Wolfenstein 3D (1992)

Alternatieve titel: Wolf 3D

3DO / Apple II / Apple iOS / Atari Jaguar / Game Boy Advance / Macintosh / PC / PlayStation 3 / Super NES / Xbox 360

Ontwikkeld door id
Uitgegeven door Apogee, Imagineer, BAM!, Atari, Interplay en MacPlay

De Amerikaanse soldaat BJ Blazkowicz moet proberen uit de zwaarbewaakte Duitse gevangenis Castle Wolfenstein te ontsnappen. Er zijn veel bewapende bewakers en honden. Het gebouw heeft verschillende verborgen kamers waar schatten, voedselpaketten, medicijnen en ammunitie ligt.

BoordAppel (moderator)
De tweede mijlpaal van id Software in de gamegeschiedenis. Dit spel was echt razendpopulair en ik heb er ook veel plezier van gehad. De eerste shooter die echt populair werd, voor een groot deel waarschijnlijk ook door het controversiële karakter van het spel. Nazis neerknallen en zelf levels maken om nog meer nazis neer te knallen waren in 1992 in ieder geval mijn favoriete bezigheid .

Een tijd terug heb ik het weer gespeeld maar in tegenstelling tot Doom is dit eigenlijk niet echt speelbaar meer. Er is qua leveldesign wel erg weinig afwisseling. Ook heb je niet echt veel wapens tot je beschikking.

avatar van basik
het is idd maar een invoudige game, maar voor die tijd toch een hele ontwikkeling. *4

avatar van Zelva
Ik gok dat dit de shooter is die ik het langste heb gespeeld. En als ik voor de keuze zou worden gesteld er eentje voor de rest van mijn leven te spelen, zou het deze worden. Vooral fijn vind ik dat de spelomgeving dit keer niet (goedkoop?) in duisternis is gehuld en toch, bij mij althans, de nodige spanning weet op te wekken.

avatar van Phoenix
Toch wel erg veel herinneringen aan dit spel. Het eindeloos buttonbashen bij de verdachte muren, de gecentreerde (mini)gun, Hitler, de vaag vermomde healtpacks, de schatten die in principe voor het shooterprincipe helemaal niets uitmaakten...

Jammer inderdaad van de weinige wapens maar toch kudo's naar id en Apogee dat ze hiermee het Shooter genre hebben ingeleid.

avatar van Mojo Pin
Blaffende honden bijten niet, maar in deze game kennelijk wel.
Man man man wat was dit leuk!

avatar van Bennerd
Dit speel ik regelmatig nog eens, heb ik gevonden op de pc van m'n grootvader (samen met Duke Nukem 3D ).

Zeer eenvoudig, niet echt veel afwisseling, maar gewoon een fantastisch spel. Nazi's afknallen werd daarna de mode in vele andere pc-games.

4.5*

avatar van Onderhond
Aardig game. Erg repetitief doolhof level design, maar de thrill kwam voor velen om voor het eerst door een 3D doolhof te lopen. Bij de bazen kwam dit het best tot z'n recht.

Veel stelt het niet meer voor jammer genoeg.

2.5*

Let's see that again!

Misschien dat daar ook een deel van de controverse vandaan kwam .

Samen met Settlers 1 de eerste game die ik speelde op de pc (windows 3.11). Erg strak destijds, de graphics zuigen aan alle kanten maar irriteren absoluut niet, de actie is redelijk bruut en sommige doolhoven zijn ergerlijk moeilijk. Ik dacht maar 1 of 2 games te hebben uitgespeeld van Wolfenstein 3D. 4*

avatar van jordybeukeboom
Je kan aan t begin je moeilijkheidsgraad instellen (heb hem toevallig legaal gedownload bij de site van ID software). Ik heb nu episode 1 van de 9 uitgespeeld, en die episode bestond uit liefst 9 levels... Werd op n gegeven moment wel gek van die doolhoven. Maar de eindbaas en de eindscene vergoedden veel

avatar van waxs
Volgens mij ook een van de eerste 3D Shooters, zo niet de eerste, ik vond vooral het afknallen van moffen erg vermakelijk

avatar van Ploppesteksel
De 1ste shooter die ik ooit speelde, dikke 4* voor ontworpen te zijn in het jaar van mijn geboorte en toch later nog door mij gespeeld te worden.

avatar van Thomas83
Een absolute klassieker. Volgens mij was dit de eerste 3D-shooter, en het spel was erg leuk om te spelen. Zeer sfeervol ook. Mooie levels met toffe wapens, tegenstanders en heerlijke eindbazen. Ook leuk wat voor kreten de vijanden die sneuvelden uitslaakten. Een soldaat die in een doodsrochel nog "mein Führer" uit zijn lippen weet te persen. Ook leuk waren de geluidjes, en verborgen kamertjes. En die hakenkruizen en meer van dat soort dingen aan de muur zorgden echt voor sfeer. Het geluid vond ik ook sfeervol. Ik weet nog dat ik destijds voor het eerst een geluidskaart, een Soundblaster, kreeg. Toen werd er bij veel van de spellen die ik speelde wel een extra dimensie aan de spelervaring toegevoegd. Vooral bij Wolfenstein 3D. De geluiden van die zware deuren die automatisch dichtsloegen etc. Dat droeg heel erg bij aan de sfeer. Ik heb alle deels met zeer veel plezier wel meerdere keren uitgespeeld. 4.0*, want dit spel is weliswaar een echte klassieker, maar voor hedendaagse begrippen is het spel toch gedateerd. Maar wel nog altijd vermakelijk.

avatar van Freestyle
Dit was het eerste spel wat ik speelde op de PC. Jeugdsentiment.

