L.A. Noire (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Action

Ontwikkeld door Team Bondi
Uitgegeven door Rockstar

L.A. Noire speelt zich af in het Los Angeles van 1947, met in de hoofdrol agent Cole Phelps die de stad van misdaad wilt ontdoen. De collega's van agent Phelps zijn deels corrupt, maar ook Phelps zelf is geen lieverdje. Zo zou hij een aantal "hele slechte dingen" hebben gedaan in de Tweede Wereldoorlog. De speler kan in het spel aan zijn carrière werken. Waar Phelps zich in het begin van de game nog op verkeerssituaties richt, lost hij uiteindelijk moorden op. Door middel van interviews, onderzoeken en ondervragingen dien je verschillende zaken op te lossen.

520 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van Tsjo-Wi
Jezus die nieuwe traffic case, Consuls Car, is echt geen 4 euro waard. Het is allemaal erg rechtlijnig en kort. Niks bijzonders. Jammer.

avatar van JustinW
De DLC is helaas niet zo sterk als we van Rockstar kennen. The Ballad of Gay Tony, Lost and Damned en Undead Nightmare zijn de beste DLC's tot nu toe en dan heb ik het over alle games.
Team Bondi heeft zicht niet gerealiseerd dat ze ook DLC moesten maken. De DLC voelt nu gewoon aan als een extra leveltje. Terwijl de bovengenoemde DLC een vernieuwing en toegevoegde waarde heeft aan een game.

avatar van JustinW
Geweldige game is L.A. Noire geworden. Toch is het te ruw om 5 sterren te geven. Er zitten wat bugs en foutjes in. Zowel op technisch als op het gebied van verhaal en gameplay. De detective auto verschijnt zomaar terwijl je toch echt in een andere auto naar de crime scene reed. De wapens willen nog wel eens moeilijkheden geven als je je wapen herlaad in een cutscene nadat je de verdachte hebt doogeschoten.

Als je bijvoorbeeld voor de LIE button kiest en vervolgens een bewijs aanklikt dat volkomen logisch is volgens jij en ook volgens anderen(wat vrienden kwamen op dezelfde conclusie neer) geeft hij toch aan dat het bewijs onvoldoende is en je een andere optie had moeten kiezen. In een vervolg(?) zou ik graag wat meer mogelijkheden willen zien die tot een goed antwoord kunnen leiden.

Toch blijft het nog een geweldige game. Toen ik hem kocht moest ik even een stap terugdoen qua snelheid. En vond ik met name de Homecide Desk wat te repetitief. Maar toen ik de game na een week vakantie weer oppakte en de Vice en Arson desk afgerond had, kreeg ik een voldaan gevoel. Veel mensen vinden de Homicide Desk de leukste. Ik vond vooral de afwisseling in de laatste 2 veel interessanter.

Het voelt een beetje aan als een Episode van CSI of een film waarin jij het bepaald. Meestal had ik wel vier sterren. Maar het is 2x voorgekomen dat ik toch de verkeerde te pakken had. Die cases ga ik binnenkort maar eens overdoen. Het ondervragen was soms wel eens moeilijk en aangezien je nooit een 2e kans krijgt is het wel eens frustrerend omdat ik na een paar seconden het goede antwoord met bewijs wel wist. Met die points zou je misschien ook een fout antwoord kunnen overdoen. Hierdoor liep ik bij wat cases vast terwijl ik wel de grote lijn wist.
Dat je onderweg nog wat acteurs herkent is altijd leuk zoals bijvoorbeeld een Greg Grunberg die een verdachte speelt.

Het is geen GTA geworden waarin je detective speelt in plaats van Badguy. Het is een game opzich. Het ziet er prachtig uit. En heb eigenlijk wel zin om deze game op mijn binnenkort nieuwe pc te spelen zodat het er nog beter uitziet als op mijn 360.

Rockstar blijft toch kwaliteit afleveren en heeft er goed aan gedaan Team Bondi de steun(zetje) te geven om een topgame te maken. Op mijn 360 word toch wel 70% van de tijd een Rockstar game gespeelt. Voor de rest is het een shooter zoals Homefront. Want met COD ben ik echt klaar en ik speel de meeste shooters op de PC.

