
Hitman: Blood Money (2006)
Alternatieve titel: Hitman: Blood Money Reprisal
PC / PlayStation 2 / Xbox / Xbox 360 / PlayStation 3 / Android / Apple iOS / Nintendo Switch
Action
single player
Ontwikkeld door IO en Feral
Uitgegeven door Eidos en Square Enix
"Hitman: Blood Money" is het vierde deel in de bekende "Hitman" serie. In Blood Money moet je opnieuw met de kale killer de huurmoordenaar uithangen maar dit keer is het een tikkeltje anders, ditmaal wordt op jou zelf gejaagd...
- nummer 131 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=FiRjIoDWbxs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Nou,zo een open-einde was het nou ook weer niet hoor.
Een gesloten einde ook niet hoor



Een leuke Silent Assassin (Stealth Action) spel.
Ik heb welles waar niet zo snel der op gespeeld gewoon elke dag een beetje dat maakt de spel leuk als je alles in een dag wilt uit spelen dat vind ik een beetje zonde.
Over het spel zelf.
Je moet met alles rekening houden en goed op letten wat andere personen doen. Daar hebben ze goed naar gekeken en het valt niet op dat tie een tatoe heeft op z'n achterhoofd maar detail. Ik ben al 2 minuten aan het nadenken wat ik over het spel verder kan zeggen

Dat maakt het spel leuk. Ik zal niet verder gaan op het spel want dit vind ik niet naar spelers die hem willen spelen of bezig zijn maar een ding is waar op een vervolg zou ik graag op willen wachten. Als ik tijd over heb wil ik best wil de niveau hoger zetten, maar om nu nog een keer te spelen nee.... Ik vind de spel na afloop de verslaving over is.
Eind Conclusie:
-Redelijke grafische (toen die tijd)
-Goeie muziek tussen je kan horen aan muziek of er iets gaat gebeuren ja of nee. Top intro muziek ^^
-Super gameplay net zoals een shooter af en toe verwarring met het oppakken van spullen
-Zit een leuke verhaallijn achter
-Leuke Opdrachten bij sommige moet je wel een beetje opschieten, je krijgt een soort van je moet het in een bepaalde tijd halen anders word het nog moeilijker om de opdrachten voltooien.
...................................................................................................................................................
Sterren (cijfer) 4.5**** 9.2
Psst... spoilers
Hij verklapt niet echt dingen die je spelplezier zouden bederven, ik zie dus reden om spoilertags te plaatsen.



[edit]en nog meer ongein verwijderd, je mag alleen stemmen als je een game gespeeld hebt natuurlijk[/edit]
Ik heb deze op mijn PS2 helemaal kapot gespeeld maar heb deze PS2 verkocht en een xbox 360 gekocht is deze game daar nog voor te krijgen en zitten daar verschillen qua levels in?
levels zijn hetzelfde, er zijn alleen wat toevoegingen zoals wat extra voorwerpen of een bootje. voor de rest betere graphics.

4.5*
levels zijn hetzelfde, er zijn alleen wat toevoegingen zoals wat extra voorwerpen of een bootje. voor de rest betere graphics.

Oke dan, dan laat ik hem denk ik liggen, maar de graphics op de PS2 waren voor die console al heel goed, Maar is er al iets bekent over een nieuwe Hitman: voor de PS3 en Xbox 360?

De missies zijn eigelijk wel erg leuk om te doen (zoals met de opera)
En je hebt meerdere manier om je slachtoffer te doden..:P
Wapens upgraden blijft leuk en ik blijf de sniper maar verslavend vinden..(:
Btw het intro nummer van hitman is prachtig.. (ik hou niet van opera muziek enzo maar i dont give a f*ck)
verdient een 4,5 (:
Wat betreft de gameplay zijn praktisch alle knoppen wel hetzelfde gebleven, maar er zijn wel wat veranderingen doorgevoerd. Als je rent of sneakt (wat eigenlijk weinig meer nodig is, dat hebben ze te makkelijk gemaakt. Wel goed dat je nu wat sneller loopt tijdens het sneaken) dan moet je de betreffende knop ingedrukt blijven houden. Je inventory haal je nu tevoorschijn door de rechtermuisknop even in te drukken, en niet door er een keer op te klikken, zoals in het vorige deel. Even kort klikken zorgt ervoor dat je je wapen trekt, wat eerst met Q kon. Dingen oprapen doe je nu met spatie, welke knop niet meer wordt gebruikt voor het sluipen. Daarvoor gebruik je nu control.
