Wolfenstein 3D (1992)

Alternatieve titel: Wolf 3D

PC / Super NES / Atari Jaguar / Macintosh / 3DO / Apple II / Game Boy Advance / Xbox / Apple iOS / Xbox 360 / PlayStation 3

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Apogee, Imagineer, bam!, Atari, Interplay, MacPlay, Powerslave, Logicware, Electronic Arts, Empire, Activison en Bethesda

De Amerikaanse soldaat BJ Blazkowicz moet proberen uit de zwaarbewaakte Duitse gevangenis Castle Wolfenstein te ontsnappen. Er zijn veel bewapende bewakers en honden. Het gebouw heeft verschillende verborgen kamers waar schatten, voedselpaketten, medicijnen en ammunitie ligt.

avatar van Evil Eye
Manny Calavera schreef:

Tuurlijk wel. Verhaal in 3D en RTCW is hetzelfde.

Nee. Het verhaal is in beide games geheel verschillend van elkaar. In 3D draaide het om het ontsnappen, het ombrengen van de Fuhrer, en nog een verhaallijn dat daarvoor speelde, namelijk dat je het op moet nemen tegen ene general fatface

In RTCW draaide het om de Nazi's die een duistere strijder genaamd Heinrich weer tot leven wouden wekken. Geheel ander verhaal.

RTCW doet niet zozeer alsof 3D nooit plaatsgevonden heeft, 3D kan zich na RTCW hebben afgespeeld, gezien het feit dat je het in 3D tegen de Fuhrer (r.i.p) opneemt

Ik kan trouwens niet wachten tot het nieuwe deel van Wolfenstein. Jammer dat het al bevestigd is dat Hitler er niet in voorkomt. Hopelijk een eindgevecht tegen Himmler dan, maar volgens mij hebben de makers het al bevestigd, er komen geen real live nazi leaders invoor.. iig niet als eindbazen

Jammer.

avatar van Thomas83
Ziet er schitterend uit hoor, maar ik mis de Wolfenstein-feeling een beetje eigenlijk. Sowieso is die eigenlijk niet op te roepen met de huidige veel hogere gamesstandaarden qua looks etc, maar dan nog lijkt dit nergens op.
Puur als los spel bekeken lijkt het me dan wel weer een interessant spel. Prachtige graphics, levels en wapens zo te zien. Jammer alleen dat die hoofdpersonage blijkbaar op Max Payne lijkt.

Ziet er schitterend uit? Ik vind het maar matig overkomen. Beetje grauw en weinig inspirerend.
Alleen de occulte sfeer kwam redelijk over, maar een echte Wolfenstein feeling was het niet nee.

avatar van KKOPPI

KKOPPI schreef:
ik moest een keer overgeven na dit gespeeld te hebben

Hitler's tronie in 16 bit is ook geen kattenpis natuurlijk.

RE123
jammer dat ze bij de ps 3 bij het pacman level hitlergeesten hebben neergezet in plaats van pacmangeesten

avatar van Nqouy
Gouwe Ouwe, laatst maar weer eens gekocht in de psn store, vrij makkelijk uit te spelen maar blijft een vermakelijk spelletje.

avatar van Slainte_Mhath
KKOPPI schreef:

Ik ook bijna.

avatar van LimeLou
Ik denk ook niet dat je dit spel veel achter elkaar moet spelen

avatar van PC.ENGINE.FAN
Ik wilde hier zeggen dat ik niet kan kiezen tussen de Jag versie en DOS, maar de Jaguar optie staat hier helemaal niet tussen ^_^ de Jag versie had alles, opgepoetste graphics, meer wapens zoals de flamethrower. Al leken die Nazi's meer op Canadese Mounties. Maar de controls zijn echt asss en dat op zo'n telefoon van een controller. De DOS game is het compleetst met betere speech. Ik ben trouwens ook heel benieuwd anar de 3DO versie die hetzelfde moet zijn als de MAC game.

avatar van bvonk
Inderdaad, was ook voor de Jaguar. Heb het doorgegeven via de knop "corrigeren". Kun je zelf ook doen als je iets tegenkomt wat niet klopt.

