Tales of Graces ƒ (2009)

Alternatieve titels: Tales of Graces | Tales of Graces F

Nintendo Wii / PlayStation 3

Ontwikkeld door Namco
Uitgegeven door Namco

De planeet Efinea wordt in stand gehouden door één belangrijke natuurlijke bron. Enkel dankzij deze substantie is leven op Efinea mogelijk. De drie grootste machten op Efinia: Windor, Strata en Fendel, zijn in oorlog met elkaar om zo veel mogelijk van deze grondstof te bemachtigen. Je speelt als Asbel Lhant, de zoon van de koning van Windor. Wanneer Asbelś vader overlijdt besluit Asbel om zijn vader op te volgen als koning. Het is nu aan hem om zijn natie te behoeden voor de nog altijd woedende oorlog.

avatar van Maiky
Goed dan, in al mijn naïviteit (en na de teleurstelling dat Vesperia toch wel definitief niet naar de Europese PS3 komt) zal ik deze maar in mijn Nog Spelen-lijstje zetten. Ik zou bijna willen zeggen dat we ervoor moeten bidden dat het zo ver komt, ware het niet dat ik nu net verdiept ben in Dawkins' The God Delusion en vannacht tot diep in de nacht het hilarische bidden-hoofdstuk heb gelezen. En daarin wordt toch echt gesteld dat het niet bewezen is dat bidden werkt. Mocht het volgens gelovigen wél effect hebben, dan zal God vast en zeker zeggen: "Ja maar wacht eens even, hoho! Die andere Tales of...-spelletjes hebben in Europa niet genoeg opgebracht! Ik ga er écht niet voor zorgen dat Graces daar wordt uitgebracht." Immers, God moet ook aan de economie denken.

De hoopgevende releasedatum [van Tales of Graces F] volgens Wikipedia:

On December 9, 2011, Namco Bandai confirmed a release date in North America of March 13, 2012 and at the same time, narrowed the European release down to Summer 2012.

Het maakt me dan ook verder niet uit dat de game dan inmiddels al zo'n 2,5 jaar oud is. Meer omdat a) Symphonia al jaren een duidelijke en vaste plek in mijn top 10 inneemt, b) ik Graces wil spelen als een AA-groepslid dat een pilsje neemt en c) ik sowieso weer wat meer met (Japanse) RPG's bezig ben. Zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen dus.

avatar van CarealotCarrot
Vandaag al binnen gekregen, ben benieuwd .

Heb je Tales of Graces al een kans kunnen geven, Maiky? Zeker doen, want het is een parel van een RPG, boordevol content! We hebben er dan wel eventjes op moeten wachten, maar ik ben blij dat Namco ons deze game niet onthouden heeft. Dat het spel haar oorsprong vind op de Wii is er overigens niet aan af te zien. De high-def graphics komen bijzonder goed uit de verf. Daarnaast bevat het spel tal van nieuwe content ten opzichte van de Wii-versie, waaronder een meer dan tien uur durende story-arc als aanvulling op de main game!

Helaas heb ik Vesperia, welke in het westen nooit voor de Playstation 3 is verschenen, moeten missen. Maar ik ben wel bekend met de Tales series en keek hier dan ook enorm naar uit. Het begin was echter allerminst overtuigend. Voor een game welke ik ieder met veel enthousiasme kan aanraden, en waarvan de disc ruim twee maanden in mijn Playstation 3 heeft gebivakkeerd, is de epiloog bijzonder zwak! Het kostte me zelfs wat moeite om door de eerste drie á vier uur te geraken.

De epiloog, welke zich een jaar of tien voor de rest van het verhaal afspeelt, neemt je mee naar de kindertijd van (een deel van) het groepje kleurrijke personages welke je de rest van de game zult volgen. Het voelt als een lange tutorial, maar draagt uiteindelijk wel bij aan de rest van het verhaal, waarbij vriendschap en onderlinge relaties een belangrijke rol spelen.

De main game (waar je met een uurtje of veertig op de teller doorheen bent) is zeer verhaal gedreven en verloopt voor een groot deel lineair. Je bent in principe vrij om te gaan naar plaatsen waar je al eens geweest bent, maar gedurende het verhaal heb je daar weinig te zoeken. Tegen het einde kun je vrij afreizen naar steden en dungeons, zodoende je collectie cards (of andere items) te volmaken, of je krachten te meten tegen sterke tegenstanders in de arena van Riot Peak.

