Super Meat Boy (2010)

Xbox 360 / PC / Macintosh / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Android / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
single player / multi player (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Team Meat
Uitgegeven door Team Meat

Meat Boy moet zijn vriendinnetje redden van een über evil bad-ass slechterik. Meer dan honderd korte levels boordevol zagen en andere gevaren staan tussen Meat Boy en zijn vriendinnetje. Aan jou de taak om al springend tegen muren de diverse uitdagingen te doorstaan. Faal je? Dan begin je direct opnieuw. Wanneer je een level hebt voltooid kun je een replay bekijken met al je mislukte pogingen.

Muskano schreef:
Zwaar overschat !!!!!
Gewoon een hype zo van: hey laten we allemaal super meat boy spelen .
En Brains neem ik niet meer serieus.
Hoe kan hij nou 5 sterren aan dit geven?
Nu gaat hij zeker zeggen,: moet ik jou serieus nemen door je reactie ?
Nogmaals, zwaar overschat !!!!

misterwhite
Verslavend spel is mij dit. Maar wel erg moeilijk!
Wel genige replay

avatar van Mafurios
Zoon geweldige platformer en toch maar 8 stemmen?

Mensen koop dit spel het is echt een meesterwerk!

De besturing loopt ongelofelijk soepel, de levels zijn uitdagend en leuk, geniale bosses , simpele en toch prachtige filmpjes en dan heb je natuurlijk nog de unlockable extra personages die bijna allemaal nuttig en leuk zijn. (de uitzondering hierop is tofu boy)

Hoe frustrerend het spel ook mag zijn het geeft erg veel voldoening om een level uiteindelijk te halen en een replay met tientallen of misschien wel honderden mislukte pogingen te zien.

Hoever is iedereen hier in het spel?
Zelf ben ik al aardig op weg om het uit te spelen.

Forest:

A+: 0/40
Warpzones 1/4
Boss: onverslagen

avatar van Mafurios
Wie dit download zonder er voor te betalen moet zich diep schamen dit is geen game van een groot bedrijf maar een indie en een van de beste platformers ooit.

Hij kost op het moment ook maar 7 euro op steam!

geweldig spel dit
speelt lekker simpel. Leuke levels, veel fantasie

Logbia
Misschien wel een leuke replaywaarde maar voor de "normale" doelgroep is dit spel het niet waard.
Als je van uitdaging houdt, dan zeg ik doen!
Het spel mag dan misschien wel perfect zijn, maar wat heb je aan een spel waar het grootste percentage gebruikers deze extreme moeilijkheid niet aan kan, en het dus alleen voor de die-hard spelers leuk blijft.

Logbia
Zijn er hier trouwens mensen die mij het verschil kunnen vertellen met het gebruik van het toetsenbord of controller, Wat werkt makkelijker?

avatar van Brains
De hele game is bedoeld met een gamepad in het achterhoofd. De besturing van Super Meat Boy is namelijk heel gevoelig, de thumbstick een millimeter verder naar recht is het verschil tussen een perfecte tijd en de dood. Dit is niet na te bootsen met de binaire besturing van een toetsenbord - toets is helemaal wel, of helemaal niet ingedrukt. Er is geen millimeter meer of minder ingedrukt. Je loopt dus eigenlijk gewoon een essentieel onderdeel van de game mis, zoals ook nadrukkelijk door de developers wordt vermeld bij het intro scherm.

"First one who says keyboard controls beat a gamepad gets shot in the face" - en andere van dat soort opmerkingen .

Vrij onbekend spel, maar onterecht!

Geweldige platformer. Bijna alles is er al over gezegd: Geweldig spel, goede (soms frusterende ) moeilijkheids graad, goede levels. Alles valt op zijn plek in dit spel. Uitdagingen stapelen zich op, maar daarbij stapelt ook de zin om te spelen op! Dat je ook je eigen doden kon terugzien als je het level na een tijdje gehaald had, was ook vrij grappig. Dat was wel een erg goede bijdrage aan dit spel. Het is alleen een niet erg lang spel, en daardoor maar 4.5 *

Je kan dit spel zo voor een 10tje of minder halen

avatar van TonyTHorror
Onbekend? Dit is een enorme hit geweest.

O, my bad

Tof spel.

