Assassin's Creed: Brotherhood (2010)

PC / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch
single player / online

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Brotherhood vervolgt het verhaal van Assassin's Creed II. Ezio Auditore di Firenze moet in Rome een eind maken aan de corrupte, machtige Templar Order. Door zijn geld goed te besteden, kan hij de stad weer in volle glorie herstellen, waarvoor hij beloond wordt met extra missies. Zijn strijd tegen de Tempeliers voert Ezio niet alleen, want hij leidt zijn eigen Brotherhood, een groep collega-huurmoordenaars. Hij krijgt hierbij hulp van Leonardo da Vinci en andere historische beroemdheden als Niccolo Machiavelli en Caterina Sforza. Daarnaast bevat het spel een online multiplayer modus. Hierbij heeft iedere speler de keuze uit verschillende personages, die allemaal hun eigen wapens en moordmethoden hebben.

spelfreak
Weird... nooit gehoord?
Google het eens zou ik zeggen.

Wat een heerlijk spel, gaat precies verder waar het in deel II is geeindigd. Voor mij des te meer bewijs dat II, Brotherhood en Revelations gewoon één spel moest zijn, maar Ubisoft zal vast vanuit winstoogmerk hebben gehandeld.

Hoe dan ook, ietsjes minder dan deel II vind ik, maar ook een fantastische game. Op naar Revelations..

Geweldig spel qua extra's, maar soms irriteerd me dood aan de besturing

1 van de overschatte games ooit in de geschiedenis!!

avatar van Tsjo-Wi
Omdat?

Heb je weleens deel 1 gespeeld?

je hoeft haast niet eens zelf te springen whaha.. bij dit soort games hoort dat niet vind ik, misschien bij LA Noire wel (waar je ook rent en de personage spring vanzelf wanneer het moet)

avatar van J0rea
Heb deze game nu 3 uurtjes gespeeld en ik vind het een erg goeie game.

Alleen lijkt het eigenlijk gewoon precies op deel 2..........

J0rea schreef:
Heb deze game nu 3 uurtjes gespeeld en ik vind het een erg goeie game.

Alleen lijkt het eigenlijk gewoon precies op deel 2..........

Lijkt inderdaad precies op deel twee, des te meer teleurgesteld ik was dat ze deeltje 2 en Brotherhood (eigenlijk gewoon 2.2) niet in één keer in één game hebben uitgebracht. Begint precies waar 2 eindigde. Maar ja, zullen vast deadlines hebben gehad om meer geld in het laatje te brengen.

Wel een goede toevoeging is de Brotherhood natuurlijk, een groot nadeel (althans voor mij) is dat hele 50- of 100% synchronisatie gedoe (ook bij Revelations). Vind ik persoonlijk niks aan en ik had dat liever gewoon net als deel II gezien.

spelfreak
Vind het niet zoveel op deel II lijken als iedereen zegt. Ik heb het gevoel alsof ik op een veel meer open wereld speel doordat ik niet van stad tot stad moet gaan, en er zijn ook niet zo veel laadschermen als in ac II. Het vechten vind ik ook juist beter in dit deel, en natuurlijk zijn de graphics beter. De brotherhood is dan ook nog een leuke toevoeging, en de full synchronisations, plus je kan naar elke memory terug gaan volgens mij. Ook als je uit de animus bent heb je wat meer vrijheid. Qua kern is het hetzelfde als deel II maar ik vind toch wel veel anders.

3bdelilah schreef:

totaal mee eens, ik vind dat synchronisatie gebeuren met dat 50 of 100% ook niks aan.

En verder ja, geld is waar het om gaat deze tijden.........

avatar van Martijn
Ubisoft heeft ook zelf al toegegeven dat ze meerdere 'tussendelen' uitbrengen om deel 3 te bekostigen die al 3 jaar in de maak is en miljoenen kost.

