Wolfenstein 3D (1992)

Alternatieve titel: Wolf 3D

3DO / Apple II / Apple iOS / Atari Jaguar / Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 3 / Super NES / Xbox 360

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Apogee, Imagineer, BAM!, Atari, Interplay en MacPlay

De Amerikaanse soldaat BJ Blazkowicz moet proberen uit de zwaarbewaakte Duitse gevangenis Castle Wolfenstein te ontsnappen. Er zijn veel bewapende bewakers en honden. Het gebouw heeft verschillende verborgen kamers waar schatten, voedselpaketten, medicijnen en ammunitie ligt.

Een episode kan geloof ik in minder dan 10 minuten. Maar het hele spel had 6 episode's dus dat kan dus niet.

avatar van Thomas83
Ik zie elke episode als een los spel eigenlijk. Anders is het wel een spel met een behoorlijke speelduur, zeker voor een shooter.

avatar van Evil Eye
Toevallig zag ik laatst dat ik deze game nog had liggen. Ik moet zeggen, het viel niet tegen. Ik vond het een leuk spel, en ookal gaan de levels op een gegeven moment wel vervelen omdat ze allemaal zoveel op elkaar lijken, echt heel irritant is dit nou ook weer niet.

Je telt bij ieder spel toch gewoon zijn totale inhoud mee?

Wolf3D had 6 episodes in de originele game en dat is het spel. Als je 1 episode uitspeelt heb je 1/6 deel gehad.

Voor de mensen die beweren dat dit de eerste FPS was: dat klopt niet helemaal. Id had al ietsje eerder een andere shooter uitgebracht (Catacomb 3-D), die een stuk slechter uitgewerkt was dan Wolfenstein 3-D, maar de engines komen wel behoorlijk overeen. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Catacomb_3-D

avatar van Evil Eye
Grappig da je der Fuhrer af moet knallen in dit spel

Haha.

blijft een classic.

Whaha, echt wel xD

avatar van killer7
Yes eindelijk een snes versie op de kop weten te tikken.
Handig Ebay

Erg vet spel vroeger, veel gespeeld ook.

Ook was de code L I M een legendarische cheat.

Dat was MIL .

Of MLI haha

avatar van Aurum
LIM werkte voor mij altijd goed

RE123
vond dit een hee leuk spel de graphics waren goed voor die tijd je hebt in deze game ook heel veel gangen waar je niet welke je in moet gaan dikke 5*

RE123
lijkt me vooral leuk als ze hier een remake over maken met betere graphics enzo

Hahahaha....

Nooit van Return to castle Wolfenstein gehoord dus...

avatar van Bennerd
RE123 schreef:

In de winkel.

joeri592
Bennerd schreef:

In de winkel.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Hahahaha....

Nooit van Return to castle Wolfenstein gehoord dus...

Dat is toch een vervolg en geen remake?

avatar van Thomas83
Inderdaad, dat is geen remake.

RE123 schreef:

oa in de game store van 3DRealms http://www.buy3drealms.com/wolfenstein3d.html

Thomas83 schreef:
Inderdaad, dat is geen remake.

Jawel. Een soort van. Het is in ieder geval geen vervolg.

RTCW is wel degelijk een remake. Zelfde kastaal als in 3D, maar dan natuurlijk veel uitgebreider. Komend jaar zal het vervolg op die remake uitkomen als het goed is.

avatar van Thomas83
Dat noem ik geen remake. In het origineel zaten ook geen echte zombies en zo.

Wel undead soldiers.

Het is maar hoe nauw je het woordje remake neemt. Het kasteel, het occulte en de WO II setting komen overeen en dat is wat het Wolfenstein maakt. Bovendien ben je in beide games hetzelfde personage en doet RtCW alsof dit niet gebeurd is. Meer een remake dan een vervolg dus.

Thomas83 schreef:
Dat noem ik geen remake. In het origineel zaten ook geen echte zombies en zo.

Tuurlijk wel. Verhaal in 3D en RTCW is hetzelfde. Als ze nu die knakker in een nieuw verhaal hadden gehad had je een vervolg. Dit is gewoon een remake van Wolf 3D.

avatar van Thomas83
Het begrip remake is vrij relatief inderdaad, maar ik vind net wat teveel anders om van een echte remake te spreken.
Het kasteel, het occulte en de WO II-setting horen bij de Wolfensteins, zoals Gotham City, de Batmobile en het pakje bij Batman horen.

zeker een gouwe ouwe! Voor mij dan.
De geheime kamers & niet te vergeten LEVEL 10!!!