Hitman: Blood Money (2006)

Alternatieve titel: Hitman: Blood Money Reprisal

PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox 360 / PlayStation 3 / Android / Apple iOS / Nintendo Switch

Ontwikkeld door IO en Feral
Uitgegeven door Eidos en Square Enix

"Hitman: Blood Money" is het vierde deel in de bekende "Hitman" serie. In Blood Money moet je opnieuw met de kale killer de huurmoordenaar uithangen maar dit keer is het een tikkeltje anders, ditmaal wordt op jou zelf gejaagd...

avatar van ReMyTje86
Joepie net uitgespeeld

Een leuke Silent Assassin (Stealth Action) spel.
Ik heb welles waar niet zo snel der op gespeeld gewoon elke dag een beetje dat maakt de spel leuk als je alles in een dag wilt uit spelen dat vind ik een beetje zonde.
Over het spel zelf.
Je moet met alles rekening houden en goed op letten wat andere personen doen. Daar hebben ze goed naar gekeken en het valt niet op dat tie een tatoe heeft op z'n achterhoofd maar detail. Ik ben al 2 minuten aan het nadenken wat ik over het spel verder kan zeggen . Nou ik vind het redelijke goeie grafisch fijne gameplay af en toe wel eens lastig met het oppakken van de spullen die er liggen. Leuke missies ze zijn allemaal inpresipe hetzelfde maar het mooie er van is ja mag zelf bepalen wat je het fijnste vind bijv. je vervangt een neppe pistool voor echte en die man gaat dan dood door de echte pistool die jij hem daar neer hebt gelegd of je sniper hem op tijd als die persoon met de neppe geweer de trekker overhaalt.
Dat maakt het spel leuk. Ik zal niet verder gaan op het spel want dit vind ik niet naar spelers die hem willen spelen of bezig zijn maar een ding is waar op een vervolg zou ik graag op willen wachten. Als ik tijd over heb wil ik best wil de niveau hoger zetten, maar om nu nog een keer te spelen nee.... Ik vind de spel na afloop de verslaving over is.
Eind Conclusie:
-Redelijke grafische (toen die tijd)
-Goeie muziek tussen je kan horen aan muziek of er iets gaat gebeuren ja of nee. Top intro muziek ^^
-Super gameplay net zoals een shooter af en toe verwarring met het oppakken van spullen
-Zit een leuke verhaallijn achter
-Leuke Opdrachten bij sommige moet je wel een beetje opschieten, je krijgt een soort van je moet het in een bepaalde tijd halen anders word het nog moeilijker om de opdrachten voltooien.
...................................................................................................................................................
Sterren (cijfer) 4.5**** 9.2

Review: Hitman: Blood Money

Een 4e Hitman game in de serie. Had daarvoor nog nooit een enkele andere hitman game gespeeld dus dit was compleet nieuw voor me. Laat ik eens beginnen met de gameplay. In Hitman Blood Money speel je opnieuw als Agent 47 die moorden moet uitvoeren op het verzoek van anderen. En dat vind ik een groot pluspunt van de game. Hij is namelijk bikkelhard. Je kan tijdens het spelen zelf kiezen hoe je je vijand wilt killen. De omgevingen waarin je loopt zijn erg mooi en stralen ook echt sfeer uit. Hitman: Blood Money is een rasechte stealth game net zoals bv splinter cel en metal gear solid. Je kunt wel op gasten af komen rennen maar de stealth rueleert gewoon in deze game. Zo heb je bv touwtjes van ijzerdraad waarmee je iemand nek open kan snijden of kan wurgen. Dit werkt erg effectief want nadat je vijanden hebt gekilled kun je je vijanden hun kleding afpersen en jezelf vermommen tot één van hun. Het probleem daarbij is alleen als je vermomd bent als de vijand dat je niet verdacht kan gaan lopen rennen want als je betrapt word zullen er echt tientallen soldaten achter je aan komen en is het onmogelijk om nog te winnen omdat je healthbar verschrikelijk klein is.