Vooral de gameplay is fantastisch. De controle die je over meat boy hebt is immens (het enige nadeel is dat je te veel aan muren blijft plakken en soms niet goed in kleine gangetjes schiet), en hoewel het spel zeer pittig is wordt het zelden echt frustrerend omdat de learning curve zeer nauwkeurig opgesteld is en de levels over het algemeen vrij kort zijn (waardoor je geen grote stukken opnieuw hoeft te spelen). Wat verder ook helpt is dat de snelheid enorm hoog ligt, niet alleen omdat meat boy een erg snel personage is maar ook omdat levels onmiddellijk opnieuw starten nadat je gestorven bent en omdat het spel veelal ver inzoomt op meat boy waardoor de gameplay veel sneller aanvoelt. Dat vond ik in ieder geval een positieve verandering ten opzichte van bijvoorbeeld N+, dat niet alleen veel trager aanvoelt (doordat het spel altijd ver uitzoomt van je personage) maar ook niet onmiddellijk herstart (je moet twee keer op een toets drukken en het level moet gereset worden). Wat ook fijn is, is dat de meest irritante wapens en vijanden vrij behoudend worden ingezet: het spel focust in het bijzonder op het ontwijken van zagen en varianten daarvan, en dat bevalt mij veel beter dan achterna gezeten worden door raketten. En de allermoeilijkste levels en gameplay-elementen (bandages) zijn 'optioneel' – als je het spel per se 100% wil uitspelen, dan moet je die levels (in het bijzonder de warp zones en dark world levels vanaf The Rapture) ook spelen / bandages ook pakken, maar dat is niet nodig om verder te komen in het spel – waardoor er geen grote druk op je staat om de levels te halen. Als je een level te moeilijk / frustrerend / stressvol vindt (The Kid ), dan speel je hem gewoon niet. Al deze elementen bij elkaar zorgden er naar mijn visie voor dat het spel weliswaar zeer uitdagend en spannend is – het blijft ironisch dat spellen als N+ en Super Meat Boy mijn hartslag vele malen meer opstuwen dan actie-rijke spellen als Half-Life 2 en Resident Evil 4 – maar zelden frustrerend wordt. Integendeel, het is één van de meest intens bevredigende spellen die ik ooit heb gespeeld.

Ook de vormgeving is echter ruim voldoende. Briljant vind ik de muziek niet, maar het sluit over het algemeen (behalve in The End imo, waar ik de muziek te bombastisch vind) goed aan bij de sfeer van het spel en vermindert vaak de frustratie ook enigszins. En ook de visuele kant van het spel is ruim voldoende. Geniaal is het niet (met uitzondering van sommige zeer creatief vormgegeven levels), maar evenals de soundtrack past het goed bij de gameplay. Het is functioneel zonder onverzorgd te worden.

Maar perfect is het spel uiteraard niet. De volgende dingen stoorden mij:
– De openingsmuziek op het title screen (met die elektrische gitaar) is naar mijn visie een zeer slechte introductie op het spel. Bombastisch, schreeuwerig, stoerdoenerig … het past totaal niet bij het spel imo. En die muziek zet wel de toon, dus da's naar mijn visie zonde.
– Met de nostalgische elementen die bij vlagen in het spel opduiken heb ik helemaal niets. De verwijzingen naar oude spellen zijn af en toe wel geinig, maar dat gepromoot van een gamepad (waarom zou ik een gamepad van 20-30 euro kopen om een spel te spelen van 10 euro als een toetsenbord prima werkt?) is onnozel en de classic warp zones zijn de minst leuke delen van het spel imo. In grafisch opzicht zijn ze enorm lelijk, de muziek is veel slechter dan die in het reguliere spel en ze zijn vaak ontzettend moeilijk (vooral later in het spel dan) en geven je maar een eindig aantal levens waardoor je om de haverklap helemaal opnieuw moet beginnen. Ik had er helemaal niets mee en heb ze vanaf The Rapture overgeslagen. Hetzelfde geldt trouwens voor de glitch zones.
– Wat me ook irriteerde is dat je de controls niet in het spel zelf kan wijzigen. De ren-functie (preciezer, de 'special key') deed het bij mij niet goed (als ik shift indrukte flipte het spel volledig en kon ik meat boy niet meer controleren), waardoor ik de toets moest wijzigen, maar dat moest nu via een onzinnige omweg (een bestand (buttonmap) in de Super Meat Boy-map. Erg irritant. Die ren-functie hadden ze trouwens ook beter anders kunnen regelen: één klik = aan, nog een klik = uit, in plaats van: inhouden = aan, niet inhouden = uit. Mijn wijsvinger werd hier in ieder geval niet vrolijk van.
– Ook vervelend is dat overzicht ontbreekt in sommige levels. Hoewel inzoomen op meat boy – waardoor doorgaans niet het hele level op één scherm past – de gameplay absoluut ten goede komt heb je daardoor soms geen goed beeld van de obstakels die zullen volgen en het pad dat je moet volgen, waardoor je daarop niet kunt anticiperen en van trial and error afhankelijk bent.
– Verder barst Super Meat World (waar je user-made levels kan spelen) van de onnozelheden. Het liep om de haverklap vast (bij mij althans), de difficulty- en fun-rating is bij ieder level en hoofdstuk hetzelfde, of je levels en hoofdstukken gespeeld hebt (en met welke tijd) wordt niet onthouden en de lijst van aangeraden hoofdstukken blijft niet hetzelfde (het is geen vaste, geordende lijst met op iedere 'pagina' nieuwe hoofdstukken: dezelfde hoofdstukken keren steeds terug en andere kunnen consequent wegblijven).

