Fallout: New Vegas (2010)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Obsidian
Uitgegeven door Bethesda en Namco

Fallout: New Vegas speelt zich af in het jaar 2280, enkele jaren na Fallout 3 en enkele honderden jaren na de nucleaire holocaust ten gevolge van de oorlog tussen de VS en China. Je speelt een koerier, welke in de Mojavewoestijn rond de stad Las Vegas, van de dood wordt gered door een robot. Deze neemt je mee de stad in, welke min of meer intact gebleven tijdens de nucleaire explosie die de wereld van Fallout heeft vernietigd. Spelers kunnen verschillende attributen van hun personage customizen: leeftijd, ras en skill-attributen.

avatar van LimeLou
Meningen verschillen Ik ben ook niet bekend met de oudere Fallouts en ik keek meer uit naar Fallout 3 vanwege Bethesda.

avatar van Dragonslayer
LimeLou schreef:

Toch is het niet mijn ding, denk ik. Ik heb ook gewoon liever dat een game zich richt op een paar selecte, duidelijke groepen en karakters die gewoon erg sterk zijn uitgewerkt, in plaats van een speler midden in een wasteland werpen in de hoop dat de speler zich op zijn eigen houtje moet beslissen wat wél en niet goed is. Mij kon het echt niet schelen of bijvoorbeeld de Boomers in het noordoosten van de Mojave worden gesteund of vermoord. Hetzelfde geld voor de andere organisaties, als bijvoorbeeld de Great Khans en zelfs de stoere knights van The Brotherhood of Steel konden me niets boeien.

Dit is dan toch wel een punt waar ik ook mee zat nu ik erover nadenk. Een probleem was dat er bij fallout nv nou net té veel organisaties waren. En dan hadden ze vaak maar 1 of misschien 2 quests. Op die manier kwam er een moment dat het verhaal van de side quests me niet meer interesseerde.

Vond het toch fijner dat fallout 3 een paar grote plaatsen had die flink wat quests hadden, (Megaton, Rivet City, Tenpenny Tower, the Underworld, brotherhood of steel enz.)

LimeLou schreef:
Je bent in je kop geschoten door Benny, een pennenlikkend gangstertje die iets belangrijks van je steelt. Maar wat? Dat ontdek je later in het vrij non-lineaire verhaal van New Vegas.

Vergeten spoiler tags te gebruiken of heeft het weinig te maken met het verhaal?

Heb deze van de week goedkoop kunnen halen, maar ik ga 'm pas spelen nadat ik een berg andere games heb gespeeld.

avatar van Martijn
3bdelilah schreef:

Het is helemaal in het begin dus echt een spoiler is het niet.

avatar van Rien
Stukken minder dan deel 3.. Heb het zelfs met verveling uitgespeeld omdat ik het zonde vond om na zoveel uur het niet te finishen.. Jammer

avatar van dennisami
Ik heb eerst Fallout New vegas gespeeld en daarna Fallout 3.

Hierdoor ben ik New vegas veel meer gaan waarderen dan Fallout 3.
Ik geef New vegas 4 sterren inplaats van 5 doordat hij op de Ps3 zoveel problemen veroorzaakt heeft met crashes en ik ook 1 van de dlc's gewoon niet kon spelen.

avatar van 3bdelilah
Gistermiddag mee begonnen en inmiddels 9 uur en 40 minuten op de klok, aardig op dreef dus. Ik vind 'm tot nu toe wat fijner spelen dan Fallout 3, de 'saaie' wereld daar is hier ietsjes levendiger en dat helpt aardig wat. Heb veel meer fast travel points ontdekt dan in F3 rond de tijd dat ik bezig ben. Ook diverse kleine details die ik hier beter vind, zoals het craft systeem en de iron sight. Ik begrijp eigenlijk niet waarom F3 dat laatste niet had, lijkt toch vanzelfsprekend?

