World of Warcraft: Cataclysm (2010)

Macintosh / PC
online

Ontwikkeld door Blizzard
Uitgegeven door Blizzard

Cataclysm is de derde uitbreiding voor World of Warcraft. In Cataclysm woedt de strijd tussen de Horde en de Alliance stevig voort, maar ook worden er in dit nieuwe deel weer diverse elementen toegevoegd én aangepast. Dit keer worden de regio’s Kalimdor en Eastern Kingdoms compleet op de schop genomen. Het kwaad keert terug in de vorm van Deathwing en hij heeft niets anders dan slechte bedoelingen. Deathwing zorgt ervoor dat er een cataclysme in gang wordt gezet. Aardbevingen vernietigen bestaande dorpjes en de meest dorre plekken worden ineens subtropisch. Daarnaast worden er twee nieuwe speelbare rassen geïntroduceerd. De Goblins verschijnen aan de zijde van de Horde, terwijl de Alliance hulp krijgt van de weerwolfachtige Worgen.

avatar van ReMyTje86
Je kan zeggen wat je wilt.

Blizzard maakt wel een mooie trailer

avatar van woeler82
ReMyTje86 schreef:
Je kan zeggen wat je wilt.

Blizzard maakt wel een mooie trailer

Trailer is wel mooi, maar wat heb je aan die trailer , ik heb wel mooiere trailers gezien , maar een mooie trailer wilt nog niet zeggen dat het spel leuker of mooier is

avatar van wiiplayer
Ik vind de trailer een beetje onduidelijk. In ieder geval zie ik nooit iets in die DeathWing. Ik zie er geen hoofd in.

welk gebied komt er nu bij, woeler? dat wil ik wel weten. Waar je zeg maar 80-85 word.

avatar van wilmar60
groot nieuws voor de mmo fans blizzard heeft bekend gemaakt dat ze aan een mmo werken die ergens in 2012 zal verschijnen. hier is de link dan kunnen jullie het zelf ook nog even lezen.

Blizzard werkt aan nieuwe MMO genaamd Titan | nu.nl/games | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

avatar van Martijn
Was toch al bekend?! Volgens mij zelfs al dat het Titan heet, al dan niet een werk titel.

avatar van wilmar60
kan kloppen maar toch voor degene die het nog net weten en wel geinterreseerd zijn.

avatar van Jimo
Na lange tijd afwezigheid toch maar weer opgepikt met de uitbreiding en het heeft me weer aardig te pakken. 80-85 is idd niet veel zoets. paar nieuwe gebieden en met de random dungeon aan heb je binnen een dag of 2 je 5 levels al behaalt. Wel leuk dat de lagere quest gebieden aangepakt zijn, het is nu wel weer leuk om een nieuw karakter te beginnen.

Ook weer typisch blizzard dat ze pas later met updates komen met de raids waar je deathwing kan gaan verslaan. net zo beetje als de vorigew uitbreiding dat je later pas de lichking kon gaan verslaan. Maar het endgame gebeuren (hunt for the epics) heeft me nooit echt lang kunnen boeien. Maar ben nu wel weer ff zoet met me nieuwe Worgen.

avatar van baafeurus
hmm... rare score

had er persoonlijk zelf ook best veel van verwacht, al ben ik al een jaar gestopt met WoW.
een vriend van me heeft cataclysm al vanaf de release en is er nog steeds erg enthousiast over.
hij is dan ook een echte WoW-Fan, (was ik ook hoor). Maar is het te weinig vernieuwends vergeleken Lich King? Of is alles veel slechter geworden? Kan toch niet met flying mounts in Azeroth?

baafeurus schreef:
hmm... rare score

End-game is nog weinig vernieuwing gewoon weer epics scoren. Verder is het zeker de moeite waard om van level 1 te beginnen zoiezo omdat het sneller gaat en bijna alle gebieden/quests vernieuwd zijn. Flying mounts is zeker een pluspunt.

