GoldenEye 007 (1997)

Nintendo 64 / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Rare en Code Mystics
Uitgegeven door Nintendo en Rare

Je wordt er op uitgestuurd in een geheime operatie die te maken heeft met de Golden Eye satelliet. De missie begint in de zwaar bewaakte fabrieken voor chemische oorlogsvoering, gelegen aan een dam in de USSR. Schiet je een weg door de 12 interactieve 3D gebieden. Alles is toegestaan in het belang van de internationale veiligheid.

avatar van Mitchel
Dit is gewoon de beste shooter ooit (vind ik dan)!

5 sterren uiteraard!

avatar van Sateck

Erg leuk gemaakt. Ik mis wel dit soort games. Lekkere shooters met een verhaal zonder al te veel groepsvormen. Call of Duty vind ik veel te veel chaos.

Alleen Uncharted kan ik noemen. Hitman ook, maar dat is dan weer erg veel stealth. Verder weinig.

Sateck schreef:

Ben dit wel met je eens! Zijn Wolfenstein The New Colossus en dat deel ervoor niet precies wat je zoekt dan?

Verwijderde ban op GoldenEye in Duitsland laat geruchten oplaaien | Nieuws | Gamer.nl

Zou wel erg leuk zijn als deze game nog eens weer te spelen valt. Zeker met een Pro Controller ipv zo'n vreselijke N64 controller.

GoldenEye 007-heruitgave bevestigd voor Switch en Xbox Game Pass | Nieuws | Gamer.nl

Yeah, de bevestiging!

Komt binnenkort op Switch en Xbox Gamepass.

Kort na de aankondiging tijdens Nintendo Direct liet Rare op social media weten dat de remaster ook naar Xbox Game Pass komt. "Inclusief Achievements, een 4k-resolutie en een soepelere framerate - zelfs in splitscreen multiplayer." Duidelijk is in ieder geval dat de game op Switch online gespeeld kan worden. Mogelijk wordt online multiplayer niet op Game Pass ondersteund. Een precieze releasedatum voor de game is er nog niet.

Hier maak je me zo blij mee.

avatar van legian
Alleen wel erg jammer dat ze niet meer dan een teaser hebben laten zien. Er is al maanden duidelijk dat eraan gewerkt wordt, dus de bevestiging is in dat opzicht eigenlijk vrij nietszeggend. Behalve dat die dan ook op de Switch uitkomt.

Ben benieuwd hoe dit speelt, is echt jaren geleden dat ik deze heb aangeraakt.

avatar van Cervantes
Cervantes (crew)
Hopelijk is deze heruitgave ook los verkrijgbaar. Het zou jammer zijn als je deze klassieker in feite alleen zou kunnen huren middels een abonnement.

Lijkt me wel, het is gewoon een losse game. Hij komt alleen ook in GamePass en schijnt ook gratis te zijn als je Rare Replay hebt op de Xbox.

Xbox krijgt dus sowieso een opgepoetste versie maar krijgt de switch nou alleen de n64 versie? En alleen voor switch owners met een ‘nintendo switch online + expansion pack members’? Wat betekent dit eigenlijk? Ik heb een switch maar geen extra Nintendo betaald online account oid

mrdig schreef:

Ik vatte het op dat je op de Switch alleen multiplayer online kan spelen, maar neem aan dat je de campagne gewoon kan kopen in de e-shop.

Microsoft krijgt dus een dik opgepoetste versie in 4K. Dat vind ik veel interessanter, want ik wil vooral de missies nog eens spelen. Voor mij dus de Gamepass versie.

"Multiplayer online" dat houd in dit geval in dat iemand via internet player 2/3/4 word. Ikzelf had het in de eerste instantie verkeerd begrepen en dacht dat ze online lobbies werkende hadden gemaakt waarin je ranked potjes kon doen oid, zoals fans bij bepaalde ROMs & emulators werkende kregen. Het is gewoon een manier om de ouderwetse couch-multiplayer modes na te creëren zonder dat je vrienden in dezelfde ruimte moeten zijn. Bij een nostalgisch spel als dit, waarin je chaotisch 4-speler potjes kon doen, is dat welkom.