Maar oké, ik denk sowieso niet dat dit een van mijn all-time favorieten wordt, maar het speelt lekker weg. De PS3 versie is wel veel instabieler dan F3, daar had ik ook wat probleempjes maar bij NV gaat dat soms echt nergens over. In de Mojave Woestijn hapert ie soms wat en soms zelfs freezes, in-doors (nog) niet. In mijn tijd tot nu toe 8 keer ofzo bevroren, lijkt me niet de bedoeling... Als dit probleem zich aanhoudt, ga ik 'm er wel op afrekenen.

avatar van 3bdelilah
Afgelopen dagen hier flink mee bezig geweest, zojuist de laatste missie afgerond met 31 uur en 48 minuten op de klok. Hang me hier niet voor op, maar ik vind New Vegas eigenlijk op alle fronten (ietsjes) beter dan Fallout 3. De wereld ziet er levendiger uit, er zijn meer nederzettingen van burgers en dat draagt allemaal bij aan het feit dat de wereld gewoon meer 'ademt'. Veel meer keuzevrijheid in missies, dus dat was gewoon uitstekend. Voor de rest dezelfde pluspunten als F3, V.A.T.S. weer verslavend en level-up systeem nog uitgebreider. Alleen wel jammer dat je alleen perks kunt kiezen als je levelt op een even getal. Bij oneven getallen verhoog je dus alleen je skills. Dacht eerst dat het een glitch was of zo.

Hoe dan ook, zijn ook wat nadelen om 'm geen 5* te geven. Allereerst, hoe levendiger dit ook is vergeleken met F3, is de post-nucleare setting gewoon niet veel voor mij. Ook dit deel dus. Daarnaast was 't technisch soms ook drama. Heel wat freezes uit het niks en soms zelfs fucking lage schokkerige framerate, wat nog irritanter is. Al met al goed mee vermaakt. Zou op zich nog wel wat meer side missies willen doen, maar ik heb tijdens de laatste missie opgeslagen en dan kan je niet meer terug. Geen andere save file, dom dom dom. Over een paar maanden dan weer met een nieuwe playthrough en ondertussen kijken of ik de Ultimate Edition voor een lekker prijsje kan regelen.

Deze weer eens aan het spelen mede voor de soundtrack die ik gewoon heerlijk vind.

Kwam net ook die Boone weer tegen, zo'n kleurloze droogkloot dat het grappig wordt.

Blijft een prachtig spelconcept dit. En bijzonder leuk uitgevoerd allemaal.

Lekker ongedwongen sfeertje geeft wel een bepaalde ontspanningsfactor aan het ronddolen in die wereld.

Gewoon een beetje aankloten.

Kan eigenlijk niet wachten op Fallout 4 met een forse grafische update bijvoorbeeld.

weet iemand hoe ik de quest in die berg met monitoren en computer gedoe kan overslaan ? waar je hersens eruit worden gehaald

avatar van andnino
Fallout New Vegas is een spel met heel veel mankementen en bugs, maar wel met heel veel sterke punten om die mankementen goed te maken.

De bugs en crashes zijn simpelweg onacceptabel. Trillende objecten, crashes tijdens hoofdmissies, enz. Verder heeft het spel tegenvallende graphics, vooral de woestijnen zien er niet zo heel bijzonder uit. Dan is er de slechte voice-acting, ik spoel er standaard snel doorheen omdat er toch nul overtuigingskracht inzit. En dan is er dat einde: je hebt de hele game lang keuzes gemaakt, en dan kun je na de laatste missie niet verder spelen. Je zou denken dat ze de kritiek op Fallout 3 zouden hebben opgenomen.

