F1 2010 (2010)

Alternatieve titel: Formula One 2010

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Neem deel aan de koningsklasse in de autosport! In Formula 1 2010 neem je plaats achter het stuur van één van de twaalf teams. In het spel is het mogelijk om technische handelingen die ook echt in de F1 gebruikt worden te gebruiken. Het dynamische weer, de grip en de manier van handelen zijn allen van invloed op de wedstrijd. De speler kan kiezen tussen vier verschillende spelmodi. Via de zeer geavanceerde carrièremodus krijg je de kans om te laten zien dat jij het opkomende talent bent die de F1 al jaren zoekt. Geen zin in een carrière, beproef dan je geluk in de championship, online multiplayer of time trial mode.

Ik zie hier enorm naar uit, leuk om de eerste reacties te lezen.

hey jongens weten jullie waarom ik na 16 rondjes in de pitstraat moet komen. Ik bedoel je hebt toch een volle tank en je bepaald zelf toch wanneer je in de pitstraat komt. En ik kon ook niet kiezen. Dat ik zeg maar eerst op de harde band wil rijden en dan vervolgens als ik in de pitstraat kom de zachte band wilt rijden. Weten jullie hoe ik dit kan oplossen?

ZeldaFan schreef:
Ik heb het gevonden waarom het spel zo moeilijk was in het begin tijdens het aan maken van het profiel werden er vragen gesteld. En blijkbaar had ik het verkeerde gepakt waardoor het in de hoogste moeilijkheidsgraad stond. Nu lukt het wel om pole of in de buurt van de pole te rijden. Dit is echt een opluchting want ik dacht al dat ik 65 Euro betaald had voor een spel dat ik nooit zou kunnen. Dus mijn stem gaat van 2,5 naar een terrechte 4 alleen dat er na winst geen podium te zien is blijft een groot gebrek anders gaf ik 4,5.

wat een idioot criterium zeg. Dus als je een game niet kan is het gelijk slecht....

Obscure Thing schreef:

Uitdagend zeg ik. Gelijk op pole komen met een Lotus is toch ook bulshit.
Idd. Je moet begrijpen dat je in de carriere modus helemaal onderaan begint en je een carriere moet opbouwen.

Obscure Thing schreef:

Uitdagend zeg ik. Gelijk op pole komen met een Lotus is toch ook bulshit.

Ik heb nooit gezegd dat het een slechte game is 2,5 is nog altijd niet gebuisd het was gewoon mega moeilijk ook al leek alles op easy te staan. En dan met een Mercedes GP 6 seconden van de pole staan zonder dat je geslipt bent dan leek het echt wel niet te doen dus idioot vond ik mijn uitspraak niet. Maar ik geef toe dat ik het boekje eerst beter had moeten lezen voor ik hier punten kwam geven dan had ik het meteen gezien dat tijdens het aanmaken profiel ook nog eens de moelijkheidsgraad wordt bepaald.

Trouwens nog een vraagje als ik crash heb ik geen schade aan mijn wagen en ik vind nergens hoe je dit moet aanzetten.

SvV_Ying
Als je in carriere verder gaat naar een volgend evenement dan kun je kiezen hoeveel laps je wilt, hoe lan raceweekend je wilt en in datzelfde menuutje kun je ook nog instellingen veranderen bij moeilijkheidsgraad. Daar kun je damage op full zetten, je kunt er ook andere instellingen aanpassen zodat je een 'custom' moeilijkheidsgraad kunt maken.

SvV_Ying
Het racen is super maar er zijn toch wel veel slordigheidjes of dingen waar niet aan gedacht is.

- Geen safetycar
- Pitstops zijn soms verschrikkelijk omdat AI auto's in de pitlane voorrang hebben op jou, hierdoor sta je soms 15 seconden te wachten terwijl je stop al na 8 seconden klaar was
- Monteurs die je auto met kokendhete banden met blote handen de pits in duwen.
- Weinig info voor nieuwkomers, zo wordt het kwalificatiesysteem niet uitgelegd en weet je dus niet dat je eerst bij de eerste 17 moet zitten.
- Geen goal time bij kwalificatie waardoor je niet weet welke tijd je moet halen om door te gaan.
- Geen info over auto-afstellingen in verband met de tracks, nieuwkomers zouden er helemaal niks van snappen.

