The Witcher 2: Assassins of Kings (2011)

PC / Xbox 360

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Warner Bros., Bandai Namco, 1C, CD Projekt, THQ en Atari

In Assassins of Kings kruip je wederom in de huid van Geralt of Rivia. Het verhaal begint waar het in deel één is geëindigd. Geralt zal het moeten opnemen tegen de mysterieuze moordenaar, die verbonden lijkt te zijn met The Kingslayer. The Kingslayer claimt koning Demawend, die een grote hekel heeft aan elfen, te hebben gedood en vraagt om hulp aan Iorveth, een mens hatende elf. Hij doet Iorveth de belofte dat er meer koningen zullen worden omgebracht. Daarnaast ga je als Geralt verder in je zoektocht naar zijn identiteit. Je relatie met je metgezellen speelt dit maal een grotere rol en is van invloed op de diverse queesten en het verdere verloop van het verhaal.

Het ziet er allemaal prachtig uit, maar de game is toch een stuk moeilijker dan het eerste deel. Dit komt door het naar mijn mening slecht uitgewerkte combat systeem. Het is onmogelijk om een groepje soldaten tegelijkertijd te bevechten. Ze rammen allemaal op je in en er is niks dat je kunt doen, behalve rennen, aanvallen, rennen etc. Ook belachelijk is het feit dat je alleen potions kunt gebruiken tijdens het mediteren. Wat een totaal onzinnig idee. Potions moet je kunnen gebruiken wanneer je deze nodig bent, niet tijdens het rusten.

Helemaal mee akkoord en meteen de reden dat ik deze Witcher verder gewoon links laat liggen (ben geraakt tot hoofdstuk 1 eigenlijk dus het begin heb ik wel volledig gedaan). Ik heb me prima geamuseerd in het vorige deel maar dit combatsysteem is gewoon irritant en dom. Bovendien ben ik weer veel te snel gestuit op een aantal bugs die mijn spelervaring verder hebben verpest.

Dit is een trailer die niemand mag ontgaan!
The Witcher 2: Assassins of...

AvMerode
Deze game vraagt echt killer specs, mijn i7 quad core laptop draait hem met frame-rate issues.
Heb resolutie op lagere settings gezet, maar resultaat blijft hetzelfde. (zou misschien aan nvidia kunnen liggen, zal ff kijken naar driver updates)
Kan ook aan de turbo boost van Asus liggen, zakt elke keer naar beneden, zal ff kijken hoe ik dat moet fixen. (stabiel moet houden)
Deze maand is mijn nieuwe gaming pc er wel, dus dan maar eens goed gaan spelen met full hd (true 1920x1080) wat dan ook gewoon kan.

AvMerode schreef:

Ligt meestal niet aan de cpu maar aan de gpu ik heb zelf 2 6970 lightning's en dat draaid alles als een zonnetje, daarbij heb ik geen i7 maar een i5 2500k overclocked naar 4.4 en 8 gb 1866mhz werkgeheugen. Bij dit spel geen last van frame-drops en bij de andere spellen ook niet behalve bij crysis 2, maar dat komt omdat amd dit spel slecht ondersteunt.

En ik draai alles op 2600x1600

stippie schreef:

En ik draai alles op 2600x1600

Neem aan dat dat niet met een laptop is? ik heb een laptop, dus vandaar.
Las dat Asus laptops een turbo-boost systeem hebben dat steeds varieert, maar met juiste tweaking en overclocken moet het wel beter gaan lopen met 3,1 GHz constant volgens een forum.
Ikzelf snap alleen niks van overclocken etc. kameraad van mij zet nieuwe gaming pc voor me in elkaar, die weet er veel van.

Jouw specs zijn trouwens ziek overdreven, geloof er eerlijk gezegd geen bal van.
Maar het is mogelijk ja, i5 core is beter en makkelijker te overclocken dan een i7.

AvMerode schreef:

Neem aan dat dat niet met een laptop is? ik heb een laptop, dus vandaar.

Het is inderdaad wat overdreven maar dat komt omdat ik om de twee jaar een andere pc mag van mijn vrouw, omdat ik geen andere hobby's heb dan voetbal kijken en gamen en we allebei een goede baan hebben is het wel te betalen.

Ja ik ben een oude nerd, mijn kinderen noemen mij niet voor niets ouwe nerd, maar ik ben opgegroeid met de atari 2000 en daarna de commodore 64, LETS FACE IT I AM HOOCKED FOR LIFE

AvMerode
De commodore 64, mijn vader is daar ook mee opgegroeid, ikzelf niet natuurlijk.
Maar ben wel opgegroeid met de Commodore Amiga.