Je levensmeter en awareness-meter vind je nu links onderaan. Als je een wapen hebt getrokken dan zie de naam van het wapen rechtsonder staan. Rechtsboven staat je kompas, boven in het midden verschijnen met regelmaat boodschappen, die je er op wijzen dat je naar je briefingscherm moet gaan (wat eigenlijk totaal nergens op slaat, aangezien die mededelingen kort genoeg zijn om bovenaan het scherm te zetten). Linksboven staan de links naar verschillende sneltoetsen op je toetsenbord, die staan voor bepaalde handelingen die dan per moment aan een knop worden toegewezen. Dat werkt nog redelijk snel en intuïtief in enkele situaties (een lijk dumpen vooral), maar blijkt in de praktijk toch niet helemaal een vooruitgang. Regelmatig liep ik nog te prutsen met de knoppen, en in dit vierde deel duikt een belangrijke ontwerpfout uit de eerste Hitman op: als je door een raam wil klimmen of naar een ander balkon wil springen of iets dergelijks, dan moet je vanuit precies de goede hoek aan komen lopen. Door dit soort dingen is de besturing toch wel een stap terug, ook al heb je nu nog veel meer mogelijkheden en zijn wat acties beter ingedeeld over je knoppen.
Zoals gezegd is het spel audiovisueel dus een pareltje. Het ziet er allemaal prachtig uit, met levels, gezichten, stoffen vol details en mooie kleuren. Erg sfeervol. Al vraag het nog best wat van je PC om alles op de hoogste instellingen te spelen. Maar zelfs op de laagste details ziet het er allemaal nog echt mooi uit. Als je bijvoorbeeld op iemand schiet zien de bloedvlekken op de muur etc er erg goed uit, en je ziet uit kogelwonden het bloed stromen. Soms zijn de mensen die je hebt neergeschoten ook niet gelijk gewond, en kermen ze wat van de pijn op de grond. De animaties zijn ook prachtig. De physics zijn goed en iemand die is neergeschoten valt niet altijd op dezelfde manier. Schiet je een (normale) kogel door een sterk raam, dan kan die alleen barsten. Lichtstralen breken op een realistische en prachtige manier in het wateroppervlak. Dat heb ik allemaal zelden zo mooi gezien in een spel.
Wapens, stemmen, muziek en geroezemoes etc. klinken allemaal lekker realistisch, en de muziek is weer goed en draagt goed bij aan de sfeer in het spel.
Opvallend aan je eerste missie (een prima tutorialmissie) is dat je tijdens een fraai filmpje nu wat van de voorgeschiedenis van je opdracht te zien krijgt. Het gaat niet om een opdracht van een mysterieuze rijke en machtige persoon, maar om een geval van persoonlijke wraak. De opdrachtgever is een vrij gemiddelde burger. Wel interessant. Al blijkt later dat er niet echt verder wordt gegaan met dit concept. Dan werk je gewoon weer voor mysterieuze en rijke en machtige opdrachtgevers.
Je briefing krijg je steeds via je welbekende speciale laptop binnen, en dat ziet er allemaal goed en duidelijk uit, zij het zonder de mooie bewakingscamerafilmpjes etc uit deel 2). Maar wat pas echt interessant is aan het voorwerk is dat je je wapens kunt kiezen. Daarbij kun je er ook voor te kiezen om wapens te upgraden. Bijvoorbeeld je pistool met kogels die minder lawaai maken. Dit zorgt voor een ietwat meer tactische benadering, en maakt dat je ook daadwerkelijk wat aan je geld hebt in het spel.
Al is het zo dat je in de praktijk veel wapens al niet kunt gebruiken. De shotgun en assaultrifle kun je niet zomaar even meenemen tijdens je opdrachten, te groot om onder je jasje te dragen, en dus te opvallend. Eigenlijk snap ik ook niet waarom je die wapens kunt gebruiken om een missie mee te starten. Uiteindelijk gebruikte ik alleen wel eens het pistool en de sniperrifle.
