The Conduit 2 (2011)

Nintendo Wii
Shooter / Action

Ontwikkeld door High Voltage
Uitgegeven door Sega

Het verhaal van The Conduit 2 begint waar het eerste deel is geëindigd. Nadat Agent Ford door een portaal is gesprongen, belandt hij midden in een oceaan en komt uiteindelijk terecht op een enorme boortoren. Daar wordt Ford beschoten door de arbeiders van het platform, en wordt de boortoren ook nog eens aangevallen door een enorme zeeslang. Ondertussen is Adams aardig op weg in zijn missie om wereld te domineren. Naast Adams zijn er echter ook andere ruimtewezens die controle op bepaalde gebieden uitoefenen. Agent Ford staat dus voor een hels karwei. Gelukkig staat hij er niet alleen voor en kan hij de hulp inroepen van andere ruimtewezens. Daarnaast heeft Agent Ford de keuze uit een arsenaal van achttien wapens.

Interview met game-play

Deel 1 was aardig maar had wat problemen, ontwikkelaar gaf zoiets ook al aan in interview en deze word stukken beter, tjah woorden, eerst maar zien of die woorden waar worden gemaakt.
The Grinder is nu ook al verknoeid door high voltage, dus heb mijn twijfels nog een beetje.

Interview met game-play

De vele videos die ik heb bekeken op Gametrailers laten wel degelijk zien dat Conduit 2 meer solide oogt (geen afwisselende graphics zoals in deel 1) en de locaties met bijhorende architectuur getuigen van een veel beter product. Althans, op het eerste gezicht dan natuurlijk. Maar goed, het zijn wel complete walktroughs van de eerste levels die ze al laten zien dus dan heb je een heel goed beeld. De multiplayer van Conduit 2 spreekt me ook veel meer aan: eindelijk splitscreen! De COD en Halo games hebben altijd een splitscreen mode maar High Voltage zat met de ontwikkeling van The Conduit weer even in het jaar 1996. Oftewel: Vóór GoldenEye . Any way, wat bedoel je met The Grinder verknoeit door High Voltage? Voor zover ik weet word deze game een Hack & Slasher op de 360 en PS3 maar blijft het een shooter op de Wii. En die laatste versie is niet slechter gemaakt ofzo. Niet dat ik weet.

Wel met wii motion plus

AvMerode
Hij is net uit (cijfers liggen in de 7-8, niet slecht dus en SP duurt lang heb ik gehoord) en verkrijgbaar voor 30 euro, dat zijn mooie prijzen voor nieuwe games.
De a.i. word afgekraakt maar na crysis 2 die zeer hoge score heeft gekregen maar ook barst van de a.i. fouten, maakt het me allemaal niks meer uit hoe recensies ertegen aan kijken.
Conduit 2 heeft controller support maar werkt niet al te goed, dus met nunchuck en remote is het beste.

The Conduit 2 een B-vibe, ja wat wil je ook met High Voltage achter het stuur, maar het neemt niet weg dat het een zeer vermakelijke FPS is, schijnt echt veel fun te zijn volgens gamespot.

Over een tijdje maar aanschaffen.

avatar van Mega Man
Vandaag heb ik Conduit uit m'n bus gehaalt, uitgepakt en in m'n Wii'tje geschoven. Het eerste wat me opviel waren de graphics: strak, verzorgd en voorzien van extra foefjes zoals glanzende en scherpe texturen. Natuurlijk is dit niks nieuws als je shooters gewend bent op de 360 en PS3 maar op de Wii keek ik er wel even van op. Het eerste deel had uiteraard ook glimmende vloeren en muren en mooie effecten hier en daar maar op sommige plaatsen kwam ik weer wazige en lelijke texturen tegen. Zelfs het veelbelovende GoldenEye bleek tegen te vallen op dit gebied. Bepaalde gebieden zagen er goed uit zoals Severnaya maar bijvoorbeeld die hal waar je sky briggs ontmoet oogde weer statisch en zielloos. Ook de maps in deze game waren wisselvallend. Dat level met dat verlaten treinstation had een creepy sfeer en zag er goed uit maar de Jungle was dan weer erg lelijk en simpel. Conduit 2 doet het op bijna elk gebied stukken beter dan zowel zijn voorganger als die Bondgame van Eurocom. De guns, de hand die het wapen hanteerd (zag er in GoldenEye niet uit), de vijanden, de texturen, de effecten.....voor een Wii game zie je niet snel iets mooiers.Niet alleen de graphics maar ook de stijl en sfeer van de levels is veel beter dan in de eerste Conduit game. In dat spel had je soms lege en zielloze gangen en kamers en hoewel je in Conduit 2 ook nog wel eens een kamer aantreft die wat extra wanddecoratie had kunnen gebruiken ziet het er toch weer beter uit dankzij de strakkere textures.

