L.A. Noire (2011)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Adventure / Action

Ontwikkeld door Team Bondi
Uitgegeven door Rockstar

L.A. Noire speelt zich af in het Los Angeles van 1947, met in de hoofdrol agent Cole Phelps die de stad van misdaad wilt ontdoen. De collega's van agent Phelps zijn deels corrupt, maar ook Phelps zelf is geen lieverdje. Zo zou hij een aantal "hele slechte dingen" hebben gedaan in de Tweede Wereldoorlog. De speler kan in het spel aan zijn carrière werken. Waar Phelps zich in het begin van de game nog op verkeerssituaties richt, lost hij uiteindelijk moorden op. Door middel van interviews, onderzoeken en ondervragingen dien je verschillende zaken op te lossen.

avatar van Oortrommel
Unieke game van hoog niveau. Rockstar bewijst met Red Dead Redemption en L.A. Noire ook naast GTA zeer sterke games te kunnen maken.

Het is zeer knap hoe de hele wereld van de jaren '40 is nagemaakt en hoe de hele vibe van die tijd overgebracht wordt. Ook is het verhaal erg goed uitgewerkt (in tegenstelling tot de characters) en pakt je eigenlijk meteen bij de keel. Met name tegen het einde wordt het creepy, wat uitstekend werkt.

Al met al een hele degelijke game van Rockstar waar je sowieso een 20-30 uur in kunt stoppen. Waar voor je geld!

avatar van kiekena
Wat een meesterwerk. Waar vooral meer op het verhaal word gericht dan op de gameplay, wat ook vermakelijk was. Het enige wat fout kan gaan zijn clues missen en vragen verkeerd stellen, verder is er niet veel vrijheid. Ik had soms ook het gevoel alsof ik een soort interactieve serie aan het kijken was. Waardoor ik ook niet kon stoppen met spelen

avatar van dr channard
Leuk spelletje Ik zit momenteel bij de homicide missions. Mijn vorige zaak , ik denk The Golden Butterfly, was echt een ramp In tegenstelling tot wat de user hierboven zegt kan ik enkel 1 zaak oplossen per dag omdat ik per zaak toch wel een uurtje bezig ben. Tot nu toe wel heel leuk, alleen de port naar de pc is matig met hier en daar wat stutter.

avatar van All Seeing Fish
Dat ze hier nooit een definitive edition van hebben uitgebracht.

Er is toch een complete edition.

?

avatar van All Seeing Fish
Confusie schreef:
Er is toch een complete edition.

?

Ik bedoelde meer voor de PS4 Xone.

Misschien omdat de complete edition op de PC niet zo goed verkocht (amper 250.000 exemplaren) en ze vermoeden dat een PS4 port de moeite niet zou lonen. Wat ik persoonlijk goed begrijp, 't is tenslotte een "oud" spel. Ze kunnen in mijn ogen ook beter meer moeite stoppen in RDR2 .

Ach ja is het iets dat je moet willen, met een paar opgepoetste details zo goed als volle prijs opnieuw in de winkel.

Oorspronkelijke versie is prima volgens mij.

Nog goed te spelen en bovendien een opmerkelijke titel die wel een plekje in de gangbare collectie verdient.

Lijkt me.

Zo zal ik spoedig in ieder geval ondervinden aangezien ik naar aanleiding hiervan tot (her)aanschaf ben overgegaan voor het zeer vriendelijke bedrag van:

Jawel.

Vijf euro.

En zo zie je dus maar weer hoe kleine daden zomaar hun weerslag kunnen hebben op het ware leven.

avatar van Delloo
Erg leuke game. Toch wel weer heel wat uurtjes gespeeld voordat de credits langskwamen. Het duurde wel een tijdje voordat ik goed in de game zat en de verbanden ging zien tussen de moordzaken, kranten, filmpjes over de soldaten en de verschillende karakters.
Als echte GTA fan en liefhebber van Adventure vond ik dit een prima combinatie.
En natuurlijk heerlijk rijden met de verschillende auto's.

