RISK: Factions (2010)

Xbox 360 / PC / PlayStation 3
Board

Ontwikkeld door Stainless

Oorlog voeren tegen een leger van katten, dit is één van de mogelijkheden in Risk: Factions. Het spel volgt het principe van het traditionele bordspel, maar in plaats van kleurtjes kan je nu kiezen uit verschillende groepen waarmee je de wereld overneemt. Je kan kiezen uit vijf 'Factions' die allemaal sterke en mindere punten kennen.

avatar van DonOswaldo
Ik heb veel van dit soort bordspellen op de console gespeeld en dit is een van de weinigen - of misschien zelfs de enige - waar ik me nog echt mee heb vermaakt. Niet omdat het nou zo'n ander soort bordspel is, maar omdat de nieuwe spelmode die ze gecreërd hebben, factions, best leuk is. Brengt enige humor in to play en geeft toch een andere manier van spelen eraan. Vind het fijn uitgewerkt met de objectives en rewards, de capitals (en andere gebouwen op bepaalde landstukken) en het grote scala aan mappen om het op te spelen - incl. de originele risk-map. Heb de campaign even gespeeld om in te komen maar daarna uiteraard enkel nog online gespeeld. Enige jammere is dat mensen snel leaven als ze inzien dat ze niet meer kunnen winnen.

ps: de klassieke versie van risk kan je overigens ook spelen maar dat vond ik dan weer niet echt leuk, grotendeels doordat ik het zelf met andere regels - m.i. iets meer gebalanceerde regels - speel.