Super Meat Boy (2010)

Xbox 360 / PC / Macintosh / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Android / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Team Meat
Uitgegeven door Team Meat

Meat Boy moet zijn vriendinnetje redden van een über evil bad-ass slechterik. Meer dan honderd korte levels boordevol zagen en andere gevaren staan tussen Meat Boy en zijn vriendinnetje. Aan jou de taak om al springend tegen muren de diverse uitdagingen te doorstaan. Faal je? Dan begin je direct opnieuw. Wanneer je een level hebt voltooid kun je een replay bekijken met al je mislukte pogingen.

avatar van Brains
Een game die ik zeker in de gaten ga houden. Ziet er uit als een zeer coole platformer, met semi-retro uiterlijk - Maar dan razendsnel en weird.

Gameplay video

avatar van Brains
Wat een bril-jan-te game is dit so far.

De filmpjes zagen er tof uit, maar dat het zo vet was had ik niet durven denken. Tot nu toe laat de game genoeg afwisseling, enorme uitdaging en erg veel unlockable characters van andere indie games zien (Gish, Alien Hominid etc.). Hopelijk gaat het niet in herhaling vallen, want tot nu toe gaat dit razendsnel naar de 5 sterren.

AvMerode
Is dit dan zo'n vette game brains?

Hij is ook voor de nintendo Wii zo te zien, zal hem over een tijdje aanschaffen.

Doet me sterk denken aan VVVVVV.

AvMerode schreef:
Is dit dan zo'n vette game brains?

Je moet er wel van houden. De geweldige graphics, de muziek en de gameplay kloppen gewoon precies in mijn ogen. De beste platformer die ik in tijden heb gespeeld in ieder geval.

Gisteren de trial gedaan. Ik vond de demo levels al vrij snel frustrerend worden. Volgens mij wordt deze game op den duur gruwelijk moeilijk en zo frustrerend dat je je controller en xbox uit het raam wilt smijten.

Bij N+ ben ik bijv op een gegeven moment afgehaakt, had er te weinig geduld voor.

Maar zo te horen moet ik het toch een 2e kans geven?

avatar van Brains
Het kan inderdaad wel heel erg frustrerend worden, maar zodra je het onder de knie hebt voelt het echt heerlijk als je 't in 1 keer goed doet. Ik hou zelf in ieder geval wel van een heerlijke uitdaging.
N+ ben ik op een gegeven moment ook mee opgehouden, maar die besturing liep ook niet zo lekker als bij deze game. Daardoor raakte ging ik vaak ook dood door dat de besturing niet meewerkte en dat vind ik nog frustrerender. Ik heb daarom bij deze game daar een beter gevoel over.
Ik ben inmiddels door de eerste wereld heen met bijna allemaal A+ rankings.

Gamespot review

Wow een 9.5 voor een arcade platformer
De Nintendo Wii versie is jammer genoeg nog niet uit, zal nog ff moeten wachten.

Ja de game krijgt vrij goede recensies.

Gisteren toch nog even aangeschaft, mede omdat de game alleen nog in de maand oktober 800 MSP kost, vanaf november zal de game 1200 MSP gaan kosten.

De 1e wereld helemaal gespeeld en Brains heeft gelijk in de zin dat je de controls een beetje onder de knie moet krijgen alvorens je door de levels vliegt. Moeilijkheidsgraad valt in de 1e wereld nog mee maar wordt ongetwijfeld nog veel moeilijker. Tot nu toe prima game, 5* zal het ws niet voor mij worden denk eerder 3.5* of de game moet mij nog enorm gaan verrassen.

Oh ben ik elk geval al tevreden dat ik bij sommige levels snellere tijden heb neergezet dan Brains

avatar van Brains
De game scoort overal erg hoog. Kijk maar op Metacritic. Hij staat een 9 gemiddeld over 22 professionele reviews.
mrdig schreef:

Ik zal nog even kijken of ik dat nog kan verbeteren . Ik heb in ieder geval al wel alle 20 bandages in de eerste twee werelden .

avatar van Brains
That's why Dr. Fetus hates YOU!
Super Meat Boy begint met een kort introductie van het verhaal en de drie hoofdpersonen. Meat Boy en Bandage Girl houden van elkaar en dat werkt nog al op de zenuwen van de door niemand geliefde Dr. Fetus en dus ontvoerd hij Bandage Girl. Nu is het aan Meat Boy om zijn geliefde te redden. Een klassiek platformscenario in een vernieuwd jasje.

