L.A. Noire (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Action

Ontwikkeld door Team Bondi
Uitgegeven door Rockstar

L.A. Noire speelt zich af in het Los Angeles van 1947, met in de hoofdrol agent Cole Phelps die de stad van misdaad wilt ontdoen. De collega's van agent Phelps zijn deels corrupt, maar ook Phelps zelf is geen lieverdje. Zo zou hij een aantal "hele slechte dingen" hebben gedaan in de Tweede Wereldoorlog. De speler kan in het spel aan zijn carrière werken. Waar Phelps zich in het begin van de game nog op verkeerssituaties richt, lost hij uiteindelijk moorden op. Door middel van interviews, onderzoeken en ondervragingen dien je verschillende zaken op te lossen.

avatar van Donkerwoud
Na een behoorlijke tijd de game stof laten happen in mijn boekenkast (volwassen leven en zijn verantwoordelijkheden ) ben ik toch maar verder gegaan met spelen. L.A. Noire is wat het beloofd heeft en aan de andere kant weer helemaal niet. Ik zal het uitleggen. Als narratieve game zit het geniaal in elkaar. Er zijn weinig games die zoveel diepgang in de verhaallijn hebben en dat het ook nog eens solide ingebed zit in de gameplay. Helaas moet ik daar meteen aan toevoegen dat de gameplay eigenlijk wat aan de saai kant is. Op een bepaald moment had ik het wel weer gehad met de zoveelste (auto-)achtervolging en de zoveelste weinig boeiende shoot-out. Ik hoop echter dat er ooit een vervolg zal komen die wat meer free-roaming fun biedt en weer te overtuigen met een soortgelijke sfeer en verhaallijn, want met de laatste twee zit het dus wel helemaal goed.

avatar van Donkerwoud
wiiplayer schreef:
Bij de Complete Edition zitten ook de extra zaken (cases) die je er anders los bij zou moeten kopen voor ongeveer 4 euro per stuk. Dus dan heb je ongeveer 4 a 5 extra cases die in de verhaallijn zijn gezet. En verder ook nog wat extra wapens en zo.

En toch zit het mij niet helemaal lekker dat ik voor de volle mep destijds de game gekocht heb en nu met een onvolledige game zit. Het is toch eigenlijk van de zotten dat de replay-value van een game tegenwoordig opgehangen wordt aan commerciele trucjes om meer geld uit een oude game te kunnen halen. (misschien is dat hier minder het geval i.v.m. failiisment Team Bondi)

avatar van ibendb
Ik heb dit spel net gekocht, en ik installeerde het en direct na opstarten komt er een frame met daarop:

Fatal Error
Game Could not start
Required: DX92: Shadermodel 3.0

Moet ik dit downloaden of zo? Zo ja, kan iemand mij een link geven a.u.b.?
Dank u!

Pastichio Rocker
Laatste versie van DirectX installeren en je videokaart updaten?

AvMerode
ibendb schreef:

Moet ik dit downloaden of zo? Zo ja, kan iemand mij een link geven a.u.b.?
Dank u!

Ja het heeft in ieder geval wel met direct x te maken.
Wat voor merk (manufacturer/brand name) videokaart heb je en wat is je windows (vista, xp, 7 etc.), besturingssysteem (32-bit of 64-bit)?
Ikzelf heb 1 laptop met een nvidia kaart, 1 pc met een ati radeon 6850HD en 1 pc met een Asus Radeon 6670HD. En ik weet uit ervaring dat Asus gewoon met AMD/Ati drivers wil.
Hier AMD videodriver (is algemeen voor zowat alle Ati videokaarten plus Asus Radeon): Link (onder AMD Radeon™ Desktop Video Card Drivers je windows/besturingssysteem kiezen en Catalyst Software Suite downloaden en installeren)
Als je Nvidia Geforge (en Asus Geforge) hebt, deze: Link klikken en auto-detect your system kiezen en vervolgens downloaden en installeren.
Voordat je driver installeerd, eerst oude eraf halen.
Voor AMD/Ati driver eraf te halen, ati install manager (gewoon de setup bestand van AMD driver openen en componenten verwijderen kiezen) gebruiken.
Voor alle Nvidia drivers te verwijderen, Iobit Uninstaller downloaden en eenmaal in programma "batch uninstall" klikken en alles van nvidia verwijderen.
Na verwijderen, pc restarten en de nieuwste drivers via internet sites (kijk mijn geplaatste links) downloaden en installeren.

avatar van Thorak
Dat betekent meestal dat je nog een héle oude versie van Direct-X hebt, of een hééééle oude videokaart...

