Deus Ex (2000)

Alternatieve titel: Deus Ex: The Conspiracy

PC / Macintosh / PlayStation 2 / PlayStation 3
RPG / Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ion Storm
Uitgegeven door Eidos

Met als codenaam JC Denton ben je een groentje in het antiterrorismeteam UNATCO. Om je in het diepe te gooien, wordt je voor je eerste echte test gestuurd naar Liberty Island in New York. Daar is een terroristische gijzeling gaande die jij moet verijdelen. Volgens hen saboteert de overheid het geneesmiddel voor Gray Death, een pestepidemie die de wereld in zijn greep heeft. Nadat zelfs je eigen broer zich tegen UNATCO keert, besluit je zelf achter antwoorden aan te gaan. Deze zoektocht brengt je over de hele wereld, van New York tot Hong Kong en Parijs, terwijl op de achtergrond een oud kwaad op de loer ligt.

avatar van Sn3ak3r
0,5
Deze game is echt slecht man het verhaal gaat nergens over en is niet orgineel grafisch is hij ook heel erg slecht maar toch nog een 0,5 voor de moeite.

Sn3ak3r schreef:

Sure. Je hebt hem ook vast gespeeld.

Ik zou echt willen dat ik hem weer kon spelen. Helaas is ie in de winkel nergens meer te verkrijgen.

avatar van Sn3ak3r
0,5
jellecomicgek72 schreef:

Ik had hem toen hier vandaan Deus Ex: Game of the Year Edition Download | Buy Deus Ex: Game of the Year Edition from D2D - direct2drive.co.uk

Maar het is echt een verspilling van geld

Krijg hem weer binnen!! Kan niet wachten om hem weer te gamen!

Sn3ak3r schreef:

Eenzijdige mening, je zult vast wel niet de enigste zijn die er zo over denkt maar de meeste mensen vinden deus ex een classic en dat is ie ook, vroeger had ik de game uitgespeeld op de pc en bij deze game kreeg ik hetzelfde goede gevoel als bij half-life.

Alleen jammer dat ontwikkelaar Ion Storm niet meer games hebben gemaakt met hetzelfde niveau van Deus Ex (2000).

Idd, ik zal binnenkort eens een review aan Deus Ex vastplakken. Dit is ook zo'n game die spanning heeft van hier tot en met. Maar War-Ultima ik dacht dat jij ooit es tegen mij zei dat je Deus Ex niet echt jou ding was.

jellecomicgek72 schreef:

Mwa soms wel, soms niet, het is maar net in wat voor game stemming ik ben.

Deus Ex [Review]

Deus Ex gaat over de War on Terror waarin allerlei onheil heerst. Dodelijke virussen treden op. Jij als Anti-Terrorrist probeert dit recht te zetten. Zo reis je tijdens het spelen de hele wereld over om de terreur te stoppen. Jou naam? JC Denton.

Dankzij rpger kon ik Deus Ex weer opnieuw gamen en ik kan maar 1 ding zegen: Dit is een waar meesterwerk. Allereerst moet ik zeggen dat het verhaal in Deus Ex echt belachelijk goed is. Natuurlijk zijn er ook aspecten in de game die minder zijn zoals de graphics maar wat Deus Ex heel goed doet is dat de RPG elementen perfect zijn gecombineerd met de FPS elementen. Je kunt tijdens het spelen namelijk zelf kiezen hoe je de missie wil oplossen. Af en toe zul je ergens langs moeten sneaken om niet ontdekt te worden en soms zul je bruut geweld moeten gebruiken om je vijand uit te schakelen. De keuze is aan jou.

Voordat ik Deus Ex op de pc speelde speelde ik hem een aantal jaar geleden op de PS2 wat vergeleken bij de pc versie een vreselijke port was. De FPS-elementen vind ik erg sterk in Deus Ex. Zo heb je genoeg soorten guns van verdovingspistoolen tot bazookaa's. De missie's zitten erg goed in elkaar en zijn ook behoorlijk moeilijk. Zo merkte ik ook dat ik telkens als ik een stukje verder kwam meteen weer het spel opsloeg want de game is pittig als hell! Dit komt dan ook met name omdat de AI van je tegenstanders echt belachelijk goed te noemen is. Dit is dus ook geen game waar je ineens op vijanden af kan stormen want je gaat gegarandeerd dood. Ik gebruik met name veel stealth tijdens het spelen en probeer eigenlijk overal langs te sneaken want het schietsysteem is niet echt goed te noemen. Zo kun je bv niet goed richten op je vijanden en ook bugt het spel af en toe als jijzelf word neergeknalt.

