L.A. Noire (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Action

Ontwikkeld door Team Bondi
Uitgegeven door Rockstar

L.A. Noire speelt zich af in het Los Angeles van 1947, met in de hoofdrol agent Cole Phelps die de stad van misdaad wilt ontdoen. De collega's van agent Phelps zijn deels corrupt, maar ook Phelps zelf is geen lieverdje. Zo zou hij een aantal "hele slechte dingen" hebben gedaan in de Tweede Wereldoorlog. De speler kan in het spel aan zijn carrière werken. Waar Phelps zich in het begin van de game nog op verkeerssituaties richt, lost hij uiteindelijk moorden op. Door middel van interviews, onderzoeken en ondervragingen dien je verschillende zaken op te lossen.

520 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van wo2-freak
Mijn PSN account heeft aids, krijg binnenkort recovery instructies van Playstation...
Tot die tijd moet ik met een ander account dit spel spelen, maar dit spel is wel fucking vet!
Lekker grote map ook, je doet er echt lang over om van het uiterste Noorden naar het uiterste Zuiden te rijden. Nooit bij gehouden, maar vast wel over een kwartier rijd tijd.

avatar van Hadouken
Komt me op een gegeven moment anders behoorlijk de strot uit, vooral omdat de stad vrij eentonig is en er verder niet veel te doen is.

Ik rij nog steeds altijd. Ik ga zometeen The Naked City kopen

The Naked City Een van de beste cases tot nu toe. Ik heb 1 ster gehaald
Dat klinkt slecht maar het is niet zo vreemd als ik tegelijkertijd de Public Menace trophy net heb binnengehaald

avatar van Hadouken
Hoelang ben je ongeveer bezig geweest met die trophy? En dan continu over de stoep heen rijden en auto's raggen of zijn er snellere manieren?

avatar van wiiplayer
Die Hidden vehicles kapot rijden. Per stuk zo'n 4000 tot 6000 dollars waard. Ik deed het gewoon tussen de missies door. Kwam uiteindelijk uit op 74.000 dollar aan schade.

avatar van milannn
Heb de game een aantal dagen geleden uitgespeeld.
Vond het een geweldige en vernieuwende game ervaring.
Soms vond ik de game wat herhalend, waardoor het af en toe wat saai was, dat geldt ook voor het zoeken van clues. Maar over het algemeen vond ik het geweldig.

+ punten

- Vernieuwend
- Motion Scan technologie
- Goede structuur in het verhaal, alles goed uitgedacht.
- Sfeer
- De ondervragingen

- punten

- Herhalend
- De game helpt je iets te veel met de progressie in de missies, had liever zelf wat meer nagedacht, dan dat de game alles op je pad brengt.
- Weinig te doen, buiten het verhaal om.
- Matige autobesturing en het verkeer is soms heel dom of ze rijden wat vreemd.

De pluspunten tellen voor mij veel zwaarder mee en de minpunten zijn voor mij niet zo belangrijk, dus al met al een erg goede game. Nu alleen nog wat collectebles zoeken.
Binnenkort ook nog even de Rockstar Pass aanschaffen en de dlc's even voltooien.

4 sterren. ****

avatar van Mr.Belmont
wiiplayer schreef:
Kan het op deze manier ook in free roam of alleen tijdens een missie?

avatar van wiiplayer
Het moet tijdens een case gebeuren Mr.Belmont. Dat staat ook in de omschrijving van de achievement.

avatar van Mr.Belmont
Toch maar eens proberen. Bedankt voor de tip, Wiiplayer.

avatar van Hadouken
Zit op 95% completion. Enige wat ik nog moet zijn een stuk of 30 auto's en 1 krant, maar ben er op het moment even klaar mee. Doe ik wel bij een replay en dan meteen alle cases 5 sterren halen. Binnenkort maar even een recensietje neerpennen als ik zin heb.

avatar van LimeLou

Die zou ik dan graag willen lezen De game zelf lijkt me ook erg goed. Weer zo'n spel net als God of War 3 die ontzettend veel aandacht krijgt op GM.

Ook een leuk filmpje van L.A. Noire

Lol dat filmpje

Maar Hadouken, dan ga je dus bij die replay van je bij elke zaak een guide gebruiken (zodat je 5 sterren krijgt) Dan lossen de zaken zich vanzelf op terwijl dat het enige is wat je doet bij LA Noire.

avatar van Hadouken
Dat klopt ja Weet toch al hoe de zaken in elkaar zitten en wie de dader is. Enige wat ik heb gemist zijn wat clues of foute antwoorden. Zoek het niet om weer dezelfde fouten te maken straks. Bovendien komt die replay er misschien wel nooit hoor, ben niet zo'n replayer.

avatar van wiiplayer
Ik vind het net zoiets als bij Uncharted 2. Ik wil wel alle treasurs maar dan moet ik wel een guide gebruiken en dan zie ik dus van te voren telkens het level al voordat ik hem bespeel.

avatar van Hadouken
De laatste GTA heb ik niet al te lang gespeeld en L.A. Noire speelt zich wederom in een open wereld af. Toch wisten Team Bondi en Rockstar me nieuwsgierig te maken. Deze game mag je niet met GTA vergelijken. Hier mag je namelijk de detective gaan spelen. Moorden onderzoeken en verdachten achtervolgen, ondervragen en als het even kan in elkaar slaan. Wie wilt dat nou niet?