@SvV_Ying

safetycar komt er gelukkig wel in de 2011 waar ze nu mee bezig zijn. Voor 2010 hadden ze daar naar eigen zeggen geen tijd meer voor om het goed in het spel te verwerken.
Pitstops zijn soms erg irritant, ik kies er soms voor om niet naar binnen te komen als het team dat wil. Dan kom ik gewoon twee rondjes laten binnen en dan is er bijna geen verkeer in de pit.

Ik weet zelf veel van Formule 1 en je kunt ook veel informatie vinden als je wat rond kijkt maar een soort introductie had er misschien wel in kunnen zitten bij sommige onderwerpen.

Een goal time lijkt me moeilijk want andere coureurs kunnen ook steeds sneller gaan en daarom lijkt het wel weer meer op hoe het echt gaat.

@bvonk

Duidelijk over de safetycar, thanks. Zelf ben ik ook best bekend met F1 dus voor mij moet die uitleg ook niet perse. Maar nieuwkomers worden wel meteen in het diepe gegooid.

Weet jij of je zelf kan pitten wanneer je wil? Als ik 10 rondjes rij moet ik meestal lap 4 de pits in, dan is het erg druk. Zou je ook na 1 lap al kunnen? Al is dat natuurlijk niet slim omdat je dan 9 laps met een hele volle tank gaat rijden.

avatar van bvonk
Wat ik meestal doe is gewoon 2 rondjes doorrijden als ze aangeven dat je moet pitten. Ze blijven dan wel zeggen dat je binnen moet komen maar heeft verder geen directe gevolgen als je dat niet meteen doen.

Met "o" kun je volgens de handeiding van het spel een pitstop aanvragen of annuleren. Maar als het team je vraagt om naar binnen te komen dan werkt dat helaas niet. Ik heb een keer een flashback gebruikt toen het team vroeg of ik naar binnen wou komen maar na die flashback vroegen ze het opeens niet meer en kon ik gewoon zonder stop doorrijden. Heb toen "o" gebruikt en kon ik weer een goeie potstop maken.

SvV_Ying schreef:
@bvonk

Je tankt niet meer toch? Dat maakt dan (als ik gelijk heb) niets uit. Alleen als je banden slijten kan je er in de laatste rondes last van krijgen..

Vind het zwaar irritant dat je totaal niet weet hoever je voor- of achterligt op iemand. Alleen de rondetijden worden vermeld en aan die gast op de radio heb je niet veel. Af en toe zegt hij een keer dat iemand 5 sec voor je zit maar dat heb je dan zelf ook wel in de gaten..

Hoe kan je dan licht weggaan???

Obscure Thing
dat kan niet aangezien het systeem in 2010 zonder bijtanken is.

Precies

Obscure Thing
Maar hij weet heel veel van F1 af hoor!
haha

avatar van mk1992

alleen bij long race weekend neem ik aan, ben het bij de korte versie nog niet tegen gekomen

Heb gister ook (eindelijk) de kans gehad om te spelen. Heerlijk spel, alleen vind ik dat je te weinig info krijgt over afstanden mbt anderen (op de minimap zie je het ook niet echt). heb so far 1 raceweekend kunnen doen, vanavond nog eens uitgebreider reviewen

Ja klopt. Bij long race weekend heb je net zoals in het echt 3 kwalificatiesessies, waar je na de eerste bij de 1e 17 moet zitten. De 2e moet je in de top 10 eindigen waarna je in de shootout de pole kan halen. Alleen kijk wel uit dat je die banden waarmee je het rondje in de shootout heb gereden ook in de wedstrijd mee moet starten..

Beetje laf van het spel dat er geen mechanische schade optreed. Ik heb alleen een keer een lekke band gehad, maar andere racers hebben daar ook geen last van. Elke keer met 24 auto's aan de finish slaat nergens op..

