Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier (2012)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Future Soldier speelt zich tien tot vijftien jaar na Advanced Warfighter af. De Ghosts worden ingezet om een ultranationalistische groep op te sporen welke de Russische president hebben afgezet. Als speler kun je een karakterklasse invullen, waarbij je een rol krijgt toebedeeld. Wanneer je handelt naar deze rol krijg je specifieke, unieke bonussen voor het personage, zoals een hartsensor voor snipers of op de schouder gemonteerde raketten voor commando's. Tevens krijg je diverse geavanceerde apparatuur tot je beschikking, zoals grondrobots die voorzien zijn van wapens. Daarnaast bevat het spel een co-op modus voor maximaal vier personen.

De SP is gewoon moeilijk en met vlagen toch frustrerend maar GR blijft verslavend. Jammer dat er weinig animo is voor dit spelletje. Het is toch in mijn ogen een van de beste releases de afgelopen jaren. In ieder geval de “origineelste“. Is Ghost Recon Advance Warfare en Advance Warfare 2 van het zelfde niveau als deze?

avatar van IceTea
carlo schreef:

Die zijn van een ander eenzaam goed niveau! Het is wel een totaal andere game dan GRFS. In GRAW1&2, neem je de leiding over een team van 4 personen. Die moet je allemaal aansturen en vergt dus een goede strategisch en tactisch inzicht van de speler.

Je zal heel veel geduld nodig moeten hebben voor GRAW1&2, maar vooral GRAW2 is echt om te genieten! Ik heb deze dan gespeeld op de PC en weet dus niet hoe het is op de consoles.

GRAW1&2 heeft een andere speelstijl dan GRFS.

avatar van dr channard
Game besteld Volgende week heb ik het normaalgezien binnen

avatar van dr channard
Amai de multiplayer is geen kattenpis Singleplayer is een geweldige ervaring.

avatar van dr channard
Tom Clancy's Ghost Recon : Future Soldier. Dat is aardig een mond vol woorden. Dit is ook de eerste keer dat ik kennis heb gemaakt met een Tom Clancy spel. Schiet me dus niet neer want ik heb nog nooit een Splinter Cell, Rainbow Six of Ghost Recon gespeeld. Vanwaar de interesse? Ik wou eens iets anders dan die constante road-and-shootspelletjes waardoor Call OF Duty toch wel bekend is geworden. Die stijl van oorlog voeren word ik ook heel snel beu. Toen ik hoorde dat Future Soldier meer de tactische kant opging en ook stealth bevatte, was mijn interesse meteen opgewekt.

We gaan ons eerst eens focussen op de titel en vooral de subtitel namelijk Future Soldier. Wat is er nu zo gefuturiseerd aan dit spel. Wel, op zich valt het eigenlijk best mee. Je hebt een aantal coole gadgets tot je beschikking die je op weg kunnen helpen om een missie te voltooien. Primary weapons en secondary weapons kan je allemaal costumizen met gun smith. De triggers, de ammo, de barrels, optics en nog veel meer kan je veranderen. Wil je het bijvoorbeeld stiller en nauwkeuriger aanpakken? Ga dan voor een grotere barrel. Dit gaat wel gepaard met minder power. Zo moet je zelf eens een kijkje nemen wat nu het best bij jou past. Verder heb je de nodige granaten tot je beschikking en nog twee zaken waar ik wat over kwijt wil; de sensor en de drone.

De sensor is een device dat net als een granaat gooit en binnen een bepaalde afstand zie je dan de targets rond je heen. Dit is heel leuk als je gesynchroniseerd wilt schieten. Je kan dan namelijk met een druk op de knop bepalen welke ghost in je team welk mannetje neerlegt en op het moment dat jij de trigger hebt losgelaten schieten je ghosts allemaal tegelijkertijd op hun eigen doelwitten. Later krijg je ook nog een drone tot je beschikking. Dit is een apparaat dat je kan laten vliegen (of besturen op de grond) waarmee je al je targets in de omgeving kan ontdekken. Ook hier kan jij met behulp van de drone zeggen welke ghost welke target moet omleggen.