Uuuh ik zie een PSN Network label erop staan ..wat kun je eigenlijk Online doen dan? en wat is een social club precies?
Ik wist niet eens dat je Online ermee kan haha totdat ik die logo op het hoes zag..vraag me af wat er dan te doen valt..net als GTA elkaar kapotrijden? en liften?

Nope geen multiplayer. Rockstar Social Club moet je je verplicht bij inschrijven om op de ladders enzo te verschijnen en je hebt het nodig om bij ondervragingen gebruik te maken van de 2 'intuition points' opties:

1) kijken via social club wat de meeste lui gekozen hebben
2) een fout antwoord laten wegstrepen.

Wat overigens alle skill en adventure feel eruit haalt en het meer een 'Lotto Weekend Miljonairs' maakt.
Sowieso killt het gameplay systeem het hele detective aspect en alle gevoel van vrijheid. Nu is of iets goed, of fout, nul eigen interpretatie mogelijk. Echt een giga-fail imo.

avatar van Martijn
Och ik heb het wel eens gebruikt als ik het echt niet meer zag zitten, maar meestal loop ik wel rond met de volle 5 intuition points.

avatar van GamefreakRob
Tja, L.A. Noire,

Ik heb deze game al omgeruilt voor een andere. Je moet er van houden. Wat Rockstar Games al eerder aangaf, het is geen shooter.
Voor deze game heb ik destijds de tijd genomen als ik niks anders te doen had. En het schieten wel zat was (wat lang duurde). De gezichten zijn wel prachtig gemaakt. Het is een CSI-game waar ik wel een lekker gevoel van kreeg als ik naar de aangewezen crime-scene moest gaan om daar allerlei dingen te onderzoeken en mensen te ondervragen.
Er zat wel een goed verhaal in, verder is het toch niet het genre wat ik gewend ben met Rockstar, geef mij maar Max Payne!

avatar van Evil Eye
naar een crime scene om daar de boel een beetje te onderzoeken en mensen te ondervragen is wel cool ja, dan voel je je wel badass, maar verder vond ik de game gewoon niet werken, vaak vrij saai en repetief en had nooit het gevoel ECHT een misdaad op te lossen, meer alsof ik gewoon netjes de game volgde maar had nooit het idee echt zelf iets op te lossen zeg maar. Waardoor voldoening wegblijft, en motivatie om de volgende missie te spelen vrijwel afwezig blijft.

Het lijkt alsof de game wat simpel is gehouden om toegankelijk te blijven voor het casual publiek, maar tegelijkertijd presenteert de game zich wel als een ingewikkeld en intelligent detective drama. Tsja. Het werkt gewoon niet.

Heb het spel nu uitgeleend maar ik ga toch binnenkort weer ff opnieuw proberen, maar zal het wederom niet lang vol houden. Dit was trouwens ook de allerlaatste game waar ik ooit de volle mep voor heb betaald. Ik realiseer mij steeds meer hoe belachelijk duur die shit eigenlijk allemaal is. 60 euro voor een nieuwe game terwijl een oudere maar bijvoorbeeld wel veel betere game voor 10-15 euro te krijgen is ofzo, ik noem maar wat, wat een afzetterij eigenlijk toch? sorry voor het afdwalen naar een off-topic onderwerp, excuses, het spijt mij, vergeef mij ik ben ook maar een simpele schizofreen.

avatar van Martijn
60 euro voor iets waar je toch al gauw 20 uur in steekt vind ik lang niet verkeerd. Een keer naar de bioscoop kost je al 10 euro voor 2 uur bijvoorbeeld. Ik vind dat je het zo best mag zien. Ook als je ziet hoe lang de mensen er mee bezig geweest zijn, ze nog maar moeten afwachten of het een succes wordt en er gigantisch veel gedownload wordt snap ik de prijs wel.

Dat het spel simpel is gehouden lijkt mij ook, helaas is dat nodig om mensen geïnteresseerd te houden tegenwoordig. Als een game maar een beetje moeilijk is zie je overal op internet commentaar verschijnen.

perfect voorbeeld Martijn, ik denk dat ons hobby een goede prijs-kwaliteits verhouding heeft, dit spel heeft me 1,5 EUR per uur spelplezier gekost, zoek maar een hobby dat minder kost (kom niet af met wandelen of lezen ...

