Deus Ex (2000)

Alternatieve titel: Deus Ex: The Conspiracy

PC / Macintosh / PlayStation 2 / PlayStation 3
RPG / Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Ion Storm
Uitgegeven door Eidos

Met als codenaam JC Denton ben je een groentje in het antiterrorismeteam UNATCO. Om je in het diepe te gooien, wordt je voor je eerste echte test gestuurd naar Liberty Island in New York. Daar is een terroristische gijzeling gaande die jij moet verijdelen. Volgens hen saboteert de overheid het geneesmiddel voor Gray Death, een pestepidemie die de wereld in zijn greep heeft. Nadat zelfs je eigen broer zich tegen UNATCO keert, besluit je zelf achter antwoorden aan te gaan. Deze zoektocht brengt je over de hele wereld, van New York tot Hong Kong en Parijs, terwijl op de achtergrond een oud kwaad op de loer ligt.

avatar van threeohthree
Gisteren aan begonnen, en op het eerste oog lijkt het absoluut een verouderd spel; de graphics zijn met de standaarden van vandaag erg matig en de gameplay is nogal houterig. Echter is dat totaal niet relevant wanneer men begint met spelen; het verhaal, de sfeer, integriteit en de dynamiek van Deus Ex camoufleren deze twee gebreken met gemak en dus speelt Deus Ex eigenlijk gewoon erg lekker.

Zeer uitgebreide game voor zijn tijd, en is bovendien vandaag de dag nog goed te spelen en is op bepaalde vlakken zelfs dynamischer dan sommige recente games in het genre. Absoluut nog steeds de moeite waard dus.

Ga er straks wel even weer mee verder, eerst maar even de kerstboom optuigen.

Human Revolution kwam hier helaas niet bij in de buurt.

avatar van Alfred Mok
threeohthree schreef:

Je slaat de spijker op z'n kop! Deus Ex is inderdaad alweer 13 jaar oud maar blijft tijdloos. Een prachtig spel en nog steeds 1 van de beste spellen die ik ooit heb mogen spelen.

Nah blijft een prachtige game dit, qua sfeer misschien tijdloos maar qua gameplay zeker niet.

avatar van Alfred Mok
jellecomicgek72 schreef:

We zijn dan nu ook 13 jaar verder Jelle. Gelukkig zie ik aan je cijfer dat jij deze game ook (terecht) waardeert. Goed om te zien!

Heb deze destijds helaas nooit meegekregen, maar ik vond HR gruwelijk tof. Ben bang dat ik deze gedateerd ga vinden, maar ik ga 'm gauw toch proberen.

Heb 'm een uurtje of twee geprobeerd en ik vond hem inderdaad gedateerd. Ik geef daarom geen cijfer maar wel dik respect, want anders bestond Deus Ex 3 niet.

Pastichio Rocker
Je hebt voor deze game ook een mod die het grafisch allemaal wat opschroeft.

Pastichio Rocker schreef:
Je hebt voor deze game ook een mod die het grafisch allemaal wat opschroeft.

Vind het vooral liggen aan gameplay en de wat houthakkerige (is dat een woord?) bewegingen van AI. Misschien kwestie van wennen of zo, maar ik zie me hem helaas niet spelen. Ik had stiekem zelfs gehoopt dat The Fall een remake hiervan zou zijn. Anderzijds, dan zouden ze het waarschijnlijk een beetje blauwig maken zoals HR oranje/gelig was.

Ik vind de main theme wel echt gaaf haha http://www.youtube.com/watch?v=ZCk8ByyCsks

DEUS EX - Every time you mention it, someone will reinstall it.

Drie jaar nadat ik Deus Ex: Human Revolution gespeeld heb en er ongelooflijk van genoten heb, is het eindelijk de beurt geweest aan het origineel. Ik heb het een jaar of twee geleden wel geprobeerd, maar ik kon maar niet wennen aan het gedateerde uiterlijk (inclusief New Vision) en dan vooral de waarschijnlijk zelfs voor die tijd matige gezichtsanimaties. Waarschijnlijk is dat gewoon iets typerend voor de series, want ook Human Revolution vond ik matige gezichtsanimaties hebben ten opzichte van andere games uit dezelfde periode. Ik ben in de afgelopen periode veel minder op het uiterlijk gaan letten en vooral kritisch onder de motorkap gekeken. En als je voorbij deze minpuntjes kunt kijken en gewoon kunt genieten van wat het wel goed doet, dan sta je voor een verrassing, want Deus Ex doet zó veel dingen goed.

Naast de erg overtuigende, sfeervolle wereld en de lastige problematiek die het spel schetst, is het ook qua gameplay weer erg wennen geweest. Dat is wat mij betreft het grootste pluspunt. De gameplay is vrijwel feilloos. Het is een aardige tijd geleden dat er geen speentje in mijn mond werd gestopt terwijl ik door middel van een grote pointer naar mijn volgende doelstelling werd geleid. In plaats daarvan krijg je gewoon een groot gebied waar je kunt gaan en staan waar je wilt, en dan is het aan jou om te kijken hoe je de klus wilt klaren. In het begin is dat nogal simpel gedaan, maar daarna zijn op veel momenten bepaalde gebieden alleen toegankelijk als je bepaalde upgrades en/of augs. Heerlijk level design. En gelukkig is er meer dan genoeg te customizen waardoor er eigenlijk voor ieder wat wils is. Tel daarbij de eerder genoemde pluspunten op en je hebt een topper.