Na deze game word het toch echt wachten op BF3.

avatar van wiiplayer
Zijn er eigenlijk nog meerdere DLC's uitgekomen voor deze game de laatste tijd? Ik heb het niet meer in de gaten gehouden. En ik zag dat er een vervolg moet komen op L.A. Noire. Wel knap dat ze dat nu al weten aangezien het niet alleen erg slecht gaat met Team Bondi, ze hebben ook nog eens iets van 7 jaar gedaan over deze game.

wanneer kwam hij nou voor de pc?
kan niet wachten.

Ik had deze op het begin gekocht en ik had niet echt het idee van wow wat een goed spel,
ik speelde hem eigenlijk omdat zonde zou zijn van mijn 57 euro dus k heb even de kat uit de boom gekeken en k vond het allemaal maar eentonig en saai ,dus ik heb hem snel weer ingeruild terwijl ik gta games hartstikke goed vind en deze is gewoon een domper erg jammer

stem 2.5

avatar van lord-taylan
Heeft Team Bondi La Noire volledig links laten liggen of zo?

eind December voor de pc volgens deze site.

Klik

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb net de laatste case van Homicide gedaan, beste missie tot nog toe, maar er is een ding dat ik niet snap.

Iedere keer als je bij een locatie aankomt krijg je een nieuw stuk van een gedicht dat je op cryptische wijze verteld waar je naar toe moet. Die moet je telkens ontcijferen, alleen lukt dat niet. Wat ik ook doe, Phelps houd z'n mond. Pas na zoveel minuten begint hij opeens te praten en is de oplossing er. Kan je die dingen niet zelf ontcijferen? Of heb ik nu iets fout gedaan? Nog iets vreemds aan die zaak is dat je automatisch de vijf sterren trophy krijgt als je de zaak afrond. Wat is het nut dan nog van zo'n trophy?

Wel eindelijk een missie die echt een overtuigende sfeer weet neer te zetten. Dat was toch wel wat afwezig in de andere zaken. Tot nu toe toch een wat tegenvallend spel. Zo vind ik sommige ondervragings scenes nogal onlogisch uitspelen. Snap soms ook echt niet wat er fout aan is. Benieuwd hoe lang ik dit nog ga trekken.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
kiriyama schreef:

Die dingen moet je ontcijferen door naar de kaart van de stad te kijken en dan de beschrijvingen te lezen van speciale locaties. Als de beschrijving redelijk overeenkomt met het gedicht dan moet je naar die locatie toe gaan. Ik vond het wel echt zonde dat de oplossing zo snel al verklapt wordt door Cole zelf. Je wordt echt veels te veel aan het handje genomen in deze game.

Tsjo-Wi schreef:

Wist niet eens dat dat kon...

avatar van jespertje12
redelijk goeie detective spel!!

avatar van Evil Eye
1 hele ster naar beneden, en wel om het feit dat ik dit spel na de eerste week na aanschaf nooit meer heb opgestart. Geen specifieke reden, eigenlijk gewoon vergeten dat ik dit spel ook heb.. het is dus echt geen interessant spel. Veels te makkelijk allemaal, met geluk en gokken kom je door de moordzaken heen en daardoor is elke zaak een gevoel van saaiheid en verplichting.

11 november voor de pc? Mooi. Ik zat nog steeds te denken eind december.
en bijna elke site zegt wat anders... de een 8 november, andere nog steeds eind december welke is het nou?

avatar van Spock
Heeft een van de spelers van dit spel ooit een vermakelijke tweede speelbeurt gehad? Het lijkt me namelijk een super spel om aan te schaffen als complete editie inclusief DLC, alleen hoop ik op een beetje herspeelwaarde.

avatar van Naomi Watts
Ik heb 'm al eens hergamed. Er zijn elementen die bij de eerste keer het sterkst zijn maar de sound design, art direction en sfeer zijn zo subliem dat een replay toch uiterst genietbaar is.

