menu

GoldenEye 007 (1997)

mijn stem
4,26 (297)
297 stemmen

Nintendo 64 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Rare en Code Mystics
Uitgegeven door Nintendo en Rare

Je wordt er op uitgestuurd in een geheime operatie die te maken heeft met de Golden Eye satelliet. De missie begint in de zwaar bewaakte fabrieken voor chemische oorlogsvoering, gelegen aan een dam in de USSR. Schiet je een weg door de 12 interactieve 3D gebieden. Alles is toegestaan in het belang van de internationale veiligheid.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=RuBlbVNgXmU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Mega Man
5,0
Jim Carrey schreef:
Leuk/Goed James Bond spel voor op de Nintendo 64 niet altijd even Top en sommige levels vind ik niet zo Leuk maar over het algemeen geen Slecht spel om te spelen.

3.5*


Ik vond ook niet alle levels even leuk zoals Streets en Statue Park. But then again, dat hebben alle games dus eigenlijk. En ook Perfect Dark, Timesplitters 2 en Timesplitters: Future Perfect. Maar verder kun je bijna niks negatiefs zeggen over Goldeneye. Het is een klassieker en heeft een wat hogere status dan enkel een game die opzich niet slecht is.

avatar van Naomi Watts
2,0
Status vind ik geen criterium wat invloed mag hebben op je beoordeling.

avatar van Mega Man
5,0
Naomi Watts schreef:
Status vind ik geen criterium wat invloed mag hebben op je beoordeling.


Bedankt voor je wijze raad.

Status heeft wel degelijk een rol bij het recenseren van een game. Een game krijgt een bepaalde status juist door de impact van het spel in het algemeen en bepaald hoe de mensen aan deze game terug denken. Het woord 'status' mag misschien een beetje duur klinken maar het blijft gewoon een bepaalde uitdrukking bij een game die iets betekent heeft in de gameswereld.

Maar verder het is wel een feit dat Goldeneye een bepaalde status heeft verdiend als klassieker. Of jij daar nou mee eens bent of niet, daar word Goldeneye niet slechter van toch? En of er één of twee leveltjes wat minder zijn dan de rest daar kampt elke game in princiepe mee maar dat gedeelte zul je wel niet interesant vinden denk ik. Gelukkig vind ik ook dat niet alle stages in Goldeneye even leuk zijn. Maar dat doet dan weer geen afbreuk van de score.

Als jij zelf geen heil ziet in Goldeneye dan snap ik natuurlijk je reactie. Maar verder mogen we er onderhand wel overeens zijn dat Goldeneye een klassieker is geworden. Dat is Star Wars ook, ongeacht of sommige mensen helemaal niks moeten hebben van dit fenomeen. By the way, wanneer zien we je weer in een nieuwe film? In The Ring en King Kong speelde je zeer goed .

avatar van Illuvatar
4,5
Mega Man schreef:
(quote)



Status heeft wel degelijk een rol bij het recenseren van een game. Een game krijgt een bepaalde status juist door de impact van het spel in het algemeen en bepaald hoe de mensen aan deze game terug denken. Het woord 'status' mag misschien een beetje duur klinken maar het blijft gewoon een bepaalde uitdrukking bij een game die iets betekent heeft in de gameswereld.

Maar verder het is wel een feit dat Goldeneye een bepaalde status heeft verdiend als klassieker. Of jij daar nou mee eens bent of niet, daar word Goldeneye niet slechter van toch?



Maar de status die een game heeft, heeft hij toch destijds gekregen door de impact die hij destijds maakte op de gamewereld, en niet nu.
De hoge scores die het spel nu haalt zijn voornamelijk van mensen die uit nostalgie hoge punten geven aan dit spel omdat ze er vroeger zoveel plezier aan hebben gehad.