The mother of all shooters!
Deze game maakte echt indruk op mij als klein jochie. Gevechten met Nazi's, met zombies, met mutanten van Hitler en als kern op de taart mocht je de fuhrer zelf aan pulp schieten! Enige game ooit waar je dat kon geloof ik. Het ziet er nu niet meer uit natuurlijk en je bewegingsvrijheid was vergeleken met vandaag de dag een lachertje, maar I don't care. Dit is en blijft mijn nummer 1 shooter!

Prrrrrrrrrrt...weer 2 Duitsers overhoop gemaaid!

avatar van Royality
Moffen poffen!

Ik heb zowel de shareware versie as de volledige.. Heb me altijd vermaakt met dit spel. Blijft een topper vind ik.

Er is ook een opvolger (Spear of Destiny) en die zou ik graag in mijn bezit wilen krijgen. Die is nog niet toegevoegd zag ik.

avatar van Thomas83
Zijn er niet een hele hoop sequels gemaakt? Zoiets kan ik me in elk geval nog herinneren. Het bleef zeker niet bij twee Wolfensteins.

Volgens mij wel.

avatar van Thomas83
Het volgende staat op wikipedia:

Wolfenstein 3D was released as shareware, which allowed it to be copied widely. The shareware release contains one episode, consisting of 10 missions (levels). The commercial release consists of three episodes including the shareware episode, and a mission pack called "The Nocturnal Missions". Like the shareware episode, each commercial episode contains 10 levels, bringing the game to a total of 60 missions.

The episodes are:

* The original trilogy:

1. "Escape from Wolfenstein" (shareware episode)
2. "Operation: Eisenfaust"
3. "Die, Führer, Die"

* The Nocturnal Missions:

4. "A Dark Secret"
5. "Trail of the Madman"
6. "Confrontation"

Spear of Destiny, a prequel to Wolfenstein 3D, released a short time after the original game, using the same engine.

Thomas83 schreef:

Officieel is er maar 1 sequel hoor...

Return To Castle Wolfenstein is dus geen sequel te noemen

BoordAppel (moderator)
Alleen Spear of Destiny is inderdaad een sequel. Het eerste stuk dat je quote, Thomas83, ís Wolfenstein 3D. Die episodes samen maken deze game, net zoals Doom uit drie episodes bestaat.

BoordAppel schreef:

RTCW is meer een erg vrije remake van Wolfenstein 3D

Klopt inderdaad. Met flink opgepoetste graphics. Heb RTCW nooit gespeeld overigens, lijkt me wel een tof spel.

Maar Wolf is destijds wel mede het spel waar ze hun eerste successen mee boekten.

Graphics kan en mag je niet vergelijken met wat nu kan en mogelijk is natuurlijk. Maar vergeet niet dat het spel al behoorlijk oud is inmiddels en voor toen waren het aardige graphics.

Ik denk dat als je t nu speelt je hetzelfde gevoel als toen erbij krijgt... Ik moet het toch maar weer eens voor de dag halen geloof ik...

BoordAppel schreef:

RTCW is meer een erg vrije remake van Wolfenstein 3D

Ja, dat begreep ik al na het doorlezen van het artikel. Liet de inhoud van het artikel voor zich spreken.

Halt Da! Mein Leben!

Dit is gamegeschiedenis. Revolutionair.

avatar van skipy05
het stomste spel dat ik ooit gespeeld heb. vond er gewoon niets aan.

0.5

skipy05 schreef:
het stomste spel dat ik ooit gespeeld heb. vond er gewoon niets aan.

0.5

Je moet ook niet nu spelen, je moet terug gaan naar het jaar 1993 toen er nog geen 3D shooters waren en dit meesterwerkje op de markt kwam. Trouwens, kwa sfeer is de game gewoon erg goed, ook nu nog. Was best tof, al die Nazi symbolen en krijsende Moffen.

Denk er nog eens over na en bedenk of je een 0,5* gerechtvaardigd vind.

als kleine kid samen met een vriend uitgespeeld in 5minuten of zo. Zou moeten kunnen als ik me niet vergis. Best lang geleden

avatar van Ploppesteksel
5 minuten ?
Right..

avatar van Thomas83
Schijnt volgens mij wel te kunnen hoor. Je hebt van die filmpjes op internet waarop je mensen razendsnel het spel ziet spelen en puur voor de snelste tijd ziet gaan.