FOK.nl / Nieuws / Wolfenstein zorgt opnieuw voor opschudding / FOK!frontpage - frontpage.fok.nl

Wat een losers daar Je druk maken over een spelletje van 19 jaar terug.

Op youtube staan trouwens wel een aantal hilarische filmpjes

YouTube - Hitler Reacts to Wolfenstein 3D

YouTube - Angry German Kid vs Wolfenstein 3D

avatar van LimeLou
Met hakenkruizen zit het nog gevoelig in Duitsland. Als er nazistisch symbolisme komt op TV of YouTube wordt het vaak ook snel verboden.

Je moet het artikel wel lezen, aangezien het om Oostenrijk en Zwitserland gaat.

PS: Heb jij die game echt gespeeld? Je bent geboren in 1995 en je zal wel met gamen een paar jaar later begonnen zijn. Toen speelde je toch geen Wolfenstein 3D meer?

avatar van jirachi04
Kan toch? Ik heb ook games gespeeld uit de begin jaren 90. Mijn ouders hadden ze al gekocht voor zichzelf . Later kon ik die uitproberen.

Manny Calavera schreef:
Je moet het artikel wel lezen, aangezien het om Oostenrijk en Zwitserland gaat.

Ik denk dat ze de Duitse (of althans Duitstalige bevolking) bedoelden in die landen. En ik begon met dit spelen in 2009. Is dat dan echt zo raar?

avatar van Naomi Watts
Nee hoor, verre van raar. Genoeg gamers die hedendaags parels in het verleden gamen. Het is juist raar als je je alleen beperkt tot nieuwe titels.

Dat snap ik ook wel, maar op zijn leeftijd ga je dan in die tijd geen games uit 1992 denk ik spelen. Misschien later in retroperspectief, maar ach..

Verder maakt het me niet uit hoor, ben het ook met NW eens dat je je klassiekers ook later kan spelen.

avatar van Naomi Watts
Snap ook wel wat je bedoelt hoor . Ik zou dit nu echt niet meer op kunnen brengen denk ik.

Ik snapte vroeger nooit dat als ik een Duitser doodschoot in de game dat ie altijd op dezelfde manier voor me op de grond lag. Als ik om hem heen liep en weer keek dan lag ie weer hetzelfde

Buitengewoon invloedrijke classic. Was in die tijd helemaal overrompeld door het idee van 3D spelen. En het idee tegen nazi's te vechten was ook te gek.

Spel heeft de tand des tijd overigens niet echt doorstaan. De levels zijn wel erg saai en langdradig.

Wolfenstein 3D bestaat 20 jaar en om die reden hebben de makers de game verwerkt tot een browsergame, hier gratis te spelen:

Leuk!

YouTube - Wolfenstein 3d Gameplay - Boss Run

Heerlijk filmpje, met alle boss-battles achter elkaar!

Ik zat er echt weer met een lach naar te kijken, zoveel herkenning en nostalgie blijft deze game bij mij opwekken. Dit was echt baanbrekend 20 jaar terug.

Ik moet de game maar weer eens in mijn top 10 zetten, waar het hoort.

mister-fool
Tsja, dit is een spel waarbij je het historisch belang in het achterhoofd moet houden. In tegenstelling tot opvolger Doom heeft dit spel de tand des tijds niet echt doorstaan. Met name het doolhofachtige leveldesign, in combinatie met de monotone omgevingen, ergert me. Tweeënhalve ster dan maar?