Dat zijn dus de minpunten. Maar gelukkig heeft Fallout een actieve modding-community, die al die fouten ruimschoots goedmaakt. Elk punt dat ik noemde bestaat een mod voor. Dat is een eerste pluspunt. Tenslotte is het van Bethesda wel een bewuste keuze geweest om de game zo mod-vriendelijk te maken.
Daarnaast is het concept van het spel geweldig gevonden. Je verwacht een soort variant op Fallout 3, maar waar die game veel epischer in opzet was, begint Fallout New Vegas simpel. Je bent "slechts" een koerier, neergeschoten in een stadje van niks. Gelukkig dat je het overleefde, want je had er niet dood gevonden willen worden. De Mojavewoestijn waarin je rondloopt is geen wereld waarin goed tegen kwaad vecht, maar er zijn vele groeperingen en je moet soms lastige keuzes maken. Dat morele grijsgebied is een sterk punt van New Vegas. Voor welke partij je ook kiest, er vallen gegarandeerd doden (onschuldigen) en er worden mensen uit hun leefgebied verdrongen. Tussen al die partijen in loop jij als een soort lone ranger, en de manier waarop je je eigen game kunt vormgeven spreekt tot de verbeelding. Als je houdt van conflict zoek je met iedereen ruzie, als je het rustig aan wilt doen hou je iedereen te vriend (zelfs dieren kun je te vriend houden), en dan kun je de wereld op een gegeven moment doorlopen zonder dat ook maar iemand (behalve wellicht de Fiends) je aanvalt. Zoals Confusie het zegt, het heeft beetje een ongedwongen sfeertje dat een bepaalde ontspanningsfactor geeft. Ik heb het meest genoten van het rustig rondlopen als sniper en het neerjagen van legionairs voordat ze mij überhaupt zagen.

Het verhaal is door de verbreding niet echt de diepte in gegaan, maar dat is oké. Fallout New Vegas moet je zelf leuk maken. Zoek je het conflict op, en ga je uitgebreid op zoek in de wildernis (de Vaults zijn geweldig interessant om te doorzoeken), dan is er meer dan genoeg te beleven in de wereld van new Vegas. Daarnaast kan ik sterk aanbevelen de game met mods te spelen. De belangrijkste wijzigingen die je kunt maken zijn de functie om door te kunnen spelen na het einde (CAGE), de textuur-overhaul die alles veel en veel scherper maakt, de anti-crash-mods en Nevada Skies (evt. in combinatie met More Lights).

New Vegas is een game die je vooral niet gelijk naar Fallout 3 moet gaan spelen want dan zal je teleurgesteld worden.

Toen ik Fallout 3 helemaal kapot gespeeld had (over 100 Uur) begon ik gelijk aan New Vegas en voelde me zwaar klote en diep teleurgesteld, het trok mij helaas niet en vond vooral het verhaal geen bal aan en de voice acting enorm slecht vergeleken met het vorige deel. De omgeving vond ik ook minder en ik wilde helemaal niet dat New Vegas zo vrolijk was in vergelijking met deeltje 3, Ik wou die deprimerende sfeer terug die Fallout 3 zo goed neer zette. Ik vond het niks.

Nu heb ik het onlangs toch een nieuwe kans gegeven omdat ik ongelofelijk veel zin in Fallout 4 heb de laatste tijd, het is dan ook jammer dat we waarschijnlijk minimaal nog een jaar moeten wachten tot we aan deel 4 kunnen beginnen. Maar goed, ik heb er inmiddels al weer enorm wat uurtjes opzitten in New Vegas en moet zeggen dat ik het spel nu een stuk meer waardeer en me goed weet te vermaken in vergelijking met de vorige keer.

Ik speel nog even door tot ik mijn Platinum Trofee heb gewonnen want ik vind het nu echt een hele vermakelijke game en dan verdwijnt deze in de kast en raak ik m nooit meer aan, want helaas is New Vegas toch wel een heel stuk minder dan Fallout 3.

avatar van leatherhead
Weer eens opnieuw begonnen met spelen (3e keer), dit keer ook met een shitload aan mods. Blijft toch ook een geniaal deel dit. Op bepaalde fronten wat minder dan Fallout 3 (sfeer en de wereld zelf), op andere punten weer een stuk sterker. NV is eigenlijk het deel waarin de 'role-playing' het best uitgewerkt wordt van alle delen. Tientallen verschillende manieren om sommige quests op te lossen, een hoop facties waarbij je je aan kan sluiten, een minimaal verhaal waarvan je zelf de lege plekjes in mag vullen. Heerlijk. Wel jammer dat karma eigenlijk geen reet meer uitmaakt. Hoewel het reputation systeem ook wel gaaf is.

Ook is de gameplay radicaal verbeterd, is het aantal quests + verschillende wapens en armor zowat vertienvoudigd, en zit de wereld lekker vol weirde, soms grappige npc's. En met mods is de content zowat oneindig.