik heb volgens mij zelfs langer gedaan over Brotherhood dan over II, met uiteindelijk 31 uur op de teller. Ja, het klopt dat het hoofdverhaal korter is, maar er is gewoon weer zo veel tofs te doen, zoals de Romulus lairs, het verbranden van de Borgia torens, Oorlogsmachine-missies van Da Vinci, subject 16-video's oplossen, zelfs weer een (toffe) gratis dlc, enz.
Ook vooral een grafische upgrade tov ac II. Dit zal waarschijnlijk vooral komen door het feit dat deze beter geremastered is, maar in ieder geval was het erg aangenaam allemaal.

De minpuntjes dan: wederom is de Modern day-verhaallijn niet interessant, en hoewel het weer niet zo fel voorkwam in de game, zaten er in het begin en einde toch redelijk lange stukken in. De 50/100 synchronisatie vond ik in latere spellen ook al niet tof, en dus ook niet in deze. Het kan soms wel leuk zijn dat het iets uitdagender is, maar het neemt ook vrijheid weg en is soms ook erg vervelend. En het einde was misschien wel heel erg plots. Dit werd allemaal nog duidelijker door de dlc te spelen, maar toch.

Een dikke 4.5* voor het middendeel van de tot nu toe fantastische Ezio-trilogie.

avatar van legian
Het heeft even geduurd, maar heb hem afgelopen week dan toch eindelijk uitgespeeld. Tenminste de main game. De DLC en wat extra missies (en vlagen verzamelen) moet/wil ik nog doen komende tijd. En ook hier blijft de herinnering toch grotendeels overeind. Rome is een prachtige locatie en heerlijk om doorheen te wandelen. Zowel te voet als op paard. Hoewel dat laatste niet geheel soepel verliep.

Verhaal technisch volgt het deel 2 direct op. Waarbij Ezio verder doorgroeid naar een master assassin. Door de komst van de Brotherhood kan je andere assassins inzetten tijdens de missies. Wat een enorm fijne toevoeging is. Hierdoor krijg je veel meer vrijheid om missies en doelen op een eigen creatieve manier op te lossen. Daarom is het zo ontzettend jammer dat ze specifieke eisen stellen om de missies op 100% uit te spelen. Ik vond het toen al vervelend, vooral die tijdsgebonden stukken. Maar nu nog net zo vervelend. Veel zijn specifiek om het doelwit op een specifieke manier om te leggen. Wat juist tegen de vrijheid van de game indruist.

Ik heb er echter weer van genoten. De locatie, tijdsgeest is heerlijk. Ik blijf altijd fan van de renaissance periode in dat opzicht. Ook de personages zijn leuk, hoewel Cesare niet zo sterk is als badguy als Rodrigo in deel 2 was. Vooral richting het eind begint hij meer een zeurderig klein kind te worden. Het mag de pret verder niet drukken. Want de actie is heerlijk.

Deze maand nog de laatste dingen afronden en dan op naar het slotstuk van deze trilogie.