avatar van Tsjo-Wi
Ja bij sommige cases kun je de interviews redelijk verkloten waardoor je een hoop clues mist dus dan kan het wel leuk zijn om hem te herspelen. Ook zijn er een aantal cases waarbij je een grote keuze moet maken over wie je uiteindelijk arresteert. Beetje jammer alleen dat de gevolgen daarvan vrijwel nihil zijn dus veel verschil zul je niet merken bij een volgende playthrough. Maar sowieso biedt de game de eerste keer al genoeg speelwaarde. Met alle DLC erbij deed ik er een dikke 25 uur over en dat is echt lang tegenwoordig.

avatar van Spock
Oké, bedankt allebei, daar heb ik wat aan. Het lijkt me namelijk echt zo'n spel dat het moet hebben van de onwetendheid van de speler, net zoals detectiveseries en films. Het freeroamen lijkt me leuk voor een paar uurtjes maar daarna heb je het volgens mij snel gezien. Gewoon elke avond een zaak oplossen en er rustig over doen lijkt me een strak plan. Binnenkort komt de Complete Edition uit, dus dan zal ik hem eens aanschaffen.

avatar van Naomi Watts
Lijkt me de ideale pacing elke avond een case. Zoals Tsjo-Wi terecht aangeeft zit er in een aantal zaken die element of surprise wat de hergamebeurt minder verrassend kan maken maar dat kan je wel weer anders handelen doen besluiten. Freeroamen is er niet bij, erg rechtlijnig eigenlijk.

avatar van wiiplayer
Denk er dan wel aan dat in het begin van de game de eerste hoofdstukken erg snel gaan. Volgens mij krijg je pas bij de 4e een echte case. Daarvoor zijn het wat oefeningen om het zo maar te noemen.

avatar van Spock
Zo, ik ben best enthousiast over dit spel tot nu toe. Ik heb een aantal zaken afgehandeld en zit nu in de vierde zaak op de Traffic Department. De eerste indruk is zeer goed, met prachtige graphics en schitterende gezichtsanimaties. Daarnaast zijn zowel het zoeken naar aanwijzingen als het ondervragen van verdachten en ooggetuigen erg leuk. Het is in begin niet al te makkelijk, maar gelukkig krijg je er na een tijdje enige handighei in en dan is alles best eenvoudig te doen. Nadeel zijn de prominent aanwezige tekens die eraan doen herinneren dat dit gewoon een spel is. Wanneer je op de zaken vooruit loopt zul je helaas bepaalde informatie foutief interpreteren dan wanneer je gewoon de lijn van het spel volgt. Ook zul je zien dat wanneer je twee onderzoekslijnen door elkaar heen speelt, je geregeld in de ene lijn verkregen informatie niet in de andere lijn kunt gebruiken, terwijl die wel relevant is. Dat maakt het iets minder, maar het biedt wel degelijk twee verschillende onderzoekslijnen, waardoor ik dit spel wellicht meerdere keren zal spelen. De opzet van de verschillende hoofdstukken doet me sterk denken aan de opzet van Mafia II. Voordeel is dat je een missie of zaak gemakkelijk uit het hoofdmenu kunt selecteren, nadeel is dat dit de vrijheid van het spel belemmerd. Ik zie dat er tijdens het spelen geregeld kleine "sub-missies" opduiken, maar die zijn tijdens een hoofdmissie helaas niet leuk om te spelen. De GTA-aanpak die Rockstar bij andere spellen hanteert is in dat geval stukken beter.

avatar van Spock
L.A. Noire is ongetwijfeld het meest originele videospel van 2011, en zeer zeker een van de meest originele videospellen die ik heb gespeeld. Rockstar laat de gebruikelijke formule achterwege en vervangt deze met een frisse nieuwe vorm van gameplay, waar ik verder niet op in ga aangezien deze ondertussen bekend is. Ik wil alleen nog even aanmerken dat ik deze gewaagde stap apprecieer.