Maar soit, in the grand scheme of things zijn deze minputen naar mijn visie weinig storend. Als je houdt van de gameplay die Super Meat Boy presenteert – het geordende (vaak op patroonherkenning gebaseerde) vermijden van obstakels op hoge snelheid – dan zal dit hoogstwaarschijnlijk één van de beste spellen zijn die je ooit gespeeld hebt. Voor mij is dat in ieder geval zonder twijfel het geval. Sterker nog – het beviel me zo goed dat het best mijn favoriete spel zou kunnen zijn.

PS: ik heb in Super Meat World de lijst van aangeraden hoofdstukken doorgespeeld, en de volgende sprongen er naar mijn visie (wat betreft toegankelijkheid en gameplay) uit: Best Of Part 1; Boss Remix; Butcher Boy; Cramps; Expert Remix; Hellostone; Instantanious; Keyndom; Paradise Lost; Remnants; The Collection; The Patient; The Warehouse; Unholy Mountain; en in minder mate La Stanza, Nameless, Salt Factory XX, Skyship – Preview en The Passenger. Ik had persoonlijk wel behoefte aan zo'n lijst (maar kon er destijds geen vinden), dus hopelijk hebben jullie er iets aan!

PSS: de boss fights waren (met uitzondering van The Rapture) trouwens fantastisch! Meestal spreken boss fights me niet zo aan, maar hier gaven ze me enorm veel voldoening.

PSSS: 't is trouwens jammer dat tofu boy zo nutteloos is. Tofu > vlees!

avatar van Animosh
Het is functioneel zonder onverzorgd te worden.

Na de vormgeving van het spel vergeleken te hebben met de visuele kant van andere platformers en met 'ruwe' Super Meat Boy-levels ben ik zelfs nog een stuk positiever geworden over de visuals van Super Meat Boy. Daardoor ben ik namelijk veel meer gaan waarderen hoe verzorgd en met aandacht voor sfeer en detail de levels ontworpen zijn. Over de gehele linie bevat Super Meat Boy in visueel opzicht ook ontzettend veel variatie (veel verschillende kleuren, verschillen in licht, verschillen in achtergronden, in de setting en in decoratie). 'Functioneel' is naar mijn visie dus een te neerbuigende term. Sterker nog: Super Meat Boy is naar mijn visie tezamen met Limbo één van de mooiste platformers die ik ken. En ook dat aspect van het spel heeft waarschijnlijk veel bijgedragen aan het relatieve gebrek aan irritatie bij mij.

Ondertussen heb ik trouwens zowel de light world als de dark world van het spel uitgespeeld, en ik moet zeggen dat zelfs de meeste van de latere levels me erg goed bevielen. Sommige levels (in het bijzonder die met gravity wells - sowieso obstakels die mijns inziens weinig aan het spel toevoegen) zijn ontzettend irritant, maar de meeste levels vereisen alleen oefening, patroonherkenning en doorzettingsvermogen, geen mazzel. Hoe moeilijk de levels ook zijn, ze zijn naar mijn visie slechts zelden oneerlijk of vervelend.

Mooi verhaal en ben het grotendeels met je eens. Je minpunten kan ik niet goed plaatsen, omdat ik de xbox360 versie heb gespeeld (speelt heerlijk met een controller!) en ik de muziek en de nostalgische verwijzingen wel ok vind. Maar ik begrijp dat je The Kid level niet heb gehaald? Ik kan me herinneren dat ik die op een doordeweekse dag midden in de nacht heb gehaald. Intens mooi moment, ja deze game blijft 1 van mijn favorieten. Moet hem nodig nog eens opnieuw spelen.

