Mount & Blade: Warband (2010)

Alternatieve titel: Mount&Blade: Warband

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / RPG

Ontwikkeld door TaleWorlds
Uitgegeven door Paradox en Ravenscourt

In deze uitbreiding op Mount & Blade keer je terug naar het land Calradia, om je wederom op te werken van simpele reiziger tot machtige heerser. Dit doe je door onder andere missies uit te voeren, een leger op te bouwen en steden in te nemen, of met nieuwe technieken zoals trouwen met rijke edelen. Buiten een nieuwe single player campaign is er ook een online multplayer modus, waarin tot 64 spelers, in groepen van maximaal 32, het tegen elkaar kunnen opnemen.

Toch maar eens tijd om hier een soort reviewtje te posten.

Mount & Blade: Warband is een soort expansion pack van de originele Mount & Blade. Hoewel ik de originele versie maar amper gespeeld heb, weet ik dat er een nieuwe faction aan deze uitbreiding is toegevoegd: de Sarranid Sultanate (zeer waarschijnlijk gebaseerd op de Sassaniden en Abbasiden).
De faction zelf is opzich van toegevoegde waarde omdat het de moeilijkheidsgraad iets opschroeft (meer factions betekent meer kans op oorlog, dus moet er ook meer verdedigd worden).
Ook kan er in dit deel een eigen koninkrijk gestart worden. Dit vind ik zelf een geweldige toevoeging wat de houdbaarheidsdatum van de game tot ongekende hoogten laat stijgen.

Aan de game zelf is ook maar bar weinig aan te merken. Goed, wil je prachtige cinematische graphics en een gigantische open wereld a lá RPG's als Skyrim etc., dan kom je met deze game bedrogen uit. Daar is Mount & Blade ook niet voor bedoeld. M&B staat in het teken van je (eigen) koninkrijk te handhaven en uit te breiden, en de nadruk ligt dan ook vooral op veldslagen en sieges. In het begin is men genoodzaakt voor een ander koninkrijk als vazal te werk te gaan. Zo bouwt men in-game een eigen fortuin en leger op. Daarna is het aan de speler om voor altijd trouw te blijven aan de koning, of zelf een koninkrijk te starten en deze uiteindelijk als alleenheerser over het land Calradia te laten zegevieren. Verder kun je ook nog voor elke faction een zogeheten "claimant" helpen die volgens hem/haar de troon verdient. De opties zijn er dus wel.
Dit alles is ook niet binnen een koffiepauze te doen; ikzelf heb ruim 1500 ingame dagen (reken op zo'n 200+ uur speeltijd) om het ene koninkrijk over de meeste anderen te laten heersen, waarna ik daarna mijn eigen koninkrijk startte en van de grond af opnieuw moest beginnen. Dit was mijn (nogal strategieloze) aanpak, het ligt geheel aan jezelf hoe je de game invult.

De game is (indien je kiest voor de autosave) genadeloos. Je kunt wekenlang je leger hebben opgebouwd, er je zuurverdiende fortuin in hebben gestoken en denken dat je onverslaanbaar bent: alles kan je in één klap kwijtraken als je wordt verslagen in een veldslag, en tot overmaat van ramp ook nog gevangen wordt genomen waarna je meestal een groot deel van je bezittingen (en je leger) verliest. Dit zorgt vooral in het begin voor de nodige frustratie. Het is dan ook verstandig je snel beschikbaar te maken voor vazalschap. Dit zal dorpjes of kastelen in je bezit brengen die geld opleveren, geld dat je hard nodig hebt om de voedselvoorraad op een zuinig peil te houden, evenals je soldij te betalen.

De combat is in mijn ogen vrij ingenieus, en werkt erg soepeltjes. De beweging die je met je muis maakt dicteert de manier van aanvallen. Duw je muis naar beneden en je speler maakt een bovenhandse aanval, etc. Er is verder ook een breed scala aan wapens, met oa. Korte zwaarten, lange zwaarden, bijlen, speren, lansen etc. Voor de ranged-fan is er een groot aantal bogen en kruisbogen, en kan er met van alles gegooid worden: van stenen tot speren tot hakbijlen.
Het level-systeem is niet heel uitgebreid maar toch zeer belangrijk. Het is ook niet mogelijk een absoluut megalomane superheld van je karakter te maken. Naarmate je hoger levelt, gaat er abnormaal veel tijd in zitten om nog een hoger level te bereiken. Het spel blijft dus realistisch in het kunnen van je eigen karakter, en dringt daarmee aan tot het optimaal benutten van je companions, die je elk hun eigen skillset kan laten ontwikkelen.

Kortom: de game is een geweldig stukje vermaak, met een zeer accurate weerspiegeling van het middeleeuwse leenstelsel. Een heldhaftig verhaal vol emotionele diepgang moet je er zelf bij verzinnen, maar M&B: Warband moet het dan ook vooral hebben van zijn hersenloze, doch niet strategieloze veldslagen en het overnemen van vijandelijke steden. Ik wacht met smacht op M&BII: Bannerlord.

avatar van MrPunk
Heb de game al een flinke tijd in bezit, 100+ uren in gestoken en tot mijn ontdekking heb ik deze game nog niet beoordeeld!

Snel maar even de volle 5 gegeven voor deze waanzinnige game!

Kom maar op met Bannerlord!