Het battle-systeem is zeer uitgebreid. Het is geen 'must' om je als een ware stats-freak in alle mogelijkheden te verdiepen, maar het loont - en na tientallen uren gespeeld te hebben zul je nog steeds tegen nieuwe dingen aan lopen. Je bestuurt in de meeste gevallen (met uitzondering van enkele missies in het verhaal) een party van vier leden. Hoewel schakelen tussen party-members een optie is; zul je je in zijn algemeenheid focusen op het besturen van één van je party-members.

Iedere party member heeft de beschikking over een uniek scala aan aanvallen; genaamd A-artes en B-artes. Door het vergaren van titels voor je karakters, ontgrendel je nieuwe aanvallen alsmede stat upgrades. Het is zaak om je aanvallen met regelmaat af te wisselen, om zodoende, als beloning daarvoor, weer nieuwe titels te ontgrendelen. Het bijhouden en upgraden (door middel van item fusion) van je items en gear, het selecteren van spell books en items voor je eleth mixer, het selecteren van het juiste palet aan aanvallen en het kiezen voor een geschikte titel (waaraan ook weer stats gekoppeld zijn die je helpen gedurende gevechten), maken een enorm uitgebreid battle-systeem.

Alle mogelijkheden die het battle-systeem te bieden heeft zorgen ervoor dat geen enkel gevecht je hetzelfde af zal gaan. Door hier-en-daar wat te sleutelen kan een ogenschijnlijk onmogelijke boss-fights je bij een tweede poging ineens zeer goed af gaan. De eindbazen zijn overigens geen push-overs. Waar een groot deel van de monsters welke je op je pad tegenkomt vooral dienst doen als kannonenvoer, worden bij de eindbazen de duimschroeven eens flink aangedraaid! Dit als gevolg dat voor de latere boss-fights nog wel eens wat grinden nodig is, alsmede een goed gevulde inventory met life potions.

Het verhaal is, naarmate de uurtjes verstrijken, verrassend sterk. En de proloog welke aan de Playstation 3 versie is toegevoegd, doet zeker niet onder voor de main story. De karakters zijn goed uitgewerkt, wat mede tot stand komt door de talloze korte dialogen. De hoofdstukken worden daarnaast ook nog afgewisseld met actievolle anime cutscene's. De originele Japanse voice options zijn niet aanwezig, wat door sommige puristen toch als een minpunt wordt ervaren. Persoonlijk vond ik de Engelstalige voice acting prima.

De grote hoeveelheid content en het uitstekende verhaal en battle-system maken van Tales of Graces een niet te missen ervaring voor JRPG liefhebbers. Omdat ik sinds de release amper nog een andere game heb aangeraakt kan ik niet minder dan 5* sterren geven - en als gevolg daarvan een plaatsje in mijn top-10.

avatar van Maiky
Door de review van OPM, die er niet zo heel enthousiast over waren, heb ik de game een tijdje links laten liggen en me geconcentreerd op andere titels. Na jouw enthousiaste review heb ik 'm toch - sneller dan gepland - aangeschaft. Ik heb er nog maar een uurtje op zitten, maar tot nu toe ben ik positief. Zodra ik iets zinnigs over de game kan zeggen, zal ik het hier plaatsen!

Ik ga hem ook maar halen!

Onlangs Tales of Vesperia maar weer een herspeeld maar potverdikkeme wat een goede game is dat toch! Toch vreemd .. .. blijkbaar heb ik dan de clou ergens gemist in mijn eerste playtrhough. Tales of VEsperia staat inmiddels ook in mijn top 10.

Tijd dus om Tale of Graces te pakken. Al ziet het er wel iets zoeter uit dan Tales of Vesperia.

Hoe situeert zich Graces in het Tales universum? Enige voorkennis van andere spellen in de reeks nodig of gewenst?

Het zijn zoals Final Fantasy allemaal op zichzelf staande delen. Buiten de 'echte' sequels. Tales of Xillia en Tales of Destiny als ik me niet vergis. Ik denk dat zeker de helft van de games trouwens nooit in europa is verschenen.

Ik heb de game gekocht omdat Ni No Kuni toen uitverkocht/niet beschikbaar was. Ik volg de gamewereld niet meer 100%, maar ik was blij verrast dat er dus een nieuw deel was in de Tales of -serie, nadat ik door Vesperia al eerder in de serie geïntroduceerd werd.

De hoofdpersoon is Asbel Lhant, die in het ietwat schattige dorpje Lhant opgroeit samen met zijn broertje Hubert en goede vriendin Cheria. Als op een dag de zoon van de koning van Windor op bezoek komt, genaamd Richard, neemt Asbel hem mee om meer van de omgeving te laten zien. Samen met Sophie, een excentriek meisje dat Asbel eerder op die plek heeft leren kennen sluiten ze een vriendschap. Een thema dat een centrale rol speelt in de game. Samen met misschien een dosis naïviteit, maar goed. In het kort is dit de eerste fase van het spel; de kindertijd. Het grootste deel van het verhaal speelt zich later af.

