VVVVVV (2010)
PC / Macintosh / Nintendo 3DS / Apple iOS / Android / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Nintendo Switch
Platform
single player
Ontwikkeld door Distractionware
Uitgegeven door Distractionware en Nicalis
Deze platformgame in retro jasje begint met een korte scene waarin een crew van zes leden hun ruimteschip moet ontvluchten. Er gaat echter iets mis en de bemanningsleden belanden in een andere dimensie en allemaal op een andere plek. Aan jou de heldhaftige taak om dit op te lossen. Je bestuurt je karakter met de pijltjestoetsen om naar links of rechts te lopen, en je gebruikt de actieknop om de zwaartekracht (en dus ook je karakter) om te keren. Je karakter kan niet springen, maar alleen de zwaartekracht omkeren waardoor hij van zijn huidige plek wegvalt.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=dnLdDTLnjm0
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
De presentatie is subliem. Het spel doet sterk denken aan het commodore-tijdperk, maar dit heeft absoluut zijn charme. De soundtrack door Magnus Palsson is eveneens zeer sterk. Het spel is niet 'free-to-play', maar er is wel een demo beschikbaar. Hierin kan je twee van de levels, die in de spelwereld te vinden zijn, spelen.
4*
Het grafische gedeelte van de game is lekker retro: het lijkt net of je een spel op de Commodore 64 speelt. Grafish is de game ook lekker kleurrijk: elke omgeving heeft een andere kleur, wat de game prettig maakt om naar te kijken. De muziek is overigens geweldig, het lijkt net of deze uit een hele goede NES-game komt. Eigenlijk lijkt het net alsof je een spel speelt wat 20 jaar te laat is uitgekomen (dit is niet negatief bedoeld, al deze punten dragen alleen maar bij aan het leuke retro-stijltje van de game).
De game is vrij kort, na 3 uur was ik er al doorheen. Dat neemt echter niet weg dat dit één van de meest originele en vermakelijke platformspellen is die ik ooit heb gespeeld. Alleen al daarvoor verdient het spel naar mijn mening 4 sterren. Ik raad iedereen die van platformgames houdt aan om deze game zeker een keer uit te proberen.
Deze game is één grote retro rush. Grafisch is het enorm simpel gehouden met grote zwarte achtergronden, wat gekleurde lijntjes en bewegende pixels. Wel zorgen de vele felle kleuren voor een mooi contrast en de erg toffe muziek(!) maakt het toch enorm leuk om te zien én te spelen. Op een gegeven moment ga je gewoon bijna op de maat van de muziek door de levels heen. Althans, dat wil je graag maar je gaat hoe dan ook heel erg vaak dood.
Iedere ruimte waar je in belandt is een soort puzzel. Je kan alleen lopen, zelfs niet springen of bukken. Je andere kracht is het omschakelen van de zwaartekracht. Moet je dus over een obstakel heen, dan druk je op de knop en loop je via het plafond verder. Druk je weer op de knop, dan val je weer op de grond. Dat is echt het enige wat je kan. Vooraf vraag je jezelf dan toch even af hoe ze die puzzels uitdagend weten te maken. Maar eigenlijk is het vragen naar de bekende weg, want uitdagend is het zeker. Zo zitten de levels vol met spikes, gaten, kanonnen, lasers, bewegende vijanden en platformen, elastieken en meer. Dit vaak in een moordend tempo achter elkaar zodat je bijna wel een Japanner moet zijn om er in één keer doorheen te komen. Gelukkig, en cruciaal, staan er erg veel checkpoints dus wanneer je het loodje legt ga je binnen een halve seconde terug naar de checkpoint en opnieuw proberen maar. Soms frustrerend, vooral als je op een doodlopend einde uitkomt, dan moet je weer helemaal terug door de puzzels heen. Maar vooral uitdagend en erg leuk. Nogmaals, de kleuren in combinatie met de muziek maakt het echt de moeite waard, als je retro slikt natuurlijk. Dit nummer blijft voortdurend in m'n kop hangen.
Nadeel vind ik dan toch omdat de game wel erg kort is. In zo'n 2,5 uur was ik er wel doorheen en ik ging een stuk of 300 keer dood. De voldoening was in elk geval enorm toen ik het einde bereikte. Oke, stiekem heb ik het einde niet helemaal bereikt maar wel bijna
PS. Het kon ook niet uitblijven natuurlijk: Speed Run! Door een Jap natuurlijk. Lijkt wel extreem makkelijk zo
alleen ik zit vast bij het bekende lastige stuk.
