Sid Meier's Civilization V (2010)

Alternatieve titel: Civilization 5

Macintosh / PC
Strategy

Ontwikkeld door Firaxis
Uitgegeven door 2K

In Civilization, streef je ernaar om heerser te worden van de wereld door het bouwen en leiden van een beschaving vanaf het begin van de mensheid. Met behulp van de ontwikkeling van nieuwe technologieën en diplomatie probeer je het ultieme doel te bereiken. Het bouwen van een het meeste machtigste rijk dat de wereld ooit gekend heeft. Hiernaast kent de game een compleet nieuw vechtsysteem waarbij onder meer vuurwapens een rol spelen en ook langeafstandsaanvallen hun intrede doen, waardoor er voorbij de frontlinie geschoten kan worden. Hiernaast hebben ook de wereldleiders een make-over gekregen en spreken ze in hun eigen taal de spelers aan tijdens de diepgaande onderhandelingen.

shadowmaster100
rpger schreef:
Vorge week aangeschaft, heb CivIV wel eens aangeraakt maar nooit echt gespeeld. Ik heb zojuist mijn eerste potje gewonnen met zo'n 500 turns (daar doe je al snel zo'n 8 uur over). Te gekke game hoor!

Squall: ik begrijp van veel fans dat de game zowel veel verbeteringen heeft (military, hex grid, betere interface etc.) als minpunten (geen religie, minder complex) als IV.

Als beginner kan ik echter zeggen dat het me prima bevalt, ik heb meteen mijn 2de potje opgestart.

je hebt het tenminste wel aangeraakt

Verleden week meermaals gespeeld - wel nog nooit als winnaar uit de bus gekomen (ehm - ik vergeet meermaals ook een degelijk leger uit de grond te stampen - waardoor ik regelmatig wel eens onder de voet wordt gelopen). Ik vind dat Civ V voldoende verschilt van IV om beide in de kast te hebben staan. Het spel is wat gestroomlijnder - de menu's en besturing doen wat meer console-achtig aan vind ik - het is ook erg overzichtelijk allemaal en alle benodigde info is heel makkelijk terug te vinden. dat het Religieus systeem is weggevallen en je units niet meer kan stacken vind ik nog niet eens zo erg - het policy systeem en ook de toevoeging van de stadsstaten vangen dat erg mooi op.

Graphics zijn voor mij bij dit soort spellen niet meteen zo heel erg belangrijk maar ook daar moet ik zeggen scoort Civ V wel een puntje op - de wereldkaart, steden en dergelijke zien er erg knap uit. Niets te mekkeren dus voorlopig.

De demo gaf me voldoende aanleiding om deze game in huis te halen. Er is wat mij betreft genoeg veranderd ten opzichte van Civ IV dat een aankoop gerechtvaardigd is. Vooral het ontbreken van stacks of doom en dus tactischer oorlogsvoering spreekt me aan. Maar ook het hex-grid (flink wennen met het verschuiven van units) en de vernieuwde civics lijken me interessante vernieuwingen.

avatar van Thomas83
De nieuwe manier van oorlog voeren is wat mij het meest aanspreekt aan het spel. De meeste mensen die spelen die gaan vaak voor de wereld veroveren door middel van oorlog, wat ik zelf eigenlijk lang niet altijd heb gedaan in Civ. Al vind ik dat wel het leukste eigenlijk. Maar kleine dingetjes die ik dan altijd wel lastig vond is dat je altijd genoeg units moest hebben om je steden te kunnen verdedigen. Ik las dat dat probleem nu in elk geval wat is verholpen doordat steden van zichzelf nu meer defensie hebben. Dat klinkt wel aardig. Ik las overigens ook dat het nogal moeilijk is om andere overwinningen dan door middel van veroveren te behalen.

Iemand er in de tussentijd al in geslaagd om op een andere manier te overwinnen? Bij mij blijft het over het algemeen beperkt tot een Militaire Victory - een Diplomatic Victory heeft er helemaal nog niet ingezeten - maar bij een Technological Victory heb ik wel redelijk dicht gestaan. In ieder geval blijft het wel erg leuk om te spelen. Heb de laatste weken ook wel eens gemultiplayered met vrienden via Steam en dat bevalt uitstekend (hoewel je wel echt een halve dag ervoor moet gaan uittrekken).

Ben wel benieuwd wat we in toekomstige uitbreidingen nog tegenmoet gaan zien.

avatar van rpger
Sinner schreef:
Iemand er in de tussentijd al in geslaagd om op een andere manier te overwinnen? .