Manny Calavera schreef:
Microsoft krijgt dus een dik opgepoetste versie in 4K.

'Een dik opgepoetste versie in 4K' van een 25 jaar oud spel. Wat zal dat prachtig uitzien. Ik denk nou niet echt dat hier erg veel grafische te winnen valt. Dan denk ik dat ik het liever in de originele versie speel (wat waarschijnlijk ook mogelijk is op de xbox) - wel een leuk aardigheidje dat hij gratis is voor bezitters van de Rare collection.

Maar ik denk dat ik het wellicht liever houd op de WII versie, met point controls. Prima shooter met wel een reeks veranderingen maar toch zeker even onderhoudend.

Sinner schreef:

neo (crew)
]
Sinner schreef:
]Kan toch gewoon? Ik vind het sowieso hard nodig, want in de originele versie kun je de pixels tellen. Heb die een jaar of 2, 3 nog een avond gespeeld, kan niet meer. Sowieso ziet alles van voor het HD tijdperk er in 3D tegenwoordig niet meer uit. Daarna kunnen NES en SNES games wel, maar zijn games uit tijdperk N64/PS1/GC vrij lelijk verjaard. Ben oprecht benieuwd of ze GoldenEye mooi kunnen oppoetsen.

Ik besef mij dat 8/16 bit spellen soms nog goed in huidige tijden ogen, maar dat zou niet het punt moeten zijn, gameplay verbetering wel. Het enige wat deze game nu en vroeger in relatie tot gameplay in weg stond is dat de framerate soms hapert bij oa. explosies.

Microsoft bevestigt geen online multiplayer voor GoldenEye op Xbox | Nieuws | Gamer.nl

Lokale multiplayer is gewoon de klassieke N64-multiplayer op 1 tv neem ik aan?

Wel vreemd, 2 versies.

Ik denk dat het te maken heeft met de rechten. Nintendo vond dat ze de rechten hadden en ook Rare, dat nu van Microsoft is. Daarom is er 25 jaar niks met de originele game gedaan. Dan is nu de deal denk ik dat beide versies iets unieks krijgen. Op de Switch, die grafisch veruit minder dan Xbox is, online multiplayer en op de technisch betere Xbox dat niet, maar wel een 4K singleplayer. Lijkt me leuk om in een serieus opgepoetste versie het verhaal nog eens te spelen. Een jaar of 10 geleden hebben ze al eens een soort remake gedaan, maar die game leek niet meer op de N64 versie. Pierce Brosnan was plots Daniel Craig en de levels hadden bijna niks meer te maken met de oude game. Heb ik me toen zeer aan gestoord.

GoldenEye 007 komt aanstaande vrijdag uit op Switch en Xbox | Nieuws | Gamer.nl

Ik ben heel benieuwd naar de reviews vrijdag. Kan een reden zijn om weer effe Gamepass te nemen. Benieuwd hoe ze dit visueel op hebben gepoetst.

GoldenEye 007 komt aanstaande vrijdag uit op Switch en Xbox | Nieuws | Gamer.nl

Heel tof dat GoldenEye eindelijk uitkomt op GamePass. Die ga ik, naast Hi-Fi Rush, binnenkort zeker eens spelen.

Spelen mensen de online multiplayer op de Switch al? ik ben zeer benieuwd hoe dat bevalt..
En hopelijk volgt Perfect Dark (2000) - GamesMeter.nl dit voorbeeld ook op.

Kapot gespeeld voorheen. Maar sommige spellen “moet” je niet herspelen

Herinneren zoals het was.

-marco- schreef:
Kapot gespeeld voorheen. Maar sommige spellen “moet” je niet herspelen

Herinneren zoals het was.