De gebieden in Conduit 2 zijn over het algemeen gewoon veel aantrekkelijker en gevarieerder dan bij het eerste deel 't geval was. Het booreiland in het begin van de game zit vol met toffe effecten zoals torenhoge golven met een mooi water-effect, regendruppels op het platform, bliksem, bevingen...en dat alles zonder dat de Wii gaat flippen of dat het beeld hapert. Washington DC was in The Conduit een sfeerloos level met grauwe kleuren en bomen en struiken die in een N64 niet hadden misstaan. Dit keer is DC veel aantrekkelijker en sowieso al behoorlijk groot. Het viel me ook al op dat ik niet meer alleen bezig was met alleen maar insecten mollen die uit een generator kwamen. De shoot-outs voelen veel minder ééntonig aan in Conduit 2 en dat alleen al is een goed teken. Verder ben ik gebleven bij China (morgen pak ik de draad weer op). Atlantis is ook zeer mooi gemaakt en deed me aan één van mijn favoriete shooters denken: Turok 2 - Seeds of Evil. De hoofdhal met die insectrobots deed me sterk denken aan het level Hive of the Mantids en de zaal waar die chick je info geeft en portals opent doet me denken aan de Hub-wereld in Turok 2 met Adon.

Michael Ford's karakter is wat meer op dat van Cortez van Timesplitters gaan lijken. Ook niet verkeerd denk ik zo. Bepaalde maps in Conduit 2 hebben een typische Halo-vibe maar ik geloof dat de eerste Conduit game ook leentjebuur deed bij Halo wat betreft het ontwerp en aankleding van sommige maps. De multiplayer van Conduit 2 is uitgebreider dan die van z'n voorganger en GoldenEye. Die laatste game had dan gelukkig weer wel splitscreen maar wat karig was het qua opties en modes. Als Eurocom beter had gekeken naar Rare's GoldenEye en diens spirituele opvolgers: Perfect Dark en de Timesplitters games, dan hadden ze geweten dat alleen een splitscreen lang niet voldoende is. Conduit 2 heeft splitscreen, veel betere graphics, een mode waarbij je met maten tegen BOTS kunt strijden en de maps zijn lekker groot en aantrekkelijk. Tot slot zeg ik tegen de mensen die gek op shooters zijn en een Wii bezitten: Koop deze game! Absoluut de beste op dit systeem. Vergeet het ongeinspireerde en zielloze The Conduit, dit is de ultieme shooter voor de Wii. Geen meesterwerk of klassieker in waarwording, gewoon een zeer solide en complete shooter.

AvMerode schreef:
.@Mega Man, weet je zeker dat de wii versie van the grinder een FPS blijft? zo ja, dan is het mooi nieuws.

Voor zover ik weet was dat wel de bedoeling en ik heb ook nog niks gehoord over een wijziging. Hopelijk krijgt The Grinder ook een uitgebreide multiplayer mode met splitscreen en Team Invasion.

AvMerode
Bedankt voor de review mega man, ik koop hem deze week, maar ign.com zegt dat de SP maar 5 uur duurt, daarnaast is er natuurlijk wel een online mode.

avatar van Cassevis
En hoe beviel de control?

