The Witcher 2: Assassins of Kings (2011)

PC / Xbox 360

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Warner Bros., Bandai Namco, 1C, CD Projekt, THQ en Atari

In Assassins of Kings kruip je wederom in de huid van Geralt of Rivia. Het verhaal begint waar het in deel één is geëindigd. Geralt zal het moeten opnemen tegen de mysterieuze moordenaar, die verbonden lijkt te zijn met The Kingslayer. The Kingslayer claimt koning Demawend, die een grote hekel heeft aan elfen, te hebben gedood en vraagt om hulp aan Iorveth, een mens hatende elf. Hij doet Iorveth de belofte dat er meer koningen zullen worden omgebracht. Daarnaast ga je als Geralt verder in je zoektocht naar zijn identiteit. Je relatie met je metgezellen speelt dit maal een grotere rol en is van invloed op de diverse queesten en het verdere verloop van het verhaal.

avatar van Ricxz92
En Witcher 3 is wel open-world.

Glacius schreef:
Het is een vrij oud bericht wat je van mij quote. Sinds die tijd had ik alsnog de game weer opgepakt en moet zeggen dat het combat systeem na een tijdje wennen toch nog wel acceptabel was. Het potion systeem blijft vrij belachelijk naar mijn mening, en ik heb er ook zeer weinig gebruik van gemaakt in de game. De chapters zijn net als bij de Witcher 1 ingedeeld in vrij kleine gebieden. Dit vond ik overigens niet storend. Ben nog steeds fan van het Witcher universum, en kan niet wachten tot deeltje 3 eindelijk uitkomt

Oh ja ik zie 't, 2011 is niet recent nee, haha. Vind hem best pittig op Normal man, ben misschien geen die hard gamer maar ik geloof wel graag dat ik niet net om de hoek ben komen kijken. De kleinere gebieden zijn niet storend nee, het is meer dat iemand me verteld had dat 't een open wereld was dus ik stapte de game in met die verwachting.

Ricxz92 schreef:
En Witcher 3 is wel open-world.

Klopt, schijnt "groter en gedetailleerder dan Skyrim" te zijn. Gewaagde uitspraak. Maar dat wordt voor mij ook een instant buy, ongeacht of ik dit deel uiteindelijk wel of niet geslaagd vind. Maar daar mogen ze dan wél potions tijdens gevechten toestaan (weet verder ook niet of deel 1 dit ook had).

Als je deel 1 niet hebt gespeeld, zou ik dat toch nog maar even doen

Glacius schreef:
Als je deel 1 niet hebt gespeeld, zou ik dat toch nog maar even doen

Heb helaas een schijt pc die nog zou smelten van 720p video's op YouTube, anders speelde ik dit deel liever ook op de pc.

Zojuist uitgespeeld en een leuk avontuur gebleken, het verhaal vond ik bijzonder tof en grafisch ook mooi. Helaas viel hij me persoonlijk wat tegen maar dat ligt vooral aan de torenhoge verwachtingen die ik had. Zoals eerder gezegd vond ik de twee grootste nadelen vooral het gebrek aan een sfeervolle, open wereld (waardoor trackbacking dus onmogelijk is) en het feit dat je tijdens gevechten geen potions kunt nuttigen. Natuurlijk willen ze dat je je van te voren voorbereid op gevechten, maar dat vind ik persoonlijk echt enorm stom en ergerend.

Ik kon me soms ook storen aan de wat kleinere dingen, dat je bijv. niet over een meertje van 20cm of struikjes kunt lopen en dat je dan een weggetje moet zoeken waar je wel op kunt lopen, of dat er bepaalde plekken scripted zijn waar je vanaf kunt springen. Net als Kingdoms of Amalur Reckoning. Dat soort dingetjes en de twee eerder genoemde nadelen zijn voor mij reden om hem verre van te belonen met de volle score.

Desondanks wel meer dan genoeg vermaakt en ik hoop zo erg dat ze deze (voor mij) nadelen verbeteren want ik heb echt zin in Wild Hunt. Een open wereld is al bevestigd dus dat zit wel goed, nu alleen de mogelijkheid bieden tijdens gevechten potions te drinken en die kleinere nadelen wegpoetsen. Ik twijfel tussen 3,5* of 4*, voorlopig het voordeel van de twijfel.

P.S. @ GamesMeter, het is Iorveth (hoofdletter i, geen L)

avatar van bvonk
@3bdelilah
Fouten in bv de omschrijving kun je doorgeven door op de knop corrigeren (rechts boven) te klikken. Dan kijkt gamesmeter even wat de aanpassing is en past het toe als het klopt.

bvonk schreef:
@3bdelilah

Ah oké dat wist ik niet, handig. Ik zie dat ie al veranderd is, dus ik neem aan dat jij dat gedaan hebt.

3bdelilah schreef:
Een open wereld is al bevestigd dus dat zit wel goed

Daar heb ik om eerlijk te zeggen het meeste schrik voor. De grote kracht van zowel the Witcher 1 als 2 zit er wat mij betreft in dat het zich qua grootte in een relatief beperkte ruimte afspeelt en dat hierdoor de karakters, quests en omgeving een stuk beter en interessanter zijn uitgewerkt dan in de meeste open-world games. Ik ben bang dat als the Witcher 3 inderdaad 20% groter gaat worden dan Skyrim dat een hoop uiteindelijk copy/paste werk gaat worden en dat de met name de quests en het uiteindelijke verhaal hieronder gaan lijden.