Het kan ook gewoon een leuke nostalgietrip zijn. Even weer door de bekende levels razen, de muziek horen, het silencer-geluid van je pistool horen.

Jammer dat de game niet los te koop is voor bv een Euro of 5. Dan maar weer Gamepass nemen binnenkort. Ik lees wel dat de game op Xbox veel soepeler speelt dan op Switch.

Manny Calavera schreef:

Jammer dat de game niet los te koop is voor bv een Euro of 5.

Nou dit had ik ook graag willen zien gewoon los te koop of in te ruilen voor platina punten..

Afgelopen zondag heb ik even de eerste 5 levels doorlopen op de Series X. Ik moet eerlijk toegeven dat ik, naast een paar potjes multiplayer, nooit echt tijd in Goldeneye heb gestoken, dus ik heb geen nostalgische gevoelens voor de game.

Mijn eerste indruk is positief. De game bestuurt heel goed met twee sticks (de besturing op de N64 is heel slecht hedendaags heb ik me laten vertellen) en het werkt allemaal heel intuïtief. Er zijn wat grafische glitches, maar niet iets waar ik me aan stoor. Het blijft tenslotte 'slechts' een port van een 26 jaar oude N64-game met widescreen en een hogere resolutie.

Kan niet spreken voor de fans, maar mij bevalt de game prima.

avatar van legian
Gister avond eventjes opgestart om te proberen (samen met Hi-fi Rush) en dat speelt vrij soepel weg moet ik zeggen. De aanwezigheid van visuele glitches maakt de ervaring wel authentiek, maar stoort verder (nog) niet. Wel realiseerde ik me dat we het tegenwoordig een stuk makkelijker hebben met pijltjes en dergelijke die aangeven waar we moeten zijn. Ik moest hier toch even zoeken alvorens ik doorhad dat ik beter had moeten lezen...

Komende tijd maar eens verder doorspelen.

avatar van legian
Het speelt grotendeels nog prima weg. Hoewel het geheel duidelijk verouderd is en ook zo aanvoelt is er nog prima door te komen. Mijn grootste frustratie punt is dat het soms nogal onduidelijk is wat je moet doen. Helemaal als blijk dat je de benodigde apparatuur gewoon kapot kan schieten waardoor je ook niet meer verder kan.

Al met al een erg vermakelijke vertelling van het Goldeneye verhaal. Met wat creative vrijheden heeft Rare hier best wat leuks neergezet. Nu eens kijken of ik wat vrienden zo gek kan krijgen voor de multiplayer.

The name is Bond, James Bond.

Nooit gedacht dat ik nog eens de volledige campagne van GoldenEye 64 zou spelen, de game die al sinds het begin op Gamesmeter op mijn eerste plek staat in mijn top 10. Maar die positie is wel gebaseerd op het spelen in de jaren 90, zeg een 25 jaar geleden met mijn vrienden. Wat hebben we destijds honderden uren de multiplayer gespeeld zeg, echt fantastisch. En uiteraard ook de campagne gespeeld, was natuurlijk baanbrekend. Maar je moet maar hopen dat dit een halve eeuw later nog steeds de moeite waard is, dus heb best even gewacht met een nieuwe kennismaking op de Xbox. Wel superleuk dat dit een mogelijkheid is na al die jaren. Ze hebben de game wel eens gereboot, maar toen leek het niet eens meer op de klassieke game omdat ze alles hebben aangepast, van de locaties tot aan Pierce Brosnan toe. Bah.