AvMerode schreef:

Graag gedaan . De Single Player zou best kort kunnen zijn dus misschien stel ik m'n eigen eindcijfer nog bij. Voor de rest ben ik zeer enthousiast over deze game. Die 7.5 van IGN vind zelf net iets te mager maar de 7,9 van Gametrailers komt gelukkig wat meer in de buurt. De users daar zijn ook te spreken over deze game Sommige vinden het een beetje maf dat Michael Ford's attitude is veranderd van een serieuze gast naar een cocky held. Beetje a lá Cortez, Duke en Serious Sam . Online heb ik nog niet gespeeld. Ik ben wel in m'n uppie tegen een wave van BOTS gaan vechten. Jammer dat ik bij deze mode maar uit twee maps kon kiezen.

Cassevis schreef:
En hoe beviel de control?

De controls vind ik uitstekend. Net als bij de eerste Conduit koos ik er voor om de zone te verkleinen zodat het beeld eerder meedraait als ik m'n gun naar links of rechts hou. De Classic controller heb ik niet in bezit dus daar kan ik niet over oordelen. Wel jammer dat ze niet even de optie hadden toegevoegd om je Gamecube controller te gebruiken. Je zit dan wel dichter bij je TV maar batterijen omwisselen is verleden tijd en persoonlijk vind ik de Cube controller nog steeds hardstikke fijn voor shooters. M'n oudste broer houdt wel van een potje knallen: GoldenEye, Timesplitters 2...goeie oude tijd. De remake van GoldenEye vond hij wel oke (hij kan niet met de Wii afstandbediening overweg dus deze game was ideaal voor hem) alleen miste hij BOTS. Gelukkig heeft Conduit 2 wel een soort BOTS alleen kun je er niks aan veranderen. Het zijn gewoon waves van vijanden die je met je maat kan mollen.

Mega Man schreef:

Wel jammer dat ze niet even de optie hadden toegevoegd om je Gamecube controller te gebruiken..

ja, hadden ze ook bij heel veel andere spellen moeten doen,

ja, hadden ze ook bij heel veel andere spellen moeten doen,

Zo'n zwarte Classic Controller Pro lijkt me wel gaaf maar volgens mij slurpt die de batterijen van de Wii-Remote waar hij op aangesloten zit heel snel leeg

Overigens zijn zo'n beetje alle reviews wel positief. De review van NintendoLife is dan weer diep triest: een 5 als eindcijfer Dit is hun conclusie:

The Conduit got a free pass for being relatively ambitious for Wii shooters, but those days are over: Conduit 2 is a mess of undercooked ideas and impotent execution. It's not that it's a drastically worse game than its predecessor, but the design has been so far surpassed multiple times in the past two years that there is very little reason to return to this underwhelming well. It's clear that High Voltage tried to mimic all of the same bullet points of "good" shooters and address some of their last game's errors, but facsimiles of better games just don't cut it any more.

Hoezo negatief.... Op die zelfde webite kreeg The Conduit zelfs een 7. En die game kreeg een 'speciale' behandeling omdat High Voltage zo hoog van de toren blies en het een ambitieuze titel was voor de Wii. Nou sorry hoor NintendoLife, maar dan ben je niet consequent bezig. Een veelbelovende shooter als The Conduit een 7 geven en het duidelijk verbeterde vervolg een 5. De strakkere graphics, uitgebreidere multiplayer en originelere leveldesigns waren nog niet genoeg om de game op z'n minst het zelfde cijfer te geven. Gelukkig zijn veel users daar het er overeens dat een 7 of 8 wat beter past bij Conduit 2. Origineel is de game niet, het zal geen 360 en PS3 bezitters overhalen om een Wii aan te schaffen en het is geen meesterwerk of klassieker in waarwording. Conduit 2 is gewoon een fun-shooter met een B-plot en toffe graphics voor de Wii. Het spel doet me denken aan de shooters van het Gamecube en Nintendo 64 tijdperk. Toen had je nog schietspellen die zichzelf niet zo serieus namen en waarbij de fun belangrijker was. Bazen met een energie-balk, over-the-top wapens, een jij-tegen-één-groot-leger stijl.....etc. Wel weer leuk na die talloze deprimerende en rauwe oorlogshooters waarbij je alleen maar soldaten afknalt. Over originaliteit gesproken . Maar goed, ieder z'n ding.