Maar voor een ouder iemand heeft u een wel zeer hedendaagse game top10, allemaal next-gen namelijk.
Had dan wel games uit de jaren 80 of 90 verwacht, maar dat klinkt misschien weer als een vooroordeel.
Mijn lijst is nu ook aardig next-gen moet ik zeggen, was eerst meer point&click en retro.
Maar puzzle, retro en point&click zit nog steeds het meest in mijn bloed.

Er zijn veel goede oude games maar de nieuwere spellen zijn toch wel leuker en beter, zoals de witcher 2 dit is een geweldig spel, grafisch gruwelijk mooi en een goed uitgewerkt verhaal. Rpg's van vroeger waren leuk maar ik had nooit het gevoel dat ik me in een andere wereld bevond, dat gevoel had ik voor het eerst bij ff7 op de ps1, maar die serie heeft nog steeds het oude battle system (turn based) en daar ben ik wel een beetje klaar mee, zelfs oude mensen houden van vernieuwing, dus daarom heeft mijn top 10 veel next gen games

AvMerode
Ah vandaar, vernieuwing dus.

Ikzelf ben liever van het oude, in het verleden blijven vastplakken.
Maar games als The Witcher en Starcraft 2 etc. geven inderdaad wel dat extra dimensie.
Maar ik pak er zo nu en dan ook wel eens wat oud spul bij zoals day of the tentacle, pacman etc.
Die simpelere games geven mij net wat meer dat verslavingsgevoel.
Er zijn eerlijk gezegd ook maar weinig console exclusives waarbij ik zoiets heb van, yes dit is het.
PC games zijn echt fantastisch, geven echt dat extra dimensie met fantastisch verhaal en waarbij je echt het gevoel hebt dat er veel liefde in is gestoken.
Amnesia: the dark descent is toch wel het beste voorbeeld denk ik.
Maar dat nieuwe games leuker en beter zijn, moet ik het helaas niet helemaal mee eens zijn.
The Witcher is echt pracht, maar games als Assassins Creed en Red dead redemption moeten het meer van graphics en eenzijdige sfeer hebben dan hun oppervlakkige game-play.
Vind het tegenwoordig juist stukken minder dan vroeger, dat meen ik serieus, geldt trouwens ook voor films en muziek.

Daar heb je wel een punt, maar dat komt vooral dat veel games op elkaar willen lijken tegenwoordig en dan heb je weinig games die er bovenuit steken. Maar toch zijn er wel games die qua graphics en game-play vernieuwend zijn, toch speel ik ook graag een no-brainer zoals Assassins Creed of Uncharted, het ligt er maar net aan hoe ik me voel.

Ik heb laatst nog eens een keerstje silent hill gespeelt die eind jare 90 een revolutionaire game was, omdat dat een van de eerste games was met meerdere eindes in 3rd person horror survival genré en ik heb hem met veel moeite uitgespeeld terwijl ik bijvoorbeeld de witcher 2 nu al twee keer uitgespeeld heb zonder me 1 minuutje te vervelen, ik bedoel maar ieder heeft zijn ding ik focus me meer op de nieuwe en jij houd van oud en nieuw.

Uiteindelijk zijn we gewoon gamers die van goede games houden en wat nou een echte goede game is moet ieder voor zich beslissen.

Prima

AvMerode
Zo lekker sfeerijk is dit spel ook, geweldig.
Ben geen graphics maniac, maar het ziet er prachtig mooi uit.
Dit spel komt voor X360, maar dat gaat er wel stukken minder uitzien uiteraard, pc is gewoon het ultieme beest voor The Witcher 2.
Ik heb deel 1 uitgeleend aan mijn oom, dus daar kan ik nu niet mee bezig, eerst dan deel 2 uitspelen.

Mooie sfeer. Ik vind hem vrij buggy, vooral bij deuren. Laadtijden vind ik ook lang, zeker als ik vergelijk met bijv. het veel nieuwere ME3. Wel handig dat ik deel 1 al deed want dan is de game vanaf het begin al beter te begrijpen.

Heb je hem al gepatched?

MikeMannuh
Ik heb deze vorig jaar gespeeld op de PC. Ben gekomen tot het einde van Chapter 1, maar daarna kon de combat gameplay me helaas niet meer boeien. Nu heb ik deze toch weer opgepikt voor de x360, aangezien ik daar wat meer geduld heb met wat tragere gameplay. Alhoewel ik de game nu wel 2 keer achter elkaar heb uitgespeeld, vind ik de gameplay wel nog steeds het zwakke punt in deze game (net zoals in The Witcher 1, 3 keer aan begonnen, 3 keer niet af kunnen maken ). Ook op de x360 voelt het vaak nog indirect, traag en soms zelfs oncontroleerbaar aan.