Opzich vind ik het niet erg, Ik ben er lang genoeg mee bezig geweest om het als 2 delen te accepteren.

avatar van dr channard
Ik snap niet waarom mensen altijd zitten te klagen dat dit deel samen met deel II moest zitten. Vorige deel was al behoorlijk lang en ik vind dat je in dit deel ook best veel te doen hebt. Voor mij is Brotherhood echt goed als alleenstaand spel. Ben nu al een week bezig en heb juist nu nog maar net een paar mede Assassin's/brothers verzameld door de vele side missions die je kan doen.

avatar van dr channard
Assassin's Creed Brotherhood vult aan waar het tweede telg is gestopt en doet dat met een zodanige perfectie dat het verbazingwekkend is dat de makers 'bijna' het voorgaande perfecte deel zelfs hebben verbeterd. Dit is net niet gelukt, maar komt dus aardig dicht in de buurt. Assassin's Creed Brotherhood blijft een ongelooflijk spel om te spelen en maakt het op sommige momenten zelfs leuker en beter dan zijn voorganger.

Om te beginnen met de gameplay. Het vechtsysteem is dan wel wat vermakkelijkt , maar het oogt allemaal enorm filmisch. Nu kan je namelijk met een druk op de knop een kill-streak uitoefenen op wachters, wat het gevechten soepeler maakt dan voorheen. Ook de intrede van de wachters op het paard is een plus, omdat het enorm veel plezier vergt een tegenstander op een paard neer te slaan. Ook de toevoeging van je medemoordenaars is voor mij enorm positief. Het is gewoon heerlijk om een target aan te duiden en je rustig kan genieten hoe je Brotherhood een mannetje omlegt.

Rome is geweldig en ookal vond ik de afwisseling tussen steden van het voorgaande deel toch iets beter, is Rome een betere plaats voor Ezio. Misschien komt het wel ook omdat ik Rome al twee keer heb bezocht en het een ongelooflijke nostalgie is als je het Coloseum beklimt, of de Engelenburcht in je vizier krijgt. Het is een ongelooflijk grote omgeving. Eén minpuntje vond ik wel dat het plattelandsdeel met je paard soms echt moeilijk af te leggen was aangezien je paard al schrik kreeg om van een klein platformpje af te springen.

Er zitten een paar missies bij die nog legendarischer zijn dan het voorgaande deel. De Leonardo missies waren geweldig en de romelus grotten stuk voor stuk spectaculair (denk maar aan die keer dat je in de ondergrond van het Colosseum op je paard iemand anders achtervolgt. Ook is er weer zo veel te doen in Rome. Er zijn enorm veel zijmissies beschikbaar en je kan deze keer niet alleen een klein dorpje herstellen van de armoede, maar heel Rome zelf. Dit vind ik een enorm leuke toevoeging. Zo kan je als speler kijken hoe Rome steeds groeit door jou toedoen.

Een klein minpuntje. Dat synchronisatiegedoe (50 procent/100 procent) hoefde niet voor mij. Dat haalt de vrijheid in de game een beetje weg.Ook het revolutionaire dat deel twee wel had is er wel weg. Ondanks dat is Brotherhood een game die je zeker moet gespeeld hebben. Machtig !

avatar van ix-mario-x
singleplayer is zeker 5* waard, maar multiplayer sucks:( want te vaak invite/join probleem gehad!

avatar van J0rea
en dan geef je de game 3*??!

Ik zie de multiplayer als een erg klein extratje die ik nog maar een paar keer gespeeld heb!

avatar van Mr. Olaf
J0rea schreef:
en dan geef je de game 3*??!

Indeed. De multi was swah, maar imo koop je de AC games voor de singleplayer. Daar is eigenlijk ook het grootste gedeelte van mijn cijfer op gebaseerd. Maar dat doet iedereen dus op zijn eigen manier.

avatar van Martijn
De multiplayer zorgt er bij mij voor dat het niet een 4.5 maar een 5 is . Heb ik mij uren mee vermaakt!

avatar van Bombong
Vind de multiplayer van ACB ook nog steeds erg leuk, hoewel ik er niet goed in ben. Er zitten wel wat foutjes in die nogal eens irritant kunnen zijn. Zo heb je vaak een heleboel keer achter elkaar dezelfde figuur waar je achteraan moet of die achter jou aan zit. Als dat toevallig net een vervelende cheater is, wordt het onmogelijk om een goede score te halen. Maar verder blijft het een mooie multiplayer die je op verschillende manieren kunt spelen.

