Tales of Monkey Island Chapter 5: Rise of the Pirate God (2009)

Nintendo Wii / PC / PlayStation 3 / Apple iOS

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

Het verhaal in Rise of the Pirate God is een rechtstreeks vervolg op de vierde episode. Guybrush is om het leven gebracht door LeChuck. Hij bevindt zich nu in het hiernamaals en moet een manier zien te vinden om terug te keren naar de wereld van de levenden om Elaine te redden. Guybrush gaat naar de Crossroads, waar hij hulp moet vinden om weer in zijn eigen lichaam terug te keren. Enkel wanneer hem dat lukt kan hij voor eens en altijd wraak nemen op LeChuck.

avatar van HorrorSurvivor
De makers hebben het beste voor het laatst bewaard met dit hoofdstuk. De humor is weer 100% aanwezig, maar het verhaal is dit keer ietsje duisterder, wat ik alleen maar kan waarderen als griezelfreak. Guybrush is één van de meest hilarische (game)personages die ik ken. De dialogen en one-liners zijn van de bovenste plank, en worden ondersteund door de briljante graphics. Alles bouwt naar een geweldig hoogtepunt toe in dit geweldig leuke laatste deel van Tales of Monkey Island. En ik hoop dat laatste niet van toepassing is; ik zou nog wel meer willen zien van deze wereld en de personages.

avatar van creepy_one
Wow, je komt niet vaak tegen dat een serie zo succesvol is

SouthParkFan
Heb hem net uitgespeeld en weet niet goed wat ik ervan moet denken. Het kan zijn dat ik het spel wat minder vind omdat ik hem net na LeChuck's Revenge speelde, maar het voelde gewoon niet als Monkey Island.

De eerste 2 chapters waren ronduit saai. De puzzels waren erg logisch en de nieuwe karakters die geintroduceerd waren, waren erg saai en voelden niet als karakters uit Monkey Island. Chapter 3 was al wat leuker, waar we kennis maakten met de 3 clubleden en Murray - terug uit Monkey Island 3 (die ik tot nu toe maar 1 uurtje heb gespeeld). Chapter 4 was nog leuker, omdat het erg goed gevonden was dat je je eigen advocaat moest spelen in een rechtszaak. En de terugkeer van Stan!

Chapter 5 was ook erg goed, het eindgevecht tegen LeChuck - al vond ik al het backtracking erg irritant worden. Ga naar het vlot, terug naar Club 41 en herhaal dit een aantal keer. Ook waren de puzzels een stuk simpeler in chapter 5 Je moet de schat zoeken van LeChuck, Guybrush heeft een hond bij zich, die heeft de geur van LeChuck nodig, pak LeChuck's sok en voila.

De references naar oude games waren erg goed gevonden (vooral de hilarische naam voor de trophy gegeven voor het vinden van alle references: ''Why is my older brother laughing?) al vond ik dat het gegeven moment iets te veel werd. Bijvoorbeeld dat Guybrush de theme van Monkey Island fluit, maar het daarna ook nodig vindt om te zeggen: ''Hmmm, waar ken ik dat van?''

Het stemacteerwerk is heel goed gedaan. Dominic Armato is weer terug als Guybrush, Alexandra Boyd als Elaine en Earl Boen als LeChuck. Wel vond ik jammer dat Stan een andere stem had dan in de special editions van MI1 en MI2, maar ze passen beiden erg goed. Ook jammer dat de Monkey Island theme vrijwel alleen tijdens de credits werd gedraaid.

Dus al met al: Tales of Monkey Island is een erg leuk point-en-click spel waar TellTale Games duidelijk veel werk in heeft gestoken, maar toch is het niet de Monkey Island comeback waar ik op gehoopt had.

4/5*