Enslaved: Odyssey to the West (2010)
PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Action / Adventure
single player / online
Ontwikkeld door Ninja Theory
Uitgegeven door Namco
Enslaved draait om Monkey. Ergens in de verre toekomst, als de Derde en Vierde Wereldoorlog allang voorbij zijn en voor flink wat schade gezorgd hebben, is Monkey constant op de vlucht voor gevaarlijke robots. Uiteindelijk wordt hij toch gevangen genomen en belandt hij op een luchtschip. Samen met mede-gevangene Trip ontsnapt hij, maar daarbij raakt hij bewusteloos. Wanneer hij weer bij kennis komt, blijkt de jongedame Trip hem een hoofdband omgedaan te hebben die hem verplicht te doen wat Trip zegt. Dit zorgt voor een gespannen relatie tussen de twee hoofdpersonen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=L5YG8pbZolk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
En dan mijn laatste vraag, hoe zit dat met de gameplay. Is het echt button bashen of komt er ook nog wel een klein beetje logisch nadenken bij kijken. Anyway, lijkt me een erg fijne titel. Laat ik maar eens een heilig huisje omver schoppen, ondanks dat de thematiek volledig anders is, denk ik dat dit nog wel eens beter dan God of War kan worden.
Qua sfeer en karakterontwikkeling en het feit dat je gaandeweg ook nog een interessant karakter ontmoet deed me zelfs af en toe denken aan Beyond Good & Evil.
De combat is niet button bashen, je moet zeker met enige tactiek de mechs verslaan. Heel varierend en afwisselend is de combat echter niet. De enemies zijn eigenlijk altijd hetzelfde op de 'eindbaas uber-mechs' gevechten na. De einbaas gevechten (die erg tof en afwisselend zijn) vereisen wel elk zo hun eigen tactiek.
Het verhaal is niet heel hoogstaand maar de wisselwerking tussen de twee hoofdpersonages blijft erg leuk om te volgen. Trip en Monkey zijn allebei gewoon zeer sympathieke en menselijke gamefiguren waar je je echt aan gaat hechten. Het is mooi om te zien hoe de relatie tussen die twee zich ontwikkelt. De kleurrijke apocalyptische setting is ook echt fantastisch en uniek, het heeft gewoon een bepaalde sfeer die erg pleasing to the eye is. De game heeft trouwens ook een prachtig einde.
De gameplay voelt erg soepel, er zijn wat leuke platformstukken en puzzels en de combat is simpel maar effectief. Er had wat mij betreft wel iets meer variatie in de vijanden mogen zijn, die mechs lijken allemaal wel wat te sterk op elkaar. Ik speelde de game op Hard en dan zijn de gevechten gelukkig wel erg leuk en uitdagend. Heel jammer is het dan ook dat bij het platformen elke vorm van uitdaging ontbreekt, terwijl dit een heel groot onderdeel van het spel is. Je kunt namelijk niet verkeerd springen of van randen afvallen. De platformstukken zijn allemaal zeer rechtlijnig en worden ook nog eens duidelijk aangegeven met glimmende objecten waar je naar moet springen. Het klimmen en klauteren werkt hierdoor wel soepel en het ziet er leuk uit, maar je kunt je afvragen wat het nut is van dit soort gameplay als je toch nooit een fout kunt maken. Bij Uncharted was het klimmen en springen ook behoorlijk simpel omdat Drake bijna alles automatisch al goed deed, maar bij Enslaved gaat dit nog een stap verder. Je kan niet eens dood gaan al zou je het willen (enkele uitzonderingen waarbij de platforms langzaam instorten daar gelaten). Dit is dan ook mijn grootste struikelblok, maar het is zeker niet iets dat de algehele ervaring verpest.
Enslaved is helaas aan de korte kant, maar de game heeft genoeg leuke ideetjes en een vermakelijk verhaal met de nodige portie humor en drama waardoor deze game zeker de moeite waard is. Liefhebbers van third person action/adventure games zoals Uncharted en Prince of Persia kunnen met Enslaved zeker niet fout gaan.
4*
Trouwens al de dlc pigsy adventure geprobeerd of iemand anders? Ik nog niet nl en ben wel benieuwd of die de moeite waard is.
