
GoldenEye 007 (1997)
Nintendo 64 / Nintendo Switch / Xbox One
Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Rare en Code Mystics
Uitgegeven door Nintendo en Rare
Je wordt er op uitgestuurd in een geheime operatie die te maken heeft met de Golden Eye satelliet. De missie begint in de zwaar bewaakte fabrieken voor chemische oorlogsvoering, gelegen aan een dam in de USSR. Schiet je een weg door de 12 interactieve 3D gebieden. Alles is toegestaan in het belang van de internationale veiligheid.
- nummer 41 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=RuBlbVNgXmU
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

Ik heb speciaal een Nintendo 64 en het spel aangeschaft, om het na al die jaren weer eens te kunnen spelen

Tja, ik zal hem wel nooit deftig kunnen spelen.

Komt natuurlijk ook een beetje doordat dit spel een shooter is, waar graphics relatief nog best belangrijk zijn.
Ik heb me kapot gespeeld. Het zweet onder mijn oksels wegvegen. Heerlijk.
Dat is hier dus ook het geval.. Alleen mensen die deze game nog dagelijk spelen en hem daadwerkelijk leuker vinden dan alle andere spellen die ze lager hebben gerate.. IN DAT GEVAL vind ik het mogen kunnen..
Als je deze game echter alleen maar een 5 geeft omdat je het vroeger zo leuk vond maar wel weet dat je het nooit meer hoeft te spelen...
Jaman ze zouden ook een stuk steen erin kunnen zetten en dan zouden holbewoners zich ook nog herinneren hoe leuk het wel niet was die stenen naar elkaars hoofd te gooien.. 5*
Dat is hier dus ook het geval.. Alleen mensen die deze game nog dagelijk spelen en hem daadwerkelijk leuker vinden dan alle andere spellen die ze lager hebben gerate.. IN DAT GEVAL vind ik het mogen kunnen..
Als je deze game echter alleen maar een 5 geeft omdat je het vroeger zo leuk vond maar wel weet dat je het nooit meer hoeft te spelen.. Mijn advies.. Ga es deaudddd
Het probleem is dan dat alleen de allernieuwste games de volle mep mogen krijgen. Games worden ouder maar ze worden nog steeds gewaardeerd omdat ze iets betekenden en zien we dingen in nieuwe games naar aanleiding van dat ene spel. Ik zelf heb nog steeds veel waardering voor GoldenEye omdat het spel bomvol zat met replay value. Maar ook Perfect Dark en de Timesplitters games hebben modes, opties en andere mogelijkheden waar games als Modern Warfare (2) een beetje beperkt lijken. En kijk eens naar Uncharted. Evil Eye noemde GoldenEye een overrated baggerspel (ik ben benieuwd wat hij dan vindt van Halo) maar daar had en heb je nog steeds veel meer vrijheid dan in de lineaire Hollywood Blockbuster-game Uncharted. Moet ik Uncharted dan een 5,0 geven omdat de game zo mooi is en lijkt op een film en GoldenEye een 0,5 geven omdat de graphics achterhaald zijn? Er komt meer bij kijken dan alleen nostalgie. Ik geef een nieuw spel niet zo maar een volle mep.
GoldenEye Wii