avatar van The_CrY
Als het om een klassieker uit het jaar 1992 gaat, dan is er tegenwoordig natuurlijk altijd de vraag: is dit spel an sich nog steeds goed, of is het nostalgie wat de hoge waarderingen blijft inspireren? Als persoon die dit spel voor het eerst van begin tot eind heeft doorgespeeld in 2019 kan ik daar misschien wat genuanceerder antwoord op geven: ja, dit spel is nog steeds goed. Uiteraard is ook mijn antwoord gewoon gekleurd, aangezien wel een hoop andere shooters uit die tijd heb gespeeld - ook een vorm van nostalgie -, maar ook omdat het spel tegenwoordig gespeeld kan worden via sourceports als ECWolf, wat betekent dat je met muis en WASD kan spelen. Ook voegt dit een automap toe, waardoor het doolhofachtige leveldesign minder een hindernis wordt. Dus nee, mijn antwoord is bij nader inzien toch niet genuanceerder, maar plezier had ik wel.

Wolfenstein 3D, als voorloper van Doom, is nog meer back to basic dan Doom eigenlijk was. Alle levels zijn zo plat als het maar kan zonder hoogteverschillen. Elke kamer bestaat uit blokken met monotone texturen en elk level bestaat vrijwel uit dezelfde omgevingen en vijanden, en je vuurt steeds met dezelfde wapens. De selectie daarin is ook niet erg groot. Je hebt het mes, welke je zelden gebruikt, het pistool, het machinegeweer, en uiteindelijk de chain gun. Qua vijanden heb je je standaard soldaten, de Schutzstaffel, officieren, en honden. Uiteraard komen daar nog de verscheidene eindbazen bij en de geluidsloze mutantensoldaten, welke het je leven lastig maken. Het is geen brede selectie aan assets, maar toch heeft id Software een enorme dosis sfeer in deze game gestopt. De omgevingen voelen niet aan als echte omgevingen, maar als puzzels zijn het uitdagende levels. Keuzes maken om op basis van de geluidseffecten te weten welke vijanden zich in de volgende kamer bevinden, de muren afstruimen op zoek naar secrets, en proberen alle schatten te zoeken alsof je een pacman game speelt. Ja, het is gedateerd speldesign, maar dat weet je als je hier anno 2020 aan begint. Uiteindelijk wist id Software over de zes episodes een enorme variatie aan levels mee te geven, met interessante uitdagingen en zelfs ongemakkelijke momenten (de mutantenlevels). Vooral kamers waar Nazi-soldaten-lijken liggen en mutanten blijken te zijn blikken vooruit naar wat met Doom gedaan zou worden. De eerste drie episodes zijn het originele spel, en de tweede drie waren apart uitgebracht als 'The Nocturnal Missions'; en die waren toch een stukje pittiger.

Vaak zal ik hier niet naar terugkeren, nee. Het spel is, hoewel zeer genietbaar, toch wel echt gedateerd. Hoe langer je speelt, hoe meer de limieten van het spel ook aan het licht komen. Alle vijanden zijn hitscanners - niet te ontwijken. Bij Doom kunnen de vijanden elkaar raken als er tussen jou en hen nog andere vijanden staan. Bij Wolfenstein 3D niet; je wordt gewoon geraakt door anderen heen, maar andersom kun jij dit trucje niet herhalen. Dit klinkt als een minimale ergernis, maar op het hoogste niveau en kamers vol vijanden - met name mutanten - kan dit je dag verpesten. Hoe je precies moet richten om vijanden goed te raken is ook niet altijd even betrouwbaar. Ook grapjes als de 'Aardwolf'-doolhof zijn leuk voor een keer, maar na de zoveelste pushwall-doolhof heb je dat ook wel gezien.

Toch interessant hoe alle ingrediënten van toekomstige Wolfenstein games hier al in zaten. Het bovennatuurlijke met de mutanten, het science fiction element met Mecha Hitler, en natuurlijk het ontsnappen uit Castle Wolfenstein zelf. Een fijne klassieke shooter en een belangrijk stukje game-geschiedenis.