Deus Ex (2000)

Alternatieve titel: Deus Ex: The Conspiracy

PC / Macintosh / PlayStation 2 / PlayStation 3
RPG / Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ion Storm
Uitgegeven door Eidos

Met als codenaam JC Denton ben je een groentje in het antiterrorismeteam UNATCO. Om je in het diepe te gooien, wordt je voor je eerste echte test gestuurd naar Liberty Island in New York. Daar is een terroristische gijzeling gaande die jij moet verijdelen. Volgens hen saboteert de overheid het geneesmiddel voor Gray Death, een pestepidemie die de wereld in zijn greep heeft. Nadat zelfs je eigen broer zich tegen UNATCO keert, besluit je zelf achter antwoorden aan te gaan. Deze zoektocht brengt je over de hele wereld, van New York tot Hong Kong en Parijs, terwijl op de achtergrond een oud kwaad op de loer ligt.

BoordAppel schreef:

Serieus? Ik ben de game nu weer aan het spelen maar die voice acting kan echt niet. De hoofdpersonages zijn nog vrij redelijk maar dat gebrabbel in Hong Kong en Frankrijk is echt niet om aan te horen. Ook de graphics zijn gewoon erg lelijk. De animaties zijn houterig en de levels te leeg.

ik begrijp je ,maar zo een overdreven voice acting past gewoon bij deus ex (net zoals in star wars films) en ik speel het op mn HD tv en de graphics zien er best goed uit,maar ik hou er wel rekening mee met de releasedate en toen was zag het er prachtig uit.
inderdaad de levels zijn niet bomvol,maar ik heb me nooit alleen gevoeld,ik zag genoeg mensen,en de mensen zijn uitgestorven he haha

ik weet niet hoe deus ex op jouw monitor eruitziet maar op mn TV zag het er redelijk goed uit,maar ieder zijn eigen inzicht en mening he.
deus ex biedt meer dan alleen graphics dus dat maakt niet HEEL veel uit

Ik vind het alleen maar goed dat mensen zoals shadowmaster oudere games als Deus Ex nog spelen. Tegenwoordig speelt iedereen alleen maar Modern Warfare 2. Een game als Deus Ex is bij de meeste gamers van tegenwoordig allang vergeten of ze kennen de titel niet eens.

Dr. Salvador
Inderdaad dat is vet!

Ik speel geen games als MW2, en mij maak je blijer met RE4 dan RE5. Net zoals Devil May Cry. Voor mij nog steeds de beste Action Adventure game, zelfs een miniscuul kleine beetje beter dan de GOW games vind ik

De wat oudere games hebben soms gewoon iets speciaals, wat ik wel vaak mis tegenwoordig in games, maar ook nu maken ze zeker enorm vette games!

Dr. Salvador schreef:
Het is ook een game uit 2000 he!

Ook in 2000 vroeg ik me af hoe ze de graphics zo lelijk hebben gekregen. De Unreal engine was toen ook al tot veel meer in staat.

shadowmaster100 schreef:

Vreemde vergelijking maar goed. De Chinezen klinken alsof ze door Chinezen zijn ingesproken die geen enkel benul hadden wat ze zeiden en de Fransen klinken alsof ze zijn ingesproken door Amerikanen met een Frans accent. Deus Ex is een ontzettend serieuze game dus ik snap niet hoe deze voice acting bij Deus Ex zou passen.

deus ex biedt meer dan alleen graphics dus dat maakt niet HEEL veel uit

Daar zijn we het in ieder geval over eens. Ik geef het niet voor niets een 4,5 natuurlijk.

shadowmaster100
inderdaad,als we het maar goed vinden

jellecomicgek72 schreef:
Goede review shadowmaster. Ja, de graphics zijn niet zo heel sterk meer nee maar de gameplay vergoed alles. Weer een Deus Ex fan erbij!

thanx jelle

shadowmaster100 schreef:

thanx jelle

Njaa, hoe lang deed je erover eigenlijk? ik gaf namelijk het advies dat de game 15 uur duurde, remember?
Trouwens,tof dat je er genoten van hebt!