De kaart ziet er qua symbooltjes etc. eigenlijk precies hetzelfde uit als je al gewend bent van eerdere delen, maar het ziet er wel net ietsje gelikter uit. Kleine verandering is dat de kant waarop je kijkt op de kaart niet per se de kant is waarop je in het echt kijkt, maar meer de richting waar je het laatst heen bewoog. Dieren zijn niet meer zichtbaar op de kaart.
Tijdens het uitvoeren van de missies heb je weer de beschikking over een heel arsenaal aan slimme trucjes. Dit keer echt meer dan ooit: het afleiden van bewakers door een muntje te gooien, klimmen over en tegen muren en regenpijpen, lijken verbergen in containers, jezelf verstoppen in de kast of je wapens in een krat, je tegenstander wurgen terwijl je van boven uit een liftschacht over hem heen hangt, een bewaker als menselijk schild gebruiken, snel afdalen van ladders, door ontploffing een kroonluchter naar beneden laten komen om iemand te pletten, iemand over de railing of door een raam duwen, de lijst lijkt wel eindeloos. Zelfs het simpel gebruiken van het wurgkoord is toffer gemaakt, doordat je dat nu ook met een snelle en handige beweging iemands nek kan breken, waarbij je het smakelijk hoort kraken. In een gevecht over korte afstand met iemand met een vuurwapen kan je een mooie move doen zodat je als in een actiefilm iemands geweer snel afpakt en als je doorklikt gelijk van dichtbij op hem schiet. Loeren door een sleutelgat kan ook nog steeds, al kwam ik daar pas achter nadat ik het spel al had uitgespeeld. Blijkt dat je moet bukken voor een deur om dat te kunnen, leuk verzonnen… Het vertrouwde verwisselen van kleren is ook nog mogelijk overigens.
De AI is op gemiddelde moeilijkheidsgraad nu niet meer zo extreem oplettend als het gaat om bijvoorbeeld een wapen pakken in sluipmodus of niet, of lopend of niet lopend een bewaker passeren. Op hogere niveaus zijn ze dan wel weer wat scherper, en kan een wapen op de grond al hun aandacht wekken. Bij dit soort events wordt je via een extra schermpje op de hoogte gesteld van de nieuwe ontwikkelingen (al is dat erg vreemd uitgewerkt, want die filmpjes zie je in de praktijk bijna nooit, alleen als je in bepaalde ruimtes bent of zo). Fouilleren kunnen ze ook nog steeds. Daar hebben ze nu zo’n speciaal scanapparaatje voor.
Ook een leuk detail is dat onschuldige voorbijgangers vaak hun handen omhoog doen etc. Ze zijn niet meer zo de domme hysterische etalagepoppetjes uit de eerdere Hitmans.
De dialogen die de AI-karakters onderling voeren zijn soms trouwens wel grappig en levendig, en ook de dingen die de personages doen. Zo speelt een van je slachtoffers op zijn muziekinstrument. Wat dat betreft lijkt het spel een heel klein beetje op Max Payne, al zijn de dialogen in dat spel veel en veel langer en grappiger.
Verder is het ook zo dat het aantal vaste zinnetjes die de mensen om je heen kunnen zeggen vrij beperkt zijn. In een van de laatste missies zegt een Sjeik waar je bij zit zelfs steeds hetzelfde zinnetje vlak achter elkaar: “It’s a very large casino”. Maar hij zegt het wel steeds op een verschillende toon eigenlijk, en dat komt zo komisch over dat het lijkt op zelfspot van de makers. Maar in de een na laatste missie zag ik ook weer zoiets rondom de First Lady, waardoor het toch gewoon een forse fout lijkt te zijn.