De basis is tot nu toe wel steeds hetzelfde, beetje klimmen, vechten, Trip helpen etc. maar toch gaat het niet vervelen. Wel is af en toe de camera erg irritant, vooral in de kleine ruimtes. Het vechten is verder erg simpel, maar zeker niet slecht. En daarnaast heb ik deze game toch vooral voor het verhaal en de setting.
Prima game tot nu toe.
Zoals gezegd ziet de game er goed uit en is het op post-apocalyptisch gebied een mooie uitzondering. Helaas komen de graphics niet helemaal tot hun recht door technische mankementen als pop-up. Waren deze technische problemen op grafisch gebied er niet, dan was de wereld van Enslaved een natuurparadijs. Het verhaal richt zich op Monkey en Trip. Trip heeft jou 'enslaved' door middel van een hoofdband om op die manier haar veiligheid en een manier naar huis te waarborgen. Gaat zij dood, dan ga jij dood. En ontsnappen kun je niet, want dan ga je ook dood. Trip wil naar haar huis dat een flink aantal miles verderop ligt, en aan jou de taak haar daar te krijgen. Het verhaal begint op deze manier prima en het voelt ook goed om de eerste chapters met Monkey en Trip door te komen. Er ontstaat steeds meer een chemie tussen de twee en door het helpen van elkaar ontstaat er al gauw een band.
Helaas raakt het verhaal later in een dipje en herhaalt zich vaak dezelfde gameplay. Deze gameplay bestaat vooral uit het klimmen en springen, met afwisselend gevechten met mechs. De gevechtsrobots die nog bestaan in deze wereld. Het springen en klimmen is makkelijk, té makkelijk. Nergens is er een kans om mis te springen en op die manier dood te gaan. Het is gewoon de spring knop inhouden en de de analoge stick de juiste kant op houden. Uitdaging zit er verder niet in. De gevechten bieden op hard al wat meer uitdagen, maar erg uitgebreid is het combat systeem niet. Hier en daar zit er ook nog een puzzel in Enslaved, maar deze zijn zo simpel en worden zo voorgekauwd dat ze eigenlijk geen puzzel genoemd moeten worden. Zo lineair als de gameplay is, is eigenlijk de hele game. Maar dit is niet per sé een minpunt.
Tijdens de reis met Trip is er zo af en toe een gesprek tussen Monkey, Trip en later een character genaamd Pigsy. Deze conversaties verdienen een compliment. De voice acting is prima en de humor die in sommige gesprekken zit, toverde een grijns op mijn gezicht. Op deze momenten zie je dat er bekende schrijvers hebben meegewerkt aan Enslaved.
Al met al is Enslaved een mooie en leuke ervaring, maar mist het toch iets. De game is iets te simpel en het verhaal had van mij nog wel een twist, de twist aan het eind niet meegerekend, die vond ik goed of oppepper mogen gebruiken. Wat overblijft is een reis van twee leuke characters door een mooi landschap met ondertussen vermakelijke maar simpele gameplay.
PS: Weet iemand of er hier een deel 2 van komt? Het eind laat namelijk wel ruimte voor een tweede deel
3,5*
Punt volgt nog, want moet wel iets langer spelen natuurlijk, maar de eerste indrukken zijn overweldigend, leuke en vrolijke setting in een minder vrolijke wereld, een gaaf hoofdkarakter, spectaculaire klim en klauterwerk. Het klimmen kan je niet dood aan, lees dat als negatief punt bij enkele mensen, nou als je kon vallen is deze game mij te snel en zou ik constant over randjes heen gaan om het ravijn er benden te verkennen, nee ik ben wel blij met dat alles gefixed is en je niet kan vallen. Er gebeurt genoeg tijdens het klimmen en klauteren om het iig adembenamend te houden tot dusver en dat heb ik liever dan heel geconcentreerd moeten letten op randjes, daarom ben ik ook niet zo`n platform man. Zeker met een joystick is het bijna ondoenlijk om zonder vallen er vanaf te brengen, enkel als het spel 2d was geweest, maar niet in de huidige 3d variant.
Het combat systeem oogt als een lekkere hak en slash met wat tactisch blokken, ben benieuwd wat dat schieten gaat brengen, maar lekker hakken doe ik liever dan met een toverstaf rondschieten.