Sinner schreef:

Ik vond de main story en characters van dit deel inderdaad het grootste voordeel, maar de andere side quests vond ik niet zo erg bijzonder hoor. Ik denk niet dat een open wereld ten koste gaat van de main story, zal er waarschijnlijk alleen beter door worden vanwege een consistente sfeer of in elk geval een sfeer die je geleidelijk voelt veranderen i.p.v. in één keer geconfronteerd te worden met een nieuwe setting en dus een nieuwe sfeer.

Nou ik hoop het - ik hoop dat de stijlbreuk tussen 2 en 3 niet te groot wordt want dat zou zonde zijn. - en dat de karakters en het beinvloeden van het spelverloop en verhaal in ieder geval nog steeds voldoende groot zijn. Het is in ieder geval wel een van de games waar ik het meest naar uitkijk in het komende jaar.

avatar van Eliandjiee
CD Projekt heeft ons vooralsnog met deze franchise niet teleurgesteld. En ik denk ook niet dat zij dat gaan doen. Alles wat zij beloven gebeurt daadwerkelijk. Ze leveren kwaliteit en zullen hun hoge standaard van boeiende sterke characters en een fenomenale complexe main story heus niet verlagen voor een grote wereld. Het wordt bij hen niet of of, maar en en! En sterke characters & boeiende mainstory én een grote open wereld, wat wil een RPG fan nog meer? Ik heb The Witcher 2 inmiddels drie keer uitgespeeld en kijk enorm uit naar het derde deel, zonder vrees dat mijn hoge verwachtingen niet waar gemaakt zullen worden.

Een paar dagen geleden dan eindelijk aan begonnen en het bevalt weer prima. Het is wel een beetje jammer dat je (net als in deel 1) zo snel doodgaat, omdat je nog zo slap bent.

Wat is dit toch een geweldige game zeg. Ik ben nu bij chapter 2 en elke minuut is weer een genot.

Vandaag uitgespeeld en wat een super game zeg! Voor nu alvast 4,5* en een nummer 5 notering in mijn top 10. Ik zal binnenkort een review plaatsen.

avatar van Futures
Ik ben er ook aan begonnen afgelopen maand, en het is echt een tof spel. Goed uitgewerkte quests, sterke verhaallijnen en zo nou en dan lastige keuze moeten maken. De gameplay is ook zeer goed, alleen vind ik dat armpje drukken wel weer irritant. Enfin, elke hoofdstuk is goed uitgewerkt en de de hoofdkarakters zijn zeer boeiend. Als je van RPG houdt dan is The Witcher 2 zeer aan te raden. Ik kijk er erg naar uit om The Witcher 3 te spelen.

avatar van Futures
Snap alleen die poster niet aangezien Gerald daar niet op lijkt.

Gratis te downloaden voor de mensen met Xbox Live Gold.

^ Zeker doen mensen! Je krijgt er geen spijt van.

avatar van Eliandjiee
Zojuist nog een playthrough afgerond. Als je het over een volwassen verhaal in een volwassen setting hebt, rete moeilijke en allesbepalende keuzes en (politieke) diepgang is er wat mij betreft geen betere RPG-reeks beter dan The Witcher. Hoge replay-value ook.

avatar van andnino
Ik zal wel de enige zijn, maar ik ben nu 8 uur aan het spelen en het spel boeit me echt amper, terwijl ik best van rpg's hou en al helemaal in een middeleeuws-magische setting. Sowieso legt de game niet alles even goed uit (welke sign doet wat, dat onthoud ik zo snel niet), en is het al vanaf het begin niet makkelijk, maar ook vind ik de combat niet lekker werken, heeft het save-systeem er tot twee keer toe geleid dat ik ruim twintig minuten over moest doen, boeit het verhaal me niet, en een donker, vies stadje als Flotsam is nou niet de fantasiewereld waar ik graag naartoe reis. Het zal allemaal wel later in het spel komen, maar tot nu toe zit ik me meer te ergeren dan te genieten. Ik laat hem denk ik maar even liggen. Misschien ontdekt ik de kwaliteit van dit spel later wel.

Je moet alleen wel een creditcard of een ander betaalmiddel aan je account gekoppeld hebben, anders kan je hem niet gratis downloaden.

3bdelilah schreef:

Ik heb geen CC of bankpas gekoppeld aan mijn account, maar kon hem toch gewoon downloaden.

kiriyama schreef:

Dat is vreemd. Ander betaalmiddel wellicht? Want ik krijg een melding dat ik mijn betaalmethode moet invullen zonder de mogelijkheid verder te gaan met de bestelling.

kiriyama
Ik heb alleen nog wat geld op mijn account van een 20 euro betaalkaart. Dat is de enige manier waarop ik ooit iets via XBLA heb gekocht.

kiriyama
Misschien komt het doordat het spel al aan mijn account gekoppeld was vanwege het kopen op de 360.

avatar van brawljeff
Zojuist aan The Witcher 2 begonnen. Via Steam met een hdmi kabel naar de tv, en een Playstation controller. Als ze hem niet voor de Playstation uitbrengen, dan maar zo. Het is tot nu toe wat houteriger dan deel 3, maar ik zit al wel helemaal in het verhaal.

Wilde dit spelen voor ik aan Wild Hunt begin, maar veel te lineair naar mijn smaak. Ik wil kunnen ronddwalen, treasure hunten etc. Het vechten, de minigames, de interactie, het upgraden, het voelt allemaal niet zo vloeiend als in deel 1, en vond het eigenlijk vooral een frustrerend spel. Ben er dus ook maar mee gestopt.