avatar van rpger
Netjes shadowmaster! Wat voiceacting betreft was Deus Ex een game in een tijd waarin het nog vrij ongebruikelijk was dat dit type games uit volledige voiceovers bestond, Nintendo in die tijd bv deed er nog helemaal niks mee bv. Bovendien was het budget van de game niet te vergelijken met games later en zeker van nu, waar men gewoon prof acteurs inhuurde, nu waren het veelal mensen uit de produkte of gamescene.

rpger schreef:

Werden werkelijk mensen van het gameteam zelf gebruikt voor de voice-acting? Dus het waren Amerikanen die Chinese en Franse accenten gingen imiteren? Dat is wel héél erg cheap....

rpger schreef:

thanx rpger,ben blij dat je het goed vond

LimeLou schreef:

Trouwens,tof dat je er genoten van hebt!

ik denk ongeveer 13 uurtjes of iets meer.
bijna 15 dus,je had bijna goed

rpger schreef:
Nintendo in die tijd bv deed er nog helemaal niks mee bv.

Niet zo vreemd. Op die N64 cassetes had je bij lange na niet genoeg ruimte om fatsoenlijke geluidsbestanden op te slaan.

Ford KAduuk

Dat is niet de reden. Conker's Bad Fur Day heeft bijv. wel voice-acting en dat is een N64 spel. Daarnaast gebruikt Nintendo ook vandaag de dag nog weinig gesproken dialoog, iets wat een bewuste keuze is en geen technische beperking.

Waarom een 1,5?

Waarom een 1,5?

Ik had wel wat van dit spel verwacht, maar helaas is dit niet wat ik had gehoopt. De graphics vielen me erg tegen. Tuurlijk is de game wat ouder, maar van een PS2 titel verwacht ik toch wel iets meer. Daarnaast was de A.I. ook niet altijd even sterk, waardoor het stealth-gedeelte niet helemaal werkt. Ook de voice-acting had soms beter gekund.

Een aantal fouten die in het spel zaten:

Ik schoot iemand neer, waarna een andere vijand werd gealarmeerd en hij ging naast het lijk staan in plaats van dat hij de omgeving ging doorzoeken. Of een vijand rende een huisje binnen zonder dat hij mij kon aanvallen en hij bleef tegen een muur aanrennen. Ook liep ik een keer een gebouw binnen, waarna ik een laadtijd te zien kreeg. Vervolgens werd ik weer uit het gebouw geplaatst in plaats van erin. Hierdoor moest ik het spel weer overnieuw beginnen, de tweede keer had ik gelukkig geen last van deze bug.

Zo zitten er wel meerdere fouten in het spel en de game loopt ook niet altijd even soepel. Als stealth-game vind ik dit niet echt spannend en voor een actiegame zit er te weinig vaart in. Laat ik niet alleen maar negatief zijn, de soundtrack en de poster vind ik wel erg goed. Dat waren dan ook wel de grootste redenen waarom dit mij een interessant spel leek. Helaas bleek Deus Ex toch een tegenvallend spel te zijn, iets wat ik zeker niet had verwacht.

avatar van rpger
Je moet het spel sowieso niet op de PS2 spelen, het is ontwikkeld op en voor de PC, en met wat mods kun je de graphics nog wat opkrikken, mocht je dat zo belangrijk vinden.

Ford KAduuk

Het is inderdaad te merken dat de PS2-versie een slechte port is. Ik heb echter de PC-versie nooit in de winkel zien liggen, dus daarom heb ik de PS2 versie gehaald.

Ford KAduuk schreef:

Je kan 'm op steam kopen.

Download gerelateerd bericht verwijderd.

Ik plaats toch geen links of ietsdergelijks?

Je spoort mensen aan iets te gaan downloaden, daar zitten we ook niet op te wachten.

War-Ultima
jellecomicgek72 schreef:
Ik plaats toch geen links of ietsdergelijks?

Nee maar het is wel een verwijzing naar...