De Graphics zijn niet héél erg goed maar ook niet heel slecht. De animaties van gezichten etc zien er niet heel goed maar uit maar wat wil je ook met een spel van 10 jaar oud. Wat wel heel erg sterk is is de voiceacting. Vooral JC Denton zelf heeft een hele coole stem net zoals zijn broer en die leren jassen die ze aan hebben zijn gewoon . Verder zit het spel ook vol met adrenaline-pompende stukken vooral als je de tegenstanders basis moet binnensluipen en nog maar 2 kogels in je gun hebt zitten zal het spel echt veel denkwerk van je vereisen.

Eindconclussie:

Gameplay: Net zoals bij Half-Life 2, gameplay waar je kippenvel van krijgt. De FPS elementen gecombineerd met de RPG elementen zitten echt heel goed in elkaar en heb het zelden zo goed uitgewerkt gezien als in Deus Ex. Ook dat jezelf kunt kiezen of je stealth wilt gebruiken of niet vind ik erg goed.

Graphics: Niet heel erg goed meer tegenwoordig met al dat Next-Gen op de markt maar slecht zijn ze zeker niet. Althans dat vind ik.

Geluid: Extreem goede voiceacting en ook het achtergrond geluid is ontzettend sfeervol en sterk. Met name JC Denton heeft echt een vette stem.

Houdbaarheidsdatum: Geen idee hoelang Deus Ex houdbaar is of blijft maar wat het wel is is een icoon in het RPG-genre. Ondanks de hoge moeilijkheidsgraad is Deus Ex een waar meesterwerk. Althans dat vind ik.

avatar van rpger
Keurige review Jelle, mooi te zien dat het zo goed is bevallen, en nog een fan erbij!

Thanks rpger. Ik zal de game de komende tijd nog vaker gaan spelen om nieuwe strategién te verzinnen om gasten neer te maaien. En de wereld van Deus Ex nog meer te ontdekken.

War-Ultima
De soundtrack is trouwens ook extreem goed van Deus Ex (ja wat wil je ook, het is van de muziek composer van unreal en unreal tournament).

War-Ultima schreef:

hey rpger

is de ps2 versie net zo goed als de pc versie?

of moet ik toch de pc versie spelen?

Heb 'm op beide uitgespeeld en vind de PS2 versie toch best een goede port, de upgrade/biomod en inventory menu'tjes zijn wat gebruikersvriendelijker gemaakt en de controls redelijk chill aangepast. Maar fps controls blijven toch fijner met keyboard en muis, hoewel de PS2 versie dat leuk heeft opgelost, door steeds ietsje meer auto-aim hulp te geven met elke shooting level die omhoog gaat. Load tijden zijn wel behoorlijk lang op de PS2 en grafisch is 'ie wat hakkeliger, vooral in de ingame cutscenes.

Dus, op zich goede port, maar zou toch voor de PC versie gaan dan, ook vanwege de mp en mods.

Michiel van den Bos?

LimeLou schreef:

Michiel van den Bos?

Dezelfde! Hij werkte nog een tijdje bij Rodisc, daarna ben ik hem uit het oog verloren.

rpger schreef:

Sowieso is de soundtrack van deze game fenomenaal, het maakt me best wel trots eigenlijk een Nederlandse composer voor Deus Ex. Weet je misschien ook welke liedjes hij precies gecomponeerd heeft?

shadowmaster100
hoe lang duurt deze game eigenlijk?

alvast bedankt

shadowmaster100 schreef:
hoe lang duurt deze game eigenlijk?

alvast bedankt

Bij de eerste keer ben je makkelijk 15 uur bezig.

