Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies (2009)

Nintendo DS

Ontwikkeld door Level-5
Uitgegeven door Nintendo en Square Enix

Het verhaal gaat over een beschermengel, die net klaar is met zijn taak en naar het hemelrijk mag. Door mensen te helpen, hebben hij en zijn collega's genoeg 'star auras' verdiend om een fruit te laten groeien aan de 'World Tree'. Met dat fruit mogen beschermengelen door naar het beloofde land om van hun pensioen te genieten. Maar net als ze klaar zijn om naar het hemelrijk te vertrekken, laten er vreemde krachten de boel in het honderd lopen. Alles en iedereen valt weer op aarde. Onze hoofdrolspeler komt bij zonder vleugels of engelenkracht en zal op avontuur moeten gaan om zijn vrienden te vinden en het mystieke stukje fruit weer te bemachtigen...

avatar van LimeLou
Komt dus 23 juli uit? Kan niet wachten Deel 8 was een geweldig meesterwerk, en ik hoop van harte dat dit dat ook wordt. Het enige waar ik nogal tegen op zit is dat de focus voor multiplayer in dit deel groter is dan in voorgaande delen.

Sad stuff
Kan deze game morgen niet kopen, jakkes. Moet tot 1 augustus wachten, maar de gameshop van IJsselstein gaat bijna failliet, en ze verkopen allemaal vette (2ehands) games voor 5 euro!
Soms is het leven zwaar. Dik geld tekort

avatar van LimeLou
De game is nog niet eens uit en iemand heeft gestemd?
Kan iemand a.u.b even die stem weghalen?

avatar van LimeLou
Gekocht, en bezig met spelen

alleen jij hebt een berichtje gezte, limelou, maar dit spel was al wel uit in Amerika dus je kan het spel downloaden...

avatar van Princess Piranha
Of import... Hoewel dat laatste meer waarschijnlijk is tegenwoordig.

avatar van LimeLou
Wat maakt het uit Ik heb het spel tenslotte toch al. En het is top Bijna uitgespeeld

Ongelofelijk. Volgens mij ben ik hier in 2010 aan begonnen. We zijn nu zes jaar verder. Daarin heb ik dit spel meerdere keren aan de kant gelegd en weer opgepakt, waarbij ik me de laatste keer had voorgenomen dat ik het nu écht zou uitspelen. En dat is gelukt.

Dragon Quest IX ziet eruit als een schattige JRPG en vooruit, dat is het ook wel. Maar het is óók een gigantisch diepe micromanagement sim, met verschillende karakters die ieder verschillende beroepen kunnen uitoefenen, die ieder toegang hebben tot verschillende skill trees en uitrusting, die je weer allemaal in elkaar kunt knutselen met enorme hoeveelheden items, die je kunt vinden bij de talloze monsters die deze wereld bevolken. Er zijn heel wat serieuze simulatie- en strategiespellen die het voor minder doen.

Daarmee is dit typisch zo'n spel dat moeite vraagt om echt gespeeld te worden. Maar het is ook een spel dat die moeite niet altijd beloont – en daarom nog wel eens blijft liggen. Waarna het steeds meer moeite kost om het weer op te pakken – en je zes jaar verder bent voor je er erg in hebt. Deze vakantie was het tijd voor een ultieme poging. Om aan te tonen dat het menens was (en ik weer geen flauw idee had waar ik gebleven was) kocht ik een 2e hands strategy guide. Goed, met een lekker compacte DS maar ook een honderden pagina's dik telefoonboek in m'n handbagage moest ik er wat hoongelach voor over hebben, maar uiteindelijk rolden de eindtitels dus over het scherm. Geen enkele held in computerspellen heeft het makkelijk, maar zelden viel er met het redden van de wereld zo'n last van m'n schouders.