You're so old school...
Grafisch ziet Super Meat Boy er geweldig uit. De menu's en dergelijke is veel werk in gestoken en bevatten veel leuke animaties maar blijft overzichtelijk. Het spel zelf heeft wat simpele graphics met een semi-retro uiterlijk, de achtergrond en de kleuren zijn erg kalm en dit legt de focus zoals gewenst op de knalrode Meat Boy. De animatie van Meat Boy is erg vloeiend en dat gaat goed gepaard met de besturing. De soundtrack is erg fijn en geslaagd en geeft net als al het bovenstaande een retro feeling in een modern jasje met veel 8 en 16 bit geluiden gemengd met gewone muziek.

Are you a bad enough dude to rescue your girlfriend?!
Het avontuur van Meat Boy leidt hem door een serie korte levels en verschillende werelden. In iedere level moet de speler slechts gewapend met de thumbstick om te bewegen en een run en jump button bandage girl zien te bereiken. Wanneer je bandage girl hebt bereikt heb je de level gehaald en krijg je een filmpje te zien met een replay van al je pogingen. Het is erg grappig om te zien hoe er dan soms wel 100 Meat Boys door een level springen maar er uiteindelijk maar 1 (je laatste poging) het einde haalt. Want dat einde wordt natuurlijk in veel gevallen niet gehaald gezien de baan naar bandage girl vol zit met vleesdodende obstakels en andere onenigheden. Deze maken het spel erg moeilijk en maken de simpele besturing plotseling een stuk uitdagender.

Total Deaths: 3499
Je zult er snel achter komen dat er weinig marge is om fouten te maken. Een paar graden je hoek van inval verkeerd inschatten en je staat weer met death hoger op de teller aan het begin van de level. Meat Boy is namelijk altijd in een enkele klap dood. Je zou denken dat een instant death en levels gevuld met dodelijke zagen en lasers tamelijk frustrerend kan worden, maar dat valt hier reuze mee. De soepele besturing, razensnelle respawn, korte levels en een oneindig aantal pogingen werken allemaal de frustratie tegen. Ook zijn telkens per wereld alle levels open, en kun je dus als je vast zit in een level eerst een andere proberen. De moeilijkste dingen zijn ook nog eens optioneel, waardoor er voor de doorgewinterde gamer toch nog genoeg uitdaging in zit. Deze moeilijke dingen zijn bijvoorbeeld het verzamelen van bandages en het ontdekken van de warp zones.

Sticky Fingers
Dit eerste gaat om bandages, die in sommige levels te vinden zijn. Deze liggen meestal op een wat ongemakkelijke positie en zijn dus erg uitdagend om te verzamelen. Dit is het echter zeker wel waard want als je genoeg bandages hebt verzameld unlock je nieuwe speelbare characters. Dit betreft vaak characters uit andere indie games zoals Gish en Braid en hebben een unieke vaardigheid. Deze vaardigheid is weer erg handig om andere bandages te verzamelen of om een snellere tijd neer te zetten in levels.
De warp zones zitten net als bandages verborgen in levels, maar geven toegang tot een bonus level. Deze levels zijn altijd 8 of 16 bit qua uiterlijk en zijn in grofweg twee catagorien te verdelen. De eerste is het type waarin je een nieuw personage speelt, en hierin moet je dan een aantal zeer moeilijke levels doorlopen als een soort tutorial voor de speciale vaardigheid van dit personage. Na de level is dit personage ontgrendeld en in iedere level speelbaar. Het tweede is het type waarin je een drietal levels moet doorlopen met in elke level 3 pogingen. Dit is dus veel moeilijker dan de reguliere levels maar het loont want er zijn meestal veel bandages te vinden in deze levels.

Very Fast!
Naast deze unlocks heeft elke level ook nog een streeftijd. Kom je onder deze tijd aan unlock je de Dark World versie van deze level. Dit is qua opzet de zelfde level maar dan met meer hakmessen of andere obstakels waardoor het een stuk moeilijker wordt. De Dark World is volledig optioneel maar bied uiteindelijk wel het 'echte' einde, en er zijn bandages te vinden.