Verhaaltechnisch draait het dus vooral om vriendschap en vertrouwen. Dit levert een vermakelijk, maar weinig bijzonder verhaal op. Grafisch ziet het er allemaal erg mooi uit en de personages hebben onderling een uitstekende chemie. De game is echter vooral enorm leuk om te spelen en dat zorgt voor de grote kracht.

In tegenstelling tot redelijk wat andere actie-rpg's speelt de verdediging hier een wat grotere rol. Zeker op een hogere moeilijkheidsgraad moet je redelijk wat ontwijken om in leven te blijven, waar bij andere games hysterisch op 'x' drukken vaak wel voldoende is om te winnen. Na afloop van zo'n gevecht krijg je Gald (geld, verrassend), exp en SP. SP zijn punten om skills en betere statisitieken (attack, defence) te krijgen. Gedurende het spel zijn verschillende titels te winnen die de mogelijkheden verzorgen om je hierin te ontwikkelen. Vaak worden ze verdiend in de loop van het verhaal of na het regelmatig uitvoeren van een aanval, maar er zijn ook verschillende side quests die je hierbij kunnen helpen.

Kenmerkend voor de Tales of-serie zijn de skits. Korte gesprekjes tussen de verschillende personages uit je groep. Deze zorgen vaak voor wat extra verdieping in de achtergronden van de personages en hun onderlinge relaties, meestal met humoristisch insteek.

Als het verhaal eenmaal is afgelopen, heeft de PS3 versie nog een epiloog. Een half jaar na afloop van het oorspronkelijke verhaal blijken er nog wat moeilijkheden te zijn, die wel even opgelost kunnen worden. Verhaaltechnisch voelt het inderdaad als iets wat er later is aangeplakt, maar toch is het leuk om te volgen. Dit komt met name door de skits, die hier wat explicieter, grappiger en minder serieus worden. Ik vind het een leuke toevoeging, al moet ik eerlijk zeggen dat het van mij ook wel goed was na het eerste stuk.

Is ook deze fase afgerond, zijn er uiteraard ongetwijfeld nog side quests die afgerond kunnen worden, zoals de bekende Inn requests (breng item x, krijg geld), maar ook de extra (moeilijke) dungeon, genaamd Zhonecage. Het niveau van de battles ligt een stuk hoger en vormt zo nog een leuke uitdaging als je nog langer bezig wilt zijn met de game.

Ik heb hem zelf niet afgerond, omdat ik wel klaar was met de game en nog een hele stapel heb liggen, maar als ik toevallig ooit tijd te veel heb, staat het in ieder geval klaar. Er is ook een 'new game plus'. Voorafgaand hieraan kun je op basis van je prestaties in de eerste poging bepaalde verbeteringen krijgen. Meer exp of het houden van je verzamelde items. Er is dus nog genoeg te doen als je in principe 'klaar' bent.

Uiteindelijk kom ik op * * * *. Ik heb enorm genoten van de game, maar op de een of andere manier was ik er na een tijdje wel klaar mee. Dat komt ook door bepaalde dungeons die ik vrij saai vond (vooral rond Zavhert). Ik bedenk me nu dat ik niets gezegd over de muziek; die is niet memorabel.

Winkelwagentje schreef:

Goed om weten, na Ni no kuni had ik deze uitgekozen als volgende PS3 RPG, maar de epiloog heeft me inderdaad enkele maanden geleden al tegengehouden. Misschien eens opnieuw proberen en doorbijten.

Erh...heb jij het nou niet over de proloog van het spel? Epiloog zit namelijk op het einde.

ja, was denk ik typo van Winkelwagentje, eerste 3-4 uur zijn proloog.

avatar van CarealotCarrot
Epiloog is ook niet al te lang en staat vooral op zichzelf.
Winkelwagentje geeft straks wel een update denk ik .

Blah. Weet niet of het aan het warme weer ligt maar ik kom er momenteel gewoon niet doorheen. Heb een uurtje of 6 erin zitten en hoewel het na de proloog inderdaad eindelijk wat op gang komt is net nou mijn interesse even weg. Verder lijkt er weer helemaal niets mis mee maar I don't know - om de een of andere reden is het herfst - winter seizoen altijd de tijd van het jaar voor RPG's bij mij.