De beste AC als je het aan mij vraagt. Gewoon een erg leuke game.

Ik ben persoonlijk iets minder enthousiast over ACB. Op de één of andere manier maakt het veel minder indruk dan deel 1 en 2. Eigenlijk wel raar als je kijkt naar de hoeveelheid aan opties. Ik heb hem nog niet uitgespeeld, dus het kan nog veranderen natuurlijk .

avatar van ilovePS3
de minste assassin's creed die ik tot nu toe heb gespeeld maar nog steeds een geweldige game dat wel

SeptuSword
Kan weinig kwijt over het spel, het is een door spinsel van deel 2 qua gameplay. Helaas is het verhaal voor mij een stuk minder interessant, voornamelijk het einde met Desmond gaf mij hoofdpijn, erg vervelend en langdradig. De "Brotherhood" die je nu onder je hoede hebt is een geweldige toevoeging, leuk ook dat je ze kan trainen met missies.

'je hoeft niet eens zelf te springen whaha'

Nadat ik onlangs het einde van Black Flag wist te bereiken bleef het hele AC ding toch nog een beetje kriebelen bij mij. Vandaar dat ik toen heb besloten toch om deze, die tot nu toe altijd onbespeeld was gebleven, toch maar eens ergens vandaan te trekken. En ik moet zeggen dat valt bepaald niet tegen. Hoewel Black Flag een uiterst genietbare ervaring genoemd mag worden is het waar dat die game toch in mindere mate een AC feel over zich heeft, en meer doet denken aan misschien wel de beste piraten game tot nu toe.

Je voelt je in die game meer een ruige piraat dan een stoere assassijn en dat heeft dus wel zo zijn voors en tegens.

Ik weet nog hoezeer AC2 mij kon smaken en iets aan het hele Italiaanse Renaissance sfeertje is dat je in deze delen proeft is dan ook gewoon onovertroffen. Geen van de steden in Black Flag wist een dergelijke klasse uit te ademen en het was duidelijk waar de meeste aandacht naar uit was gegaan. Wat wel opvalt is een kleine grafische achteruitgang, en dan denk ik gelukkig maar, dat er in de PS4 versie die ik speelde toch wel enige ontwikkeling waar te nemen valt. Iets waar ik in deze prille fase van die console nog wel eens mijn twijfels bij heb, al weet ik overigens niet hoe de PS3 versie het er vanaf brengt maar dat terzijde.

Wat ook opvalt is een iets ander vechtsysteem, en welke nou het beste zou zijn ben ik op dit moment nog niet helemaal over uit. In ieder geval moet ik constateren dat het tegenwoordig wel iets lekkerder klettert met wat meer impact. Al miste ik ergens wel de mogelijkheid om gastjes vast te pakken en bijvoorbeeld van een hooggelegen locatie af te werpen.

Gelukkig is dat hier allemaal nog ruimschoots mogelijk.

En nu ga ik denk nog maar eens even verder met het ronddolen in wat deze serie betreft tot nu toe mijn favoriete setting en tijdperk.

avatar van Oortrommel
De omvang en de toevoegingen t.o.v. AC 2 zijn zeker de moeite waard, maar ik vond AC 2 al langdradig worden tegen het einde. Om dan nog een 20+ uren in AC Brotherhood (zelfde characters, zelfde setting) te moeten stoppen, was me iets te overdreven.

Wel top dat dit een volledige game is en geen afgeraffelde DLC voor de hoofdprijs.

avatar van gamefan
Ac: Brotherhood is wat mij betreft met kop en schouders het beste deel uit de serie. Ac II startte het Ezio-verhaal, en Brotherhood gaat hier mee door, maar weet dit nog vele malen meeslepender te doen dan zijn voorganger. Een geweldige bad guy in de persoon van Cesare Borgia, een fantastisch mooie stad in de vorm van Rome, spectaculaire sequences, nog steeds erg toffe personages, weer lekker veel te doen,..
Dit spel doet echt alles goed, op de gebruikelijke kleine details na natuurlijk. Qua sfeer en open world vind ik nog steeds Black flag het paradepaardje van de reeks, maar het betere spel is naar mijn gevoel Brotherhood.

