Crysis 2 (2011)

Alternatieve titel: Crysis 2 Remastered

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Crytek

Crysis 2 speelt zich af in een verwoest New York, waar buitenaardse wezens en soldaten van het particuliere militaire bedrijf Crynet Systems vechten om bezit van de stad. Het verhaal speelt zich flink wat jaren af na het eerste deel. Het Nanosuit is onder handen genomen en voorziet de speler van de nodige tactische voordelen in het spel. Het pak kent twee modi, te weten armor en stealth. Indien gewenst is het mogelijk om één van deze twee instellingen aan te vullen met de tactical en power-mogelijkheden. Tactical toont tactische informatie op de ingame HUD, terwijl power de speler laat beschikken over bovenmenselijke snelheid en kracht.

avatar van andnino
Ik heb nu Crysis Warhead eenmaal uitgespeeld en Crysis en Crysis 2 beiden twee keer. Het verhaal is niet bijster origineel en ontbreekt het ook enorm aan moraal of diepgang, maar de fictionele situatie is wel complex uitgewerkt en ook enigszins verwoven met de werkelijkheid, de serie biedt in ieder geval de potentie veel meer kruisingen tussen de ons bekende wereld en de fictionele Ceph te laten zien. Ik vind het persoonlijk een behoorlijk boeiend concept, en ben dan ook zeer benieuwd naar hoe volgende delen eruit gaan zien. Deze interesse is vooral aangewakkerd door dit deel, waarin het verhaal verder uitgewerkt wordt maar net onvoldoende om echt zicht te krijgen op de situatie. Vooral het einde draagt daaraan bij.

Gameplay
Maar ook qua gameplay is Crysis een goed spel. Om de graphics heb ik het nooit gedaan: ik speelde deel 1 en Warhead op de pc met lage grafische settings, en dit deel op de xbox 360, waar het er welliswaar fraai uitziet, maar toch zeker wat mist t.o.v. de pc-versie en wellicht ook daar niet de "mooiste" game op de markt is. De suit-functies zijn wat beter uitgewerkt, en het nanosuit is zeker een leuk speeltje. De enige optie die echter Crysis echter direct echt anders maakt dan andere shooters is de cloack-mode (onzichtbaarheidsmodus). Deze biedt de optie om situaties echt geheel anders aan te pakken dan je dat in andere shooters zou doen. Armor mode en de paar andere ondergeschikte functies zijn leuk, maar maken op zichzelf niet echt een beslissend verschil, zeker niet omdat je energie redelijk snel leegloopt en je dus vooral een "supersoldier" bent door hoe je deze mogelijkheden benut en niet puur doordat je ze hebt. Vind ik persoonlijk een sterk punt, hoewel op de hogere moeilijkheidsgraad dit niet altijd evenveel voldoening biedt omdat je je toch een groot gedeelte van de game cloaked moet verplaatsen omdat je anders gewoon kanonnenvoer bent. Maar dat is een kanttekening.

Locaties en vijanden
De locaties zijn bijzonder goed uitgewerkt in deze game. Meermalen kom je bekende plekken tegen (de Manhattan bridge, Times Square, Wall Street) en ook de overige locaties zien er goed uit. Hoewel de aliens natuurlijk de grootste vijanden zijn in de Crysis-games blijf ik het vechten tegen mensen toch leuker vinden. Deze zijn zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad veel minder voorbereid op de krachten van je nanosuit en goede beheersing hiervan maakt confrontaties met ze dan ook meer een spelletje dan een echte confrontatie, waar confrontaties met de sterkere aliens (vooral als er Heavies in de buurt zijn, en de kolossale Pingers zijn op de hogere moeilijkheidsgraad ook echt gekkenwerk) toch wel bijzonder pittig kunnen zijn.

Conclusie
Wat maakt Crysis 2, net als Crysis 1 dus zo leuk? Als je het mij vraagt zeker niet de setting, of de graphics of iets dergelijks. Hebben we allemaal al eens eerder gezien, en zo niet beter, is het wel een kwestie van tijd voor het overtroffen wordt. Het nanosuit is wat deze game de moeite waard maakt. Spelenderwijs merk je ook wel dat het onder de knie krijgen van de basisfuncties niet zo heel moeilijk is, maar dat het effectief en snel gebruiken ervan in situaties waarin je je tegenover grote getallen vijanden bevindt toch wel iets meer ervaring vereist. Het kost ongeveer één speelduur om alle upgrades vrij te spelen en het suit volledig onder de knie te krijgen. Hebben ze het zo berekend? Ik weet het niet, maar het zette mij aan om het spel direct daarna nog een twee keer uit te spelen. Dat gebeurt mij wel vaker, maar ik heb me ook de tweede keer goed vermaakt, en dat heb ik met lang niet alle spellen.

