Metroid Prime 3: Corruption (2007)

Nintendo Wii / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Retro

Base Sector Zero van de Galactic Federation wordt aangevallen door de Space Pirates. Aurora Unit, het computernetwerk van de Galactische Federaties is bevroren door een computer virus. Samus moet de generator opstarten om de verdedigingssystemen te herstellen. Aan het einde van haar weg wacht echter een afschuwelijk persoon op haar.

avatar van Mega Man
Als je de voorkant ziet dan denk je: "wat is dit voor spel"?? Is dat enkel de voorkant van de hoes of het grafische aspect?

Grafisch niet zo mooi als Super Mario Galaxy maar toch kan deze game goed meekomen met de rest van het next-gen geweld. De vijanden hadden iets mooier uitgewerkt mogen worden en sommige omgevingen, met name binnenin het moederschip in het begin, lijkt het of er een soort bruin/groene waas over het beeld is gezet. Misschien om de grafische tekortkomingen te verdoezelen?

PS: Ik heb zelf ook een Xbox 360 en ook niet alle games zijn grafisch het beste van het beste. Gears of War en Bioshock zijn prachtig mooi in elkaar gezet en als je kijkt naar Halo 3 dan is er wel degelijk verschil. Halo 3 is qua graphics niet zo erg veel mooier dan Halo 2. Anders gezegd: de stap van Halo 1 naar Halo 2 is op grafisch vlak groter dan die van Halo 2 naar Halo 3. Maar toch scoort Halo 3 hoog en ging de game als warme broodjes over de toonbank. Graphics is niet altijd alles. Er is meer nodig om van een game een topper te maken.

avatar van Bart Tönjann
superdross schreef:
ziet er tog niet uit

Het ziet er in elk geval stukken mooier uit dan jouw grammatica. Als je niet zo goed bent in woordenschat, probeer dan in ieder geval nog een klein beetje redelijk te schrijven

Valt toch wel mee Bart...ik heb ergere dingen gezien op Moviemeter...

avatar van Bart Tönjann
Wellicht, maar gezien zijn schrijfstijl in de berichten die ik van hem heb gelezen, kan ik toch alleen maar verlangen dat hij wel wat beter gaat schrijven.. Maar ach, laat ik er maar niet een te groot probleem van maken.

Nu ik hier toch ben, alhoewel Metroid me nooit zo getrokken heeft, lijkt deze me toch erg vet.

Geweldig spel. Het was mijn eerste metroid ooit, en ik was meteen verkocht. De besturing is even wennen, maar als dit eenmaal gebeurd is wil je nooit meer anders. Het werkt echt heerlijk. Levels, puzzels en eindbazen zitten goed in elkaar, het moeilijkheidsniveau neemt goed toe en je verveelt je geen seconde. Graphics zijn ook van hoge kwaliteit voor de Wii, maar het is vooral ook allemaal mooi ontworpen.

Het enige minpuntje dat ik zou kunnen vinden is dat je op gegeven moment niet echt een idee hebt waar je heen moet omdat je naar meerdere dingen tegelijk kunt.

Ps: Ik heb hem nog niet uitgespeeld, want vlak voor het einde kwam Super Mario Galaxy uit en sindsdien heb ik deze niet meer gespeeld.

avatar van rpger
Ik blijf toch op 3.5 steken. Mijn grootste probleem is dat het spel veeeelste makkelijk is. De besturing is cool, maar dat is eigenlijk het enige aspect, en is hoofdzakelijk te danken aan de wii, niet zozeer aan de game. Voorderest is het een zeer standaard shooter met een mager verhaaltje en een nogal vrij eentonige setting. Maar toch een voldoende gezien de uitstekende besturing.

avatar van neddie
Ontzettende deceptie na de eerste twee delen. De besturing is best in orde, maar geen verbetering ten opzichte van de vorige Primes vind ik. Ben meerdere malen gefrustreerd geraakt doordat mijn handelingen niet goed geregistreerd werden. De voice-acting, lineairiteit en ontzettend lage moeilijkheidsgraad (zelfs op veteran was het een lachertje) maakt dit tot het slechtste Metroid spel tot heden.