Dat gezegd te hebben, verder is alles aan deze game echt te gek. De sfeer, de main character, het feit dat het kiezen van een bepaalde kant (Roche vs Iorveth) je ook daadwerkelijk een andere game geeft om te spelen. Het ziet er allemaal geweldig mooi uit en de voice acting is erg leuk gedaan met verschillende accenten voor verschillende mensen met verschillende afkomst. Craften is leuk en ook zinvol. De minigames zijn leuk. Kortom, te gekke game, zelfs met de minpunten op het gebied van combat!

Kan nog steeds niet wennen aan de console-achtige gameplay van dit spel. Ik vind het verrekte moeilijk wanneer er een stuk of 8 vijanden op je af komen rennen. En ik ben wat dat betreft echt geen huilie als het aankomt op de moeilijkheidsgraad van games. De meeste games speel ik juist bewust op het moeilijkst niveau, maar bij deze game krijg ik het niet voor elkaar op 'normal mode'. Misschien ben ik te ongeduldig in gevechten. Misschien toch maar easy mode proberen, alhoewel ik daar normaliter zeer tegen ben.

MikeMannuh
Ik moest er ook even aan wennen. Ik vond het in het begin ook verrassend moeilijk op Normal, zeker in de eerste area na de prologue. Het is erg belangrijk in het begin de juiste skills te kiezen en goede armors en weapons te craften. Zo gauw het kon heb ik me die dodge skills en minder backstab damage uit de swordsman skill tree gepakt.

De combat bestaat uit veel dodgen en niet te veel lui tegelijkertijd proberen te bevechten. Altijd zorgen dat je niet omringd bent door enemies en vooral veel achter enemies proberen te komen voor extra backstab damage. Ook natuurlijk altijd opletten dat je je Silver sword gebruikt voor monsters en je Steel sword voor humans. Op een gegeven moment begin je het door te krijgen en na het uitspelen van Normal mode vond ik Dark Difficulty een eitje. Ik geloof dat ik misschien 3 of 4 keer dood ben gegaan in de hele game.

Begin er al een beetje aan te wennen. Heb de enhanced edition update ook maar ff gedownload en moet zeggen dat het spel nu ook een stuk beter draait.

Eenmaal gewend geraakt aan de besturing is het me toch zonder al teveel moeite gelukt om deze game uit te spelen op normal mode. Over het algemeen vrij positief over witcher 2. Geralt zelf blijft een tof personage, het verhaal is interessant en de game is heerlijk sfeervol. Opvallend is dat de game in het begin een stuk moeilijker dan in het midden en eindstuk. Toch iets mis met de balans wat dat betreft. Ik vind deel 1 toch vele malen beter dan dit deel . D el 1 leek een aardig stuk langer, en vond ik ook ietwat interessanter kwa missies en verhaallijn. Wat ik voornamelijk mistte in dit deel was de brilliante humor van deel 1. Die momennten van doelloze gesprekken en jevolzuipen in het csafe en vervolgens smoorbezopen over straat lopen met dandelion en de dwerg. Ook vrouwen versieren was erg leuk in het eerste deel. Toch heb ik zin in een deel 3.

Glacius schreef:

Dat kan ook komen dat de beslissing die je maakt aan het eind van chapter 1 wel degelijk gevolgen heeft voor de verhaallijn. Ik zou dan ook aanraden om hem nog eens te spelen en de andere keuze te maken. Chapter 2 is compleet anders en ook chapter 3 is gedeeltelijk anders. In principe mis je een complete chapter als je hem niet 2 keer speelt.

avatar van Eliandjiee
Deze zojuist uitgespeeld. Een van de meest meeslepende en mooiste RPG-ervaring die ik de afgelopen jaren beleefd heb!

De sfeer is gedurende de hele game grimmig, serieus, duister, volwassen maar er is ook precies genoeg plaats voor humor!
Gedurende de game moet men onwijs veel lastige en allesbepalende keuzes maken, iets waar ik enorm van kan genieten en wat jou dus als gamer ook onwijs veel invloed op het verloop van het verhaal geeft.