Ook het guild level systeem is goed. Je verdient net als factions rep d.m.v. XP een met guild achievments zijn er rewards te unlocken die dan via een guildmaster te koop zijn. Hierdaar is het leuker om achievments te halen omdat je er weer dingen mee kan krijgen en sommige achievs alleen te halen zijn door echt met de guild samen te werken.

avatar van threeohthree
1,5
Maar kan je ook wat met die achievements? (behalve pronken), of is het maar een beetje bezigheidstherapie? Sommigen waren wel leuk: Netherwing, volgens mij en de seasonal stuff, draakjes scoren is altijd leuk! Hoe is pvp overigens?

threeohthree schreef:

Guild achievs zijn wel aardige rewards te unlocken waar je ook zeker wat aan hebt. op guild lvl 10 en 20 krijg je b.v. toegang om heirlooms te kopen. Ook spullen om naar SW te telporten zitten er tussen en tuurlijk ook de Pets en op lvl 25 een mount.

PVP doe ik zelf niet. Ben nu met mijn Alt op lvl67 in mischien een lange week
Ik gebruik daarbij heirlooms op shoulder en chest en met de guild perk krijg ik dus in totaal 30% extra XP wat het aardig snel lvlen maakt. Ook zie ik dat blizzard alles wat makkelijkerer hebt gemaakt. Quest worden op je map aan gegeven etc.. vroeger moest je some uren lang zoeken voor je quest.
Omdat het sneller kan/gaat is het wel jammer dat je weinig ziet. Ik bedoel heb nu ongeveer 10% van de burning crusade door (outland) en kan over 1 lvl alweer naar Northend de lichking gedeelte.Ook heb je (lvl 1-80) niks meer aan Blacksmit Leatherwork Engineering etc.. omdat je te snel lvlt en jeje binnen notime weer betere spullen krijgt dan je zelf kan maken

Dit vind ik ook voor de Endgame stuff die je kan maken. Ik heb B.v Leatherwork op 525 en kan daarmee een stuk of 6-7 359 ilvl items mee maken die verlijkbaar met de valor points stuff of met de spullen die je krijgt voor exalted REP eigenlijk in het niets vallen. Alle spullen die ik kan maken zitten namelijk geen sockets in en bij die andere weer wel waardoor mensen eerder die kopen dan jouw stuff. Dus voor die proffesions vind ik eigenlijk weinig voordeel in zitten in Cata.

avatar van threeohthree
1,5
Ah tof. Dan is een alt levelen wel leuk, zelf kreeg ik altijd buikpijn rond level 40. Ik heb er eigenlijk ook best wel weer zin in, als ik het allemaal zo hoor. Ik heb overigens nog wel de hele hype rond Athene (forscience) gevolgd, best insane. Persoonlijk ben ik echt een slak qua levelen.

Het meeste mis ik eigenlijk nog het vissen in Wintergrasp, pvE zal wel niks meer aan zijn, verwacht ik ook niet. Maar zo aan je verhaal te lezen zijn de grote lijnen die in LK zijn gesponnen gewoon doorgezet. Op zich jammer, want BC was awesome, andere kant heeft het ook weer zijn voordelen blijkbaar. Wel een blessing is het vliegen in Azeroth denk ik.

wow is een spel die je heel graag mag of helemaal niet. Je hoort vaak dat gejank over dat trailers goed zijn maar de graphics van het spel niet. Blizzard heeft dit expres gedaan zodat het spel op heel veel computers gespeeld kan worden. Wat heb je eraan als een game super goede graphics heeft maar in zijn totaliteit kunnen maar 1/100 mensen dat spelen omdat die alleen in het bezit zijn van een krachtige computer. Dus over graphics moet je gewoon niet zeiken. Zonder die graphics waren ipv 12 miljoen spelers misschien maar 100.000.

Btw ik als voorstander van de game vind ik het wel jammer dat ze fee vragen best jammer. Maar voor de echte gameliefhebbers is WoW echt een topgame. Muziek, verhaal, spel, teamwork, sfeer etc topgame. Buitenstaanders die de game haten en die allemaal zeggen van dat de game verslavend is en al die andere negatieve opmerkingen. Iedereen heeft een keuze en niemand legt je een wil op. Een game is niet verslavend maar een mensen zorgen ervoor dat het verslavend wordt. Je moet jezelf gewoon kunnen programmeren als een computer om niet te lang te gamen, btw naast gamen zijn er nog tal van leuke dingen die mensen helaas opzij zetten.

ik heb hem, maar ik vind het tegenvallen. Ik wou hem heel graag, met worgens en goblins, etc. Maar het heeft ook aardig wat minpunten.