Als je een missie hebt uitgespeeld zie je de voorpagina van een krant, met centraal een artikel over de moord die jij in je missie hebt gepleegd. Daar staan dan details in die indirect aangeven hoe goed je je werk hebt gedaan. Heb je de boel heel stil en geruisloos opgelost, dan kan er zelfs gesproken worden van een ongeluk. Een geruisloze oplossing wordt ook beloond doordat het minder aandacht op je vestigt. Daar kom een nieuwe toevoeging in beeld, het notority-systeem. Heb je veel aandacht getrokken tijdens het uitvoeren van je missies, dan zullen meer getuigen je hebben gezien, en zijn hun beschrijvingen van je uiterlijk accurater, en dus ook de compositieschetsen van je in de krant. Het is wel mogelijk om getuigen of politie om te kopen, of bijvoorbeelden de banden van beveiligingscamera’s waar je op staat te stelen, zodat je identiteit niet wordt achterhaald. Als het echt nodig is kun je zelfs een flinke smak geld uitgeven en een heel nieuwe identiteit kopen. Zo is geld dit keer dus wél erg nuttig, en hoe minder opvallend je een missie tot zijn einde brengt, hoe groter de financiële beloning uiteraard. Zelfs het achterlaten van je eigen pak heeft invloed op je honorarium. Toch moet opgemerkt worden dat het notority-systeem uiteindelijk wat hol aanvoelt. Ik had nog altijd ruimschoots voldoende geld. Alleen als je iedereen als een soort Rambo afslacht zou je je serieus met getuigen afkopen etc. bezig moeten houden.
In de krantenartikels zie je ook echt goed terug op welke manier je te werk bent gegaan. Op een gegeven moment ga je de vaste zinnetjes overigens wel herkennen, en erg raar dat elke kop van een krantenartikel de tekst "Police suspect blood money envolved" of iets in die trant bevat. Daar staat dan wel weer tegenover dat je in de omliggende artikels vaak leuke verwijzingen etc vindt, naar dingen die terugkomen in het spel, ook aangaande het plot.
Overigens moet opgemerkt worden dat net als in deel 3 de volle score weer vrij makkelijk gehaald kan worden.
De levels zijn erg gevarieerd nog, en zien er schitterend uit. Geen holle decors waar je loopt, het ziet er allemaal vrij realistisch uit, met soms vrij veel onschuldige mensen die rondlopen. (in een level halverwege loop je zelfs tussen een grote menigte op Mardi Grass rond. Later in het spel ben je weer op een feest in Las Vegas met tientallen mensen op de dansvloer) Als je iemand doodt heb je nu wat vaker het gevoel dat je een menselijk leven neemt. Het kan zelfs voorkomen dat een lijk wordt ontdekt en in een lijkzak wordt gestopt en weggevoerd. Slachtoffers kunnen je ook smeken om ze niet te doden.
Gek genoeg is het aantal missies niet opgeschroefd in vergelijking met het zeer korte derde deel van de serie, Contracts. Integendeel zelfs. Deel 1 en 3 bevatten beiden 12 missies, dit vierde deel bevat er zelfs nog een minder. En daarvan is 1 missie een tutorialmissie die amper fout kan gaan. Maar aan de andere kant is dat ook niet zo’n issue, doordat je in Hitman 4 het meeste vrijheid hebt om je missies te voltooien, wat dé grote troef is van het spel. Dan maakt het niet eens zoveel meer uit dat de missies vaak wat makkelijk zijn. Al waren deel 2 en 3 ook niet echt heel moeilijk en uitdagend. Maar de originaliteit van de kills is soms echt leuk verzonnen. Mensen verpletteren onder constructies etc, die “per ongeluk” naar beneden vallen, “ongelukjes” met geweren die tijdens een toneelstuk echte kogels in plaats van losse flodders bevatten, en noem maar op. Al moet gezegd dat je op een gegeven moment alle methodes om iemand om te leggen wel kent zo’n beetje.
Het plot in Hitman 4 is het beste van allemaal, ook al is daar geen kunst aan. Maar de filmpjes zien er sowieso hier het beste uit, en het verhaal rond een concurrerende Agency van huurmoordenaars en politiek rond klonen voelt weliswaar standaard aan, maar ditmaal komt het in elk geval al niet meer zo warrig over. Wel weer een vertelstructuur van veel flashbacks, en een beetje jammer van het cliché van een machtige man in rolstoel, inclusief verminkt gezicht. Toch ben je wel benieuwd hoe of wat, aangezien je aan het begin in het titelfilmpje na een langzaam uitzoomende camera ziet dat 47 in een doodskist ligt. Er zitten ook nog wat interessante personages in het spel, zoals een soort Mr en Mr Smith-achtig (zie de film) huurmoordenaars-stelletje, en het is leuk hoe je via krantenberichten en berichten op de radio etc. dingetjes uit het verhaal meekrijgt. Tegen het einde krijgt het verhaal enige betekenis en valt alles eigenlijk op zijn plaats, en kun je toch nog wel van een redelijk sterke climax spreken. Nog best leuk verzonnen allemaal. Al het is het me een raadsel waarom Diana niet gewoon aan 47 kan vertellen dat ze hem verdooft om hem langs de SWAT-troepen te krijgen.
