Monkey Island 2: LeChuck's Revenge - Special Edition (2010)

Apple iOS / Macintosh / PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door LucasArts
Uitgegeven door LucasArts

Een remake van het origineel in HD. Guybrush Threepwood is op Scabb Island aangekomen, dat wordt geplaagd door Largo LaGrande, die ooit voor LeChuck heeft gewerkt. Largo wordt uiteindelijk door Guybrush van het eiland weggejaagd, maar slaagt er toch nog in om de (nog levende) baard van LeChuck te jatten van Guybrush. Daarmee wordt LeChuck tot leven gewekt. Hij wil wraak nemen op Guybrush. Guybrush moet ervoor zorgen om LeChuck voor eens en altijd te stoppen. Het lijkt erop dat dit alleen kan als Guybrush de grote schat genaamd Big Whoop kan vinden. De game bevat een verbeterde soundtrack en graphics, volledige voice-overs en een nieuw hintsysteem.

Deel 1 is idd leuker, maar deel 2 mag er ook zijn. Heb deze remake inmiddels ook gekocht, Part 1 wist ik nog helemaal uit mijn hoofd en fietste ik door heen. Nu in Part 2 beland, daar weet ik vreemd genoeg niet heel veel meer van. Dat wordt weer ouderwets puzzelen.

Hoe dan ook ziet er weer erg mooi uit deze remake, voor nu ook 4*

avatar van Mafurios
Ben er nu eindelijk weer een keer mee aan de gang gegaan en uitgespeeld.
Ik moet zeggen dat ik deel 1 toch beter vond, net wat minder ingewikkeld en net wat betere humor.

Op naar deel 3!

Taken
Weet er iemand of deze game nederlandstalig is, of ondertitels heeft ?

Mijn vriendin is er eachter gekomen dat adventure games haar ding zijn, ze heeft Heavy Rain (nederlandstalig) uitgespeeld op de PS3, en nu is ze op de 360 bezig met Dreamfall (ondertitels) dus vandaar!

Taken schreef:
Weet er iemand of deze game nederlandstalig is, of ondertitels heeft ?

Ik heb de game op de ps3 en er is geen nederlandstalig optie en ook geen nederlands ondertiteling.
Je kan wel engels ondertiteling kiezen.

Jammer daar heeft ze helaas niks aan

Taken schreef:
Jammer daar heeft ze helaas niks aan

Mijn engels is ook niet perfect, maar alles valt gewoon te begrijpen.
Misschien moet je eens youtube checken (gameplay)en kijken of ze er wat van begrijpt.

Taken

Nee ik denk dat ze te onzeker is, en er daarom ook niet voor open staat

@Taken

Hmm erg jammer om zo een leuke game te laten liggen.

Nou de oorspronkelijke Monkey Island II was destijds wel degelijk verkrijgbaar in een NL versie, op zich wel vreemd dat dit niet overgenomen is.Maar eerlijk - geef je vriendin het spel cadeau met een woordenboek engels-nederlands en laat haar verder haar plan trekken - doe je haar ook nog een groot plezier ermee. De ideale manier om mensen die moeite hebben met andere talen aan de gang te helpen - en onzeker hoef je niet te zijn vanaf een bankstel met niemand in de buurt.

Maar als ze zich daar echt niet overheen kan zetten en ze een pc heeft kan je best eens kijken richting een Lost Journey (de voorloper van dreamfall) of Runaway (althans de eerste twee zijn in het nederlands ondertiteld en erg leuk).

Taken
Ja het is idd jammer aangezien het gewoon kan ik kan me herinneren dat mijn eerste adventure (point n click) game Maniac Mansion (NES) was nou toen zat ik nog op de basis school, dus dan zou een 26 jarige met gebrekkig engels makkelijk een adventure game kunnen spelen, lijkt mij ?