Twee keer een Cultural victory, volgens mij is dat wel de makkelijkste. De balans is wel een klein beetje zoek tussen military en science, voor military moet je een vrij hoge tech hebben, tegen die tijd is het echter makkelijker een Science victory achterna te gaan, want oorlogvoeren kost erg veel geld. Zojuist een military victory op een grote map gehaald, maar dat is lastig hoor!

rpger schreef:
Twee keer een Cultural victory, volgens mij is dat wel de makkelijkste.

Oh ja - een Cultural Victory heb ik wel bijna behaald - helaas zat ik door de tijd heen net voordat ik de vijfde Social Policy kon vervolledigen. Lijkt me verder echter ook de makkelijkste buiten Military. De balans naar het eind van het spel toe lijkt af en toe inderdaad een klein beetje zoek (maar dat kan ook liggen aan mijn licht chaotische speelstijl - plots lijkt het inderdaad zo makkelijk om bvb voor een Science Victory te gaan dat ik helemaal afwijk van mijn oorspronkelijke plannen - en dan draait het natuurlijk volledig in de soep...). Ik ben in ieder geval benieuwd wat ze van plan zijn in de toekomst met uitbreidingen en dergelijke - het is in ieder geval net als Civ IV een spel dat je door de jaren heen geregeld nog wel eens uit de kast trekt om te spelen (of althans tot het volgend deel voor de deur staat).

avatar van Futures
Jammer dat het spel zo gigantisch vaak crashed op windows xp, echt een afknapper.

avatar van @hotmail.com
Ik snap niet waarom Nederland er weer eens niet bij zit.
We zijn immers ooit wereldmacht geweest...

%%%%%%
Nederland zit er gewoon bij hoor. Ik speel er op dit moment zelfs mee.

Nederland zit niet in het oorspronkelijke spel maar is speelbaar door de DLC Gods & Kings.

avatar van threeohthree
Dit aanvankelijk door de enorme uitgebreidheid al na een paar pogingen links laten liggen, maar dankzij een vriend van me toch weer opgepakt. En wanneer men eenmaal de boel begrijpt, is het ontzettend verslavend. Tactisch inzicht en toegankelijke gameplay zorgen voor een intelligente turn-based strategy game, dat niet enkel historisch erg interessant is, maar ook nog eens tactisch nadenken en geduld beloont.

Heel wat toegankelijker ook dan het complexe Europa Universalis. Mede omdat er bepaalde victory types zijn waar men zich op kan focussen, in plaats van overal op moeten letten.

Kijk dan nu ook al uit naar Civilization: Beyond Earth.

Tijdje geleden bezig geweest met de expansions van deze en die maken het echt nog een stuk vetter, vooral Gods & Kings idd echt onmisbaar. Maar toch van CivIV net wat meer genoten...

Beyond Earth kijk ik ook erg naar uit!

avatar van threeohthree
Civ 4 nooit gespeeld, wat op zich jammer is, want ik hoor veel positiefs. En bovendien baal ik er al zelfs van dat dit überhaupt de eerste Civ is die ik speel, want dit ligt uiteindelijk precies in mijn strategy straatje.

Heb ook G&K en Brave New World. Laatst gewoon de gold edition op de kop getikt. Heb veel gelezen en gehoord van hardcore Civ speler Marbozir, dat veel dingen zijn verbeterd met de DLC's.

Overigens zit het spel online wel vol met bugs, hoop dat ze daar binnenkort wel wat werk van gaan maken, want ondanks dat de combat dan enorm chaotisch is, is het zeker tof om ook eens met allemaal humans te spelen.

Obscure Thing
Online is zeker tof en het werkt heel makkelijk. Ik speel alleen wel met vrienden omdat je dan een potje over meerdere dagen kan uitspreiden. Want die potjes duren zo lang dat je het toch niet uit kan spelen in één keer.

mister-fool
Ik ben pas begonnen met Civ5, maar ik heb gelijk al 2 uur heel aandachtig gespeeld. Als een spel zo snel mijn aandacht weet vast te pakken, dan zal het wel goed zitten. . Ik heb overigens de twee uitbreidingen.

avatar van threeohthree
Werkt erg verslavend inderdaad! Uitbreidingen zijn absoluut een must, dus vervelen hoef je je binnenkort niet.

En onder 'binnenkort' mag je gerust de komende 2-3 jaar en 250 uur of zoiets verstaan. Ik vond persoonlijk een deel 6 echt niet nodig - na 160 uur op de teller heb ik nog steeds niet het idee dat ik er al uitgehaald heb wat er uit te halen valt. (Hoewel ik vroeg of laat ook deel 6 natuurlijk aanschaf - maar dat kan best nog wel eventjes duren).

avatar van threeohthree
Haha, zeker waar. Deel zes kan zeker nog wel even in de wacht, maar dat was in principe hetzelfde met deel V toen die uitkwam heb ik van veel mensen begrepen. Daar kunnen we dan vervolgens ook weer honderden uren in pompen.