Ik heb vorige week een x360 slim gekocht met Crysis 2 en Forza. Ik heb niks met racespellen, maar shooters daar hou ik wel degelijk van. Ben dus gelijk met deze game begonnen en 10 uur spelen later heb ik hem uitgespeeld. Leuke game maar er valt geen touw aan vast te knopen.

avatar van COD_PRO88

ik kan niet kiezen :$

Ga dan maar voor Killzone 3.

COD_PRO88 schreef:

Deze.

avatar van J0rea
heb je in deze game zoiets als de botzone van killzone 3?
Ik ben namelijk erg slecht in games als deze.

avatar van Visie
COD_PRO88 schreef:

ik kan niet kiezen :$

Crysis 2 natuurlijk!!! Ik vind Crysis 2 de beste shooter van de afgelopen jaren. Vooral als je op Hard speelt is het zeer intiem en wat deze game ook goed doet is dat je zeer taktisch te werk kunt gaan, terwijl bij games als Killzone 3 en Modern Warfare zulke dingen totaal niet voorkomen.

Visie schreef:

Crysis 2 natuurlijk!!! Ik vind Crysis 2 de beste shooter van de afgelopen jaren. Vooral als je op Hard speelt is het zeer intiem en wat deze game ook goed doet isd at je zeer taktisch te werk kunt gaan, terwijl bij games als Killzone 3 en Modern Warfare zulke dingen totaal niet voorkomen.

Kun je tegen bots spelen?

avatar van Visie
Kun je tegen bots spelen?

Pardon? Kunt u het een beetje uitleggen, ik loop een beetje achter de laatste tijden dus heb geen idee wat een 'bot' is.

avatar van PS3G4m3r
Hij bedoelt een soort Combat Training (=Botzone in Killzone 3)
En die zit er niet in.

PS3G4m3r schreef:
Hij bedoelt een soort Combat Training (=Botzone in Killzone 3)
En die zit er niet in.

OK, jammer ik ben namelijk erg slecht online, ik ging deze game is een ker online spelen bij een vriend van me (xbox360) en toen werd ik dik geowned.
Zijn ze op ps3 ook zo goed of valt het wel mee?

avatar van PS3G4m3r
J0rea schreef:

Zijn ze op ps3 ook zo goed of valt het wel mee?

Dat weet ik niet, ik speel wel ps3 maar ik weet niet hoe het gaat op Xbox

Ik vind het wel meevallen aangezien mijn scores toch wel bijna altijd goed zijn.

Visie schreef:

bot kan je wel vergelijken met een computer gestuurde vijand/vriend

avatar van Jumbojet
Lees net dat er een nieuwe Crysis aan komt!

Crysis 3

avatar van J0rea
Zag deze game laatst op internet staan voor 14,50 euro en ik moet zeggen dat ik dit een leuke game vind maar dan ook niet meer of minder. (Dit is alleen gebasseerd op de singleplayer/Campaign)

Ga deze game nog geen cijfer geven heb namelijk alleen de singleplayer voor 3/4 deel uitgespeeld, maar zo goed als Killzone 3 is deze game in mijn opinie zeker niet.
Zowel grafisch als Gameplay!!

avatar van jeffstig84
Super dikke game!! Ik kijk erg uit naar deel 3

avatar van Jumbojet
Heb deze game op de PS3. Kan het kloppen dat de multiplayer bijna niet meer gespeeld wordt?

Jumbojet schreef:

Daar had ik een paar weken na de release al last van.

De campaign vind ik echt vet. Maar de multiplayer valt toch vies tegen... daarnaast speelt bijna niemand het.

Heb hem vandaag uitgespeeld. Het spel blijft je boeien omdat het lekker knallen is en de mogelijkheden die je met je personage hebt gebruik je ook echt. Het verhaallijn is heel moeilijk te volgen. Ikzelf snapte er geen bal van ondanks dat mijn engels wel redelijk op niveau is. Al met al leuke knalspel maar ik zou me genaaid gevoeld hebben als ik hier 60 euro voor had gegeven.

*3.5

avatar van GamefreakRob
Crysis 2

Pluspunten:

- Eindelijk weer is een lange singleplayer (8 tot 12 uur)
- Mooie beelden doormiddel van CRYENGINE
- Geweldige soundtracks van Hans Zimmer
- Geluidsschoten van wapens klinken veel mooier

Minpunten:

Erg veel bugs, vijanden zie je half door deuren etc.

Samengevat:
Crysis 2 is een geslaagde game, eindelijk een lange singleplayer. Al houd ik minder van spellen zonder sandbox, vindt ik Crysis 2 de beste game qua beelden en het spelduur.
Tactieken zul je nodig hebben bij dit spel. Schuilen en je route plannen vindt ik geweldig om te doen. Opletten en weer onzichtbaar worden en Armor zorgen voor de nog extra pleziertjes in het spel.

