3D Dot Game Heroes (2009)

PlayStation 3

Ontwikkeld door Silicon
Uitgegeven door Atlus, SouthPeak en From

De koning van het Dotnia-koninkrijk besluit op een dag dat de wereld voortaan 3D moet zijn. Helaas gaat er tijdens die overgang naar de derde dimensie iets niet helemaal goed. Het koninkrijk belandt in een rare tussenfase, niet helemaal 2D maar ook niet echt 3D. Daarnaast rust het land nog altijd onder een vloek van de kwaadaardige bisschop Fuelle, welke bezit heeft genomen van een legendarische orb met magische krachten. Het is aan jou de taak om de rust in Dotnia te herstellen.

Dit kan wel eens wat worden, maar misschien wordt het ook wel helemaal niks.
Van wat ik gezien en gehoord heb is het een soort Zelda-achtige RPG, niks nieuws dus. Maar het hele stijltje spreekt me wel aan.

Lijkt wel op dat speelgoed van vroeger.."Knopper"

Alternatieve titel: Lego Zelda the Game

De game lijkt wel heel erg op een tot 3D ontpopte versie van Legend of Zelda (NES) vs Link to The Past, zelfs de tune in de trailer lijkt er op, hadden ze hier niet eerder mee kunnen komen grote kans dat ik deze game ga aanschaffen, maar of ik er de volle pont voor over heb

3D Dot Game Heroes trailer

Zou hem ook wel eens willen gamen...heb geen ps3..maar eens kijken of een kennis van mij hem aanschafd. (Wat een hele klus wordt om hem te overtuigen Hij houdt alleen van FPS & Horror

Of gewoon goedkoop een PS3 aanschaffen

avatar van Zeertjuh
had hem net nog in mn hand bij de gamemania, hij lijkt me wel grappig. Maar toch weet ik niet of ik hem ga halen

3D Dot Game Heroes is een regelrechte Zelda-kloon met een dikke knipoog. Het spel is niks meer dan het pretendeert te zijn. Alle diverse elementen uit bekende RPG franchises zoals Zelda voor de NES en Pokemon voor de Gameboy zijn samengesmolten tot één geheel. Zo komen in het spel alle, maar dan ook echt alle, RPG clichés aan bod. De prinses is ontvoerd, een boze tovenaar wil met donkere magie de wereld naar zijn hand zetten en jij bent de afstammeling van een vroegere held die door de koning op pad wordt gestuurd om dit alles tot een goed einde te brengen.

Om te testen of jij daadwerkelijk de uitverkorene bent dien je allereerst een zwaard uit een rotsblok te trekken. Vanaf hier begint je avontuur. Met je eerste zwaard en schild ga je op zoek naar zes kristallen bollen welke over het koninkrijk van Dotnia zijn verspreid.

Deze kristallen bollen kan je terug vinden in zes dungeons welke allen bewaakt worden door een eindbaas. Hoewel je in Dotnia vrij bent om te gaan en te staan waar je maar wil dien je de dungeons wel in de juiste volgorde af te werken. De dungeons bestaan vaak uit meerdere verdiepingen met kamers. Hierin dien je uiteindelijk de sleutel te vinden om toegang te krijgen tot de kamer waar de eindbaas zich bevindt.

Naarmate het spel vordert worden de dungeons groter en moeilijker. Zo kan je in één van de latere dungeons makkelijk anderhalf tot twee uur doorbrengen aleer je de sleutel hebt bemachtigd en de toegang tot de kamer van de eindbaas hebt bereikt.

In het spel krijg je de beschikking over een ruim assortiment aan wapens. Hiervoor krijg je twee sloten tot je beschikking. In het eerste slot draag je altijd een zwaard of soortgelijk wapen, welke je kan verbeteren bij een smid. Dit doe je aan de hand van een aantal punten (potential). Met deze punten kan je je zwaard breder of langer maken of speciale eigenschappen meegeven zoals pierce (hiermee kan je door muren of andere voorwerpen heen slaan) of spin.

In het tweede slot vind je alle overige wapens, magische spreuken en tools terug. Deze wapens (o.a. een pijl en boog en een boemerang) zijn een stuk minder effectief tijdens gevechten, maar kunnen wel handig van pas komen bij het oplossen van puzzels.

Het is absoluut aan te raden om alle dungeons goed te verkennen en ook goed naar tips van NPC's te luisteren. Door het mislopen van sommige items maak je het jezelf onnodig moelijk, zoniet onmogelijk, bij sommige eindbaasgevechten. Dit is ook een minpuntje. Het spel geeft niet duidelijk aan wat de te behalen doelstellingen zijn. Wanneer je dus een bepaald item gemist hebt welke nodig is om verder te komen, maar hier geen weet van hebt, dan kan je maar beter een walktrough raadplegen, anders kom je er nooit achter!

Er valt in ieder geval genoeg te verkennen in 3D Dot Game Heroes. Er zijn overal in de spelwereld geheime voorwerpen te vinden wat het alleen maar leuker maakt om ieder hoekje van Dotnia uit te pluizen. Zo liggen over de gehele spelwereld 'blokjes' verspreid, welke je dan weer bij 'the King of Blocks' kan inwisselen voor nieuwe unieke wapens.

Het spel is een geslaagde replica van de klassieke 8-bit en 16-bit RPG, inclusief oogstrelende 'next-gen' visuals en bijbehorende chiptune soundtrack. Het spel is onderhoudend, neemt zichzelf duidelijk niet al te serieus en biedt een unieke kans om de klassieke RPG in een modern jasje te herbeleven op je PS3.

284
Deze week komt Hawx 2 waar ik heel erg lang naar uit heb gekeken, maar toen kwam de trailer van Ace Combat uit wat een domper voor Hawx 2 .

Zit nu sterk te twijfelen om een new release waar ik dus de volle pond voor betaal, of gewoon eens onder an de lijst begin 3D Dot Game Heroes is al nieuw 44 euro

klasse review bye the way !

Als Demon Souls en Dark Souls liefhebber was ik benieuwd wat de ontwikkelaar nog meer op de markt heeft gebracht. Voor al die 'Zelda, a link to the past' gespeeld hebben én verslaafd waren, geldt dat dit spel écht een aanrader is. Leuk dat er ook Dark Souls dingen in zit 'sticky white stuf', 'please recomment this message'. Echt humor!