De stealth gameplay is in Hitman: Blood Money uitgebreider als bij bijvoorbeeld splinter cell. Zo kun je bijvoorbeeld bewakers/wachters afleiden door een muntje te gooien, lijken te verstoppen in kisten en zoals ik hierboven al aangaf je jezelf vermommen tot de vijand. Wat ik ook wel irritant vond is dat als je betrapt word je de missie gewoon bijna niet meer kunt voortzetten. Gasten zullen achter je aan komen en zullen niet rusten totdat ze je gevonden hebben. En dan wil ik nog even terugkomen op je healthbar en dat is gewoon tergend af en toen. Soms heb je wel eens een snipermissie of een stukje waarin je jezelf moet verbergen omdat iemand met een sniper op je gericht staat. Als je dan geraakt word is het soms heel raar want je levens gaan er héel erg langzaam af. Het ene moment heb je nog een volle healthbar en het andere moment denk je dat je niet geraakt word maar dat word je wel! Want soms als je geraakt wordt lopen je levens er pas na 20 seconden af en dan ben je dood en dat is erg irritant!

Verder heb je ook nog genoeg attachments die je op je wapens kan schroeven. Verschillende soorten geluidsdempers enzovoort enzovoort. De AI is op zich goed. Zoals ik al zei zul je je regelmatig moeten vermommen want gasten hebben je zo in de gaten voordat je het weet. Dit wekt ook veel spanning op zeker in combinatie met de split-screen scenes die een zeer realistisch verhaal vertellen.

De game draait voornamelijk om hoe je je vijand uitmoordt want zo verdien je het meeste 'bloedgeld'. Ook de controls zijn goed. Zo kun je bijvoorbeeld ook met 1 druk op de knop je vijanden een kopstoot geven. Dit is een tachtiek die ikzelf erg veel gebruikte. Wat ook een erg handige tachtiek is is dat je je vijand kunt vastgrijpen en kunt gebruiken als menselijk schild. Ook dit werkt erg effectief maar je zult het wel slim moeten spelen als je deze tachtiek toepast.
Wat ook erg leuk is is dat voorbijgangers voor je zullen wegrennen als je gewapend aan komt lopen. Het schijnt dat dit bij de vorige hitmangames anders ging.

Wat ook erg leuk is is dat je klaar bent met je missie dat je op de voorpagina van de krant komt te staan. Daar staat dan in wat je wat je precies gedaan hebt en hoe je je missie hebt uitgevoerd.
Dan wil ik wéér terugkomen op de gameplay en dat is dat er af en toe erg veel Trial & Error in zit. Het is af en toe erg veel afgaan en weer overnieuw beginnen. Ook zijn de laadtijden af en toe tergend lang. En dat is bij veel games af en toe een doorn in mijn oog.

Tijdens het spelen zul je ook moeten kiezen welke wapens je mee wilt nemen in je missie. De ene keer zul je weer meer aan stealth wapens hebben. (touwtje, sniper) dus je moet voordat je met een missie begint een goed assortiment aan wapens samenstellen voordat je met je missie begint. Dit kun je touwens bij elke missie weer samenstellen en aanpassen.

Ook als je tijdens het spelen dood gaat zie je jezelf als het ware dood gaan in slow-motion. Dit wekte af en toe erg veel irritatie bij mij op want ik wil gewoon als ik dood ga gelijk weer door spelen en het overnieuw proberen. Dit kan dus niet want wat volgt is een scene waarin je als agent 47 dood neer valt en dat stukje duurt ongeveer 15 seconden. Erg irritant want ik wil gewoon als ik dood ga gelijk weer verder spelen wat dus niet kan. Dit was het ongeveer en nu wil ik mijn review nog even afsluiten met een eindbeoordeling:

Gameplay: Stealth rueleert in Hitman Blood Money. Het is niet even een shooter die je even 20 minuutjes gaat spelen maar je moet er echt voor gaan zitten en dan is het echt genieten geblazen. De gameplay is op sommige punten best orgineel of teminnste dat vind ik en uitdagend genoeg, net als de splinter cell serie.

Graphics: Prachtige Graphics, prachtig gebruik van kleur in de game. Erg sfeervolle en sfeerrijke omgevingen die er soms nog beter uitzien dan recentere games.