+ uitstekend level design, meerdere wegen naar Rome
+ geen moment handjes vasthouden, gewoon lekker zelf de boel verkennen
+ dystopische toekomst en problematiek worden heel overtuigend weergegeven
+ leuk dynamisch verhaal dat eigenlijk nooit verveelt
+ keuze en consequenties
+ goeie sfeer en een nog betere soundtrack

- matige gezichtsanimaties (waarschijnlijk zelfs voor 2000 begrippen)
- matige/statische voice acting (behalve Bob Page, die vond ik echt goed)
- stomme AI (begrijpelijk voor die tijd)

Ik geef nog steeds de voorkeur aan het derde deel, maar ik kan nu veel beter begrijpen waar de meeste pluspunten daar vandaan komen. Voorlopig dikke 4* (8.5), en toekomstige speelbeurten met andere keuzes en op andere manieren te werk gaan, moet gaan uitwijzen of ik het met een halfje verhoog. Waarschijnlijk DX:HR binnenkort weer eens herspelen...

Vandaag en dit weekend 1,39 euro op Steam! Hmm, een liefdeloos bereid broodje kaas in de kantine of een zeer intrigerende ervaring die je 15 tot 25 uur bezig houdt? Ik zou 't wel weten.

3bdelilah schreef:

Ik heb de collectie gekocht

JustMike schreef:

Ik heb de collectie gekocht

Zat op 't punt hetzelfde te doen, maar als ik de grote meerderheid mag geloven dan is een broodje kaas een betere deal dan Invisible War en The Fall, haha.

Waarschijnlijk op een later moment dan maar kopen als mijn backlog akelig leeg begint te raken. Maar op dit moment jeukt het niet.

3bdelilah schreef:
...een betere deal dan Invisible War en The Fall

The Fall was idd echt bagger, maar Invisible War, hoewel een lichte tegenvaller ivm het eerste deel, zeker geen slechte game. De gameplay en met name de vrijheid is iets minder, maar qua verhaal en sfeer toch best genietbaar. Zou 'm toch eens proberen...

De afgelopen week weer eens gespeeld maar ditmaal met een heel andere speelstijl en daarmee andere keuzes, en man, wat een fantastisch spel. Lijkt soms bijna een ander spel zo. Inmiddels met een halfje verhoogd en ik zit zelfs heel dichtbij 't volle pond.

Ik denk dat ik inderdaad de gok ga wagen met Invisible War, Squall Lionheart, al is het alleen om voor mezelf een beeld te schetsen van wat er volgens velen niet goed ging. Ik zie 'm hier en daar wel vaker in de aanbieding, dus ik wacht even op de eerstvolgende sale.

avatar van wolff
Wat een heerlijk spel is dit zeg, 3x doorgespeeld tot nu toe en na een paar maandjes krijg je alweer zin om het opnieuw te spelen en alles iets anders te doen. Het eindeloos verkennen in de mooie maps van het spel waar je allemaal items kunt vinden (vooral Hong Kong vind ik erg vet gemaakt). Zoveel detail in het uitstekende verhaal (naast wat je tijdens je missies krijgt te horen) kun je nog zoveel meer details vinden Datacubes, e-mails op gekraakte computers, kranten, etc. Interessante personags en dan heb je ook nog de geweldige soundtrack om de sfeer af te maken.

Na de eerste keer spelen kwam ik via walkthroughs erachter dat ik veel dingen die niet zo voor de hand liggend zijn als je het voor het eerst speelt heb gemist. Dit was gelijk de reden om het nog een keer te spelen.

Simpelweg 1 van mijn favoriete games aller tijden.

Na de tientallen uren die ik in de Dishonored spellen heb gestoken wilde ik terug naar de oudere immersive sims. Ik ben absoluut geen PC gamer, Ultima Underworld, System Shock en Thief liggen daarmee voorlopig buiten bereik, maar van Deus Ex blijkt een prima PS2 port te bestaan. Waar de meeste science fiction verhalen er qua toekomstvoorspellingen (gelukkig) nogal naast blijken te zitten, gaat dit voor het begin van Deus Ex niet op: het was al een beroemd gegeven dat de skyline van New York in het eerste level geen Twin Towers blijkt te bevatten, maar dat de stad wordt overspoeld door een nieuw virus, afkomstig uit een lab in China, en volgens geruchten al dan niet gebruikt door de machthebbers om de bevolking te verzwakken, komt nu wel heel erg dichtbij. Helaas had het verdere verhaal, waarbij aan ongeveer iedere bestaande complottheorie wordt gerefereerd, een iets te hoog Dan Brown gehalte om me echt tot het einde te blijven boeien. Dat geldt gelukkig niet voor het spelverloop, dat al een indrukwekkend precieze blauwdruk is van de gameplay in bijvoorbeeld Dishonored. De laatste 20 jaar hebben wat dat betreft meer verfijningen dan revolutionaire veranderingen gebracht, waarmee ik Deus Ex naar huidige maatstaven een nog altijd boeiende, maar wat ongepolijste RPG klassieker vond. 3*