In L.A. Noire heb je Cole Phelps onder de knoppen, een beginnend agent die zich langzaam omhoog dient te werken. We zijn in het jaar 1947 en Cole komt net uit de oorlog waar hij tegen de Jappen streed. In de laagste divisies van het departement valt hij al snel op door zijn ambitie en oog voor detail. De game kent een vrij diep verhaal die door middel van vermakelijke cutscenes en kranten die je doorheen de game vindt wordt verteld. Dat verhaal bestaat uit verschillende takken en samen komen in een spetterend eind. De film-noir sfeer is goed voelbaar, zeker wanneer je de game in zwart wit speelt. Ook de muziek brengt je helemaal in de jaren '40.
Op het bureau krijg je een case van je baas - 21 in totaal die gemiddeld zo'n 50 min. duren - en dan ga je samen met je partner op weg. Je kunt je partner naar de bestemming laten rijden, maar natuurlijk kun je ook zelf het stuur in de klauwen vatten. Wat dan al snel opvalt is dat de wereld lang niet zo boeiend is als die in een GTA. Er is zeer weinig interactie en even een potje bowlen of je pistool trekken om burgers neer te knallen is er niet bij. Burgers kunnen zelfs niet dood. Ook al rij je ze met 90 mph omver, ze staan gewoon weer op! Natuurlijk ben je een goede cop, maar ik vind het een vreemde keuze dat de mensen niet eens blijven liggen. Een groot voordeel van een agent zijn is dat je elke auto in de stad kunt vorderen. Ook kun je naar hartenlust door rood rijden of andere politiewagens aan de kant beuken!

Maar waar het hele spel omdraait zijn natuurlijk de cases, veelal moordzaken. Wanneer je bent aangekomen krijg je kort wat informatie - voor zover mogelijk - over tijd en verdachte. Tijd voor Phelps om de detective uit te hangen! Zo kun je het lichaam van het slachtoffer onderzoeken op clues, een papiertje in de binnenzak bijvoorbeeld met een naam van een aanverwant persoon. Met een beetje geluk vind je in de directe omgeving ook nog wat clues die je op weg kunnen helpen. Er is de mogelijkheid om extra hulp in te schakelen in het optiemenu tijdens het zoeken, maar een echte detective heeft dit niet nodig natuurlijk. Maar ook al speel je zonder hulp, toch hoef je zelf niet zo hard na te denken als dat ik vooraf had verwacht. Je wordt voortdurend naar de juiste locatie gestuurd door het spel. Als je een nummer moet bellen, staat er opeens een dikke vette telefoon op je radar vermeld. Dus als je niet weet waarvoor je moet bellen, ga er maar gewoon heen! Soms rij je in de auto en krijg je opeens een tip van de politieradio en bij een bepaalde case moest ik een aantal locaties zoeken. Zoek je echter te lang, dan trekt je partner ongevraagd zijn bek los om te zeggen waar je wel moet zijn. Tja... zo voel ik me niet echt een speurneus. De voldoening bij het oplossen van bepaalde zaken is dan vaak ook niet erg groot, helaas.

Wanneer je een verdachte confronteert kan deze op de vlucht slaan, te voet of in de auto. In het begin is het best spectaculair, maar later kwam ik tot de conclusie dat het allemaal best gescript is. Maar als je de verdachte te pakken hebt kun je hem vragen stellen en daar komt de grote troef van L.A. Noire aan het licht. Maar liefst 36 camera's zijn er nodig geweest om de gezichten van de acteurs realistisch op het scherm te toveren. Op die manier wordt ieder trekje perfect vertaald en is het aan jouw om te beslissen of de verdachte de waarheid vertelt of liegt dat ie barst. Wanneer je denkt dat hij of zij liegt en je hebt er bewijs van kun je je notitieboekje er op naslaan en het bewijs tonen. Dat zal de stakker leren en meer informatie komt vrij. De eerste paar uur stond ik af en toe echt even versteld hoe ongelofelijk echt de gezichtsanimaties zijn. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het er heel soms niet natuurlijk uitziet, maar de motion scanning is 99% van de tijd accuraat. Kanttekening daarbij is dat de rest van de game er meteen minder gedetailleerd door uit ziet.