En natuurlijk betaal je meer als je het spel direct nieuw wilt spelen. Nieuwe HW modellen (bv. TV) zijn ook alijd duurder als ze net uitkomen, dat is nu eenmaal de ecomomy van de zaak.

lennox
ik heb de 'homicide desk' dlc gedownload en geinstalled, maar ik zie deze niet in cases? ik heb ook de vice desk en een andere desk gedownload, die zie ik dan weer wel.

Ik ben pas begonnen met het spel, krijg ik de homicide desk later ? of moet ik hem opnieuw

avatar van threeohthree
Heb volgens mij zelf de complete edition en daar kwam hij na een tijdje gewoon voorbij. Dus daar zou ik maar vanuit gaan

lennox
ik heb nu homicide desk uitgespeelt, deze was echt moeilijk. Zijn de anderen ook zo moeilijk en langdradig?

Dit spel moeilijk.

Heb 't met een vinger in m'n aars uitgespeeld.

Wel erg genoten.

Confusie schreef:
Dit spel moeilijk.

Heb 't met een vinger in m'n aars uitgespeeld.

Wel erg genoten.

Wat, van het spel of van je vinger?

Beetje van beide uiteraard.

lennox
ik vind het een zware miskoop, ik ga hem spelen omdat ik hem via de psn heb gekocht dus niet meer kan terugdraaien.

lennox schreef:

Kan ik me voorstellen, dat is toch wel een beetje een nadeel van digitale games kopen. Buiten dat heeft deze game niet echt een grote replay waarde. Heb hem onlangs verkocht in de veronderstelling dat deze niet snel meer de Xdoos zal inglijden. Maar alles bij elkaar heb ik toch wel schik gehad van deze game.

Grote tegenvaller. En dan laat ik de programmering voor de PC nog maar even terzijde die bizar slecht is en ongelofelijk veel onnodige kracht van je PC vereist. Het begint op zich aardig, maar al snel merk je dat de structuur en opbouw ongelofelijk fragmentarisch aanvoelt. Van karakter ontwikkeling kan je totaal niet spreken en eigenlijk is Phelps ook maar een eenzijdig saaie moraalridder waarbij in zijn nutteloze flashbacks al duidelijk wordt dat ie dat ook al was in zijn jongere jaren. De lichamelijk animaties zijn erg knullig, terwijl de facials er erg goed uitzien en dat creëert een nogal dubieus contrast. Het rondrijden van A naar B voelt als een doelloze toevoeging om de schijn van vrijheid en vele content te insinueren. Het ondervragen is net zo simpel en voelt meer als vragenquiz dan een daadwerkelijk spannende ondervraging waarin je je eigen methode kan toepassen. Grafisch is het ook allemaal erg tegenvallend. Het lijkt alsof de gehele game grafisch moet lijden onder de indrukwekkende facials, alsof dat het enige punt van aandacht is geweest van de developers. Dus je gaat rijden van A naar B, zoekt wat bewijs, doet wat ondervragingen van getuigen, gaat naar punt C voor wat ondersteunende bewijs en gaat naar het politiestation voor het ondervragen van verdachten. Aangezien geen enkel van deze ervaringen ook maar enige keuze vrijheid of uitdaging biedt, loop je eigenlijk constant langs hetzelfde lineaire pad dat de developers voor je klaargelegd hebben. Slechte programmering, geen ontwikkeling in karakter/verhaal, grafisch matig, eentonige beperkte gameplay vs indrukwekkende facials. Conclusie: Zeer matig tot slecht.

Als het dan toch om mysterie gaat, geef mij dan maar Heavy Rain of Fahrenheit. Zelfs X-Files the Game vond ik nog interessanter op detective gebied.

avatar van Naomi Watts
Laatst weer herspeeld en alleen in het proloog heb ik gereden en voor de rest gewoon lekker shotgun gereden . Het is qua game idd vrij beperkt enn repetitief. Alleen vond ik het onderzoeken, de sfeer, design allemaal erg sterk en was mijn ervaring ook gewoon erg goed maar begrijp je irritaties volkomen.

avatar van Johnno87
Geweldige sfeer in dit spel. De gameplay werkt voor mij heel goed. Het onderzoeken is cool en de drang om meer te weten is groot bij mij. Elke zaak grijpt je aan. Persoonlijk vind ik het ook zeer verslavend. Iedere keer nog ff een zaak oplossen, totdat je 3 zaken verder bent.