Goddank blijft deze versie trouw aan het origineel. Visueel iets opgepoetst, maar dat valt best wel tegen. De pixels zijn nog allemaal te tellen, zeker de personages zien er niet uit zo blokkerig zijn ze. Je merkt pas hoe enorm games zijn geëvolueerd als je de eerste generatie 3D games uit halverwege jaren 90 speelt. Ook zijn de levels vrij klein en afgebakend, allemaal vrij logisch natuurlijk met de beperkingen van destijds. De wapens zien er wel weer heel bruut uit en zo knalt de game ook. De allerbeste verbetering van deze game zijn de controls. De N64 heeft een hoop mensen denk ik frustratie opgeleverd, wat een moeilijk ding was dat. Destijds lukte het nog wel redelijk om ermee te spelen, maar een paar jaar geleden al niet meer toen ik GoldenEye nog eens op een N64 startte. Niet te doen. Maar de Xbox heeft alle knoppen overgenomen van een moderne shooter. Je rent, laadt, zoomt en knalt al na een minuutje heerlijk weg. Hier blinkt GoldenEye ook gewoon geweldig in uit, het is nog steeds zo bevredigend om ladingen Russen af te knallen. Het geluid van de wapens is fantastisch en nog steeds is het geweldig om de soldaten te raken, waarna ze rode bloedplekken zichtbaar krijgen en in elkaar zakken. Ook kun je op lichaamsdelen mikken voor afwisselende kills. Deze game was destijds als shooter echt revolutionair en die blueprint is nog steeds uitstekend. Dit was meen ik ook de eerste game waarbij je kon snipen. Het eerste level Dam is denk ik gewoon een klassieker in gaming. Het is opnieuw machtig om de bungeejump te maken.

Wat deze game ook wist te onderscheiden van shooters als Doom of Duke Nukem van destijds is dat je allerlei doelstellingen hebt te vervullen in een level. Fotografeer dit, vernietig dat, bescherm Natalya. Het zorgt ervoor dat je na moet denken en dat heeft wel wat. Heel tof is ook dat je hoe hoger de moeilijkheidsgraad zet, des te meer doelstellingen krijgt. Kijk, dat is pas origineel. Maar, hier komen meteen wel twee beste minpunten boven. Zo is het geregeld onduidelijk wat je precies moet doen of wat het object is en dan zoek je je soms een ongeluk. En de ergste pain in the ass is dus Natalya. Je moet haar diverse keren bevrijden of beschermen en dat is soms echt lastig, want dood is leven opnieuw spelen. Zo werd ik helemaal gefrustreerd dat ze elke keer op het eind van de treinmissie werd vermoord voordat ik wat kon doen. De levels zijn wel gevarieerd gelukkig, soms helaas wel aan de donkere kant maar altijd wel uitdagend. Jammer dat er geen savefunctie tijdens een missie is.

Nog een irritatie, de Xbox kent geen online multiplayer. Echt heel jammer, dit is weer Switch-exclusief. Ik had heel graag nu potjes online willen spelen, want als shooter is dit een monument die de tand destijds goed heeft overleefd. Wel is het spijtig dat deze game niet eens echt in 4K moderne graphics kan worden afgeleverd. Als je de Resident Evil games zo mooi kan rebooten, dan was het met GoldenEye 64 ook super geweest. Maar ik neem genoegen met wat we nu aangeboden krijgen, het is nog steeds uren fun. En de soundtrack is nog steeds ongeëvenaard goed.

Wel heb ik nu een probleempje, want dit is geen vijf sterren en een nummer 1 klassering meer voor me waard. Dat is weer het nadeel van zoiets ouds herspelen. Maar toch was dit een dikke hernieuwde kennismaking. Heb je nostalgische gevoelens bij deze game, dan moet je het eigenlijk nog een keer spelen.

4* + 0,5* nostalgie-bonus.

Wat ik vooral grappig vond tijdens het spelen was dat ik veel kleine details weer meteen herkende. Level 2, uiteraard met de beroemde start boven het wc-hokje. Wie heeft niet even goed gericht met je silencer op de soldaat het hokje ernaast? En uiteraard het eerste moment met de sniper. Ook de tankrit door st-Petersburg, vermoedelijk de eerste game destijds waar dat mogelijk was. Of de ontsnapping met je laserhorloge uit de trein. Nu ik alles weer heb gespeeld de laatste tijd valt toch weer extra op dat dit een game is die ontzettend veel dingen voor het eerst deed.