Geluid: Wapens klinken goed, de klassieke muziek die in Hitman: Blood Money zit is prachtig en sfeervol. Geen kritieke punten verder.

Replay: Ik deed 14 uurtjes erover om de game uit te spelen maar daar daarna is het ook nog gewoon leuk om voor de lol een missie te spelen en weer andere stealth tachtieken toe te passen om je vijanden te killen. Ook voor de sfeer heeft deze game een hoge replay warde omdat de sfeer top is. Replay genoeg dus.

Al iets van twee jaar op m'n pc geïnstalleerd, maar deze week pas opgepakt en eindstand heb ik er ongeveer 14 à 16 uur aan gezeten. Uiteraard heb ik alles op Silent Assassin gehaald, want dat is naar mijn mening ook het doel van de makers dat je alles zo miniem doet en zo weinig mogelijk opvalt.

Ik ben wel bekend met Hitman, aangezien ik de vorige drie delen ook heb gespeeld en ik wist dan ook wat ik kon verwachten. Maar dat het zo een goede spel zou zijn en zo uitgebreid had ik niet verwacht. Gelukkig maakt dit deel het teleurstellende Contracts goed en houdt het je van begin tot eind in zijn greep.

Zoals ik al zei wist ik al wat ik van Hitman kon verwachten, je hebt uiteraard je welbekende Fiber Wire, Silverballer, lockpick, je verdoof spuit en nu krijg je de beschikking over: een bom, spuit met gif, een munt en nog wat extra dingen die je later kan unlocken zoals een vest voor meer bescherming.
Ook is het wel lachen dat je een aantal wapens hebt die je kunt upgraden met van alles en wat. Alleen vind ik sommige upgrades wel wat overdreven, ik bedoel waarom zou je een scope op je Silverballer zetten?

De verhaallijn wordt gebruikt om de verscheidene missies te introduceren en uiteindelijk lijdt deze verhaallijn dan ook toe naar een ultieme climax. Dat je zelf 'gedood' wordt en op het laatst weer tot leven kan komen en nadat je iedereen hebt vermoord zie je een cut scène dat Diana de Agency weer heeft opgestart en 47 bevind zich ergens in China?

Zodra ik een paar missies had gespeeld was ik erg onder de indruk van de omgevingen en de interactie die ermee kon hebben. Ook zijn er vele mogelijkheden om je vijanden uit de weg te ruimen, zo kun je het eruit laten zien alsof diegene een ongeluk heeft gehad. Doordat je bijvoorbeeld iemand over een railing hebt geduwd, iemands eten hebt vergiftigd of zelfs een nep pistool door een echte te vervangen.
Aan het eind van elke missie krijg je een rating, hoeveel geweld je hebt gebruikt, of er lijken zijn gevonden, getuigen waren enz. Als je bijvoorbeeld door iemand bent gespot gaat je Notority omhoog en kun je mensen omkopen dat ze niks hebben gezien en in het uiterste geval kun je jezelf een nieuwe identiteit aanmeten zodat niemand je meer herkent.
Tot slot zie een nieuwsbericht van je hit, wat verrassend uitgebreid is. Er staat tot in de details beschreven hoe je iemand hebt vermoord en met wat. Een erg leuke detail.

De AI is op zich wel goed, mensen zie het als je je verdacht gedraagt of als je iets hebt gedaan. Maar vaak kun je de AI voor de gek houden door bijvoorbeeld tegen iemand aan te lopen zodat ze de andere kant oplopen of zo.

De graphics zijn voor 2006 wel goed en zijn nu op zich wel oké. Ik verbaasde me soms wel over de omgevingen en groot die waren.

De soundtrack is echt meesterlijk mede door de heer Kyd die tot nu toe alle muziek heeft gecomponeerd voor Hitman. Tijdens het spelen voel je echt de spanning van de muziek als er bijvoorbeeld iets spannends gebeurd.

Wat ik toch wel jammer vind is dat dit echt een trial and error game, want als je iets fout doet dan kan je de missie eigenlijk al niet meer voltooien. Maar dit was in de vorige games ook wel zo. Misschien dat ze dit verbeteren in de komende deel.

4, 5 Sterren.