Wel jammer hoor de Xbox bezitters...
Goldeneye is legendarisch. Beste game die ik ooit speelde. Meest verslavende ook.
Misschien is het maar beter dat hij niet uitkomt voor de xbox (en ps3). De game is inmiddels al aardig op leeftijd en daar komt nog eens bij dat Pierce er niet in zit. Al bij al weet ik zeker dat de nieuwe (wellicht verbeterde) game niet aan de nostalgie van zoveel jaren geleden kan tippen. Wel was de game in die tijd natuurlijk revolutionair, maar nu zou hij eerder tegenvallen ben ik bang.
Ik neem aan dat Activision het één en ander aanpast zodat het beter aansluit bij de shooters van deze tijd. Sowieso is het scenario aangepast voor Daniel Craig's versie van Bond. Verder hoop ik dat de levels weer net zo open worden en geen lineaire shit waarbij je constant een andere agent moet volgen en secties van het level worden afgesloten. Bij GoldenEye, Perfect Dark en Timesplitters 2 kon je de levels helemaal doorlopen om een beetje te kloten met je wapens. In Timesplitters: Future Perfect werden er stukken afgesloten nadat je daar je taken had volbracht.
Zo solide en memorabel als Rare's werk zal 't niet worden denk ik maar alleen al vanwege het feit dat we die typische GoldenEye locaties zien met bijhorende fun, lijkt me deze game een must-have. Any way, het lijkt me tof om levels als Facility, Surface en Cradle weer terug te zien. Ik vraag me af of Activision die extra levels 'Moonraker' en 'Egyptian' er ook weer in stopt. BOTS zijn ook welkom trouwens. Dan kun je zonder internet verbinding en vrienden toch de multiplayer spelen.
PS: In deze GoldenEye zien we de vierde versie van het Facility level. De eerste versie zat in GoldenEye, de tweede in Perfect Dark, de derde was een opgeknapte versie met beter texturen op de Xbox en nu dan de vierde versie in de remake.
Bij het gamen gaat het allemaal om het 'WAUW'-gevoel als je een game voor het eerst speelt. Iets spelen dat je nog niet hebt gezien, geëvanaard! Het lijkt als je meegezogen wordt en de console niet kan/mag uitzetten. Echte oude GOUDEN tijden alsk aan deze game terugdenk

Als je deze nu kwalitatief vergelijkt met games als Killzone 2/GoW/CoD/MW... trekt die op niets, maar toch vond en vind ik dat je deze veel beter GoldenEye veel beter is als deze games... het is gewoon het gevoel dat je krijgt net zoals bij andere top games als Mario64,Pokemon,Uncharted, Socom, ... games die iets nieuws brengen wanneer ze op de markt komen!
Offtopic: Kan iemand die Evil Eye eens bannen? Wat een druiloor is dat zeg.

ps: evil eye wtf are you talking about...jij bent zeker een jonge gamer ??
Sinds kort een Wii aangeschaft, ook mede door de release van de semi remake van deze game. Een game met een enorme reputatie, en wou deze zeker gespeeld hebben voordat ik aan de remake begon. Altijd fijn om het bronmateriaal te kennen. Terwijl ik deze review schrijf, heb ik er al zo 6 uur opzitten met de remake, mijn vergelijkingen zijn dan niet puur gebaseerd op lucht.
Het kan komen omdat ik het spel nu pas speel maar denk het niet, aangezien ik een echte doorgewinterde gamer ben. Ik vind de omgeving design zwaar onder de maat, erg repeterend en ongeïnspireerd. Zelfde geldt voor de enemy design, ik snap de keuze voor die scouting uniformpjes ook niet echt. Wel wat aantal vernieuwende gameplay elementen maar maakt dat deze game echt vernieuwend? Nee, niet echt. Dus deze game revolutionair noemen lijkt me veel te overdreven.
GoldenEye is mijn favoriete James Bond flick, dus kieskeurig ben ik wel op een game versie. Het volgt de belangrijke sequences wel van de film en dat vind ik een groot pluspunt, zorgt toch voor enige nostalgie. De A.I. van de CPU vind ik het grootste doorn in het oog, echt enorm scripted en met totale focus kan je met gemak ongeschonden een level clearen. Reageren allemaal zo voorspelbaar. Wat vooral mist is de intensiteit, wat ik nu namelijk wel heb bij de remake.
De remake is eigenlijk op elk vlak een verbetering, en dat maakt deze veel minder perfect. Vind het overigens buiten het feit dat de remake zo goed is, ook helemaal geen sterke game. Qua design niet bijzonder, vervelende A.I. met wel een goede storyline. Maar dat is weer geen compliment waar de makers van de game credits voor horen te krijgen. Overschatte game m.i., en geef mij maar de intense remake, die met de Nunchuk + remote besturing (of Zapper) ook qua besturing (net als qua game ervaring, intensiteit, storytelling) gewoon de betere game is t.o.v. het origineel. En dat is een conclusie die ik nu al kan trekken, en dat er een gap van 13 jaar qua technologie is, is voor mij geen excuus.


