Bulletstorm (2011)

Alternatieve titels: Bulletstorm: Full Clip Edition | Bulletstorm: Duke of Switch Edition | Bulletstorm VR

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PC VR / Playstation VR2
single player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door People Can Fly, Epic en Incuvo
Uitgegeven door Electronic Arts, Gearbox en People Can Fly

Bulletstorm speelt zich af in de zesentwintigste eeuw. Je kruipt in de huid van Grayson Hunt, een lid van een geheime eenheid genaamd Dead Echo. Hunt wordt op een missie gestuurd om iemand om te leggen die verdacht wordt van een massamoord. Als blijkt dat deze persoon onschuldig is, weigert Hunt de man te doden en wordt hij een voortvluchtige. Uiteindelijk komt hij terecht op een planeet die bevolkt wordt door moordlustige mutanten.

En je vind hem ook overal voor maar een tientje, dus zeker de moeite.

Manny Calavera schreef:

Ik richt echt op de millimeter met de controller, dus dat verschilt niks van de muis. Ik vind muis en toetsenbord sowieso kut spelen tegenwoordig.

Je kan wel richten op de millimeter met de controller, dat ontken ik niet, maar er is ook nog sprake van reactietijd.

Gisteren heb ik hem uitgespeeld en het was zeker goed vermaak. Ik vind het skillshot systeem leuk bedacht, maar op een gegeven moment is het wel een beetje veel van hetzelfde. De humor was trouwens ook echt heel goed in deze game. Ik heb genoeg momenten gehad waarbij ik in een deuk heb gelegen. Al met al dus een leuke shooter met goede humor en veel actie. 3,5*

Van de week aan begonnen als mijn 'tussendoor' game. (wat hersenloos knallen tussen Torment en Total War Warhammer in). Bevalt enorm goed. Ziet er anno 2017 nog altijd prima uit, de humor en het taalgebruik zijn lekker flauw, het idee van de diverse combo's is leuk. Het stukje met de Mecha-Saurus in act 2 heeft zelfs de hele tijd een glimlach op mijn gezicht weten te toveren. Tot nog toe zeker de moeite.

Nou...in de tussentijd uitgespeeld (ongeveer een 8-tal uur ingestoken) en ik moet zeggen dat ik het ook ontzettend vermakelijk vond. Jammer dat het spel destijds min of meer geflopt is want ik moet zeggen dat het qua puur entertainment en fun absoluut bij de betere shooters behoort voor mij. Een beetje ala Duke Nukem maar dan 15 jaar later - overdreven grof taalgebruik en flauwe humor, een aantal leuke wapens en gewoon lekker ongecompliceerd knallen. Grafisch vind ik het er trouwens zoals gezegd ook 6 jaar later gewoon uitstekend uitzien en ook de soundtrack vind ik heerlijk. Ook het over-the-top combo systeem is leuk en werkt geweldig. Alleen redelijk kut? Ja hoor. Dat einde. Laat me hopen dat de 2017 ReMaster redelijk verkoopt en dat iemand alsnog de franchise overneemt want ik zou echt graag nog een sequel zien hierop. Wat mij betreft toch echt wel een ondergewaardeerd pareltje tussen die hopen shooters die zich oh-zo-serieus nemen.

"Feeling like I should make some sort of witty comment here."

Destijds toen de game uitkwam had ik eens de demo gespeeld, maar de game nooit. Met het uitkomen van de zogenoemde 'Full Clip Edition' was mijn interesse weer gewekt.

Aan de basis staat een simpel wraakverhaal dat helaas iets te serieus wordt gebracht, terwijl de gameplay een luchtige aanpak kent. Vooral vanwege het skillshot systeem - dat onnodig in het narratief wordt verwerkt - waarmee je de meest onzinnige kills kan maken. Overigens doen de gespierde gasten mij denken aan 'Gears of War', al zal dat vast komen wegens Cliff Bleszinski.

Gelukkig staat de heerlijke gameplay van 'Bulletstorm' als een paal boven water. Het is ongecompliceerd knallen, waarbij je steeds manieren aan het zoeken bent om inventieve combo's aan elkaar te rijgen om je score omhoog te krikken. Het level design helpt hieraan mee door voornamelijk lineaire paden te creëren en soms even aan een hendel trekken of gewoon met je vuist op een knop stompen.

De humor is nog zoiets; er zitten zo veel grappige one-liners in die niet bij te houden zijn. Grayson Hunt schudt ze zo uit zijn mouw en dan heb je nog het overdreven schelden waar de meest rare zinsconstructies worden bedacht. Tegen het einde aan gaat de rek er wel uit, omdat het gebeuren iets te repetitief wordt en de uitdaging enigszins ontbreekt. Daarentegen is de game relatief kort.

Al met al een vermakelijke shooter voor tussendoor. Eens kijken of er ooit nog een vervolg komt.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van Waackx
Deze Game heeft inmiddels een soort cultstatus verworven onder bepaalde PS users, met ook een nieuwe release voor de PS4, hij was in de aanbieding voor de PS3 dus maar eens gespeeld.
Bij momenten erg vermakelijk, het bloed stroomt flink, speelt erg soepel, grappige anekdotes er tussen maar toch nadat dit uitspeelde bleef bij mij weinig achter.
Ik had niet het gevoel dat ik een episch avontuur achter de rug had gehad, of dat ik qua gameplay nou heel veel nieuwe dingen heb gezien, verhaaltechnisch zeker niet.
Dus een vermakelijk rit voor een paar uurtjes maar voor mij geen hoogvlieger, dus ik hoef geen vervolg te zien.

Super grappig, lekker hersenloos knallen.
Nu gratis bij ps plus

avatar van Q jones
Ik heb laatst de duke nukem versie gespeeld. Geniaal gewoon