De combat is verslavend en uitdagend en steekt goed in elkaar! Het ziet er spectaculairder uit dan in The Witcher 1 en is ook veel afwisselender. Het uitbouwen van je character, de stoere Geralt of Rivia, en zijn skills is ook heel sterk gedaan, er zijn zoveel vette abilities te unlocken! Daarnaast zit het hele alchemy en craft-systeem goed in elkaar, waardoor het ook zeker loont en verslavend is om zoveel mogelijk dingen uit de wereld te verzamelen.

Als ik dan toch een minpuntje moet bedenken zou het de speelduur zijn, die is niet zoals bij een Skyrim gemakkelijk meer dan 100 uur. Ik heb hem uitgespeeld in ongeveer 25-30 uur, maar lang niet alle sidequests gedaan. Met alle sidequests kom je wel gauw rond de 50 uur denk ik. Echter is de hoofdverhaallijn zo intrigrerend en meeslepend dat men niet gestimuleerd wordt om rustig de tijd te nemen en te exploren en side quests te doen.

Voor mij was dit dé perfecte RPG, net als deeltje één dat ook voor mij was. Ik heb van elke seconde van begin tot het eind genoten! En ben nu al uiterst benieuwd naar het volgende deel en ga dit deel zeker nog meerdere keren doorspelen met andere keuzes!

Voor diegene die het mocht interesseren, ik heb gekozen voor Iorveth. Daarnaast heb ik Saskia gered en niet Triss, heb ik Philippa laten ontsnappen en heb Letho niet vermoord

Ik zit echt te twijfelen een tweedehandse 360 te halen puur voor deze game. Heb een paar walkthroughs gekeken en ziet er heel tof uit. Maar ik denk dat het (helaas) tot fantaseren blijft, want ik zie me eerlijk gezegd niet echt een console halen voor één game.

Is ook gewoon op de PC hoor
Deeltje 1 is leuker om mee te beginnen.

Is ook gewoon op de PC hoor
Deeltje 1 is leuker om mee te beginnen.
Dat klopt zeker, maar ik heb een schijt-pc die al tekeer gaat door YouTube

3bdelilah schreef:

The witcher is het absoluut waard. Sowieso zou je dan ook bvb The Lost Odyssey kunnen aanschaffen - toch een van de mooiste jrpg's van de huidige generatie en de Fables e.d Dus het overwegen is het het wel waard.

Sinner schreef:

Ik heb het toch gedaan! Een deal gevonden die ik eigenlijk niet kon laten schieten en nu dus een kwestie van tijd voordat ik deze ga kopen Heeft wel als "nadeel" dat ik nu ongelooflijk hoge verwachtingen heb, maar dat moet wel goedkopen denk ik

Inmiddels gekocht en zodra ik Wind Waker heb uitgespeeld, ga ik er eens lekker voor zitten.

Glacius schreef:

Heb inmiddels de prologue en Chapter 1 achter de rug en dit is inderdaad het enige grote minpunt tot nu toe. Ik geloof graag dat ik wel enige game/RPG ervaring heb, maar ik schaam me eigenlijk een beetje dat ik 'm op easy (vanwege regenerating health) speel. Vooral dat wat jij zegt maakt 't er niet gemakkelijker op, potions moet je tijdens het gevecht willen drinken en niet ervoor. Natuurlijk geeft dat waarschijnlijk een gevoel van planning en voorbereiding, maar dat vind ik allemaal onnodig. Combat is lekker bruut maar dat slaan-wegduiken-wegrennen-weer slaan-wegdruiken-wegrennen vind ik ook jammer. Ik moet er niet aan denken hoe dit spel op Hardcore is.

Een ander (klein?) nadeel is een gebrek aan een echte open wereld. Ik moet zeggen dat ik dan verkeerd gekeken heb of verkeerd geïnformeerd ben, want ik durf te zweren dat het een enorm open gebied á la Skyrim of zoiets was. Is dus niet het geval, maar deze kleinere gebieden per Chapter zijn tot nu toe ook niet onprettig, lekker sfeervol. Jammer is het zeker maar geen game killing ergernis. Dus ik ga nog zeker verder, vanmiddag staat een uurtje of wee van Chapter 2 op 't programma.

Het is een vrij oud bericht wat je van mij quote. Sinds die tijd had ik alsnog de game weer opgepakt en moet zeggen dat het combat systeem na een tijdje wennen toch nog wel acceptabel was. Het potion systeem blijft vrij belachelijk naar mijn mening, en ik heb er ook zeer weinig gebruik van gemaakt in de game. De chapters zijn net als bij de Witcher 1 ingedeeld in vrij kleine gebieden. Dit vond ik overigens niet storend. Ben nog steeds fan van het Witcher universum, en kan niet wachten tot deeltje 3 eindelijk uitkomt