Super Contra (1988)

Alternatieve titels: Probotector 2: Return of the Evil Forces | Super C

Arcade / Nintendo 3DS / Nintendo Entertainment System / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

In het jaar 2634 - één jaar na afloop van de oorlog met een mysterieus buitenaards wezen - is de aarde eindelijk bevrijd uit de klauwen van zwarte magie. Op een dag wordt er een vreemde radioboodschap ontvangen van generaal Hal van de federale troepen die onderweg is naar de basisruïne in Zuid Amerika om de manoeuvres van het zevende GX-leger voor te bereiden. Hierin blijkt dat ze door bevriende GX-troepen worden aangevallen. Ze sturen Bill en Lance erop af om de situatie te onderzoeken.

avatar van glimlicht
In Europa bekend als Probotector 2.

Niet veel anders dan zijn voorganger, gewoon lekker schieten tegen Aliens. De eindbazen zijn groot en lelijk, de kogels oneindig en met 1 hit lig je al plat op de grond. Heel fijn om te spelen met een maat samen, lekker je duim verpesten.

Moeilijk? Mwah.. valt mee. De game heeft zo zijn tricky momenten maar echt hersentergend moeilijk word het nooit. Je haalt de eindstreep zonder kleerscheuren. Het had allemaal wel wat langer en lastiger gemogen

*3,5

avatar van PC.ENGINE.FAN
Het is soms ongelooflijk hoe NES games er beter uitzagen en geraffineerder speelden dan de arcade versies. Niet alleen deze Super C(ontra), maar ook bv Double Dragon 2 en 3. Two player, veel variatie in de levels, veel verschillende wapens, twee spelers die precies lijken op Arnie en Rambo in hun blote borst en oerlelijke aliens.. wat wil je nog meer? Tot op de dag van vandaag is dit een van mijn favoriete NES-toppers!

avatar van FunkStarr
Zelf altijd een cartridge gehad met deze erop. In Europa inderdaad bekend als Probotector 2, waarin de characters van zowel de spelers als de vijanden zijn veranderd, wat ik persoonlijk erg jammer vind. Ben ik even blij dat ik dus de echte heb. Erg moeilijk maar na een aantal keer spelen leer je de knelpuntjes kennen. Vanaf level 4 wordt de moeilijkheidsgraad wat hoger en ben zelf nooit verder geraakt dan level 6 (van de 8 ). Leuke game voor de NES.