King Arthur: The Role-playing Wargame (2009)

Strategy / RPG

Ontwikkeld door Neocore
Uitgegeven door Neocore en Paradox

Uther Pendragon is nooit in staat geweest om het zwaard uit de steen te krijgen, jaren later lukt het zijn zoon Arthur wel, waarmee hij echter een oude plaag op Britannia los laat. Nu zal Arthur als koning de taak op zich moeten nemen om sterke helden om zich heen te verzamelen en een machtig genoeg leger op te bouwen om Britannia te zuiveren van alle kwaad. Buiten de Campaign mode bevat de game ook een Multiplayer mode.

Was hier al een tijdje naar op zoek maar heb hem helaas nooit voor een degelijke prijs in de winkel gevonden - eergisteren dan maar via Steam aangeschaft voor een spotprijsje (3€ voor zowel het spel als de uitbreidingen!) en ben er erg tevreden over. Hoofdmoot van het spel valt te vergelijken met de Total War reeks - legers en steden beheren op een grote landkaart en met enige regelmaat veldslagen leveren in real-time.

Waar King Arthur zich echter in onderscheid is het role-playing gedeelte - je generaals hebben eigenschappen en skill-trees (voor bvb magie of speciale aanvallen) die je kan beheren, kunnen equipment gebruiken en met enige regelmaat op queeste's gestuurd worden. Deze queeste's spelen zich volledig in tekstvensters af - je wordt bvb geconfronteerd met een situatie en moet daarna een keuze maken uit meerdere opties waarna de uitkomst wordt weergegeven - die natuurlijk invloed heeft op het verdere verloop van het spel en de campaign. Verder ziet het er erg degelijk uit - en met name dan het stijlvolle artwork bij het laden, cut-scenes etc etc en is de muziek aangenaam om te horen. Ook leuk is dat het spel zich niet alleen met de 'serieuze' legendes van Arthur bezig houd maar ook magie, reuzen en demonen - waardoor het als het ware een soort van Total War Fantasy wordt.

In ieder geval weer een aardig spel om meerdere uren in door te brengen en kan zich wat mij betreft meten met de Total War reeks - ben heel erg benieuwd wat de opvolger (die onlangs is aangekondigd) gaat opleveren. Alleen hopen dat de sequel wat meer aandacht krijgt.