Wolfenstein 3D (1992)

Alternatieve titel: Wolf 3D

3DO / Apple II / Apple iOS / Atari Jaguar / Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 3 / Super NES / Xbox 360

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Apogee, Imagineer, BAM!, Atari, Interplay en MacPlay

De Amerikaanse soldaat BJ Blazkowicz moet proberen uit de zwaarbewaakte Duitse gevangenis Castle Wolfenstein te ontsnappen. Er zijn veel bewapende bewakers en honden. Het gebouw heeft verschillende verborgen kamers waar schatten, voedselpaketten, medicijnen en ammunitie ligt.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
De tweede mijlpaal van id Software in de gamegeschiedenis. Dit spel was echt razendpopulair en ik heb er ook veel plezier van gehad. De eerste shooter die echt populair werd, voor een groot deel waarschijnlijk ook door het controversiële karakter van het spel. Nazis neerknallen en zelf levels maken om nog meer nazis neer te knallen waren in 1992 in ieder geval mijn favoriete bezigheid .

Een tijd terug heb ik het weer gespeeld maar in tegenstelling tot Doom is dit eigenlijk niet echt speelbaar meer. Er is qua leveldesign wel erg weinig afwisseling. Ook heb je niet echt veel wapens tot je beschikking.

Samen met Settlers 1 de eerste game die ik speelde op de pc (windows 3.11). Erg strak destijds, de graphics zuigen aan alle kanten maar irriteren absoluut niet, de actie is redelijk bruut en sommige doolhoven zijn ergerlijk moeilijk. Ik dacht maar 1 of 2 games te hebben uitgespeeld van Wolfenstein 3D. 4*

The mother of all shooters!
Deze game maakte echt indruk op mij als klein jochie. Gevechten met Nazi's, met zombies, met mutanten van Hitler en als kern op de taart mocht je de fuhrer zelf aan pulp schieten! Enige game ooit waar je dat kon geloof ik. Het ziet er nu niet meer uit natuurlijk en je bewegingsvrijheid was vergeleken met vandaag de dag een lachertje, maar I don't care. Dit is en blijft mijn nummer 1 shooter!

Prrrrrrrrrrt...weer 2 Duitsers overhoop gemaaid!

avatar van The_CrY
Als het om een klassieker uit het jaar 1992 gaat, dan is er tegenwoordig natuurlijk altijd de vraag: is dit spel an sich nog steeds goed, of is het nostalgie wat de hoge waarderingen blijft inspireren? Als persoon die dit spel voor het eerst van begin tot eind heeft doorgespeeld in 2019 kan ik daar misschien wat genuanceerder antwoord op geven: ja, dit spel is nog steeds goed. Uiteraard is ook mijn antwoord gewoon gekleurd, aangezien wel een hoop andere shooters uit die tijd heb gespeeld - ook een vorm van nostalgie -, maar ook omdat het spel tegenwoordig gespeeld kan worden via sourceports als ECWolf, wat betekent dat je met muis en WASD kan spelen. Ook voegt dit een automap toe, waardoor het doolhofachtige leveldesign minder een hindernis wordt. Dus nee, mijn antwoord is bij nader inzien toch niet genuanceerder, maar plezier had ik wel.

Wolfenstein 3D, als voorloper van Doom, is nog meer back to basic dan Doom eigenlijk was. Alle levels zijn zo plat als het maar kan zonder hoogteverschillen. Elke kamer bestaat uit blokken met monotone texturen en elk level bestaat vrijwel uit dezelfde omgevingen en vijanden, en je vuurt steeds met dezelfde wapens. De selectie daarin is ook niet erg groot. Je hebt het mes, welke je zelden gebruikt, het pistool, het machinegeweer, en uiteindelijk de chain gun. Qua vijanden heb je je standaard soldaten, de Schutzstaffel, officieren, en honden. Uiteraard komen daar nog de verscheidene eindbazen bij en de geluidsloze mutantensoldaten, welke het je leven lastig maken. Het is geen brede selectie aan assets, maar toch heeft id Software een enorme dosis sfeer in deze game gestopt. De omgevingen voelen niet aan als echte omgevingen, maar als puzzels zijn het uitdagende levels. Keuzes maken om op basis van de geluidseffecten te weten welke vijanden zich in de volgende kamer bevinden, de muren afstruimen op zoek naar secrets, en proberen alle schatten te zoeken alsof je een pacman game speelt. Ja, het is gedateerd speldesign, maar dat weet je als je hier anno 2020 aan begint. Uiteindelijk wist id Software over de zes episodes een enorme variatie aan levels mee te geven, met interessante uitdagingen en zelfs ongemakkelijke momenten (de mutantenlevels). Vooral kamers waar Nazi-soldaten-lijken liggen en mutanten blijken te zijn blikken vooruit naar wat met Doom gedaan zou worden. De eerste drie episodes zijn het originele spel, en de tweede drie waren apart uitgebracht als 'The Nocturnal Missions'; en die waren toch een stukje pittiger.

Vaak zal ik hier niet naar terugkeren, nee. Het spel is, hoewel zeer genietbaar, toch wel echt gedateerd. Hoe langer je speelt, hoe meer de limieten van het spel ook aan het licht komen. Alle vijanden zijn hitscanners - niet te ontwijken. Bij Doom kunnen de vijanden elkaar raken als er tussen jou en hen nog andere vijanden staan. Bij Wolfenstein 3D niet; je wordt gewoon geraakt door anderen heen, maar andersom kun jij dit trucje niet herhalen. Dit klinkt als een minimale ergernis, maar op het hoogste niveau en kamers vol vijanden - met name mutanten - kan dit je dag verpesten. Hoe je precies moet richten om vijanden goed te raken is ook niet altijd even betrouwbaar. Ook grapjes als de 'Aardwolf'-doolhof zijn leuk voor een keer, maar na de zoveelste pushwall-doolhof heb je dat ook wel gezien.

Toch interessant hoe alle ingrediënten van toekomstige Wolfenstein games hier al in zaten. Het bovennatuurlijke met de mutanten, het science fiction element met Mecha Hitler, en natuurlijk het ontsnappen uit Castle Wolfenstein zelf. Een fijne klassieke shooter en een belangrijk stukje game-geschiedenis.