Een game in een open wereld kan natuurlijk niet gepaard gaan zonder enkele vuurgevechten. Niet alle verdachten geven zich snel over en dus zul je je gun moeten trekken. Het is duidelijk dat de focus van de game op het speuren ligt want Cole en zijn partners hebben maar een handjevol wapens en na een paar keer afgaan kun je gewoon kiezen om de action sequences te skippen. Daarbij kun je een hoge of lage auto-aim ( of helemaal uit natuurlijk) instellen waardoor de uitdaging helemaal zoek is. Met andere woorden, de game is erg vergevingsgezind. Je zult ook nooit veel opnieuw hoeven doen omdat hij op veel punten automatisch saved.

Wanneer je genoeg bewijs hebt tegen een verdachte sla je hem in de boeien en is je case gesloten. Wat is er nog zo al te doen als je het verhaal hebt uitgespeeld? Niet zo gek veel. Er zijn veertig zij-cases te doen die best wel leuk zijn, ook al stelt het allemaal niet zoveel voor. Achtervolg hem, schiet haar neer etc. Je kunt film reels ( hidden packages) verzamelen of landmarks opspeuren. Door deze dingen (en o.a. clues verzamelen) krijg je experience points die je weer recht geven op nieuwe outfits. De stad is best groot, maar de vraag is of dat goed is voor een stad waarin verder weinig te beleven valt. L.A. Noire kent verder ook wat gebruikelijke free roaming bugs. Zo rijden auto's soms op elkaars dak of zie je een onbekend voorwerp opeens midden op straat liggen. Cole kan over muurtjes en heggen springen maar lang niet over allemaal. Bankjes en prullenbakken kunnen kapot, maar af en toe zit er dan een houten paaltje tussen die totaal niet mee beweegt. Ik heb ook al eens gehad dat ik niet in een auto kon gaan zitten, simpelweg omdat ie de auto niet leek te herkennen. Kleine bugs allemaal die niet veel van invloed zijn op de totale spelervaring, maar die ik toch even genoemd wilde hebben.

Ik ben dus positief over L.A. Noire, maar er is ruimte voor verbetering. Het speuren en ondervragen wordt na een bepaalde tijd behoorlijk repetitief en het actiegedeelte is wel erg makkelijk en had best uitdagender mogen zijn. De stad had wat leuker mogen zijn, laat me op zijn minst m'n gun trekken wanneer ik wil. Echter, speurneus spelen was nog nooit zo leuk en het ondervragen met de nieuwe motion scan techniek is baanbrekend te noemen. Ik ben benieuwd wanneer andere genres er gebruik van gaan maken.

avatar van SeptuSword
Burgers gaan wel dood als je ze aanrijd.. mogen je ze aanrijden.
Ook als je hard botst tegen een tegenligger dan is of de bestuurder dood of heeft last van zijn/haar nekje.

avatar van Hadouken
Nou, bij mij stonden ze allemaal weer op. Hoe hard ze ook over het asfalt schoven.

En wanneer die bestuurders last hebben van hun nek, maar vervolgens je hun auto wilt vorderen lijken ze nergens meer last van te hebben.

avatar van wiiplayer
Ik hoorde net dat de nieuwe South Park episode over LA Noire gaat. Dat wil ik wel zien dan

avatar van wo2-freak
Jullie hebben het over free roam? Maar waar kan ik dat dan starten, ik zie in het menu (wanneer je LA noire start) hier niets over/van?

avatar van wiiplayer
Ga in het menu naar Cases en kies 1 van de laatste 4 mappen. Daar kan je onderaan altijd de 'free roam' optie kiezen.

Dankje
Even uitproberen.

avatar van Brains
1,0
Waarom zou je in godsnaam willen free roamen in deze game? Dat hele gedeelte hadden ze op mijn part weg mogen laten uit de game.. voegt helemaal niets toe.

avatar van wiiplayer
Waar slaat dat op? Zodat je achievements kan gaan halen.

avatar van Esp
Brains schreef:

Voor jou misschien niet maar voor mij in ieder geval wel.
Dit maakt de game juist leuker voor mij

avatar van fabblwaps

Tadaa

Saaie episode verder.

avatar van wiiplayer
Ik ben hem nu aan het kijken en ben halverwege. Tot nu toe zie ik, op de kleding na, geen enkele connectie met LA Noire.

avatar van SeptuSword
Vindt L.A. Noire een leuk en aardig spel, maar niet geweldig.
Dit is alleen omdat clues vinden wel erg makkelijk uitgewerkt is naar mijn mening, het is altijd kijken op de grond of op tafeltjes.. het mocht wel iets spannender.
Het is wel altijd een geweldig gevoel als je iemand moet achtervolgen om op te pakken, op de voet of met de auto, dat is gewoon heerlijk.

avatar van Brains
1,0
wiiplayer schreef:
Waar slaat dat op? Zodat je achievements kan gaan halen.

Die achievements voegen toch ook niks toe? Al die collectables hebben verder geen enkele invloed en relatie met de game. Alleen die kranten zijn het waard om te vinden.