Waarmee hij overigens nog steeds 3 sterren van me krijgt

joeri592
woo, hoge score

rpger schreef:

Dat zie ik persoonlijk niet direct als een minpunt. Mega Man 2 was destijds ook veel makkelijker dan de andere delen maar toch zijn er veel fans die deze als de beste zien in de reeks. Zo ook Super Castlevania IV die dankzij de minder stroeve besturing en het feit dat je met je zweep naar alle kanten kunt slaan, een veel minder frustrerende game was als de NES delen. En zo verschrikkelijk makkelijker is Corruption niet ten opzichte van de vorige games. Het blijft een core titel (ik zie m'n vader en moeder deze game niet spelen) en bevat nog steeds het backtrack element. Iets waar sommige gamers nog steeds geen geduld voor hebben en liever een Halo of Gears of War uit de kast halen.

Het enige duidelijke aspect...maar dan wel op een zeer goeie manier uitgewerkt. Je hebt nog meer het gevoel dat je Samus bent en de manier waarop je een deur opent (Wii-remote naar achter, een kwartslag draaien, Wii-remote naar voren), vijanden van hun schilden ontdoen en andere voorwerpen vastgrijpt zorgde toch wel voor een unieke ervaring. En wat je wel willen zien op de Wii? Een zwiep en zwaai Metroid voor Casuals (Mii's inbegrepen) .

Voorderest is het een zeer standaard shooter met een mager verhaaltje

Ondanks dat de game in het begin een beetje de Halo kant op gaat (beginnen op een moederschip, je eigen laten scannen, praten met de bemanning en inval van Space Pirates/Govenants) is de rest van het spel nog steeds op en top Metroid Prime. Springen, schieten, verzamelen, backtracken en puzzelen. Een First-Person-Adventure game. Wat betreft het verhaal: het is een mooie afsluiter van de trilogie en ik heb heel wat Shooters gespeeld met een mager of cliché plot

een nogal vrij eentonige setting.

Eéntonige setting? Juist vanwege het feit dat je op meerdere planeten komt vond ik dat er genoeg variatie in zat.

Maar toch een voldoende gezien de uitstekende besturing.

Dat valt toch weer mee

avatar van Nintendofreak
Te bestellen bij Collishop voor 20euro. Ik denk dat ik deze is dringend moet bestellen mooi gemiddelde voor die prijs. En het lijkt mij een mooie game

Nintendofreak schreef:

Wacht met aanschaffen want voor 50 euro kun je straks de Prime Trilogy krijgen voor de Wii. Believe me, this is a must! Prime 1 en 2 zijn aangepast aan de Wii besturing en ze bevatten beide 16:9/HDTV mode en wat strakkere graphics. En dan kun je gelijk bij het begin beginnen van de trilogie.

Ook de nieuwe metroid prime is aangekondigd voor 2010.

Hij gaat OTHER M heten en word ontwikkeld door team nija en nintendo.

Ben benieuwd!!!

avatar van Mega Man
Ik heb de trailer bekeken en later wat screenshots. Eerlijk gezegd heb ik zo m'n twijfels. Team Ninja is een hele goede ontwikkelaar maar ik vraag me af of ze wel geschikt zijn voor een Metroid game. De focus ligt nu wel heel erg op de aktie en volgens mij was Metroid altijd meer dan dat. Natuurlijk is dit nog maar een trailer maar ik kan er nog maar bar weinig uit opmaken. Het ziet er cool uit, meer niet . Metroid meets Contra: met heftige aktie, stoere animaties en verschillende perspectieven. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Eerst maar eens even die Prime trilogy scoren dit jaar .

avatar van Awake78
Ja ben ik mee eens. Metroid was altijd avonturieren, werelden ontdekken en af en toe een venijnig epische eindbaas.

In Prime 1 en 2 wisten ze de actievolle en rustieke momenten perfect af te wisselen en dat maakte dat ik deze spellen de beste vond die ik ooit heb gespeeld. Vond dat in deel 3 al minder worden en ik kon maar niet wennen aan die besturing. Dat heeft mij ook vele uren frustratie opgeleverd.

Maar die trailer ziet er zeker goed uit (van other M). We moeten het echt afwachten want er valt verder nog niks zinnigs over te zeggen. Ook dat 3rd person perspectief....ik hou m'n hart vast. Hoop dat ze er geen hack 'n slash game van maken zoals Ninja Gaiden (met alle respect maar dat past echt niet bij Samus).