Voor liefhebbers van deze game kan ik overigens de docu Indie Game: The Movie aanraden. Indie Game: The Movie (2012) - MovieMeter.nl Een prachtig kijkje achter de schermen bij oa Super Meat Boy (en bij Fez/Braid ea). Film is te zien bij Netflix.

avatar van Animosh
De nostalgische elementen in het spel stoorden me ook niet bijzonder veel, hoor (de vrolijke 8bit-geluiden die in de muziek verwerkt zijn vond ik zelfs een groot pluspunt), maar omdat ik niet van de NES-generatie ben kon ik er vaak simpelweg niet veel mee aanvangen. Ik had ze in ieder geval liever iets subtieler gezien (verwijzingen in de stijl van de levels en de muziek, zonder - zoals nu af en toe - lelijk of opdringerig te worden). Mijn laptop-toetsenbord voldeed verder naar mijn visie ook prima.

Maar ik begrijp dat je The Kid level niet heb gehaald?

Ondertussen (na 16754 doden in het gehele spel en 63 uur speeltijd) wel! Verder heb ik ook alle levels op A+ gehaald, alle bandages verzameld en alle warp zones en glitch levels uitgespeeld. 't Was even doorbijten af en toe, maar als je het uitspelen van het spel eenmaal tot een persoonlijk project hebt gepromoveerd, dan ben je daartoe wel gemotiveerd. Zelfs nu heb ik 22 achievements nog niet gehaald, maar het uitspelen van gehele hoofdstukken zonder te sterven, dat laat ik liever over aan verslaafde kluizenaars!

't Is een geweldig spel in ieder geval, maar ik ben blij dat ik er nu vanaf ben.

Animosh schreef:

Zo'n ervaring had ik met level 20 (Four Letter Word) van Cotton Alley (Light World). Tijdens het spelen (en vervolgens met A+ halen) van dat level verkeerde ik echt in een soort van trance (in flow, zoals psychologen dat noemen). Toen ik uiteindelijk klaar was met het level was het drie uur 's nachts, kon ik amper rechtop staan, waren mijn vingers en benen helemaal verkrampt en zat ik barstensvol adrenaline, maar soit, daar stond tegenover dat ik enorm trots op mezelf was. ;

Haha heel herkenbaar die trance, de verkrampte vingers en de trots/voldoening na afloop!
Dat had ik ook regelmatig met dit spel (en om 3 medals te halen in de Shock and Awe challenge in Batman Arkham Asylum )

Op zich een vermakelijk spel, alhoewel soms aardig frustrerend (maar dat zal wel de bedoeling zijn geweest). Qua physics was het even wennen aan het begin, maar ook dat krijg je op een gegeven moment onder de knie. Voor de rest vond ik het allemaal mee- of tegenvallen, ben er nog niet helemaal uit wat precies. Ik ben sowieso geen grote liefhebber van trial-and-error, ook hier eigenlijk niet. Vooral in de latere levels ga je gegarandeerd tientallen keren dood en per dood kom je beetje bij beetje verder, totdat je het level dus klaart. Muziek klonk ook... repetitief. Had niet het gevoel dat daar veel variatie in zat. Hoe dan ook, voor mij is dit eigenlijk een typische indie game: het proberen waard vanwege de change of pace vergeleken met AAA-games, maar verder dan dat (voor mij) eigenlijk niet zo bijzonder. Soort van vermakelijk voor short bursts, maar vond het voor de rest eerlijk gezegd niet veel aan.

Als je een liefhebber bent van uitdagende 2D platformers dan is Super Meat Boy een game die je uitgeprobeerd moet hebben. Op het eerste gezicht lijkt de besturing eenvoudig: de Meat Boy kan springen, naar links & rechts lopen en er is een sprint-knop waarmee je zijn bewegingssnelheid kunt verhogen. Er zijn geen power ups, special moves of vechtsystemen, de game draait puur om het ontwijken van de vallen & vijanden die je aantreft in de levels. Het begint makkelijk maar met iedere “world” word de uitdaging hoger. De besturing werkt heel soepel waardoor ik als gamer altijd het idee had dat mijn vaardigheden de sleutel waren tot het behalen van een level, wat het belangrijkste is in een platformer.

