Gears of War 3 (2011)

Xbox 360

Ontwikkeld door Epic
Uitgegeven door Microsoft

In Gears of War 3 vechten gamers door in de rol van Marcus Fenix, oorlogsheld en leider van Delta Squad. Anderhalf jaar na de val van de laatste stad der mensen woedt de oorlog tegen de Locusts nog door. Intussen wordt de planeet van binnenuit, diep onder het oppervlak, geïnfecteerd door een nieuwe bedreiging. Overlevenden zijn her en der verspreid, de samenleving ligt aan duigen en de tijd dringt voor Marcus en zijn team, die vechten om de mensheid te redden.

Gears of War 3 is voor de derde maal een deel in de indrukwekkende Gears of War reeks. Een reeks waarvoor je blij bent dat je Xbox360 bezitter bent. Samen met de Halo reeks toch wel het beste wat de Xbox360 kan bieden.

Gears 3 is verre van vernieuwend, maar dat maakt eigenlijk niks uit omdat de vorige delen gewoon fantastisch waren. Je kent de karakters al, je kent de wapens, je kent de vijanden (grotendeels dan, er zit genoeg nieuws bij) en je kent de manier van spelen. Na 5 minuten zit je er alweer volledig in. Gears 3 is de afsluiter van een trilogie, de game waar het verhaal eindelijk gaat eindigen. Een verhaal dat overkomt als een fantastische Hollywood film met veel effecten en actie. Maar zeker in deze 3e Gears is ook ruim de tijd weer genomen voor emotie en diepgang. Ik moet zeggen dat het verhaal soms zeker enorm wist te boeien, zeker ook omdat het persoonlijk is voor de hoofdrolspeler Marcus Fenix.

Maar uiteraard speel je de Gears spellen vooral voor de heerlijke actie. En dat zal je krijgen. Het is weer een genot om de levels door te knallen en overal plassen bloed achter te laten. Opvallend is wel dat ik praktisch de hele game maar 2 wapens gebruikte. Eigenlijk de wapens die ik in de vorige delen ook constant had. De Lancer mitrailleur met de briljante kettingzaag daar aan vast en de Gnaster Shotgun, een feest voor de close combat momenten. De andere wapens gebruikte ik zelden. Ik zocht vooral naar ammo voor mijn 2 favoriete wapens. Zeker de kettingzaag kills blijven heerlijk om te maken. Af en toe met een gevonden minigun losgaan is trouwens ook niet onplezierig!

Verder valt er niet heel veel meer over de game te vertellen wat ik bij delen 1 en 2 al heb gemeld. Het voelt echt weer als vanouds en ik heb het echt gemist. Ik hoop dat ze snel met Gears 4 beginnen, ook al zit de trilogie erop.

Maar helemaal perfect is de game ook weer niet. Zo viel het me op dat de Normal mode soms best makkelijk is. Je bent met een squad van 4 man, waardoor zij je ook werk uit handen nemen (de AI van de computergestuurde squadleden is behoorlijk goed). Soms voelde het wat te makkelijk. Maar op andere momenten was het weer erg pittig, zeker in de massa gevechten. Misschien ga ik de game nog eens in co-op met iemand spelen, maar dan wel een niveautje hoger.

En wat ik ook een minpuntje vind is dat er weinig enorm indrukwekkende locaties voorkomen in de campagne. Zeker in Gears 2 maakten bepaalde levens meer indruk. Hier bezoek je toch vooral lange tijd kapotte steden. Ik miste soms de ''wow!''-factor. Zeker omdat Gears 3 natuurlijk wel een herhalingsoefening is had ik daar soms wat meer tegenover willen zien staan. Al is er wel een uitzondering, de verwoeste stad met alle ''standbeelden'' van mensen die in de vlucht niet weg konden komen. Wie de game heeft gespeeld weet wel wat ik bedoel.
Het is wel positief dat de makers zich wel gericht hebben op het vertellen van een pakkend verhaal. Zeker het slot van de game is indrukwekkend en de tussenfilmpjes zijn echt van zeer hoogstaand niveau. Het slotfilmpje is zelfs geweldig mooi.

Grote aanrader voor elke Xbox350 bezitter. Ik twijfel of ik 4* of 4,5* moet geven, maar ik rond het voorlopig toch maar even omlaag af. Ondanks dat het een geweldige game is geworden is het natuurlijk wel meer van wat ik al kende.

avatar van Awake78
Stiekem toch wel weer genoten van dit laatste deel in de reeks. Sterker nog: dit is gewoon een ijzersterke game.

De graphics verschillen weliswaar niet drastisch met de eerste 2 delen, maar toch weten ze toch nog wat extra's uit de 360 te persen. Helaas merk je hierbij toch wel dat de 360 op z'n eind sloft, want soms gaat de actie wat te snel voor het oude beestje of willen de ontwikkelaars net iets teveel. Dit reken ik zeker niet als minpunt voor de game, meer een minpunt voor de 360.
Je ziet dat ontwikkelaars meer willen en meer kunnen, en daarvoor zou een nieuw platform een welkom geschenk zijn.
Over de graphics nog; de lichtinvallen waren bijtijds van een erg hoog niveau, wat ik nog niet eerder heb gezien in games. Op het laatst pochten ze er wel wat mee (bij de laatste eindbazin), maar echt overdreven werd het nergens. Leuk detail dat Marcus z'n hand voor z'n ogen doet als hij tegen het licht in kijkt

De actie is erg goed en bruut in beeld gebracht. Hoewel het soms erg druk is op het scherm, je hebt nooit het idee dat het rommelig of onoverzichtelijk wordt. De close combat blijft ietwat behelpen, maar daar hebben meer games last van (Uncharted, Mass Effect). Deze game heeft daar vanaf het begin af aan al wat op gevonden, namelijk de zaag-move.

Ook is het geheel vrij afwisselend, hoewel ik de 'horror'-gedeelten uit voornamelijk deel 1 toch wel miste. Deel 1 had wat duisters en soms een schrikeffect, deel 2 ook nog wel maar in dit deel kwam dat nauwelijks voor. Dit is enkel en alleen brute actie met soms een rustpuntje. Helaas vond ik het level in de onderzeeboot ook een mislukte gimmick. Maar goed, het zat er wel in en voor de afwisseling was het nog niet eens zo slecht erin verwerkt.

Moeilijkheidsgraad niks mis mee. Speel meestal gewoon op Normal en dit was goed te doen. Dat je niet dood kunt gaan vond ik een goede keuze, scheelde me in ieder geval een hoop frustratie en tijd af en toe. Ik speel games niet noodzakelijk voor de uitdaging, dus dat boeit me voor de rest ook niet zoveel. De AI van de teamgenoten was absoluut niet irritant, ze deden lekker mee en liepen niet of nauwelijks in de weg.

Gewoon een game om blind aan te schaffen. Alles net weer even wat bruter, mooier en beter afgewerkt dan de eerdere 2 delen. Helaas is de verassing er nu wel een beetje af en de variatie kwam soms wat geforceerd over. Desondanks een topgame en grafisch legt Epic de lat toch weer wat hoger.