Vanquish (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Platinum
Uitgegeven door Sega

Rusland en de Verenigde Staten wedijveren met elkaar over het eigendom van de steeds schaarser wordende energiebronnen op aarde. De Verenigde Staten heeft daarom een ruimtestation ontwikkeld om de energie van de zon te gebruiken. Wanneer de Russen het Amerikaanse ruimtestation overnemen en deze gebruiken om San Francisco te vernietigen moet de geheime agent Sam met behulp van een futuristisch gevechtspak de Russen tot een halt roepen. Sam neemt het op tegen een leger van Russische robots met behulp van de modernste wapens en gevaarlijkste gevechtstechnieken.

Achtbaan vol actie.

Het verhaal van Vanquish is eigenlijk te verwaarlozen en in het kort gaat het erom dat Rusland en Amerika in oorlog zijn, Rusland heeft hierbij een Amerikaans ruimtestation overgenomen en dan mag jij als Sam Gideon je intrede maken. Er zit nog wel een plottwist in tegen het einde, maar overall gezien stelt het verhaaltje niet al teveel voor.

Want waar het om draait in deze game is keiharde actie op speed lijkt het wel, mede mogelijk gemaakt door het futuristische ARS (Augmented Reaction Suit) van Sam. Met dit pak kun je - mits goed gebruikt - echt alle vijanden de baas; je mag dan misschien niet de sterkste zijn, maar de snelste ben je sowieso wel. Je kunt razendsnel over de vloeren glijden, je kunt in AR (Augmented Reaction) mode gaan, een soort van bullet time. Deze wordt ook ingeschakeld als je teveel schade hebt opgelopen zodat je nog net wat vijanden kan killen en dekking kan zoeken om het pak af te laten koelen. De manier van dekking is ook wel uniek te noemen, je personage past zich zodanig aan de dekking aan en gaat desnoods ook liggen.
Gedurende de game zul je dan ook een balans hierin moeten zien te vinden, zodat je in een bepaalde flow de ene vijand na de andere uitschakelt.
Daarnaast heb je ook een keur aan verscheidene wapens die ingescand kunnen worden met het BLADE (Battlefield Logic ADaptable Electronic) system van je pak en tevens ook voorzien kunnen worden van een upgrade voor een krachtiger wapen.

Grafisch ziet het er echt clean en strak uit, lekker futuristisch op zijn Japans. Dat de Playstation 3 als leadplatform is gebruikt, is zeker wel te merken.
De soundtrack is ook nice, dit zijn veelal elektronische nummers. Al merkte ik er soms niet veel van tijdens de chaotische gevechten. Een leuke optie is ook dat je de taal in het Japans kunt zetten, zodat je ook de originele stemmen hebt. Hier hou ik persoonlijk wel van.

Blijf vooral ook zitten bij de eindcredits waarbij je een soort van arcadeshooter speelt en de medewerkers in de vorm van een asteroïde neerschiet.

Al met al een zeer geslaagde game. Alhoewel het wel aan de korte kant is, ik heb er zelf vijf uur en 51 minuten over gedaan op Hard. Aan de andere kant is het wel beter, want op een gegeven moment zou het te repetitief worden.

Dikke 4,0 sterren.

Ik ben op dit moment aan het begin van Act 3 en het bevalt me heel goed. Platinum heeft echt veel getalenteerde mensen in dienst. Jammer dat zo weinig mensen bekend zijn met hun werk.

avatar van Awake78
Ik heb deze toevallig vorige maand een paar uurtjes gespeeld, had hem geleend van een vriend.

Vond het echt een bijzonder baggerspel. Graphics vielen mij zwaar tegen, de actie was vreselijk rommelig (je had geen idee wie er bij wie hoorde) en bij een baas (volgens mij meteen de 2e) was ik een half uur bezig, had hem bijna en ging dood en kon weer van voor af aan beginnen. Op dat soort momenten ben ik er snel klaar mee en gooi hem uit mijn PS3.

Ook geen enkele opbouw in het verhaal. Op zich boeien verhalen in games mij nooit zoveel, maar dit sloeg echt alles. Geen inleiding of whatever, nee meteen in de achtbaan van schieten en doelloos bewegen. Ik snap dat dit misschien wat oldskool is, maar mij ging dit echt veel te ver.

Het is dat ik hem niet uit heb gespeeld, anders had ik hem 1 ster gegeven.

Vandaag uitgespeeld en het was 4,5 uur aan dolle pret. Nu nog tijd vinden om een klein reviewtje te maken.

is dit zo een kort spel?

Hij is helaas aan de korte kant. Ik heb er 4,5 uur over gedaan op Normal en ik zie dat Shinobi er bijna 6 uur over heeft gedaan op Hard. Je moet dit niet zien als een negatief punt, want elke minuut is dolle pret in Vanquish. Als de game 10 uur zou zijn geweest, zou het teveel van hetzelfde worden. Ik kan hem in ieder geval aanraden Grovonion!

De demo destijds was in ieder geval geweldig vond ik. Ongegeneerd knallen en best stijlvol. Dus ben blij met de positieve reacties die ik zo lees. Dat het maar een 4-5 uur duurt kan ik dan ook echt mee leven. Het is wel eens leuk om een shooter te spelen waar je zo doorheen zit en kan herspelen want bij veel van die games verlies ik na wat uurtjes toch wel de aandacht. Ook al zijn ze nog zo goed.

Wolfenstein vond ik recent dus een uitzondering op die regel. Maar die was ook gewoon erg cool.

Bwah, heb wel gelezen dat het best een pittig spel is, voor mij als non-shooter expert zou het best wel langer dan 4,5 uur op normal kunnen duren.

Als je niet zo een shooter held bent, gewoon op Casual (makkelijk) zetten Grovonion.

All Seeing Fish
Gister dan eindelijk de game na al die jaren opgestart en moet zeggen dat de game heel sterk begint, met als groot pluspunt de optie om de tutorial te skippen.

Ik denk wel dat deze game een huidige generatie update verdient.

Irritatie puntje is dat mat mijn character ingame een bandopname afspeelt met de zit ''Get out of the way'' op twee manieren uitgesproken hoog, laag, hoog, laag, hoog, laag?

Vanquish... verbazend dit spel is al weer 8 jaar oud (vanaf deze dag).
En ik vind hem beter dan Gears Of War of een Halo Het is ook zo'n typisch Platinum spel.
Wat een spektakel is het en het loopt allemaal zo lekker soepel.
En het is vermakelijk van het begin tot het einde. Zo hoort een Sci Fi Shooter te zijn...
Ik doe er nog een halfje boven op..

Verschijnt op 18/2 voor XBone en PS4 als onderdeel van de Bayonetta and Vanquish 10th Anniversary Bundle