AvMerode
Shooter zoals Bulletstorm past ook prima in dat rijtje thuis, dat zijn inderdaad fun shooters, dat zijn meestal wel de leukste shooters omdat je ze niet al te serieus moet nemen, op de pc is er ook een independent shooter genaamd NecroVisioN, ook erg leuk.

Recensies moet je niet te serieus nemen Mega Man, ikzelf heb fist of the north star gekocht voor ps3 en dat is een erg verslavende beat 'em up maar kreeg er wel dik van langs terwijl users er dik tevreden over zijn.
Precies hetzelfde met AVP (2010) en er zijn nog wel meer games die onterecht ervan langs krijgen.
IGN en gamespot vermelden trouwens allebei dat the conduit 2 een grote verbetering is vergeleken met deel 1.

avatar van Mega Man
Conduit 2 krijgt in de [N]Gamer een 8,5! Beste Wii shooter! Daar ben ik het zeker mee eens

avatar van Cassevis
Raar dat er maar 1 keer op gestemd is, terwijl ie hele goed reacties krijgt.

avatar van Mega Man
Dat vindt ik dus ook Groot verschil met GoldenEye, die duidelijk minder uitgebreid is en grafisch tegenvalt vergeleken met deze game. Ook [N]Gamer Magazine is er van overtuigd dat Conduit 2 de beste en leukste shooter is voor de Wii. Maar waarschijnlijk kopen de mensen deze game in de eerste plaats niet omdat het door High Voltage is gemaakt. Want The Conduit vond ik juist weer een uiterst repetieve shooter met wisselvallende graphics en dat spel Tournaments of Legends gooide al helemaal geen hoge ogen.

avatar van Mega Man
Nog steeds maar één stem.....dit is wel erg treurig hoor

avatar van Cassevis
Moet je voor dit spel per se wii motion plus gebruiken?

Cassevis schreef:
Moet je voor dit spel per se wii motion plus gebruiken?

Nee hoeft niet, kan ook gewoon met de Wii-Remote + Nunchuck. Classic controller is ook een optie.

Oke

avatar van Cassevis
Heb 'em nu dan eindelijk toch nog besteld. Morgen kan ik er gelijk op los gaan. Heb ik nog wat te doen de komende twee weken

avatar van Mega Man
Weet iemand of je na het uitspelen van deze game (wat ik nog steeds niet heb gedaan maar nu wel van plan ben) weer rond kan wandelen in de Atlantis HUB wereld en een level naar keuze kan spelen?

Verder ben ik nog steeds erg enthousiast over deze game en zie ik duidelijk de grafische verschillen tussen dit spel en GoldenEye Wii. Laatst genoemde titel wil iets te veel op een Call of Duty game lijken en dat gaat ten koste van de grafische details. Conduit 2's levels zijn niet alleen veel beter ontworpen, ook de graphics zijn tig keer beter dan je in GoldenEye tegenkomt. Het glanzende plafond in China, de strakke texturen op het sneeuwoppervlakte in Crash Site en de glimmende platen op het Oil Rig. Conduit 2 oogt misschien simpeler dan de 007 knaller, het belangrijkste is dat alles er strakker en mooier uitziet

Tot slot wilde ik nog even praten over de verwijzingen naar andere klassieke shooters. Met name de levels Precipice en Agartha (Abyss in multiplayer) lijken direct uit Halo: Combat Evolved te komen. De Atlantis HUB wereld met zijn blauwe portals deden me denken aan de HUB wereld van Turok 2: Seeds of Evil (ook met blauwe poorten die je naar diverse levels warpt). Zoiets dergelijks was ook in Timesplitters 2. Alleen bij laatst genoemde titel werd er alleen gewarpt in een cut-scene en kon je dit level alleen bewandelen in één level. Het level Crash Site had weer veel overeenkomsten met het gelijknamige level uit Perfect Dark.

avatar van Cassevis
Toevallig heb ik maandag de singleplayer uitgespeeld MegaMan. Je kan na de final boss gewoon rondlopen in Atlantis. The Conduit kan je gewoon gebruiken om terug naar alle gebieden te gaan en daar alle items en dergelijken te verzamelen. Overigens zijn er bij mij nog enkele 'unknown' gebieden die ik nog moet ontdekken.