SvV_Ying
Toen ik F12010 voor het eerst opstartte was ik erg enthousiast, eindelijk weer een F1 game voor de consoles. Het enthousiasme werd na een aantal races toch wel iets meer omgezet in een kritische blik. Codemasters levert zeker een vermakelijke racegame maar zowel op als buiten de baan zijn er redelijk veel kleine ergernissen en minpunten waardoor het totaal toch iets minder is geworden dan ik had gehoopt.

Zodra je F1 speelt krijg je al te maken met de pers, vooraf werd dit door Codemasters aangekondigd als essentieel en diep onderdeel van het spel. De werkelijkheid ligt toch wel iets anders. Zo krijg je meestal dezelfde vragen, worden de interviews na een tijdje dus repetitief en ze zijn ook niet erg realistisch. Zo begon ik bij raceteam HRT Cosworth, het slechtste team op de grid. Ik antwoordde tijdens een interview dat ik niet verwachtte mee te doen om het kampioenschap, gevolg: het team was niet blij mee met mijn antwoord. Uhh.. moet ik serieus zeggen mee te strijden om de titel in een HRT? Het is leuk dat Codemasters het ‘life the live of the driver’ introduceert maar het is wel erg opgeblazen.

Ik had ook gehoopt dat F1 2010 meer zou bieden als het aankomt op statistieken, informatie, gegevens e.d., juist omdat de game zo lang in ontwikkeling was. Maar het hoofdmenu in je carrière is erg kaal als het daar op aankomt, je agent is ook amper van belang en de statistieken gaan niet verder dan de standings.

Naar de grid dan maar. De basis van F1 2010, het racen, is wel redelijk goed. Zo is het racen vaak intens, spannend en leuk. De AI is op de hogere niveaus redelijk goed. Maar na het enthousiasme van de eerste paar races valt er ook op het racen tijdens de kwalificatie en GP wel het één en ander aan te merken. Zo is er tijdens een race weinig informatie en is het niet goed te bepalen hoe je ligt ten opzichte van anderen, ook tijdgegevens zijn vaak niet relevant. Ik vind het belangrijker om te weten hoeveel ik voor of achter mijn directe tegenstanders lig dan op de koploper. Het is vervelend dat tijdens de kwalificatie computergestuurde auto’s geen rekening houden met jouw ‘Flying Lap’. Ik ben geconcentreerd met mijn tijdronde bezig en auto’s die net uit de pitstraat komen gaan gewoon lekker in de weg rijden en mee-racen terwijl ze met hun out-lap bezig zijn. Tel daarbij de fout van de pitstops op, waar de AI voorrang krijgt op jou en je dus veel langer bezig bent met een stop dan nodig, het feit dat er nooit mechanische problemen zijn en dat er eigenlijk altijd 24 auto’s aan de finish komen en je komt tot de conclusie dat er toch nog wel erg veel slordigheden in de game zitten.

Op het gebied van graphics en sound heb ik niks aan te merken, dat is allemaal prima uitgewerkt. Een regenrace is net als bij Formula One CE van een aantal jaar geleden erg indrukwekkend. Het geluid van de F1 motoren is lekker luid en krachtig, zoals het hoort.

Zodra ik F1 2010 in mijn PS3 stopte was ik erg enthousiast maar na een tijdje ga je toch wel veel gebreken en slordigheden zien. Juist omdat Codematsers zoveel tijd heeft genomen met deze game had ik toch wel op meer gehoopt. Het racen is in principe leuk en spannend, maar aan elk onderdeel van het spel zijn wel (kleine) minpunten te ontdekken.

Obscure Thing
Ik moet zeggen dat ik het grotendeels eens ben met jou review. Maar op basis van de bugs geef ik nu 4.0, er zitten zulke simpele bugs in die zo makkelijk verholpen hadden kunnen worden. Maarja er zal binnenkort wel een update komen.

Maar zoals verwacht vind ik GP3 en GP2 nog altijd beter!

@SvV_Ying

Helemaal mee eens! Ik hou het voorlopig op een 4.5 omdat het toch wel erg lekker is om weer over de Formule 1 banen te razen.