De voice-acting vind ik het allerbeste in de serie, en eigenlijk voor het eerst heeft 47 ook iets engs en dreigends over zich heen op momenten.
Speciale aandacht wil ik nog besteden aan de scène die je te zien krijgt als 47 sterft. Net als in deel 3 zie je niet meer de camera uitzoomen en draaien naar bovenaanzicht met een witte achtergrond. Ditmaal zie je vlak voordat 47 sterft alles in slowmotion gaan, inclusief de muziek, wat er fraai uitziet. Maar toch is het storend, omdat die hele sterfscène nogal lang duurt, en je niet door kunt klikken. Het is al vervelend genoeg als je doodgaat in het spel, dat hoeven ze er niet nog eens in te wrijven op deze manier. Ik snap niet waarom ze dit zo hebben uitgewerkt. Tijdens de laatste missie is die slowmotion etc. nog het meest irritant van allemaal, doordat de missie vrij lastig is (grotendeels ook doordat je door het perspectief niet goed kunt mikken, de kogels komen niet terecht waar je mikt, en je zoveel terugslag hebt bij het schieten dat het wel lijkt alsof niet een legendarische huurmoordenaar maar een klein kind de pistolen vasthoudt) en je er mazzel bij nodig hebt, waardoor je steeds opnieuw moet spelen en weer loopt te klikken.
Als ik werd ontdekt en werd beschoten startte ik de missie vaak opnieuw, maar probleem is dat op escape drukken etc. vaak niet werkt in het spel. Dan reageert ie gewoon niet. Zou best eens kunnen komen doordat mijn PC af en toe wat te traag is voor het spel, maar het blijft hinderlijk. Waarom is het eigenlijk zo dat de muiscursor extreem traag over het menuscherm beweegt bij spellen, shooters dan met name? Dat is meer een algemene klacht waar ik vaak tegenaan loop, ook bij Hitman: Blood Money.
Deze Hitman doet overigens weer een stapje weg van het lekkere doorklikken naar het spel tijdens het opstarten. In deel 1 kon dat geweldig, in deel 2 en 3 al steeds wat minder, en hier is dat pluspuntje eigenlijk helemaal verdwenen. Bovendien zijn de laadtijden nu wat langer, maar dat is niet zo verwonderlijk. De prijs die je betaalt voor de grafische pracht.
Samenvattend kan worden gesproken van een zeer vermakelijk en goed spel. Vooral de graphics, de grote vrijheid bij het uitspelen van je missies en zeer goed en gevarieerd leveldesign zijn de sterke punten aan dit vierde en ongetwijfeld niet laatste deel van de serie. In vergelijking met deel 2, heeft dit spel wel heel weinig missies, maar daar staat de nog grotere vrijheid tegenover, ook wat betreft de verschillende trucjes die je met 47 uit kan halen, plus het tweaken van je wapens en notority-systeem (al stelt dit te weinig voor om als echt pluspunt te worden genoemd). Het andere grote minpunt aan het spel is dat het vrij makkelijk is, maar dat is in alle delen behalve deel 1 zo, en het spelplezier zit vooral in de vele mogelijkheden die je hebt. Ook een duidelijk minpunt is de allerlaatste missie, door de gebrekkige besturing etc. Dat kun je in meerdere opzichten gerust een grafmissie noemen.
Blood Money is de beste Hitman na deel 2. De hoge notering in de top-250 verdient het spel dan weer niet. Ik vind hem sowieso niet echt top-250 waardig. Te weinig vernieuwend, te makkelijk, te weinig missies. Maar nieuwe spellen die er goed uitzien en al een beetje diepgang bieden krijgen vaak royaal hoge beoordelingen tegenwoordig. Ik hou het “maar” bij een kleine 4.0*.