Fallout: New Vegas (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Obsidian
Uitgegeven door Bethesda en Namco

Fallout: New Vegas speelt zich af in het jaar 2280, enkele jaren na Fallout 3 en enkele honderden jaren na de nucleaire holocaust ten gevolge van de oorlog tussen de VS en China. Je speelt een koerier, welke in de Mojavewoestijn rond de stad Las Vegas, van de dood wordt gered door een robot. Deze neemt je mee de stad in, welke min of meer intact gebleven tijdens de nucleaire explosie die de wereld van Fallout heeft vernietigd. Spelers kunnen verschillende attributen van hun personage customizen: leeftijd, ras en skill-attributen.

ik speel op hardcore, maar ik heb hem nu uitgezet en ik kan weer normaal verder spelen nu. Maar daarna heb ik hem weer aangezet. Kan ik gewoon de trofees/beloningen gewoon verder op hardcore behalen dan ?

ik weet niet wat je als beloning krijgt als je op hardcore speelt? en of het wel waard is ?

de ultimate edition komt eraan.

avatar van Brains
lennox schreef:

Als je hardcore voor een moment uit hebt gezet kun je vermoedelijk niet de "complete game on hardcore" trophy meer halen.

avatar van LimeLou
Eindelijk game ik weer eens veel. Speel deze wel zo gemiddeld 3/2 uur per dag en het bevalt me prima. De 1e 20 uur was wel een beetje traag en vervelend (de weg vinden naar Vegas zonder door honderden vijanden gedood te worden).

Deze zag ik gisteren liggen onder een dikke laag stof... het eerste wat ik weer doe als ik vrije tijd heb is deze afstoffen en in me xbox stoppen. Vervolens uitbreidingen downloaden en weer aan de gang. BLijf dit een geniaal spel vinden en beter dan deel 3 toch wel.

avatar van LimeLou
Binnenkort schrijf ik denk ik wel een review, maar heb nu een beetje een writers block, helaas. Game zelf viel een beetje tegen, had meer sfeer verwacht.

jammer dat hij je tegenviel LimeLou
kan niet wachten op je review

avatar van LimeLou
Fallout 3 is een van mijn favoriete games allertijden. Gewoonweg alles was grandioos en indrukwekkend. De mensen bij Bethesda weten hoe ze games moeten maken. Toen ik in 2010 hoorde van New Vegas moest ik die dan ook meteen aanschaffen. Maar mijn PC was (en is nog steeds niet) krachtig genoeg om New Vegas op te spelen. Ik kocht deze game afgelopen Juli al voor de PS3, maar ik heb de game pas sinds gisteren uitgespeeld. Een deel van mij heeft geen zin om deze review te schrijven, maar ik kan mezelf niet veroorloven om lui te worden. Here goes...

Je begint het spel in een dorpje genaamd Goodsprings. Je bent in je kop geschoten door Benny, een pennenlikkend gangstertje die iets belangrijks van je steelt. Maar wat? Dat ontdek je later in het vrij non-lineaire verhaal van New Vegas. Ik ben al gewend van meeste RPG's dat er een grote wereld voor je neergezet word, maar New Vegas heeft ook vele andere toevoegingen die de game op zichzelf laat staan, maar het niet zo origineel maakt als Fallout 3 als geheel.

Een paar voorbeelden van wat New Vegas toch wel anders maakt:

-De gehele game speelt zich in het 'Mojave Wasteland', in het zuidwesten van de VS. Dit houdt in dat je meer mensen met leren jassen rond ziet lopen; vaak met een mal cowboy hoedje erbij. Op zich niet eens een verkeerd idee, maar de sfeer grijpt me helemaal niet zoals het deed in deel 3. Waarbij D.C. in Fallout 3 een nieuw, interessant gebied is zit het wasteland in New Vegas vol met vrij nutteloze caves en weinig andere interessante locaties met even oninteressante quests. Ook was het allemaal een vrij zonnige bedoeling. Ik wil liever een bruin-groenig landschap in een apocalyptische game verkennen, in plaats van een zonovergoten woestijn.

-De radio speelt een minder prominente rol. Er is ook sprake van achtergrondmuziek als je de radio uitdoet. Deze achtergrondmuziek is wel prima, maar voor een game zo groot als deze had ik liever wat meer verschillende sounds en liedjes willen horen, in plaats van zo'n kil, ambient deuntje dat zich om de 15 minuten herhaald. Op een gegeven moment deed ik de radio gewoon aan en werden mijn trommelvliezen gedwongen te luisteren naar hysterische of dramatische folkliedjes. Toch wel een minpuntje, aangezien muziek een groot onderdeel is van sfeer bij een game, iets waar New Vegas een gebrek aan heeft.

-Wat Obsidian met New Vegas wou, was denk ik het verhaal iets boeiender maken dan in deel 3. Dit is ook iets wat me niet echt kon grijpen. Voor een goed verhaal ben ik altijd te pruimen, maar dan moeten de andere elementen in een game zoals gameplay, sfeer en stijl mij ook fascineren. Ik respecteer -ondanks dat het me niet 100% kon boeien- het verhaal van New Vegas. Er zijn veel verschillende organisaties, bendes en individuen in de puinhoop van de Mojavewoestijn. Dit geeft de game een meer realistisch gevoel dan Fallout 3. Ieder staat voor zichzelf, en dat is iets waar veel werk achter zit.