Even voor de geïntereseerde: Er komt binnenkort een box uit waar de hele metroid prime trilogie inzit! . De besturing van metroid prime 1 en 2 is speciaal aangepast voor de wii. Ik ga dar op wachten en dan ga ik ook maar eens een keer metroid doen. Heb ik ze meteen allemaal .

DarthSolidKevin schreef:

Een must-have voor mij

avatar van Mega Man
4 September komt de trilogie uit en ik heb 'm al gereserveerd! Any way, wel vreemd dat Other M niet in dit forum staat

De hoge score voor deze game is toch wel een beetje overdreven. Toegegeven, Metroid is erg tof en de puzzels zijn vermakelijk, maar de bossfights zijn toch wel erg ongeïnspireerd en het leveldesign is niet altijd even goed. Zo lijkt alles op elkaar in de wolkenstad op Elysia, wat tot gevolg had dat ik zeker een halfuur nutteloos rond heb moeten dolen, alvorens ik eindelijk de juiste weg had gevonden. Verder is 't wel een prima game, dat moet ik toegeven. Mochten er geen wereldschokkende ervaringen meer voorbij komen, dan denk ik dat deze game zo rond de 3,5* zal landen.

avatar van Draugen
Weer een geniaal spel, maar waarschijnlijk niet m'n favoriet uit de Metroid Prime reeks. Je merkt echt dat dit spel de mainstream wat meer moest aanspreken. Het spel is duidelijk makkelijker dan z'n voorgangers, en de Halo immitatie aan het begin van het spel was een beetje vreemd. Toch introduceerd dit spel de nodige nieuwe elementen, waardoor de gehele trilogie interessant blijft. We hebben natuurlijk de magnifieke besturing, maar ook de implementatie van spraak voegt weer wat toe. De layout van de werelden is veel gevarieerder dan in de voorgaande twee delen, waardoor het spel wat kleurrijker aandoet. Al met al een mooie ervaring en een waardig slot van de Metroid Prime trilogie.

avatar van Cassevis
Jammer dat er geen metroid spel op de wii is met multiplayer. Dat is er wel bij metroid prime hunters en daarmee heb ik vele uren gemaakt.

avatar van Onderhond
Heerlijk.

Metroid was één van de eerste games die ik had op de NES. Uitermate taai en amper gekaderd (hier is een planeet, speel maar uit). De SNES versie vond ik een beetje tegenvallen, daarna nooit meer een Metroid gespeeld.

Subliem bij dit spel zijn de controls. Kleine revolutie voor fps, niet zozeer omdat het super nauwkeurig is, wel omdat de gameplay feedback gewoon enorm leuk is. Visueel verder erg mooi, soundtrack geënt op sfeer ipv herkenbaarheid, en veel leuke puzzels met aardig wat variaties, zeker gezien de uiteindelijk beperking van je handelingen.

Vond het avontuur-gevoel vooral ongeëvenaard. Veel mooie, unieke locaties, sterke puzzels en knap level design. Aardig wat backtracking ook, niet zozeer leuk voor de eigenlijk loot (vaak toch maar missle expansions) maar voor de gevarieerde puzzels.

5.0* geweldige game. En een uitgebreide review.

avatar van rockgamer
ik vind het maar saai eigenlijk, heb hem al bijna een week maar speel hem eigenlijk bijna nooit, nog maar ruim een uurtje gespeeld, ik verveel me gauw maar ik weet bijna zeker dat het spel nog wel erg vet word, maar ik heb gewoon nog genoeg spellen waar ik wél zin in heb dus ik laat dit spel telkens links liggen, ook de besturing is vervelend, het speelt wel goed maar ik heb liever normale controls, graphics oké, niet super mooi, ook niet voor wii begrippen terwijl ik dat juist wel verwacht had bij dit spel, klinkt erg negatief allemaal maar eigenlijk denk ik dat het wel een erg goed spel is als ik wat verder bent dus een uitgebreide review volgt nog..

avatar van Cassevis
Dan nu nog de afsluiter van deze geweldige trilogy.