Het spel is echter niet zonder gebreken, en van tijd tot tijd valt deze ook vies tegen. De grootste domper zijn de moordzaken. Het grote plaatje is zeker goed, maar de individuele zaken zijn saai en eentonig. Het slachtoffer is hetzelfde, de wijze van vermoorden is hetzelfde, en de daders zijn min of meer hetzelfde. Wanneer de hoofdlijn beperkt werd tot een grote zaak met enkele moorden, en er ruimte werd gelaten voor een aantal losstaande moordzaken, dan was het al een stuk beter geweest.

Een ander minpunt is het einde. Hoewel ik het verhaal interessant vind en wederom het grote plaatje sterk vind, vervalt het einde in een ware anticlimax. Bot gezegd word de puzzel compleet gemaakt, maar gebeurd er verder niks mee, en eindigt het verhaal met een simpele reddingsmissie. Het complot is weliswaar ontrafeld, maar er gebeurd niks meer mee. En hoewel dat goed is voor de achterliggende gedachte van het verhaal, en bijdraagt aan de algehele sfeer, valt het gewoon tegen. De twist aan het einde van het spel is oké, maar had veel beter kunnen worden uitgewerkt. Het Red Dead Redemption-einde - een van de sterkste eindes die ik heb gezien - ontbreekt, om het zo maar uit te drukken. Een ware teleurstelling van de Complete Edition is overigens dat een DLC-missie tussen de normaliter voorlaatste en laatste missie is geplaatst. Als gevolg word je compleet uit het verhaal gesleurd.
Enige dompers in de framerate wil ik wel over het hoofd zien, maar ik wil wel benadrukken dat de actiesequenties ook vies tegenvallen. Achtervolgingen zijn leuk, maar shoot-outs en schaduwmissies zijn teleurstellend en voelen niet fijn aan. Zeker wanneer je de mooi gepolijste rest van het spel vergelijkt.

Het verhaal en spel in zijn geheel zijn sterk, maar het is lastig een leuke zaak eruit te plukken en te gaan spelen, doordat veel missies in context pas echt boeiend worden.

Mijn favoriete zaken zijn overigens: Driver's Seat, A Marriage Made in Heaven, The Fallen Idol, The Silk Stocking Murder, The Black Caesar, en de Jack Kelso zaken. Het spreekt voor zich dat ik van Traffic het meest genoten heb. Overigens zijn alle vijf moordzaken individueel prima te doen.

Mooie game. Soms wat repetetief. Zwart, ijzersterk verhaal.

avatar van Mr. Olaf
Ik ben deze nu ook aan het spelen. Erg toffe game. Ik heb de complete edition op X360 gekocht. Waar vind ik de DLC? Staan die op 1 van de discs? De complete editie heeft nl 4 discs ipv 3. Of moet er via een code gedownload worden?

avatar van kiriyama
Ik heb de DLC gedownload voor ik het spel begon, en kon ze gewoon tijdens het verhaal spelen. Ze zitten er gewoon tussen zonder dat je het door hebt. Je kan ze ook apart spelen dan moet je in het hoofdmenu naar 'Cases' gaan.

avatar van Mr. Olaf
Aha, thanks!

Ben hem nu aan het spelen, ben juist bij homocide beland. Toch al eventjes wat kritiek geven:

Grafisch is dit spel een ramp. De stad is helemaal niet mooi. Bovendien is de game zodanig zwaar dat je de settings wel naar beneden moet halen om een degelijke fps te hebben. Dit is enorm jammer. Sommige mensen klagen over de graphics van GTA 4. Wel, ik vind persoonlijk L.A. Noire een stuk slechter.

Ik vind de game ook weinig sfeervol. Ik vergelijk het met Mafia 2 omdat het ongeveer dezelfde setting is qua tijdsgeest enz. Mafia 2 was op het gebied van sfeer véél beter. Vooral omdat de stad heel goed in elkaar zat. Dit stoort mij enorm bij LA Noire. De stad is ten eerste veel te groot. Ik heb geen idee waar ik ben, dat is wel jammer. Bovendien was de stad uit Mafia 2 veel mooier. Het zal zeker ook te maken hebben met het feit dat de straten veel kleiner waren. Wanneer ik in LA Noire door de straten rij kijk ik zelden naar de gebouwen, bovendien lijken veel zaken identiek. Dat had ik niet bij Mafia 2.