Toch is het niet mijn ding, denk ik. Ik heb ook gewoon liever dat een game zich richt op een paar selecte, duidelijke groepen en karakters die gewoon erg sterk zijn uitgewerkt, in plaats van een speler midden in een wasteland werpen in de hoop dat de speler zich op zijn eigen houtje moet beslissen wat wél en niet goed is. Mij kon het echt niet schelen of bijvoorbeeld de Boomers in het noordoosten van de Mojave worden gesteund of vermoord. Hetzelfde geld voor de andere organisaties, als bijvoorbeeld de Great Khans en zelfs de stoere knights van The Brotherhood of Steel konden me niets boeien.

Grafisch gezien vond ik het ook maar half-half. Ongeveer hetzelfde als Fallout 3, maar dan wat zonniger. De gameplay van Fallout: New Vegas is gewoon een aangepaste versie van Fallout 3 met onnodige extra's, een verhaal dat weinig intrigeert en het motiveert weinig om te verkennen of iets nieuws te ontdekken. Dit klinkt allemaal zeer negatief, maar Fallout New Vegas heeft ook weer een erg grote wereld, met verrassende NPC"s, dialogen en quests op zijn tijd. De main quest is heel knap in elkaar gezet en er zijn héél veel verschillende eindes (allemaal afhankelijk van hoe je andere organisaties helpt). De game kent ongeveer dezelfde kwaliteiten die Fallout 3 zo sterk maakten, maar gewoon zonder het goede gevoel, de juiste benadering, zeg maar.

Snap je wat ik bedoel? Ik niet, namelijk

*3.0

avatar van solidKevin
Je kunt niet alles leuk vinden. Een goede review Lime .

avatar van LimeLou
Je hoeft niet te liegen hoor Klotereview.

Geen leugen .

avatar van LimeLou
Ach ja, toch bedankt. Ben niet tevreden over het resultaat. Voelde te veel of ik naar redenen zocht om de game af te kraken. Ben je zelf ook actief bezig met New Vegas?

Ik vond het ook wel aardig. Je kan leuk schrijven.

De muziek vond ik hier overigens beter dan in 3. Met name It's a Sin vind ik echt een vet nummer, vooral die uithaal op het eind.

En zo zijn er nog een wel een paar lachen nummers.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Grappig, ik vind de soundtrack nu juist het enige wat minder is aan New Vegas ten opzichte van Fallout 3.

LimeLou schreef:

Nee daar heb ik geen tijd voor joh . Ik ben ME en ME2 weer aan het herspelen voor de release van ME3. Zulke open wereld RPG's zijn ook niet echt iets voor mij. Ik houd meer van een uitgestippeld pad.

avatar van LimeLou
Ik hou er juist van, pure vrijheid is voor mij wat een RPG voor me moet zijn Tenzij het verhaal heel erg aangrijpend is. En tja, het is wel vakantie voor meeste mensen, dus dan is het juist geschikt om games als deze flink te spelen

avatar van solidKevin
Ik snap je punt, maar ik word echter zo overweldigd door al die vrijheid dat ik eigenlijk niet weet wat ik moet .

avatar van LimeLou
Ik had ook geen motivatie om alles te verkennen in deze game

avatar van solidKevin
Had ik ook niet in Fallout 3 dus ja .

avatar van LimeLou
Ik heb ook niet alles verkend in Fallout 3, maar dat was meer omdat ik dacht: 'Het spel kan nu maar beter eindigen,ik kan toch niet meer stijgen boven level 20'.

avatar van solidKevin
Had ik ook wel last van. Je ziet het nut van verkennen niet in aangezien de exp die je verdient in het niks verdwijnt.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Wat dat betreft is NV veel beter gebalanceerd dan F3. Voordat je hier uitgelevelt bent heb je zo'n beetje alles gedaan wat er te doen valt. Bij F3 ben je al vrij snel aan je limiet.

avatar van LimeLou
Ach ja, in NV wou ik niet eens tot het maximale leven spelen, omdat ik me verveelde. Had ik weer niet bij F3

avatar van Futures
Ook deze game blijft wel leuk en goed, maar ik heb niet echt de motivatie om het spel uit te spelen had ik ook al met Skyrim. Misschien moet ik me daar gewoon een keer overheen zetten.

Als je deze andersom had gespeeld, had je misschien weer verveeld bij F:3

avatar van LimeLou
Zou best kunnen. Fallout 3 keek ik ook veel meer naar uit, en het was origineler en op het juiste moment gereleased.

Dat kan

LimeLou schreef:

ik vond fallout 3 juist erg tegenvallen. Was meer een oblivion shooter of Stalker in een Oblivion jasje. Weinig keuze vrijheid vergeleken met de oude fallouts, nee deel 3 vond ik juist 4 stappen achteruit.