Maar bij iemand die dit spel nu speelt is het heel normaal dat het spel geen zo'n grote impact zal maken als het destijds zou gemaakt hebben.
De status van dit spel zou dat niet in de weg mogen liggen.
En wanneer je die factor wegtelt hou je een erg degelijke shooter over maar wel een die naar maatstaven van vandaag niet meer zo meekan, ook al kan ik (en vele anderen met mij) er nog steeds heel veel plezier aan beleven.

avatar van Mega Man
5,0
De desbetreffende persoon die een reactie plaatste bij deze topic met betrekking tot de schijnbaar minder levels van Goldeneye, had het spel wel degelijk destijds gespeeld. Dus de score die hij er aan heeft gegeven komt van de tijd dat hij de game heeft gespeeld. En toen was het een klasse apart en dat blijft het ook natuurlijk. Bepaalde games blijven klassiekers, ongeacht hoeveel opvolgers of andere shooters er komen die het weer iets beter of anders doen.

Daarnaast zijn er nog steeds mensen die vinden dat bepaalde klassiekers nog steeds niet geëvenaard zijn op wat voor vlak dan ook. Ocarina of Time bijvoorbeeld of Super Mario 64. Dus ja, om heel eerlijk te zijn vind ik Goldeneye nog steeds beter dan een Halo of een Gears of War. Ookal zijn de laatst opgenoemde titels ook op en top natuurlijk.

En het spreekt voor zich als er iemand een poging waagt om Goldeneye uit te proberen en schrikt van de achterhaalde beelden. Dat kan iemand zijn die destijds geen interesse had in Goldeneye, geen Nintendo 64 had, te jong was in 1997 om al aan deze spellen te beginnen of (voorzichtig gezegd) onder een rots lag toen Goldeneye uit kwam in '97.

Een voorbeeld is een vriend van m'n broertje die, om maar even wat titels op te noemen, 007 Nightfire beter vind dan Goldeneye en Perfect Dark Zero beter vind dan de originele Perfect Dark op de N64 die naar mijn mening superieur is ten opzichte van Zero. Puur omdat hij nog te jong was toen deze games uit kwamen. Zo vind hij Tomb Raider Legend ook stukken beter dan het klassieke Tomb Raider uit '96.

Dus ja, het is natuurlijk ook zo dat deze games nog steeds goed worden gevonden dankzij nostalgische redenen. En daar valt zeker wat voor te zeggen natuurlijk. Een game die in het lijstje komt te staan van Game Rankings is een spel die een verzameling was van allerlei sterke punten en waar het 'destijds' in uitblinkte. Het spel krijgt een speciaal plekje in het algemeen als mijlpaal of gewoon als klassieker. Dat het voor nieuwkomers moeilijk te begrijpen is dat spreekt voor zich.

De wat latere generaties vinden misschien de nieuwe Star Wars ook veel mooier en vetter dan die oude koek uit eind jaren 70 en begin jaren 80. En misschien zeggen de wat jongere gamers het zelfde over Halo of Gears of War over pakweg 10 jaar (Al betekende Goldeneye wel iets meer in '97 dan Halo in deze tijd op het gebied van 'vernieuwing'). En misschien zeggen ze dan ook wel dat World of Warcraft niks meer voorstelt en ook totaal geen indruk meer maakt op de gamers van die tijd.

avatar van Mega Man
5,0
Goldeneye en Perfect Dark blijven een klasse apart. De enorme hoeveelheid opties en modes, de indertijd prachtige graphics, de sublieme soundtrack van Greame Norgate en de gameplay die zo vast als een huis staat. Zo worden de games niet meer gemaakt jammer genoeg.

avatar van Quaest
4,5
Goldeneye was echt geweldig. Dit heb ik engiste James Bond 007 gespeeld.. Dus ik weet niet hoe goed anderen is maar dit is super.

avatar van davidov
5,0
De rest is crap, don't bother.
Probeer dan eens Perfect Dark. Van dezelfde makers als goldeneye (ook best te merken) maar dan in de toekomst met betere graphics/engine etc. Niet gek gezien het ook 3 jaar na GE uit kwam op de 64 (incl expension pack)

avatar van Manny Calavera
4,5
Everything or Nothing en Nightfire waren verre van crap hoor..

avatar van davidov
5,0
EON ken ik niet, maar gezien het in het straatje zat van AUF en NF.... mwah...