Super Meat Boy is voor mij alles wat een platformer moet zijn. Het is snel, uitdagend en heeft ongekend vloeiende controls. Er is genoeg materiaal om ook na het uitspelen nog te kunnen boeien. Niet te vergeten dat er steeds gratis nieuwe levels beschikbaar komen via het internet. Er is veel te unlocken, maar de unlocks zijn niet nutteloos zoals ze in veel games zijn. De speelbare personages geven een strategische touch aan de game die ik erg kon waarderen. Ik ben inmiddels door de Light World heen er deze was nog prima te doen. In de Dark World ben ik halverwege en dit is nu al dubbel zo moeilijk als de laatste levels van de Light World. Ik heb genoeg gezien juist omdat er nog zo veel te doen is, en dit te bedenken dat het door een team van 2 mensen (!) in elkaar is gezet. Ik kan niet anders dan aan deze game de maximale mogelijke score te geven.

Mooie recensie!

Maar 5* omdat het nu in jouw ogen de ultieme platformer is of omdat je er nu echt heel veel plezier aan beleeft? Kortom hoe beoordeel je eigenlijk?

Ik vind het moeilijk om iets als een ultieme platformer te bestempelen. Een 'platformer' kan je nl ook weer onderverdelen in puzzel-platform, adventure-platform, shooter-platform, etc...
Mijn favoriete platformers zijn toch wel bijv Superfrog, Heart of Darkness, Benefactor, Flashback, Turrican en bijv het meer recentere Shadow Complex en Limbo.
In mijn ogen vallen al deze games onder de noemer platformer, maar zijn ze wel verschillend in platform subgenre.

Bij Super Meat Boy sta ik nog steeds op 3.5*, maar heb dan ook nog niet zoveel tijd in de game zitten.

avatar van Brains
Ja ok, qua ultieme platformer bedoelde ik eigenlijk dat het qua platform elementen perfect inspeelt op mijn smaak. Ik beleef er dus ook heel veel plezier aan. Ik beoordeel natuurlijk op hoeveel plezier ik er aan beleef met een paar andere factoren erbij zoals originaliteit e.d.. Ik heb het bijna nooit meegemaakt dat ik een volledige game op 't puntje van m'n stoel ben blijven zitten, hier wel hence een 5.

De game blijft overigens wel erg verrassen, dus misschien dat je nog op een hogere score uitkomt.
Ik heb ook een hoop van je tijden verbeterd, maar voor een paar anderen geef ik me over .

Ok dan, zal tzt weer eens wat tijden van je proberen te verslaan, altijd leuk!

Maar wil hem eerst graag uitspelen (tenminste de light world dan), ben nu in de 5e wereld Rapture en mijn god wat moeilijk. Toch moet ik de game een compliment geven: je blijft maar doorgaan omdat je weet dat het moet en zal lukken om die ene level te halen. De game weet me in elk geval nog goed te boeien, speel ik de Light World werkelijk uit dan heeft de game mij verrast in de zin dat ik niet ben afgehaakt. Dan worden het denk ik zeker 4*.

Damn toch een verslavend spel, verhoogd naar 4*.
De light world nu uitgespeeld, en dacht dat ik er dan wel klaar mee zou zijn, maar niks is minder waar. De Dark World weet me ook nog goed te vermaken evenals het verzamelen van de Bandages.

@Brains: ik zag dat je The Kid als character had vrijgespeeld, respect, lees overal dat dat errug moeilijk is!

avatar van Brains
Gelukkig, toch nog een verhoging .

The Kid was inderdaad een hele uitdaging, tot nu toe het moeilijkste van deze game denk ik zo.

avatar van Brains
Ik heb de Dark World uitgespeeld. Gelukkig hoef je hiervoor niet alle Dark World levels te doen, want dat was me waarschijnlijk niet zo snel gelukt. Je moet in totaal 85 Dark World levels halen om de boss level te unlocken. Maar geweldig wat een euforisch gevoel deze game je op sommige momenten geeft!

Gelijk ook mijn "beste" achievement, met een TA ratio van 6.12

Damn, dan kan ik natuurlijk niet achterblijven , heb nu 40 (world 1 en 2) van de 85 benodigde dark levels gehaald, nog een hoop te gaan dus.

avatar van Brains
Jezelf het zo makkelijk mogelijk maken. Ik zelf heb alles van de eerste 3 werelden gedaan. In Hell heb ik ze allemaal op eentje na en dan nog 6 in Rapture. Daarna worden ze écht tergend moeilijk, maar ook die ga ik ooit proberen .