SvV_Ying
Codemasters komt snel met een patch. Het regent namelijk klachten. Ik merk ook steeds meer bugs op. Zo zijn veel kwalificatietijden van tevoren al bepaald. Ik haal soms mensen in tijdens de kwalificatie om daarna te zien dat ze sneller waren dan mij Tijdens het racen krijgen computergestuurde auto's ook helemaal niet te maken met bandenslijtage. En zo zijn er nog wel een aantal dingen. Ik hoop dat de patch veel problemel wegneemt anders gaat deze richting de 3*

avatar van Deftones_JP
Gisteren binnen gehad en ik heb even een korte time trial gedaan om het te proberen. Het lijkt in elk geval lekker te spelen maar ik schrok wel even van de vele kritiek die er op het internet rondgaat. Vanavond maar eens verder spelen om te kijken hoe deze game is.

Obscure Thing
het zijn vooral de bugs! die quali bug is nog wel de ergste! vooraf worden de tijden al bepaald. en al rij je iemand van de baan. kom je er vervolgens achter dat hij nog sneller is dan je... een beetje erg raar.

Maar het rijgedrag en de races zijn gewoon supertof.

avatar van Deftones_JP
Gisteravond even een 'weekendje' gereden en het is behoorlijk intens en pittig inderdaad. Ik rij op medium en ik lag boven mijn doelstelling maar ik maakte een foutje te veel en viel terug naar de voorlaatste plek. Wel mijn teamgenoot verslagen dus maar het moet veel beter kunnen.

Mijn indrukken tot nu toe, het is intens, pittig en de races voelen prima aan. Ik vind het menu wat onoverzichtelijk maar doordat er niet zo heel veel keuzes zijn maakt het niet zoveel uit. Races in de regen zijn echt een vak apart en door de layout heb je inderdaad het gevoel dat je een coureur bent. Knap gedaan. Er zit nog veel meer in deze game maar er zijn al aardig wat dingen die je een goed gevoel geven. Zo krijg je een aardige mentale boost als je als racen00b te horen krijgt dat je met een goede ronde bezig bent. Die radio kan echt een hoop toevoegen aan het racegevoel. Van bugs en onvolkomenheden heb ik nog niet veel gemerkt maar ik ben dan ook niet echt een F1 purist. Het is tot nu toe wel erg vermakelijk.

avatar van mk1992
De Regen mag nog wel wat verbeterd worden, is echt te makkelijk. Los van het feit dat je in welke auto dan ook toptijden rijdt (met een droogweer setup) is het rijden amper trickier dan op droog, de TC grijpt miss ietsje meer in, maar ei onder het gaspedaal nodig? dacht het niet. Ook op bandenkeus word je amper afgestraft, als het begint te regenen kan je zonder moeite met droogweer doorrijden en meteen voor full wets, aan intermediates is er amper behoefte.

avatar van Deftones_JP
Ik word een beetje para van die pitstops. Ik speel nu op medium en de kwalificatie gaat redelijk realistisch (doel is 15e en dat haal ik meestal wel). De race gaat dan een stuk beter en dan werk ik me op tot plaats 8 of 9 ofzo en dan gooit de pitstop roet in het eten. Ik rij 20% van de volledige rit en daardoor is het speelveld heel erg kort en kom ik als 22e ofzo uit de pitstraat zet met een mijlenverre achterstand. Dit slaat nergens op. Dat het pittig is maakt me niet uit maar dat je door een pitstop gelijk kansloos bent slaat nergens op. Iemand tips?

avatar van mk1992
Niet op een druk moment stoppen, dus of heel vroeg of heel laat. Dat verkeer in de pits heb je niet echt in de hand.

SvV_Ying
Ik begin altijd op de beste banden en ga dan na 3 of 4 laps al pitten (ik doe ook 20%). Dan is de pitstraat meestal leeg en daarna kom ik vaak voor andere coureurs weer terecht als hun de pitstop hebben gehad.

avatar van Deftones_JP
Ze riepen me ook na een ronde of vier de pit in, dat was het rare. Maar ik ga wel proberen om wat eerder de pit in te gaan dan. Staan ze dan trouwens wel al klaar als je al de pit in gaat?

SvV_Ying
Je kan voor de race bij de banden sectie je racestrategie bepalen, dus je kunt dan al aangeven eerder de pits in te willen. Je kunt ook tijdens het racen een pitstop aanvragen, met driehoekje of rondje volgens mij (op PS3).