En die Japanner is helaas een paar keer doodgegaan. Er is dus nog een vent die dit foutloos in speedrun kan spelen om hem te verslaan.
Doe wat je wilt, maar ik herrinerde me nog dat Bioshock daar in de aanbieding was voor 3 euro, dan kan het me niet schelen of ik het in een hoesje heb of niet voor die prijs.
woow, goedkoop, die van mij was duurder
Edit: ik heb ondertussen ook de user-levels gespeeld, en ik kan in het bijzonder Line Wrap, Pyramid of Doom, Roadtrip to the Moon, Variation Venture en VVV 4K aanraden.
Het moeilijkste stuk van alle levels (waaronder die van het spel zelf) is trouwens zonder twijfel deze trinket. Het uitspelen van dat stuk kostte de betreffende persoon 'ten minste' 30 uur, en 24719 doden. Absurd.
- Ascent: een level in de stijl van Veni Vidi Vici, maar dan langer en minder frustrerend. Best verfrissend.
- Dimension Open: een enorm uitgebreid (ik deed er meer dan vier uur over om het uit te spelen), door meerdere users ontworpen level, dat naar het einde toe in toenemende mate het bloed onder je nagels vandaan haalt, maar verder wel een aandachtig en verzorgd ontworpen level is.
- Dimension WWW: een uitgebreid en gevarieerd level dat fijn wegspeelt, maar soms wel enigszins amateuristisch, irritant en/of goedkoop aanvoelt wat betreft het levelontwerp.
- The Unknown Dimension: een lang, uitdagend level, dat zeer pittig is zonder irritant moeilijk te worden.
- The Zth Dimension: een relatief kort en pittig level, dat nergens bijzonder is maar wel prima vermaakt.
- Twisted: ook dit level is naar verhouding kort, en behoorlijk uitdagend, maar dit level beviel me persoonlijk beter dan het vorige. 't Was iets minder frustrerend imo, en liet simpelweg een beter gevoel achter.
- VR Training: een middellang level dat bij vlagen zeer frustrerend is – maar daar staat tegenover dat de kamers goed ontworpen en soms ook zeer innovatief zijn. Met name de “boss fights” zijn naar mijn visie memorabel. 't Is zonder twijfel de meest creatieve van de zes, maar voor velen zal hij te moeilijk zijn.
Bij deze beëindig ik trouwens Project VVVVVV! 't Is een leuk spel, maar ik heb het nu voorlopig wel genoeg gespeeld. En dan te bedenken dat mensen mopperen dat het spel te weinig speeluren biedt.
VVVVVV is best wel een cool spel, ik had het een paar jaar geleden op iOS al geprobeerd maar niet ver geraakt, doordat mijn vingers nogal snel verkrampt raakten. Nu op de Vita is het een waar plezier dit te spelen, want de nauwkeurigheid van de controls is gewoon veel beter. En als je iets nodig hebt om VVVVV te spelen is het wel dat.
Ik had niet gedacht dat de moellijkheidsgraad iets voor mij zou zijn, maar tot nu toe overal doorgeraakt. Met een beetje uithoudingsvermogen en honderden levens. Gelukkig zijn de checkpoints ook heel ruim verdeeld.
En de final challenge is nu ook gedaan. Uitgespeeld in 3u en 1414 levens. Ik suck duidelijk in dit soort spellen maar toch een bevredigend gevoel het gehaald te hebben.
Uitgespeeld in 3u en 1414 levens. Ik suck duidelijk in dit soort spellen maar toch een bevredigend gevoel het gehaald te hebben.
Volgens mij zit je dan aardig aan het gemiddelde hoor voor een eerste playthrough. Als je eenmaal aan Veni Vidi Vici begint kan t snel gaan.
Volgens mij zit je dan aardig aan het gemiddelde hoor voor een eerste playthrough. Als je eenmaal aan Veni Vidi Vici begint kan t snel gaan.
Hoewel deze videogame over het geheel genomen niet een hoge voldoende verdient, reken ik "The Graviton" tot mijn favoriete videogamelevels. De rest van het spel is vermakelijk, doch niet zo indrukwekkend als het voorgenoemde hoogtepunt. Concluderend, VVVVV is zeker de moeite van het spelen waard.