Ook op gebied van auto's heb ik heel wat kritiek. Je zou toch verwachten dat de makers van de GTA reeks weten dat hun fans houden van rondrijden in een stad. Ik vind het dan ook spijtig dat je altijd een bepaalde auto krijgt toegewezen, en dat er geen mogelijkheid is om een andere auto standaard te maken. Na elke missie krijg je automatisch terug de detective auto. Het zou leuker zijn dat je bijvoorbeeld een reward systeem zou hebben waarmee je een auto kan krijgen. De besturing van de wagens vind ik ook echt niet goed. Nochtans vond ik de besturing uit GTA héél goed.

De gameplay zelf vind ik wel fijn, het is eens verfrissend. Wat ik wel opmerk is dat het slagen van je case vooral afhangt van de vragen, en dat is jammer. Want uiteindelijk is het vaak giswerk. Ik had het liever iets moeilijker gehad. Dat je bijvoorbeeld bepaalde clues bij elkaar zou moeten leggen om het totale plaatje te zien. Maar goed, misschien stijgt de moeilijkheidsgraad nog.

De lip sinc en de nieuwe technieken die de makers hebben toegepast zijn fijn, maar ik had liever gehad dat ze zich op belangrijke zaken hadden geconcentreerd, zoals de graphics en de gameplay.

Tenslotte ben ik ook een beetje teleurgesteld in het hoofdpersonage Cole Phelps. Hij had er voor mij ietsje 'cooler' mogen uitzien. In de interviews komt hij ook nogal raar over, slecht geacteerd.

Anyway, op dit moment zou ik de game niet meer dan een 3 geven. Uiteraard zal ik daarmee wachten tot ik het heb uitgespeeld. Maar toch, jammer. Ik had véél meer verwacht van Rockstar.

Goh dit spel is net Maffia 2 en GTA alleen de missies zijn zo slaapwekkend

en de graphics vind ik trouwens wel erg mooi hoor..

mayonaisepot schreef:
Grafisch is dit spel een ramp. De stad is helemaal niet mooi. Bovendien is de game zodanig zwaar dat je de settings wel naar beneden moet halen om een degelijke fps te hebben. .
Zeker dat je geen problemen hebt met je grafische kaart? Misschien bit-errors of zo? Dat dit spel grafisch een ramp is moet wel een heel exentrieke kijk zijn.
mayonaisepot schreef:
De stad is ten eerste veel te groot. Ik heb geen idee waar ik ben, dat is wel jammer. .
Daarvoor is er de kaart, zie je elk moment waar je bent. Na een tijdje spelen wordt het ook gemakkelijker je weg te vinden. Bovendien zou het raar zijn een kleine compacte stad na te bootsen als het spel in LA afspeelt.
mayonaisepot schreef:
De gameplay zelf vind ik wel fijn, het is eens verfrissend. Wat ik wel opmerk is dat het slagen van je case vooral afhangt van de vragen, en dat is jammer. Want uiteindelijk is het vaak giswerk. .
Mee eens, maar dan snap ik niet waarom je het te gemakkelijk vind?

avatar van Spock
Grafisch valt me LA Noire ook erg tegen. De hoofden zijn schitterend, maar de wereld zelf ziet er echt niet uit, vergeleken met Rockstar titels als RDR. De kaart is naar mijn mening ook te groot, vooral doordat zeer veel niet in het spel wordt gebruikt en volgens mij het spel onnodig zwaar maakt. Al je nu nog lekker kon free-roamen, maar dat zit er helaas niet echt in. Echt moeilijk is hij nergens echt, en ik zou ook liever iets meer zelf willen denken, aangezien dat toch iets is waar ik goed in ben. Overigens maakt het spel ook geregeld fouten, en dat is jammer.