Voor de stealth gedeeltes kan je gebruik maken van je camouflage. Als je namelijk op de 'buk' knop drukt en zo verder gaat word je 'onzichtbaar'. Vijanden kunnen je nog steeds zien als je te opvallend te werk gaat, maar het wordt voor de terroristen al een stuk moeilijker om je op te merken.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen; de singleplayer van Future Soldier is een geweldige ervaring. De makers hebben eigenlijk van alles een beetje in de missies gestopt. Je hebt de stealth gedeeltes, schietgedeeltes, momenten dat je in een helikopter of aan de achterkant van een truck aan het schieten bent, een hostage aan het securen bent of net als Call Of Duty aan het breachen bent. Ook oefen je eens een missie in je eentje uit, wat meteen eigenlijk de geniaalste is van heel het spel. Voor elk is er wat wils, maar wat naast de enorme veelzijdigheid aan gameplay ook opvalt in deze game is de veelzijdigheid qua omgevingen. Je komt van alles tegen. Missies in de woestijn, sneeuw, donker, gevangenis, herfstachtige omgevingen, dorpjes snijden je de pas af. Je bent dus wel een tijdje zoet met deze game. Het coversysteem en de besturing werken in deze game perfect. Het voelt zo cool aan om over muren te kruipen of niet meer verder kan gaan als je er te veel kogels rondom jou vliegen.

De graphics zijn niet hoogstaand, maar ik heb er zeker geen last mee gehad. Ik heb eerder last in de kleine details van het spel. Namelijk is het zo dat je soms opmerkt dat je ghosts voor een target om te leggen door een auto/doos/... moeten schieten. Toch lukt het telkens om de target om te leggen. Een ander schoonheidsfoutje zit hem in het feit dat jij telkens opgemerkt kan worden in stealth mode, maar jouw medeghosts nooit. Ookal zitten ze voor de voeten (!!) van de tegenstander, ze worden maar niet opgemerkt. Tevens zitten er een paar slechte synchronisaties in het spel (woorden komen later dan de beweging van de lippen). Foei!

Ook voor het verhaal zou ik het spel niet kopen. Het spel heeft een vlak verhaal. Vond ook dat het spel een beetje te ruw eindigde. Zonder boe of ba wordt het spel stopgezet. De cutscenes worden ook nooit interessant.

Buiten de schoonheidsfoutjes en het ietwat minder verhaal is de singleplayer een geweldige , veelzijdige ervaring waar ik elke minuut genoten van heb.

De multiplayer is iets helemaal anders dan we gewend zijn. Hier staat teamwork centraal en ik vind dat de makers dat grondig hebben aangepakt. Het zijn steeds objectives die je met je team moet uitvoeren, dus niet om het meeste kills. Je hebt twee teams; de ghosts en de Russen en drie klassen; Rifleman (Assault rifle en light machine gun expert) , scout (sniperen en camouflage) en engineer (heeft sensoren en drones ter beschikking). Dus samen met je team moet je bepaalde objectieven bereiken. Je krijgt veel meer punten bij door bijvoorbeeld mannen van je ploeg te healen, tegenstanders te hacken dan bijvoorbeeld een gewone kill.Wat ik wel wat minder vind is het technische gedeelte. Dat hadden de makers beter kunnen doen. Call of Duty is hier namelijk koning in. Alles gaat enorm vlot in dat spel, problemen worden (meestal) aangepakt. Hier heb je lange laadtijden en het kan soms zijn dat de connectie met je server verloren gaat, moet het terug laden om naar het menuscherm te gaan en dan moet je opnieuw gaan proberen.

Maar op zich ben ik ook zeer tevreden met de multiplayer. Eén tip; speel het in een party met drie man. Dan ben jij samen bv team alpha en kan je op je echt op je teammaten rekenen.