Dit spel is echt briljant online. Heb het vandaag pas voor het eerst online gespeeld en ik moet zeggen het is druk en chaotisch. Iedereen loopt maar wat in het rond te knallen zit totaal geen structuur in de multiplayer. Maar wat wel zó vet is zijn de wapens uit singelplayer mode die je kunt gebruiken nu in de multiplayer. Vooral dat blauwe lazerzwaard is echt cool.

shadowmaster100
haahhaha zijn er dan nog STEEDS mensen online

haha, ja er zijn nog steeds meer dan 10 servers waarop je Deus Ex online kunt spelen.

jellecomicgek72 schreef:

Yep en dat zegt iets over dit spel mensen, 10 jaar na dato.

avatar van LimeLou
Better to reign in hell, then to serve in heaven.

Hoe zou ik beginnen aan deze review? Eens intens voorstukje om de lezers te introduceren aan de sfeer van de game? Een voorspelling van wat ik van tevoren verwachtte? Of toch een inspiratieloos stuk tekst zoals dit? Neem me niet kwalijk, dit is mijn eerste recensie (ik vind recensie een stuk leuker woord dan 'review', don't ask why) in een lange tijd en mijn hersens zijn de afgelopen weken gevormd in een stuk grijze massa, maar dat vinden jullie allemaal vast niet interessant, dus ik ga maar door naar het (toendertijd) vernieuwende Deus Ex....

Deus Ex is een game uit 2000, maar zo voelt het helemaal niet. Toen ik het spel zag het er voor mij uit als een game uit eind jaren '90. Niet dat er massaal veel verschil inzit, maar ik kreeg nogal veel Half Life ideeën door mijn hoofd gespookt toen ik eraan begon. Er was wel een groot verschil: Die godvergeten, afschuwelijke besturing! Komt misschien als een grote verassing aan, maar ik ergerde me in het begin er kapot aan. De augmentations --waarvan ik eerst dacht dat het de ziel van het spel was-- blijkt ontzettend ontoegankelijk in de gameplay gemengd te zijn. Het voelde vreemd om constant F12 in te drukken alleen om een lichtje aan te zetten, en het kan ook nog eens opraken! (je hebt een soort van elektrisch systeem in de game) Je kan begrijpen dat ik niet echt enthousiast begon aan de game, maar daar kwam na een tijdje verandering in. Iets wat ik ook niet echt helemaal kon waarderen was dat de game nog donkerder was als het kontgat van Terror Jaap. Op sommige gebieden kan je echt helemaal geen steek zien en de donkere gebieden waren wel héél donker. Ik had de brightness tijdens deze game ook lekker hoog gezet, wat niet altijd goed uitwerkte in gebieden met veel licht, maar je hebt in ieder geval minder last van die afschuwelijke duisternis. Ook was de A.I soms niet al te best. Als ze je zagen kwamen ze meteen op je af en met dodelijke precisie. Maar vaak als je met ze experimenteerd, krijg je domme reacties. Ik heb bijvoorbeeld 2 stoelen voor een soldaat zijn neus gegooid en hij liep constant door, zonder enig idee te hebben dat het geen zin heeft om je om te draaien en er om heen te lopen. Ik weet niet zo veel over A.I. vroeger als in games tegenwoordig en dezelfde foutjes die de A.I. maakt in deze game werden ook makkelijk gemaakt in bijvoorbeeld Half Life. A.I. is sowieso iets wat me niet echt veel kan boeien in games,en dit foutje zal mijn beoordeling van de game ook niet hevig beïnvloeden. Maar dan nog steeds, de A.I. kan erg storend zijn.

Op naar de betere punten: yee-haa!
Het verhaal is fe-no-me-naal. Superieure karakterontwikkeling, geweldige complottheorieën en realistische omgevingen. Alles wordt op zo'n manier uitgebeeld dat je niet anders dan versteld kan staan van het gehele verhaal. Elk karakter heeft zijn eigen persoonlijkheid en plaats in het verhaal. Je kan overigens vaak zelf bepalen hoe het verhaal zich afspeelt, niet dat elke beslissing enorme impact heeft zoals bij de BioWare games, maar eerder op een paar momenten in het verhaal waarbij je een keuze in zowel het gesprekmenu of een bewuste onderneming kan ontketenen. Nog wel 1 foutje, de voice acting is nogal vreemd. Op sommige momenten gewoon erg slecht, maar gelukkig nooit tenenkrommend. Ze moesten gewoon niet al de fransen en chinezen meteen belachelijke accentjes geven, het doet nogal afbreuk aan de erg serieuze stijl en sfeer van de game. De muziek is andere koek, prachtige elektronische muziek die zich aanpast aan de omgeving en situatie. Muziek is voor mij een van de belangrijkste elementen in games. En deze game schiet daar niet bij tekort. Elk riedeltje, elk deuntje voelt leuk, vertrouwd, spannend of duister. Ook is een van de componisten Nederlandsch! Harstikke leuk, toch?