Over AUF en NF: De sfeer was ruk, het verhaal was goedkoop, de graphics matig, de engine waardeloos, gameplay matig tot frustrerend.... het EA avontuur was vanaf het begin tot het einde een en al uitmelken van de titel 007. Op het moment dat de verkopen achteruit gingen hebben ze het direct verkocht.

Goldeneye was niet alleen tof omdat het een James Bond spel was maar ook omdat het ontiegelijk strak in elkaar zat. De replay value was enorm, latere levels waren echt uitdagend, het was vernieuwend voor shooters op dat moment.

Wat hebben die latere titels toegevoegd? Niks.... ja zogenaamd spectaculaire scenes waarbij je zelf geen ruk hoeft te doen. Als ik Bond wil zien kijk ik wel een film, als ik mooie plaatjes wil zien kijk ik het wel op dvd, als ik een goedkope shooter wil spelen heb ik al genoeg keus, en als ik Bond wil zijn dan prefereer ik 100 uit de 100 keer Goldeneye. De andere games zijn alleen tof omdat er 007 op staat. Als de spellen hadden geheten "henk henkersen en de natte wind" had geen mens het gekocht omdat het gewoon voor de rest een extreem matig spel was. Zeker in vergelijking met Goldeneye en al die andere FPS op de markt die WEL inventief zijn.

Nee echt, ik vind de andere Bond games zover ik die gespeeld heb echt waardeloos en zou persoonlijk balen als een stekker als ik ze gekocht had. Wat ik best wel deed bij TWINE op de n64. Vele jaren later na Goldeneye uitgebracht, en er zijn geen woorden om te beschrijven hoe schandalig slecht dat spel was.

Des te meer waardering heb ik voor dit spel.

avatar van Manny Calavera
4,5
Hoho, ik vind Goldeneye ook subliem hoor. Raad eens welke game op nr 1 in mijn top 10 staat?

Maar EoN was best vermakelijk en NF helemaal. Maar vooral als multiplayer. Goldeneye is gewoon perfect. Oke, de graphics zijn nu oud, maar ik denk dat als ik hem eens kan herspelen na al die jaren dat ik er nog altijd plezier in heb. Of ik het doe is een 2e, soms is de herinnering bewaren beter (zie GTA Vice City topic).

avatar van batexated
4,0
ja wat moet ik zeggen.. stukje jeugd he

deze game verveelde mij nooit en vond het altijd erg spannend om te spelen. ook cool is dat de levels er precies zo uitzagen als in de film.

de graphics zijn nu natuurlijk keihard verouderd maar dat boeit me nix.. ik speel het nu niet meer omdat mijn controller versleten is.

dit spel was ook super om tegen elkaar te spelen.

Topper die je niet vergeet

avatar van Quaest
4,5
batexated schreef:
de graphics zijn nu natuurlijk keihard verouderd maar dat boeit me nix.. ik speel het nu niet meer omdat mijn controller versleten is.


Eeuhm Me maat had ook een keer probleempje met controller.. en werd gebracht naar speciale winkel [Ik weet het niet hoe het heet]... en werd goedgemaakt.
Dus misschien moet je ook proberen.

avatar van davidov
5,0
N64 controllers zijn waardeloos. Nintendo zou zich vandaag de dag nog kapot moeten schamen om de waardeloze kwaliteit van de N64 controllers. Waar SEGA min of meer tegelijk ook met een controller kwam met een analoge stick voor soepele 3d bewegingen.... wist SEGA het wel goed te maken en nintendo niet. Elke joystick "slijt" en is op den duur daarom niet even accuraat of behendig als een nieuwe joystick. Eigenlijk best schandalig gezien men na de N64 op geen enkele console (nintendo/sega/xbox/ps) ooit nog dat probleem heeft gehad.