Ter conclusie kan ik stellen dat Ghost Recon Future Soldier zeker geen game is die ik nu ga wegzetten. Ik ga nog genieten van de multiplayer en ik ga ZEKER de singleplayer opnieuw spelen. Ik denk dat dit wel genoeg zegt. Ondanks de schoonheidsfoutjes en het mindere verhaal geef ik dit spel een welverdiende 4*.

Taken
en ik ga ZEKER de singleplayer opnieuw spelen.

Dat was ik ook van plan in Coop maar helaas kan je dit alleen met vrienden doen en niet via een lobby erg flauw.

Hierdoor verlaag ik mijn stem met 0,5 naar een 4*

avatar van codey123
1,0
Op de pc is het een verschrikking ik heb nog nooit zo'n slechte poort gezien van console naar pc. Ik en wat vrienden hebben hem gekocht voor pc maar kunnen niet eens connecten met elkaar. Zelfs niet na het openen van alle benodigde poorten. En als ik zo op de forums kijk ben ik bij lange na niet de enige die hier over klaagt. In een lobby in de multiplayer word er in de chat ook alleen maar geklaagd... als ik er al in slaag om in een lobby te komen. De game zelf is goed maar dit is echt erg. Conclusie: koop de pc-versie neit voordat er een goede patch uit komt.

Zonde.
De hele single player is eigenlijk fantastisch. En dan komt die laatste missie. Op PC, zelfs met laatste patch (1.2) hopeloos vol bugs en daardoor compleet onspeelbaar. Mijn team blijft de foute kant op rennen waardoor ik telkens alleen sta tegenover een reeks spec-ops. Even wachten en rustig doorspelen tot het team bijsluit zit er ook niet in want ik moet natuurlijk mijn vluchtend doelwit zien in te halen. Hier bovenop nog een paar crashes en sync kills die niet worden uitgevoerd (team begint te schieten zodra ik iemand markeer, ook al zijn we nog niet gespot. Ik ben ook al eens volledig opnieuw begonnen maar heb opnieuw exact dezelfde bug..
Voor mij zal het dus wachten zijn op een nieuwe patch om het laatste korte stukje nog uit te spelen.

avatar van dr channard
De makers waren gewoon te snel tevreden van het spel. Nu ik ook de reacties lees van de mensen die de PC versie hebben kan ik het niet laten ook nog wat te klagen over de multiplayer;

- Je moet ongelooflijk veel geluk hebben dat je in een lobby komt waar de countdown bezig is. Het kan soms heel lang duren voordat het spel aan het aftellen is (ookal is de lobby vol) .

- Bij mij is er zeker meer dan 50 procent kans dat ik in een laggy game zit. Echt frustrerend.

- Het duurt altijd lang voordat er een host migration komt. Als die host migration er dan aankomt stopt het spel en moet je opnieuw spelen. Met andere woorden, een objectief dat jij dan net in je handen had is helemaal weg.

- Soms na het laden , staat er opeens connection with server lost. Ik heb al meegemaakt dat het 5 keer na elkaar connection lost was.

- Als je dan in een party zit, word je gescheiden van je partner en moet je die weer uitnodigen in een game.

Qua technisch gedeelte op mutiplayergebied (en in PC precies ook singleplayer) ligt het dus behoorlijk fout.

Hoe zit het met de lengte van het spel? De vorige vond ik veel te kort

7 uurtjes speelplezier ofzo

Verglijkbaar dus met het vorige deel. Denk ik

Wat een lelijke ouderwetse graphics voor 2012. Dit spel ziet er ongeveer zo uit als een COD uit 2005. Terwijl het hoesje potdorie super scherpe beelen laat zien, beetje misleidend.

All Seeing Fish
Niks aante merken op de graphics en toch één van mijn favorieten van de vorige generatie.

2020 vind het een goed spel zelfs nu net 2 dagen gekocht en ga niet elke x dood ha begin was het met de contols wel ff zoeken maar na 1 uurtje gaag het aardig goed