Runaway had ik idd al gevonden maar haar voorkeur gaat toch uit naar de xbox, het is toch een soort van ontspannen om met een controller op de bank te zitten dan, in een werk houding achter een PC

Lijkt me ook - gebrekkig engels is niet zo'n ramp - misschien mis je wat woordspelingen e.d maar het zorgt er niet voor dat het onspeelbaar is. En kan alleen maar goed zijn voor de ontwikkeling. 'R gewoon een beetje aanmoedigen om het te proberen en ze is er zo mee weg lijkt me.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Een kleine wens die in vervulling was gegaan. Al jaren terug zo rond midden jaren 90 toen het CD medium echt populair begon te worden, werden point and click games opnieuw uitgebracht met speech. Zo had je ineens sierra, lucas arts, cocktel, westwood games met spraak die je daarvoor al jaren kende. Ik zat te wachten op een nieuwe editie van MI2, maar die kwam nooit. Om eerlijk te zijn heeft het zo lang geduurd dat ik mijn interesse in computer games al ben verloren, maar toch leuk om de vertrouwde stem van Dominic Armato nog te horen. De switch tussen origineel en verbeterd vind ik een pracht idee, zodoende kan ik ervaren hoe het was geweest als de oude versie een spraak-bestand had gehad. Verbaast me ook dat ik dat ik na al die jaren, na zeker wel 20 keer uitspelen (in diverse talen ook trouwens) dat ik de oplossingen telkens maar vergeet. Des te meer een reden om dit spel aan te schaffen.

Bovengemiddelde kennis van het Engels is toch wel belangrijk. Er zijn grappen die ik pas veel later begreep, zoals onder andere deze:

Marco Largo LaGrande. Hell on sea or sand. The good news is: he's dead. The bad news is: he's bred

Toen ik jonger was dacht ik dat ze het maar zo geschreven hadden dat het rijmde, hihihaha

SouthParkFan
Wauw. Ik weet niet hoe LucasArts het heeft gedaan, maar dit deel is zelfs nog beter dan SOMI.

De puzzels zijn een stuk lastiger, en ik moet bekennen dat ik de hint-knop vaak heb gebruikt en ook een walkthrough aan mijn zijde heb gehad. Maar dat haalt de pret niet weg; het spel is gewoon fantastisch.

Wel vind ik jammer dat mijn favoriete onderdeel uit deel 1 is weggehaald; het beledigend zwaardvechten. Was zo grappig! Maar ik heb gehoord dat dit is teruggebracht in deel 3, die ik binnenkort ook zal spelen.

Het einde is ook zeer vreemd; veel mensen vragen af wat er is gebeurd. Heeft LeChuck Guybrush echt naar een andere dimensie weten te toveren? Was dit allemaal een droom of een hallucinatie? Ik denk dat (zoals Elaine ook zegt aan het einde) dat LeChuck GuyBrush heeft betoverd.

De muziek is zoals gewoonlijk weer prachtig, de omgevingen adembenemend en de karakters hilarisch. Mijn favoriete deel was het gesprek over de ''Woodchuck'' aan het begin van de game

Een 5/5 voor dit meesterwerk en #2 in mijn persoonlijke top 10.

avatar van horizon
Het zal wel aan mij liggen maar de originele versie vind ik qua grafische stijl vele malen mooier.
Ik hoop dan ook dat als Ron Gilbert ooit het echte deel drie gaat maken hij de originele stijl aanhoud.
Tot dan: wachten op Thimbleweed Park.

MI2 staat dan ook op één in mijn alltime top.

SouthParkFan
Ik vind de SE mooier, maar wat gaaf om nog een fan te zien!

In principe is de SE ook mooier, maar de originele versie heeft in ieder geval voor mij zoveel meer waarde (nostalgisch met name, maandenlang mee vermaakt) waardoor mijn voorkeur ook ligt bij de originele versie/graphics. Deeltje 1 vond ik net wat leuker dan deel 2. Maar beide (originele) delen staan op plek 2 en 3 in mijn top10. Topgames.

mrdig schreef:

Helemaal mee eens. Natuurlijk is de SE mooier, maar de originele heeft dat typische old-school point and click stijltje, en geen enkele game geeft dit beter weer dan Monkey Island.