Enfin, ik heb nu 5 joysticks, kan er 4 gebruiken op 1 moment....helaas zijn ze vrijwel allemaal verneukt door hevige slijtage. ik blijf potdomme niet bijkopen

avatar van Metalfist
Dan vraag ik me toch echt af wat sommige mensen met hun controllers doen, heb nog altijd de allereerste controllers liggen en die werken perfect, nooit problemen gehad, nooit moeten bijkopen.

avatar van Manny Calavera
4,5
Die N64 controllers waren inderdaad klote. Die pookjes waren te groot, kans op beschadigingen was groot. En de controller lag niet lekker in de handen. De Gamecube controller vond ik jarenlang de allerbeste, totdat ik de Xbox 360 controller kreeg. Die is echt geweldig.

avatar van davidov
5,0
Metalfist schreef:
Dan vraag ik me toch echt af wat sommige mensen met hun controllers doen, heb nog altijd de allereerste controllers liggen en die werken perfect, nooit problemen gehad, nooit moeten bijkopen.

Tja ik weet het niet, het "pookje" slijt gewoon. Veel plastic schilfers in het kommetje waar je de stick in rond draait. Op den duur raakt hij minder gevoelig (kleine bewegingen aan de buitenkant kan hij niet meer registreren) en gaat het minder soepel bewegen. Vrijwel alle joysticks die ik heb hebben er in meer of mindere mate last van. En niet alleen bij mij maar iedereen die ik ken die ooit een n64 heeft gehad.

De joystick van de 64 was prima, alleen die analoge stick was wel heel belangrijk maar geen duurzame uitvinding. Jammer.

avatar van welleweirdo
5,0
davidov schreef:
(quote)

Tja ik weet het niet, het "pookje" slijt gewoon. Veel plastic schilfers in het kommetje waar je de stick in rond draait. Op den duur raakt hij minder gevoelig (kleine bewegingen aan de buitenkant kan hij niet meer registreren) en gaat het minder soepel bewegen. Vrijwel alle joysticks die ik heb hebben er in meer of mindere mate last van. En niet alleen bij mij maar iedereen die ik ken die ooit een n64 heeft gehad.

De joystick van de 64 was prima, alleen die analoge stick was wel heel belangrijk maar geen duurzame uitvinding. Jammer.


Ik heb dat ook gehad hoor en iedereen die ik kende ook. Na pak m beet 2 jaar intensief spelen waren ze meestal wel aan vervanging toe. Een beetje jammer van het geld. Ontopic: Topspel. Hopelijk remaken ze deze een keertje.

5,0
Vanwaar een remake? Dit is de filmindustrie toch zeker niet?!
Gewoon ouderwets spelen op je N64, bleef je minstens zoveel plezier aan. Wel een paar fatsoenlijke controllers zien te regelen, inderdaad

avatar van Manny Calavera
4,5
www.goldeneyesource.com

Alle info over de remake van Goldeneye, een zogenaamde total convention. Ik hoop dat ie gratis is, wil hem erg graag spelen. G-E met de Half Life 2 engine!

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Het is een mod voor HL2 dus natuurlijk is die gratis. Screens zien er in ieder geval best goed uit.

5,0
neo (crew)
Eindelijk weer eens iets op game gebied om naar uit te kijken. De veranderingen op de screenshots zijn al geweldig, nu maar hopen dat het mij op de HL2 engine ook zal bekoren.

avatar van Mega Man
5,0
Zowel GoldenEye als Perfect Dark (en in mijn ogen ook Timesplitters 2 en 3) zijn een klasse apart. Een totaalpakket van allerlei briljante dingen. Shooters van tegenwoordig overtreffen deze games enkel op een bepaald vlak. Uiteraard op grafisch gebied, de AI en dan de online multiplayer. Maar na de derde Timesplitters uit 2005 heb ik geen game meer gezien met zoveel opties, modes en talloze dingen die je kunt customizen. Zoals ik al eerder zei: Een totaalpakket! Maar ook de bewegingsvrijheid in sommige levels van GoldenEye en Perfect Dark (levels van Timesplitters, met name deel 3, waren wat beperkter).