Op naar Crysis 3.

Pastichio Rocker
8 tot 12 uur lang? We zijn tegenwoordig al tevreden met niets.

lennox
hoe kan ik de voortgang zien op ps3 ?

avatar van Dutch-J3ff
Super dikke game!!
Mooiste First Person Shooter die ik tot nu toe gespeeld heb.

Vette game is dit zeg. Echt een van de beste shooters die ik in tijden gespeeld heb, zo niet aller tijden. Misschien nog net te vroeg om daarover te oordelen want ik ben net begonnen. Maar wel zeer onder de indruk in ieder geval. Als je dit vergelijkt met een Killzone 2 die ik onlangs ook speelde dan verbleekt die er toch ernstig bij.

Dat is meer een Call of Duty achtige rechttoe rechtaan on rails shooter en hier komt ook nog de nodige tactiek en stealth bij kijken, wat het toch een stuk vermakelijker maakt.

De cloak is een erg vette toevoeging.

Hij is hier en daar inderdaad wat buggy en ook de AI is wat zwakjes maar dat mag in deze de pret zeker niet drukken.

Verder ziet het er namelijk allemaal redelijk spetterend uit, wat ook nog wel eens wil helpen.

Art23
Echt een super super shooter.
Ik vond hem net lang genoeg de singel player, anders zou dat gaan vervelen na een tijdje.
Nu afwachten totdat Crysis 3 uitkomt

Ben deze nu aan het installeren , heb hem gedownload via Psn Plus..3 maanden de tijd om hem uit te spelen. En ben wel benieuwd naar de Online opties.

Zojuist uitgespeeld en toffe game, ik probeerde het grootste gedeelte in stealth te doen maar bij de wat latere hoofdstukken lijkt keiharde actie de enige mogelijkheid. Richting het einde heb ik wel meer aan stealth kunnen doen. Cloak mode is leuk, alhoewel de upgrades niet bijster veel toevoegden vond ik.. alleen Stealth Enhance en Nano Recharge vond ik echt nuttige upgrades, de rest eigenlijk alleen gedaan omdat ik toch meer dan genoeg Nano Catalyst had. Al met al een toffe game met meerdere wegen naar Rome, ik heb genoten en ben stiekem toch meer dan gemiddeld benieuwd naar Crysis 3.

Na het uitspelen van de eerste Crysis kon ik niet wachten om te beginnen aan het tweede deel. Gelukkig stelt ook Crysis 2 niet teleur.

Het eiland van het eerste deel is vervangen door de straten en gebouwen van New York. Hoewel New York prachtig wordt weergegeven had ik soms het idee dat mijn vrijheid beperkter was dan op het eiland. Het is niet zo dat Crysis 2 aanvoelt als een corridor shooter. Dit komt doordat je een situatie kunt aanpakken zoals jij het zelf wilt. Je kunt ervoor kiezen om het gevecht aan te gaan of je kunt ervoor kiezen om het gevecht volledig uit de weg te gaan d.m.v. stealth. Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden.

Dit concept wordt in sommige levels niet helemaal benut. In sommige levels ben je namelijk verplicht om een situatie op een bepaalde manier aan te pakken. Dit vind ik persoonlijk een minpunt aan Crysis, omdat je zo het hele “meerdere wegen naar Rome” concept volledig uit het raam gooit. Je hebt in deze levels ook wel verschillende manieren om het aan te pakken maar meestal loopt dat uit op een groot vuurgevecht. Dit wil niet zeggen dat de levels saai of vervelend zijn.

Daarnaast is de gameplay weer dik in orde en zelfs verbeterd. Je hebt meer wapens om uit te kiezen en ook meer attachments die je op je wapen kunt zetten. Zo vind ik de toevoeging van een sniper waar je een geluidsdemper op kan zetten heel goed. Dit was namelijk één van de wapen, attachment combinaties die ik miste in het eerste deel.
Het grootste gameplay element is natuurlijk het nanosuit. Net zoals in deel 1 voel je, je echt een soort supersoldaat zonder dat het overpowerd is. Ook is er in Crysis 2 de mogelijkheid om je nanosuit te verbeteren, waardoor sommige onderdelen net iets beter worden. Ik vind dit echter niet heel veel toevoegen en sommige upgrades waren misschien iets te goed, maar dat mag de pret zeker niet drukken.

Crysis 2 is een shooter die zich net als zijn voorganger onderscheid van de rest d.m.v. gameplay en leveldesign. Het is echter jammer dat je niet altijd de mogelijkheid hebt om een situatie op jouw manier aan te pakken. 4*