14 november komt ie uit voor XBone, PS4 & Switch!

Ik ben t.o.v. 200 mensen hier echt onwijs late to the party, maar better late than never toch

Vermaak me opperbest en zal wel een stukje schrijven als ik ermee klaar ben, maar wat me alvast even van het hart moet: Wat moet je af en toe toch lang saai autorijden in auto's die waarschijnlijk sturen zoals ze dat in de 40s deden, maar wat echt geen pretje is! Dat haalt de vaart aardig uit 't spel!

centurion81 schreef:
lang saai autorijden

Je kan ook shotgun kiezen en je partner laten rijden (met vervolgens de keuze om het ritje te skippen).

Squall Lionheart schreef:

Ben er nog niet achter hoe ik dat op de switch in docked mode doe. In het control scheme staat alleen ho het in handheld kan...mss ff minder lui zijn en naar zoeken

centurion81 schreef:
lang saai autorijden

Ik ben denkelijk de enige die echt van die saaie stukken in games houd of zo...

Ik weet niet. Het zijn zo van die rustgevende zen momentjes tussen de actie en het denkwerk in. Vergelijk het met bvb in Mafia 3 onder het genot van een deuntje naar je volgende missie rijden terwijl je van de omgeving geniet. Of tussen de missies van bvb Bioware games in eventjes in je kasteel of ruimteschip of zo rondwandelt, praatjes slaat, een nieuw jasje aantrekt, eventjes bovenop een torentje gaan staan om lekker te genieten van het uitzicht.

Misschien daarom dat ik die 'walking simulators' zoals men dat genre zo graag noemt ook gewoon zo leuk vind - het is gewoon een leuke afleiding. Eens iets anders. En bij een LA Noire is net de afwisseling tussen dit, de shoot-outs, het zoeken naar clues en de ondervragingen zo leuk.

Ik had met het rijden en de invulling van stad in dit spel ook geen enkel probleem. Vond dit prima passen bij de algehele spelbeleving.

Ben nu in het laatste deel van het spel beland dat veel sterker story driven is. Het spel is direct een stuk spannender!

Het spel is direct een stuk spannender!

Ja? Vond juist de eerste paar desks het leukst. Begin van copper tot echte detec misschien iets te sloom...
Hoewel ik het puzzel-detective werk erg vond tegenvallen, zat het met story en sfeer wel erg goed, zeker als je 'm in oldschool zwart-wit gamed.

Sinner schreef:
Ik ben denkelijk de enige die echt van die saaie stukken in games houd of zo...

Kan super cool en sfeerverhogend werken idd, vind ik ook...
Then ure gunna luv FFXV, denk de helft van m'n gametijd daarin aan sightseeing autoritjes besteed .

Squall Lionheart schreef:

Ja, vanaf dat je wordt teruggezet naar Arson krijg je eindelijk een sympathieke partner. Vanaf dit moment ga je als protagonist pas zelf onderdeel van de gebeurtenissen uitmaken en valt alles eindelijk op zijn plek. De Arson-desk is ook maar een missie of twee maar zorgt voor een natuurlijke overgang van ad-vice naar het grote plaate. Ook dat je als Jack Kelso (die ik een stuk sympathieker vind dan Cole Phelps) stukken speelt draagt hier voor mij aan bij.
Ik ben er nog niet helemaal doorheen maar heb erg zin om weer verder te spelen vanavond

Ik vond de eerste desks leuk om familiar te worden met de spelelementen als het doorzoeken van crime-scenes, het interviewen van mensen, hier en daar een shoot-out (de meeste hiervan spelen zich af in de sidemissions...dat waren trouwens de lange stukken rijden waar ik op doelde. De main quest stukken vallen best mee. Wel kom je er gaandeweg achter dat jij niet gek bent maar dat de game mechanics, met name in de interrogation niet super consistent zijn en evengoed werken. Ook beleef je de missies in de eerste desks nogal op afstand, je hebt er zelf niet zoveel mee van doen, waardoor je niet zo betrokken raakt en het soms zelfs, met name bij homicide, repetitief leek te worden.