De technologie van een spelcomputer heeft natuurlijk ook te maken met de A.I. en het design. De A.I. van een cpu op een N64 console kan niet de mogelijkheden hebben van de A.I. die je tegenwoordig aantreft op de huidige consoles.
Ook de mogelijkheden van het design zijn beperkter (en daardoor minder gevarieerd) omdat de N64 console simpelweg niet de design-mogelijkheden heeft die een Wii-game op dit moment wel heeft. Eigenlijk heeft heeft het design dus wel te maken met de graphics. Al kun je wel kritiek hebben op het gebrek aan levelthema's, want dat ligt meer aan de fantasie van de ontwikkelaars.
Dit spel vergelijken met de shooters van 1997 lijkt me een stuk logischer en eerlijker. Zo heb je in het jaar 1997 shooters als Duke Nukem 3D en Blood waarbij je soms de sprites duidelijk kon zien op de vijanden.
Bij Goldeneye is dit toch anders en daarnaast bevatten deze vijanden meer animaties dan in de meeste vergelijkbare spellen uit dat jaar. Goldeneye 007 heeft voor zijn tijd een grotere stap gemaakt in het FPS-genre dan de remake als je het mij vraagt.
Maar de slimheid is ook niet echt verbeterd in 13 jaar helaas.

Die is vaak wel verbeterd ten opzichte van 13 jaar geleden. Het ligt er ook maar net aan welk spel je speelt. In sommige spellen van tegenwoordig kan de A.I. inderdaad bedroevend slecht zijn, maar dat ligt meer aan de onkunde van de ontwikkelaar dan aan de technologie van de spelcomputer.
De technologie van een spelcomputer heeft natuurlijk ook te maken met de A.I. en het design. De A.I. van een cpu op een N64 console kan niet de mogelijkheden hebben van de A.I. die je tegenwoordig aantreft op de huidige consoles.
Tuurlijk maar mijn vergelijkingsmateriaal is dan ook niet de nieuwe GoldenEye, voornamelijk dergelijk andere shooters rond 1997.
Het gaat me niet echt om het feit dat je design moet matchen aan games van nu maar geïnspireerder mag wel. Ik vond het allemaal wat saai en qua environment erg herhalend. Veel kamers leken ook op de vorige kamer waar je in stond, en dit ging een aantal keer zo door. Ik verwacht wel iets meer, en een beetje fantasieloos inderdaad.
Uiteraard, en dat heb ik ook gedaan (DN 3D inderdaad) maar een vergelijking kan niet uitblijven natuurlijk. Een remake moet wel als doel hebben iets aan het origineel toe te kunnen voegen.
Vond DN 3D toch baanbrekender. Ik geloof het best dat deze game een flinke stap was in het FPS genre (al vind ik de game kwalitatief niet eens in de buurt komen van Duke Nukem of Doom) maar dat is voor mij geen criteria om het een hogere beoordeling te geven. Ik erken ook dat de game veel heeft betekent voor het genre met veel vernieuwingen, maar revolutionair? Not in my book.
De remake heeft dat inderdaad niet, die gebruikt juist veel van andere shooters en deze natuurlijk maar zorgt wel voor een veel completere gameervaring. Dan kan het een gap zijn maar daar heb ik persoonlijk geen boodschap aan.
Zoals? Duke Nukem of Quake 2 hebben echt niet betere AI.