SeptuSword
L.A. Noire, een super spel met ontzettend veel potentie en sterke elementen. Ik heb genoten van de hele game, de sfeer, de verhalen en het ondervragen van mensen. L.A. in de jaren 40 wordt super neergezet, voornamelijk prachtig om te zien hoe de stad langzaam nog opgebouwd moet worden, dit zie je ook erg mooi terug op het einde van het verhaal, met het G.I. huis project oplichting. Cole Phelps, een man met sterke karakteristieke trekjes die wel eens iets te fanatiek luid gaat praten tijdens een ondervraging, ik vond dat alleen maar leuk en hield mijn zenuwen wakker tijdens het spelen.

Toch is het jammer dat je niet veel krijgt te zien van de consequenties van je keuzes, je kan alles of verpesten, of perfect doen, je krijgt toch wel hetzelfde resultaat te zien, ontzettend jammer! Ik werd zelfs een paar keer zeer verward achtergelaten tijdens een case, ik kon de verdachte maar niet herkennen in zijn/haar daden, maar moest wel iemand in de gevangenis zetten zonder te weten of die persoon nou echt schuldig was.

Op het moment dat Cole Phels in Ad Vice gaat veranderd de boel, hier begint het verhaal pas echt, hoe je oude collega's van het leger een morfine hijack hebben gedaan en de consequenties die zich hier allemaal uitspelen. Het gaat zoveel dieper dan alleen het verkopen van de drugs, het gaat helemaal tot de top van allerlei corporaties, super uitgewerkt verhaal.

Richting het einde is het super, maar ook erg gedurfd want ik mis toch een persoon en dat is Cole Phelps, je speelt ineens met de karakter Jack Kelso voor je laatste 2 zaken, geen verkeerd karakter, maar ik heb liever Cole Phelps. Cole Phelps sterft aan het einde, erg jammer, alleen had het een stuk minder impact op mij omdat ik te druk bezig was met Jack Kelso's ervaring in de onderwereld van L.A. Op het einde van de game, de begrafenis, wordt de speech ook nog eens door Roy van Ad Vice gesproken, de man die de boel verraden en verpest heeft voor Cole, het irriteerde ontzettend dat je hier geen invloed op kon maken meer.

avatar van Evil Eye
Toch weer gespeeld, en nu uitgespeeld. Dit keer beviel het spel mij beter.

Maar er valt nog een heleboel te verbeteren, vandaar hoop ik toch op een sequel waarin het onderzoeken en ondervragen beter is uitgewerkt, waarbij je meer moet nadenken, en waarbij er naast de 'cases' ook meer te doen is... wellicht meer politiewerk zoals mensen arresteren, jezelf trainen (beetje het skills systeem uit san andreas), costumizing, gewoon zodat je echt een badass politieman kunt worden en niet alleen maar braafjes het verhaal volgt. En wellicht is het Miami uit de jaren 80 wel een interessante setting? Sowiezo qua muziek en sfeer natuurlijk een interessante tijd, en vanwege het drugsgebruik in die tijd en de misdaad die daarbij kwam een coole setting voor een politie-drama.

Ik heb de complete editie, net disc 2 erin gestopt en opeens heb ik heel burglary overgeslagen Krijg ik die later?

JustMike schreef:

Wat bedoel je precies?

Mr. Olaf schreef:

Wat bedoel je precies?

Ik heb de complete edition met 4 discs. Ik had disc 1 af en ik werd gepromoveerd, toen moest ik disc 2 erin stoppen en toen opeens hoorde ik dat ik gepromoveerd werd van burglary naar homicide. Ik heb gelezen dat Burglary desk een dlc was, maar die heb ik als het goed is dus wel, omdat het de complete edition was, maar ik vraag me dan af of ik die later nog een keer zal krijgen, op een andere disc dus

avatar van Mr. Olaf
Klopt, hij staat er gewoon bij. Is alweer een tijdje geleden dat ik deze game gespeeld heb, maar had ook de complete editie en alle dlc zaten er netjes bij en allemaal gespeeld. No worries!