Gewoon even je eigen verhaaltje verzinnen, de bijpassende cheats aanzetten en vervolgens lekker klieren in de levels. Hordes soldaten afknallen, mijnen plakken op monitors.. etc. Vooral het snipen in het level Surface was iets speciaals. Vooral omdat je lekker je gang kon gaan in dat enorme level zonder dat je opgejaagd word door doelstellingen: 'de' manier hoe je het level zou moeten doorspelen. Wat ik ook minder vind bij modernere shooters is de zogenaamde vorm van realisme. Een mooi voorbeeld is het dragen van maximaal 3 a 4 wapens (o.a. bij Halo).

En een pistool inruilen voor een machinegeweer zal niet gaan (je mag bij sommige games van een type wapen maar één bij je dragen). En weg zijn de cheatcodes waarbij je enorme getalen wapens aan kon zetten en weet ik wat voor onzinnigheid. Ik hoop dat Timesplitters 4 dat 'oude' gevoel weer een beetje terug kan brengen. Een game die volgestopt zit alles wat we gewend zijn van Rare/Free Radical's games. En daar kan absoluut geen Halo 3, Call of Duty 4, Gears of War 2 of wat dan ook voor übershooter tegenop.

avatar van drezic
4,5
Ik mis Goldeneye en perfect dark!

Wat ik vooral mis is de splitscreen optie; op de next gen's zit die mogelijkheid er nooit meer op vanwege de online opties. Dat vind ik zo'n gemis! Hoe heerlijk was het om met meerdere (tot 4!) mensen op 1 beeldscherm rond te lopen en elkaar af te knallen. Nu moet je per sé online, waar altijd een paar fanatieke idioten veel te goed zijn en je meerdere consoles nodig hebt om met vrienden te kunnen multiplayeren.

Ik denk dat ik mijn N64 maar eens ga afstoffen...

5,0
Jep, vroeger was alles beter

avatar van Mega Man
5,0
drezic schreef:
Ik denk dat ik mijn N64 maar eens ga afstoffen...


Ik heb de N64 gelukkig dan nog aangesloten aan m'n TV om weer ouderwets te kunnen genieten van splitscreen multiplayer mayhem in GoldenEye of Perfect Dark. Of ik stop gewoon Timesplitters 2 of Future Perfect in m'n Wii om het zelfde soort multiplayer festijn te kunnen ervaren.

avatar van drezic
4,5
Karl schreef:
Jep, vroeger was alles beter


Sommige dingen wel.

Toch begrijp ik niet helemaal waarom ontwikkelaars voor bijvoorbeeld de PS3 geen splitscreen multiplayer inbouwen; dat was toch altijd een groot succes. Ik snap dat ze meer voor online gaan maar dat is toch eigenlijk singleplayer fun. Je ziet toch door het succes van de wii dat er animo is om samen te spelen in één huiskamer.

avatar van BoordAppel
3,5
BoordAppel (moderator)
Misschien kan het technisch niet en zijn de consoles te zwak om het grafische geweld twee keer te tonen?

5,0
Dat lijkt me sterk. Games van de vorige generaties probeerden ook altijd zoveel mogelijk uit hun consoles te persen, en daar was splitscreen wel mogelijk.

5,0
neo (crew)
Bij Goldeneye was de console op momenten te zwak voor splitscreen, maar ook voor fullscreen

Gast
geplaatst: vandaag om 04:07 uur

geplaatst: vandaag om 04:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.