Beoordeling volgt, maar kan em zeker voor die 20 euro aan idereen aanraden, echt een leuke luchtige game
heeft wat weg van uncharted klim gedoe enzo soms vind ik framerate wel slecht en het begint raar (maar als ik het goed begrepen heb is het een vervolg op heavenly sword dus dat is wel logisch)
mischien schrijf ik nog wel een volwaardige review
Inderdaad erg triest Maar dan raakt het wel sneller afgeprijsd en kan ik deze game kopen Adventures als deze zijn echt mijn ding.
Helaas verwacht je bij zo'n spel dat je na 14 chapters een goede ontknoping krijgt, maar ik kreeg het idee dat het na level 14 gewoon afgerafeld werd. Even snel een epiloog en klaar is kees. Dat is het enige wat ik jammer aan dit spel vind, want voor de rest is dit genieten geblazen!
4*
En ik vind de hoofdrolspeler zo vet echt toen ik voor het eerst met hem ging spelen dacht ik meteen dit word heel erg goed.
Dus een zeer verdiende 5
En zo ben ik weer een uiterst genietbare game ervaring rijker. Misschien ietwat kort maar zo blijft mijn aandacht er tenminste bij. Vind het eigenlijk wel prima, zo'n lengte. Alleen niet voor de volle prijs, dat dan weer niet.
Maar voor wat ik ervoor betaalde was het absoluut een schitterend spel.
Die verborgen parel heb ik wat mij betreft wel gekregen. Ik vond het een prachtige game die duidelijk niet de aandacht kreeg die het verdient.
Heeft altijd wel iets. Vooral als het is voorzien van een leuk uitgewerkte wisselwerking en interactie.
Wat deze game betreft denk ik dat ik 'm maar eens ga verhogen naar de volle mep. Waarom ook niet, echt een van de fijnere game ervaringen dit.
Precies een jaar later nog altijd zeer memorabel.
Hopelijk komt er een vervolg
Best zonde want beide hadden wel degelijk de potentie om een hele toffe franchise te worden.
Het spel begint met een ontsnapping op een gevangenschip , hier maak je kennis met de twee hoofdrolspelers in kwestie. Genaamd : Monkey en trip. De ontsnapping verloopt echter niet vlekkeloos, het voertuig crasht en Monkey raakt bewusteloos. Vervolgens ontwaak je met een hoofdband om je hoofd. Deze hoofdband zorgt voor een verbintenis tussen beide personages. Stop het hart van Trip sterf Monkey evenals wanneer de afstand tussen beide te groot is. Hierdoor ben je verplicht het pad van Trip te volgen naar haar dorp.
Die band zorgt wel voor een lineair speelverloop, iets wat in dit geval niet erg is. Echter zal dit niet iedereen weten te bekoren
Het spel speelt zich af in een post-apocalyptische speelwereld . In dit geval niet in een lege of grauwe wereld. Overal lopen mechs in dichtbegroeide bosachtige omgevingen. Grafisch is dit zeker voor zijn tijd een zeer behoorlijke game.
Ondanks dat er genoeg Chlicés de revue passeren die het adventure gènre rijk zijn. Weet het spel zich toch te onderscheiden door middel van de interacties tussen de personages , de sfeer en de setting.
Gedurende het spel los je kleine puzzels op , klim en klauter je op en langs obstackels, help je Trip een weg door het spel te banen en neem je het op tegen Mechs, En kan je eigenschappen upgraden van je personage. Verwacht echter niet een hele arsenaal aan skills maar het doet zijn ding en houd de combat afwisselend genoeg.
Wel een kanttekening aan dit spel is de moeilijksheidgraad of beter gezegd het gebrek ervan. Doodgaan door middel van een val is nagenoeg onmogelijk. Ook geven objecten licht waardoor je erg je best moet doen om je weg niet te kunnen vinden. Dit vormde geen probleem voor mij , omdat het wel pastte is het context van het spel. Ook de camara positioneert zich soms een tikkeltje ongelukkig. Maar dat zijn slechts de puntjes op i. Het spel houdt zich ook in deze tijd nog steeds staande en mag met recht een sleeping hit genoemd worden.
4..