Thanx dat is best lang

shadowmaster100 schreef:
Thanx dat is best lang

Ja, maar de tijd vliegt voorbij

REVIEW ( soort van )

een KEI goed game.ik dacht altijd welke game is dat toch die op nummer 1 in RPGERs top 10 staat ,dat is DEUS EX, een game met briljant verhaal,sfeer,gameplay,voice acting en zelfs de graphics zijn nog steeds erg goed te doen op een HD tv.

in het begin moest ik wennen aan de gameplay,maar na 5 minuten was ik al verslaafd.de game is ook erg pittig,maar dat is juist wat deus ex zo goed maakt. pittig maar bevredigend!!!!!
ik heb niets over te klagen,de gameplay vond ik gewoon perfect.
zelfs het schieten ging goed.

de graphics zijn ondanks de jaren heen( al tien jaar) nog erg goed,vooral de level design is prachtig.
van new york tot hong kong
gameplay speelt erg lekker en de menu is zelfs voor een beginneling erg makkelijk om eraan te wennen.sommige levels vond ik een beetje langdradig,zoals dat level in hong kong vond ik dat het iets te lang duurde vergeleken met de vorige levels,maar dit is dan ook geen game die je binnen paar uurtjes uitspeeld.de game biedt je heel veel mogelijkheden en vrijheid om te onderzoeken en side missions te doen.normaal doe ik geen sidemissions maar bij deus ex vond ik ze best goed.

de gezichtsanimaties vond jelle niet zo goed meer,maar als je kijkt naar metal gear solid ndie een jaar of 2 eerder verscheen ,zag er beroerd slecht uit vergeleken met deus ex.bij deus ex zie je precies het gezicht van een persoon,dus ik zou het erg indrukwekkend vinden als ik het in 2000 zou gespeeld hebben.

vooral door de variatie in de levels en het verhaal boeide deze game mij van begin tot eind.sinds splinter cell 1 ( 2 en 3 ook eigenlijk) had ik nog nooit zo een goede stealth game gespeeld,maar dankzij deus ex heb ik weer vertrouwen in stealth games. deze game barst van de sfeer,je ziet overal wel wat en de game heeft bijna geen lege gangetjes.

ook de tempo ligt hoog,na paar levels den je dat je het wel gezien hebt,maar plotseling wordt het verhaal nog spannender en speel je gewoon weer verder.ook dankzij de verschillende levels waarin je speelt.ook niet de minste,de MUZIEK,deze game heeft prachtige sfeervolle muziek die zich aanpast aan de omgeving.bijv. in hong kong hoor je typisch chinese muziek waar je je direct thuis voelt.

deus ex is een klassieker,een must have,een koning,een game met goed verhaal die je niet vaak ziet.iedere fatsoenlijke gamer moet deze game gespeeld hebben,maar je moet het wel serieus nemen ,want anders neemt de game JOU niet serieus .

gameplay-10
story-9,6
graphics-9,7
sound-music-10

voice acting en zelfs de graphics zijn nog steeds erg goed

Serieus? Ik ben de game nu weer aan het spelen maar die voice acting kan echt niet. De hoofdpersonages zijn nog vrij redelijk maar dat gebrabbel in Hong Kong en Frankrijk is echt niet om aan te horen. Ook de graphics zijn gewoon erg lelijk. De animaties zijn houterig en de levels te leeg.

Dr. Salvador
Het is ook een game uit 2000 he!

Goede review shadowmaster. Ja, de graphics zijn niet zo heel sterk meer nee maar de gameplay vergoed alles. Weer een Deus Ex fan erbij!

Dr. Salvador
Je, begint Shadowmasters top10 steeds beter te vinden ofniet Jelle!

BoordAppel schreef:

De voiceacting vind ik nog steeds erg sterk in Deus Ex. Vooral die stemmen van de broeders Denton. Echt hele gave stemmen.

Dr. Salvador schreef:
Je, begint Shadowmasters top10 steeds beter te vinden ofniet Jelle!

haha, ja het ziet er al goed uit ja.

Half-Life 2, Deus EX, Maffia, enz. Dit is de shadowversie van Jelle zijn top10