Waar deel 1 en 2 wat lieten liggen, werd meer aandacht aan gestoken bij Corruption. Het verhaal namelijk was een stuk interessanter geworden. Dit met name door het gebruik van PED en meer schommelingen in het verhaal. Daarnaast gaat het verhaal een stuk verder en dieper dan z'n voorgangers.

Grafisch vind ik dit wel gewoon een van de mooiste spellen die ik ooit op de wii tegengekomen ben. Alles ziet er gewoon goed en gedetailleerd uit. Zeker die shots vanuit de ruimte zien er erg mooi uit. Af en toe, vooral op Bryo, ziet het er wel een beetje blurry uit. Maar dit is storend noch lelijk.

Voor waarschijnlijk de meesten was de besturing het vernieuwendste aspect van dit deel. Aangezien ik de trilogy-versie heb geldt dit dus niet voor mij. Ik moet nog wel even kwijt dat het geweldige besturing is. Helaas begon ik me er hier wel voor het eerst een beetje aan te storen, want die Grapple Voltage werkte niet altijd naar believen.

Het begin was even met meer actie dan we gewend zijn van Retro, maar later ging het weer des Metroids verder. Merkbaar was dat het spel vooral voor motion control gemaakt was. Dit resulteerde tot een paar vernieuwingen, zoals de interactie (die iets te veel terugkwamen). Verder was de gameplay gewoon wat we gewend zijn van Metroid Prime en een aantal zieke eindbazen, zeker voor de eerste keer Ridley was om te genieten.
De moeilijkheidsgraad was inderdaad te laag, op uitzondering van een aantal knap lastige eindbazen.

Uiteindelijk was het weer een erg vermakelijk spel en een goede afsluiter van deze Trilogy.

(kopie van reactie onder Metroid Prime 1)

Metroid Prime: Trilogy is nu te koop op de Wii U eShop voor 9,99! Is maar een week geldig, tot 4 februari 2015, en dan gaat ie 19,99 kosten. Dus voor de geïnteresseerden, lager dan een tientje gaat ie nooit meer worden!

All Seeing Fish
Die Wii U controls staan mij helaas niet aan, als ik de eerste twee delen met de gampad kon spelen had ik ze zonder twijfel gekocht.

Heb je het al geprobeerd of is het gewoon een voorgevoel, All Seeing Fish? Ik moet zeggen, ik vond de GameCube besturing van MP1 complete schijt en ben er al gauw mee gekapt. Nu ben ik dus een beetje bezig met de Wii trilogie, die in mijn ogen nog steeds niet perfect is, ik heb namelijk liever een Pro Controller met een moderne control scheme, maar deze Wii besturing voelt meer dan prima.

All Seeing Fish
Nou ik kan me herinneren dat ik door de controls bij die Silver Surfer achtige dude veel moeite had.

avatar van thoyouknow1980
Mooie afsluiter van de Prime reeks
De voorgaande 2 delen waren briljant maar deze is toch wat minder episch naar mijn mening.
Vooral het verhaal en de omgevingen vind ik van een lager niveau als de voorgaande delen.
Maar al met al blijft het wel Metroid natuurlijk met toffe eindbazen en leuke power ups

Metroid Prime 4 aangekondigd. Letterlijk alleen de titel, amper een eventuele subtitel. Hmm.

Nou...goed nieuws imo. Ik ben blij dat er in ieder geval een bevestiging is van 'ja, er wordt aan gewerkt'. Dat is tenminste al iets.

Heb me prima vermaakt met Corruption, maar wat mij betreft haalt hij het niet bij Prime en Echoes. Dit heeft vooral te maken met het feit dat er in deel drie veel meer nadruk ligt op de actie/het schieten en juist minder op het hele ontdekken. Eerstgenoemde is niet meteen het sterkste aspect en het tweede is dat juist weer wel.

Ik miste ook een beetje het ingenieuze level design uit de eerste twee delen. Allemaal leuk en aardig dat je naar andere planeten reist, maar wat mij betreft had het niet zo gehoeven. Overigens wel leuk dat er nu een duidelijker verhaal is. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ook dit niet extreem bijzonder is.

Metroid Prime 3: Corruption is een leuke voortzetting van Prime en Echoes, maar kan niet aan zijn voorgangers tippen. Dit neemt niet weg dat het gewoon een vermakelijke game is. 3,5*