Minpunten
-Talent tree word kleiner, minder goed.
-Pally's worden minder leuk.
-Mage's worden minder goed.

Pluspunten
-Guild achievements.
-Worgens & goblins.
-Level 85.

JustMike schreef:

Minpunten
-Talent tree word kleiner, minder goed.
-Pally's worden minder leuk.
-Mage's worden minder goed.

Pluspunten
-Guild achievements.
-Worgens & goblins.
-Level 85.

Nou dan denk ik dat jij wow niet erg snapt als je vind dat mage's minder goed worden... Kijk maar naar pvp en pve zijn mages OP... Er zijn heel wat mages bijgekomen en mages minder goed nou daar snap ik nieks van want iedereen vind ze OP atm.

avatar van Spock
Hele teleurstelling. In WotLK voelde het tenminste nog aan alsof je ergens naar toe werkte, in dit deel keer je feitelijk gewoon terug naar de oude wereld en ga je kriskras van locatie naar locatie. Het is wel mooi, maar heeft vrij weinig te bieden. De Worgen zijn trouwens een leuke additie voor Alliance. Voor de rest vrij slapjes, en alles is te sterk vereenvoudigd. Ik ben nooit echt goed geweest in dit spel (ik heb wel iets beters te doen), maar dankzij dit vierde deel ben ik gestopt. Gewoon een slappe uitbreiding die is gemaakt door een team dat dringend nog meer geld wilde verdienen.

critical schreef:

ieder zijn eigen ding hè?
ik ben ook gewoon liever melee

Ik ben eigenlijk gestopt na een maand of twee cataclysm, ik vind het nog wel leuk, maar ja.....

Burning crusade : burning legion, llidan, outland, dat was geweldig

Wrath of the lich king: De story vond ik geweldig, ben grote fan van arthas. ook icc en heel northrend vond ik goed.

Cataclym: Worgen : wel leuk
goblin: ook wel leuk
wereld veranderd: hoogtepunt
al die elemental shit, I DO NOT CARE!
deathwing : beschouw ik als matige dreiging, hij vliegt gewoon rond en doet niks....
twilight hammer: ... niet echt heel indrukwekkend, lich king was gewoon awesome, dit niet.....

Het beste van cataclysm vond ik eigenlijk de intro cinematic, die van blizzard blijven goed.

(+ik vind pala's nog steeds veel te unbalanced in pvp XD)

avatar van Starmaster501
Kan je WOW nou spelen zonder deze? Dat je speelt in die oude wereld?

avatar van Spock
Proxytron, ik heb het zelf gehad en ik hoor heel vaak dat mensen zijn gestopt na Cataclysm. BC en WOTLK waren fantastisch, maar deze inderdaad niet.

Starmaster, je kunt WoW spelen zonder Cataclysm aan te schaffen. Het is echter niet mogelijk om in de oude wereld rond te lopen. De nieuwe wereld werd namelijk middels een patch gebracht, volgens mij in verschillende delen opgesplitst. Ik meen me te herinneren dat bepaalde data al maanden voordat de nieuwe wereld eraan kwam in patches werd opgenomen. Je hoeft Cataclysm dus niet aan te schaffen om WoW te spelen, in de nieuwe wereld. De oude wereld is helaas voor eeuwig verloren, tenzij Blizzard besluit een vanilla server op te richten. Helaas hebben ze als antwoord gegeven dat die er niet zal komen.

Dat geldt overigens ook voor de andere veranderingen aan de verschillende classes.

avatar van Cassevis
Meestal zit ik er gelijk in bij een Blizzard-Game maar hiervan heb ik de verslavingsfactor (nog) niet gevonden. Valt weinig aan te merken op dit maar om een of andere reden trekt dit me gewoon niet.

avatar van MrDrx
Ik vind dit tog nog steeds de beste uitbreiding kwa PVP met name arena