Het gebruikelijke commentaar op Brotherhood is meen ik dat het te kort zou zijn, dat het zelfs beter een dlc geweest zou zijn voor ac II. Hier kan ik het alleen maar grondig mee oneens zijn. Ik heb volgens mij zelfs langer gedaan over Brotherhood dan over II, met uiteindelijk 31 uur op de teller. Ja, het klopt dat het hoofdverhaal korter is, maar er is gewoon weer zo veel tofs te doen, zoals de Romulus lairs, het verbranden van de Borgia torens, Oorlogsmachine-missies van Da Vinci, subject 16-video's oplossen, zelfs weer een (toffe) gratis dlc, enz.
Ook vooral een grafische upgrade tov ac II. Dit zal waarschijnlijk vooral komen door het feit dat deze beter geremastered is, maar in ieder geval was het erg aangenaam allemaal.

De minpuntjes dan: wederom is de Modern day-verhaallijn niet interessant, en hoewel het weer niet zo fel voorkwam in de game, zaten er in het begin en einde toch redelijk lange stukken in. De 50/100 synchronisatie vond ik in latere spellen ook al niet tof, en dus ook niet in deze. Het kan soms wel leuk zijn dat het iets uitdagender is, maar het neemt ook vrijheid weg en is soms ook erg vervelend. En het einde was misschien wel heel erg plots. Dit werd allemaal nog duidelijker door de dlc te spelen, maar toch.

Een dikke 4.5* voor het middendeel van de tot nu toe fantastische Ezio-trilogie.

avatar van Delloo
Mooi vervolg op AC2. Ik ben er ook weer uren zoet mee geweest. De game is meer afwisselend dan AC2. Leuk ook om het verhaal van Desmond weer verder te volgen. Ik heb de 360 versie op de XBOX One gespeeld. Wel regelmatig in de submissies te maken gehad met gedeelten van het beeld die wegvielen. Om met Ezio te spelen die de onderste helft van zijn lichaam mist of door half witte omgevingen rond rent is niet echt geweldig. Daarom een half puntje ervaf. Ook nu (2017) is de game nog echt heel mooi om te zien. Nog steeds een aanrader. Op naar Relevation.

avatar van Julian McArthur
Heel mooie game. Prachtig vervolg op AC 2 waar ook veel van de nevenpersonages opnieuw langskomen. Het voelt ook echt als een verderzetting van het vorige deel (in tegenstelling tot Revelations). Voor mij haalt deze hetzelfde niveau als AC 2. Nieuw verhaal, nieuwe locaties en leuke toevoegingen.

avatar van legian
Het heeft even geduurd, maar heb hem afgelopen week dan toch eindelijk uitgespeeld. Tenminste de main game. De DLC en wat extra missies (en vlagen verzamelen) moet/wil ik nog doen komende tijd. En ook hier blijft de herinnering toch grotendeels overeind. Rome is een prachtige locatie en heerlijk om doorheen te wandelen. Zowel te voet als op paard. Hoewel dat laatste niet geheel soepel verliep.

Verhaal technisch volgt het deel 2 direct op. Waarbij Ezio verder doorgroeid naar een master assassin. Door de komst van de Brotherhood kan je andere assassins inzetten tijdens de missies. Wat een enorm fijne toevoeging is. Hierdoor krijg je veel meer vrijheid om missies en doelen op een eigen creatieve manier op te lossen. Daarom is het zo ontzettend jammer dat ze specifieke eisen stellen om de missies op 100% uit te spelen. Ik vond het toen al vervelend, vooral die tijdsgebonden stukken. Maar nu nog net zo vervelend. Veel zijn specifiek om het doelwit op een specifieke manier om te leggen. Wat juist tegen de vrijheid van de game indruist.

Ik heb er echter weer van genoten. De locatie, tijdsgeest is heerlijk. Ik blijf altijd fan van de renaissance periode in dat opzicht. Ook de personages zijn leuk, hoewel Cesare niet zo sterk is als badguy als Rodrigo in deel 2 was. Vooral richting het eind begint hij meer een zeurderig klein kind te worden. Het mag de pret verder niet drukken. Want de actie is heerlijk.

Deze maand nog de laatste dingen afronden en dan op naar het slotstuk van deze trilogie.