De graphics zijn in een prima cartoonische stijl en ieder levels is anders vormgegeven waardoor ik vooruitgang merkte. Wat mij het meest is bevallen in Super Meat Boy is de muziek. Het heeft een energierijke mix van 16 bit muziek, rock & elektro achtige muziek (voor zover mijn muziekkenners rijkt althans). Het zit vol met memorabele tracks en ik luister de soundtrack nog regelmatig.

Waar Super Meat Boy voor mij de mist in gaat is dat het één van de meest frustrerendste games is die ik in een tijd heb gespeeld. De Meat Boy is een klein & kwetsbaar figuur: één klap en je bent er geweest. Wanneer je doodgaat moet je het level opnieuw doen totdat je het in één foutloze poging haalt. Wat dit zo moeilijk maakt is de sprint knop: het personage is zo dusdanig gevoelig voor de player-input dat het kleinste foutje je fataal kan zijn. Ik moest de latere levels vaak opnieuw doen voordat ik erdoorheen kwam, en constant dezelfde obstakels ontwijken werd op gegeven moment vermoeiend, zelfs eentonig. Met name de eindbaas kwam me de neus uit omdat je een groot deel van het ‘gevecht’ moet wachten totdat de obstakels verplaatst zijn.

Deze frustratie heeft ervoor gezorgd dat ik het niet hoger dan een 4* zou willen geven. Maar los van de frustratie is Super Meat Boy een sterke platformer: uitdagend, sterke soundtrack en een weide variatie in obstakels die mijn nieuwsgierigheid bleef prikkelen.

SouthParkFan
Ik zie de appeal van het spel niet echt. Het spel is zeer eentonig (en duur) maar als je de reviews moet geloven is Super Meat Boy het beste spel op aarde. Zeker geen slecht spel maar meer dan €5 zou ik er zelf niet voor neerleggen. (Had het spel voor circa €2,50 op G2Play)

Dit is ook wel weer opvallend!
dit spel is binnenkort te koop op de Wii-U en 'toevallig' is hij over een paar dagen ook gratis binnen te halen op de X-box 360. En dit is zeker niet de eerste keer dat microsoft gratis spellen weg geeft
terwijl precies het zelfde spel te koop aangeboden word bij Nintendo...

In 2018 komt het vervolg, Super Meat Boy Forever, laat maar komen!

Super Meat Boy Forever Announce Trailer - YouTube

mister-fool
Zin aan! De artstyle vind ik daarentegen wel een stuk minder

Komt dit jaar nog naar de Switch.

Confusie schreef:
Komt dit jaar nog naar de Switch.

Sinds vandaag op de Switch! ^^

avatar van Animosh
De opvolger van dit spel ("Super Meat Boy Forever") komt in april 2019 uit op de Switch, PC (aanvankelijk exclusief in de Epic Store), PS4 en Xbox One. Zie hier voor een nieuwe trailer. In tegenstelling tot haar voorganger is het een auto-runner, dus je hebt minder vrijheid, en de artstyle blijft wat pover, maar verder ziet het er weer goed uit. Wordt een mooi jaar zo, met ook al een sequel van Hollow Knight aangekondigd.

Lekkere bitesize snoeiharde cirkelzaag uitdagingen maar het grootse aspect hiervan is bij mij vooralsnog niet binnengekomen.

whoa, dude, best tof spel dat blijft motiveren ondanks dat het bij momenten onmogelijk moeilijk lijkt.

Gelukkig op de PSVita ooit gratis via PSN opgesnoept, zodat ik straks de fysieke versie niet moet openen.
De PSVita lijkt me ook het ideale platform om dit te spelen, tenminste, als je jezelf genoeg kunt beheersen om hem niet, tijdens de aller-frustrerendste momenten, tegen de muur te gooien .

De light levels zjn tot nu toe allen doenbaar, ook al ga ik tot nu (level 3) zo goed als overal 10-tallen keren dood, soms zo net voordat ik de troela in rijkweidte zie. Maar het blijft motiveren, hoewel mijn moed in de schoenen zinkt als ik besef hoe groot de uitdaging wel niet is. Je moet namelijk niet enkel een 150 tal light levels tot het einde halen? Nee je moet je ook allen binnen een beperkte tijd halen om zo de tegenhangende dark-levels vrij te spelen.

En die dark levels zijn nog eens een schepje meer onmogelijk. Stand nu zie ik mezelf dit spel nooit volledig uitspelen, maar tenminste de light levels ga ik blijven proberen zolang mijn duimen het uithouden.