The Cotton Alley is trouwens ook flink lastig!

"Meat Boy moet zijn vriendinnetje redden van een über evil bad-ass slechterik"

haha, dit moet een geweldige game zijn...

Is het ook, weer een halve ster erbij: 4.5*

Gisteren the Dark World eindbaas eindelijk verslagen, The Cotton Alley light world uitgespeeld en nog een paar uur vermaakt met het unlocken van The Kid. Ben nu helemaal om: geniaal spel!

Nog 1 achievement te gaan: 100% complete, maar of dat ooit zal lukken? Zal in elk geval nog heel veel uren kosten....

lol, ontdek nu dat de uber evil bad-ass slechterik Dr. Fetus zijn eigen twitter heeft:

Erg grappig om te lezen, leuk ingespeeld op de sociale media ook van het smb team... (http://supermeatboy.com/)

mrdig schreef:
en nog een paar uur vermaakt met het unlocken van The Kid.

Die level is leuk heh. Vooral als je beseft dat je in die paar uur één level van drie schermen groot hebt doorgespeeld .

Ik ben nu zelf net bij de laatste level van de Cotton Alley aangekomen. Daarna laat ik de game eventjes met rust, maar ik hoop die 100% complete nog wel een keer te gaan halen.

Beetje late reply, maar idd: die level was leuk maar oh zo moeilijk, ben blij dat ik hem achter de rug heb! Ik laat de game nu ook ff liggen, maar ik ga zeker nog eens die 100% proberen te halen. Bij wereld 1 en 2 is me dat al gelukt, nu de rest nog.

avatar van Brains
Iemand anders (Van de twee mensen die dit gespeeld hebben) al die gratis nieuwe levels geprobeerd? Ik zelf heb er nog geen tijd voor gehad. Heb echter wel gehoord dat er binnenkort ook gratis levels komen speciaal voor The Kid, die ook diezelfde moeilijkheidsgraad hebben als zijn levels . Dat moet wel leuk worden.

AvMerode
30 November eindelijk voor pc (via steam), is dit echt zo'n goed spel brains?
Sommige users via metacritic vinden dit een te overschatte platformer, tjah meningen, users van gamespot geven grotendeels een 9.5.
Het negatieve van bepaalde users via metacritic: ze vinden de controlls niet goed genoeg, ach ja er zijn altijd zeikerds.

avatar van Brains
De controls moeten gewoon even wennen. Ik heb die negatieve reacties op metacritic ook gelezen, en ik ben het er niet mee eens.
Ze zeggen dat je de meeste tijd vecht met de controls en dat de moeilijkheid van het spel grotendeels is gebaseerd op geluk. Ik heb de hele game uitgespeeld en ik ben wel degelijk erg goed geworden in de game. Ik merk dat ik wat moeilijkere levels veel makkelijker doorloop. Wel degelijk een teken dat het echt een kwestie van trainen is en dat hoe beter je de controls in de handen hebt hoe makkelijker het is.
En tja, soms heb je geluk en doe je een onmogelijke sprong in één keer, maar bij een moeilijke fighting game kun je ook wel eens per ongeluk winnen door op de buttons te mashen.

Ook nog een negatieve reactie zegt dat dit gewoon een flash game had kunnen zijn, maar dat soort reacties moet je helemaal niet serieus nemen.

AvMerode
ok bedankt voor de reactie man ik heb Super meat boy al ge-preorderd en krijg hem waarschijnlijk morgen in steam

avatar van Brains
Gisteren uitgebracht voor op de PC. Had toch wel verwacht dat nu de stemmen binnen zouden stromen.
Al denk ik dat deze game het voor de PC minder doet dan op de consoles. Echt een console besturing naar mijn mening, maar dat kan ik mis hebben.

Ja ik wacht ook met smart op meningen en stemmen van de pc gamers onder ons. Wel heb ik begrepen dat er wat bugs in de pc versie zitten. Een patch is al onderweg in elk geval. Bron: http://twitter.com/SuperMeatBoy.
Teammeat raadt trouwens aan om het met een controller te spelen, met een keyboard kan wel maar is minder comfortabel.