Dan alvast een voorzichtige conclusie nu ik toch zo alles doorspit: een game met een geweldige sfeer van het LA van de jaren '40 met prachtige muziek, deels experimentele gameplay in een bekend Rockstarsausje, met een sterk verhaal. De game kampt echter met een tikkie flawed mechanics en ook de story-pacing kan wmb nog best aan geschaafd worden.

Alvast 3,5* nu dan ook maar en ik vind dat deze game werkelijk schreeuwt om een vervolg, al is het maar omdat je wanneer je de paar genoemde punten aanpakt en daar een wat minder houterige algehele gameplay aan toevoegt, wat zeker moet kunnen, (game is immers al 7 jaar oud) je een werkelijke topper hebt.

Een ruwe diamant, die ik ondanks de imperfecties, iedereen warm aan kan bevelen.

En uitgespeeld, uiteindelijk tussen de 30 en 35 uur gespeeld...laatste chapter was qua shootout in het riool memorabel, maar dat het eindigt met dat die eikel van een Roy Earle op Coles begrafenis spreekt vond ik een anticlimax. Neeg even naar verhogen tot 4* maar blijf bij 3,5*

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Destijds op de ps3 al snel afgehaakt. Nu op de switch eindelijk uitgespeeld. Moest me er richting het eind wel een beetje doorheen worstelen. Matige actiesequences, soms eentonige cases, vreemde karakterontwikkeling en keuzes van de hoofdpersoon. Kale wereld waar niet veel te beleven valt. Zit geregeld vrij slordig in elkaar, bv. met discussies over bewijsstukken die ik in mijn playthrough over het hoofd had gezien, maar in de ondervragingen toch gewoon aan bod kwamen.

Toch wel punten voor de originaliteit, sindsdien is er ook niet iets soortgelijks geprobeerd. Redelijk film noir-achtig verhaal. En een paar leuke cases met point-and-click achtig speurwerk.

avatar van richiedoom
Ik hoop toch zó erg dat er nog eens een game in deze trant komt, als ik er weer aan denk hoeveel plezier ik aan deze game heb beleefd wil ik het gelijk opnieuw spelen! De sfeer, de setting en het 'acteerwerk' waren fenomenaal. Met de technieken van nu zouden ze echt een fantastische game kunnen maken in deze stijl. Een beetje in het lome tempo van Red Dead Redemption 2, lang uitgesponnen cases met een hoop bewijsmateriaal waarin je je helemaal kunt verliezen...Ja, ik zie het helemaal zitten! Doe me een plezier Rockstar!

Prachtig spel, en wat een verademing na GTA IV. Leuk dat Rockstar iets anders kan maken naast GTA. Heb het gespeeld op de Switch en die trok het spel wat moeilijk, maar heb erg genoten van de setting, de sfeer, de muziek en de onderzoekstechnieken in de cases. Heb eigenlijk nog nooit zo'n spel gespeeld.

Het spel is niet perfect maar was er enkele dagen aan verslaafd en was erg benieuwd naar een volgende case of de evolutie van Cole's carrière. Vond de moeilijkheidsgraad ook perfect, itt GTA, waar ik naar het einde toe moet afhaken.

Het einde was plots en hartverscheurend maar paste wel in de context van het spel. Fijn dat er eens zo'n game op een Nintendo-console gerealesed wordt. Ook al heb ik er, achteraf gezien, te weinig voor betaald. Mogen er meer zijn.

avatar van patenpac
Timey schreef:

Rockstar heeft al wel vaker bewezen dat het ook andere games van hoogstaand niveau kan maken buiten GTA
Dat gezegd zijnde snap ik je reactie hierop wel. Rockstar weet met deze game een 'niche markt' toegankelijk te maken aan een grotere doelgroep, wat, zoals je zelf ook vermeld, uitstekend is gelukt met L.A. Noire.