Na de vaak (te) donkere graphics, besturing waar je gewend aan moet raken en een aantal andere foutjes is de gameplay eigenlijk gewoon top. De kern van de game is waar het bij mij omgaat. Hetzelfde had ik bij bijvoorbeeld Silent Hill. De game kende veel foutjes maar alles wat de ontwikkelaars in gedachten hadden, was goed uitgewerkt. Hetzelfde geldt voor Deus Ex. De game is lekker duister, gritty en de manier hoe je non-liniear op verschillende speelstijlen opdrachten kan halen is in (zo ver ik weet) nergens beter uitgewerkt. Dat vind ik dan ook meteen het fantastische element uit deze game. Wil je iedereen neermaaien met je geweer? No problemo, druk gewoon eventjes op Quicksave, en knal er maar flink op los! Of wil je toch sneaky terroristen neerknuppelen met je knuppel? Of toch met een stealth pistol in hun kop schieten? Of dat, of dit, of daar. Maakt niet uit.Geen zin om je karakter deze keer up te graden met betere fighting skills? Je kan hem gerust beter leren zwemmen. Dit is overigens geen RPG met FPS elementen als je het mij vraagt, maar ook niet een FPS met RPG elementen. Nee, mensen dit is gewoon een geniale 50-50 mix tussen beide. Door de structuur van de game, die geniaal FPS en RPG elementen door elkaar mengt is het opnieuw spelen van deze game nog steeds top. Sterker nog, toen ik deze game opnieuw speelde had ik er meer plezier aan dan toen ik het de eerste keer uitspeelde.

Dikke duimen omhoog voor de protaganist van de game, JC Denton. Hij behoort in mijn lijstje van meest coole gamehelden aller tijden. Zijn coole stem, diep blauwe ogen en manier van praten en vergeet niet die grote zwarte cape. Alles wat je ziet aan hem straalt het woord 'cool' uit.
Er zijn vele dingen in de game die ik graag heb willen zien, zoals bijvoorbeeld grotere gevolgen voor je keuzes. Je kan wel persoon A doodschieten maar dat verandert situatie B nog niet. Maar op dat soort momenten denk ik: Deus Ex is goed zoals het is. Het is baanbrekend voor 2000. Het is top nu. Het is altijd top. En zo zal het ook blijven! Ik geef deze game 4 sterren, maar wees niet verbaasd als ik later in de toekomst 4.5 sterren ga geven

4.0 *

avatar van LimeLou
Pff, niet eens een complimentje voor mijn recensie?

avatar van rpger
Van mij dan, uitstekende recensie. N.a.v. je verhaal zou ik wel een hoger cijfer verwachten zoals je zelf al aangeeft. De AI stoorde ik me totaal niet aan, en alhoewel als je de game nu speelt de leeftijd natuurlijk gaat meetellen, is het hetzelfde als zeggen dat de special effects in de oude Star Wars films gedateerd zijn, feitelijk doet het niks af van de game, die mij destijds (en nog steeds) weg blaasde ik had werkelijk nog nooit zo iets gespeeld (en ook nooit meer daarna jammergenoeg).

avatar van LimeLou
Ik begrijp je, ik hoorde ook dat soort verhalen (dat het een van de beste games ooit was) en daarom vond ik het ook interessant. Maar de impact is natuurlijk 10 jaar later wat minder groot. Het heeft in ieder geval niks met mijn leeftijd te maken. Ik heb genoeg games gespeeld en ik ben ruimdenkend genoeg om te weten dat deze game extreem revolutionair was voor 2000. We genoten er tenslotte allebei van