Deus Ex (2000)

Macintosh / PC / PlayStation 2
RPG / Shooter

Ontwikkeld door Ion Storm
Uitgegeven door Eidos

Met als codenaam JC Denton ben je een groentje in het antiterrorismeteam UNATCO. Om je in het diepe te gooien, wordt je voor je eerste echte test gestuurd naar Liberty Island in New York. Daar is een terroristische gijzeling gaande die jij moet verijdelen. Volgens hen saboteert de overheid het geneesmiddel voor Gray Death, een pestepidemie die de wereld in zijn greep heeft. Nadat zelfs je eigen broer zich tegen UNATCO keert, besluit je zelf achter antwoorden aan te gaan. Deze zoektocht brengt je over de hele wereld, van New York tot Hong Kong en Parijs, terwijl op de achtergrond een oud kwaad op de loer ligt.

LimeLou schreef:
Iets wat ik ook niet echt helemaal kon waarderen was dat de game nog donkerder was als het kontgat van Terror Jaap.

avatar van LimeLou
Oja, wil je die in het slogantopic zetten, jelle? Zou een beetje egoïstisch zijn als ik dat zelf deed

Ravnoss
Nu ik de reviews weer lees bekruipt me steeds weer het gevoel dat dit een game is die zich goed zou lenen voor een remake. De technische mogelijkheden van nu zouden de ambities van toen kunnen waarmaken. Want ik zie nog altijd de potentie wel van het spel.

avatar van jellecomicgek72
Ja, ik wil ook een remake van de 1e Deus Ex zien. En dan zonder bugs.

avatar van LimeLou
Hoeft helemaal niet. Een remake of re-imagining zou compleet verkeerd uit de verf komen. Deus Ex is iets wat ik noem 'bescheiden goed'. Ik heb geen zin om een remake te zien waar developers de hele tijd egoïstisch lullen over hoe 'geweldig' hun game is. Terwijl, het origineel zo veel beter was zonder de onnodige dingetjes.

shadowmaster100
deus ex in cijfers

gameplay- 8.7

story- 8.8

graphics- 8.0

sound/music-8.3

fun-7.6

total-7.0

Ik ben er nu ook mee bezig. Zojuist de eerste missie al afgerond. Ben er op zich wel tevreden mee, de gameplay is inderdaad ijzersterk. Wel twee hele grote minpunten:
- de graphics. Het is al vaak gezegd, en ik weet ook dat het een oud spel is, maar het blijft toch echt een grote stap terug in vergelijking met games als Max Payne of Half-Life. De mods krikken het grafische niveau wel een beetje omhoog(bijvoorbeeld de new visionmod en HDTP), maar niet genoeg. Vooral de enorme houterige manier van bewegen en de erg lelijke gezichten vind ik wel storend. Die hadden ze echt wel wat gedetailleerder mogen maken voor een spel uit 2000.
- de AI, die is echt erg onvoorspelbaar en matig uitgewerkt. Het ietwat simpele savesysteem helpt daar ook niet bij.

Desondanks een erg boeiende game die mijn aandacht zeker te pakken heeft. Het speelt lekker weg.

Tharoy schreef:

Even over de graphics. (niet dat het heel belangrijk is)
Jij vergelijkt het met games uit 2002, maar toen bestond de engine niet van Max Payne, dus je kan het dan ook niet gebruiken.
Binnen 2 jaar veranderen heel veel dingen hoor tegenwoordig.
En Half-LIfe 2 is een game uit 2004, dus dat klopt ook niet.
Of bedoel je Half-Life 1? want die was behoorlijk lelijk.
Zo niet lelijker dan Deus Ex.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Meh, ik vind deze game ook bijzonder lelijk voor zijn tijd. Ook lelijker dan Half-Life deeltje één. Vooral de animaties zijn niet zo fraai, zeker niet als iemand rent, dan 'vliegen' ze een beetje over de grond.

BoordAppel schreef:

Klopt, de graphics zijn niet echt goed, maar als de sfeer goed is dan boeien de graphics mij niet zo.
En de sfeer zit behoorlijk goed.
Tijdens het spelen schrok ik ook eventjes van de graphics, maar na een minuut zat ik al goed in het spel en ging ik gewoon genieten in plaats van zeuren over de graphics.
Maar je hebt wel gelijk hoor, de graphics van de animaties zijn behoorlijk slecht.

avatar van LimeLou
tijdens het lopen ziet het er niet uit nee. Maar de gezichtsanimaties vind ik er geweldig uit zien voor toendertijd.

avatar van boertje22
BoordAppel schreef:

Hier heeft COD: black ops ook nog steeds last van en daar hoor je niemand over.

Ben gisteravond begonnen met het spelen van Deus Ex. Ik sta er versteld van wat een vrijheid je hebt met spelen. Heerlijk! niet verwacht van game die 10 jaar oud is.

Doet mijn hart deugd zoveel activiteit hier te zien

Doet mijn hart deugd zoveel activiteit hier te zien

Wordt tijd ook !

Deze game is zo sfeervol,spannend,interessant,pittig en vooral leuk om te spelen.
Deze game is gewoon krachtig.

BoordAppel schreef:

Daar ben ik het toch niet mee eens. Vooral de omgevingen en characters zijn in HL1 veel minder mooi. Ook de voiceacting is in Deus Ex bv veel sterker dan in HL1. Maar dat is weer een heel ander ding.

jellecomicgek72 schreef:

Omgevingen in Deus Ex zijn veel mooier ja, maar laten we ophouden met vergelijkingen.
Deus Ex is een beauty van binnen.

jellecomicgek72 schreef:

Maar nog steeds slecht op vele momenten.

Mr Denton in the fresh!

LimeLou schreef:

Maar nog steeds slecht op vele momenten.

Mr Denton in the fresh!

Niemand heeft hier over de omgevingen, want die zagen er redelijk goed uit.
We hebben over de gezichtsanimaties en jij zei dat die er geweldig uitzagen.
Dus wat bedoel je met slecht op vele momenten?

Je zei net nog :

@Limelou :

sjeees ...

WHO CARES HOE HET ERUIT ZIET

sjeees stel kleuters zeg...

Inderdaad, zoals ik al zei: graphics boeien mij niet zolang de sfeer maar goed in zit.
Kleuters noemen gaat wel een beetje ver. Iedereen mag zeggen wat die wil.
Boordappel noemde het ook lelijk, dus noem jij hem nu een kleuter?

zo

sjeees ...

Tja. Ik. Doordat toentertijd is geprobeerd een "fotorealistisch" beeld te scheppen heeft het de tand des tijds totaal niet doorstaan. Samen met de slechte voiceacting, werkt het geheel toch vaak op de lachspieren waar dat niet zo zou moeten zijn. Hierdoor zijn dit soort spellen een stuk minder tijdloos dan bijvoorbeeld 2D spellen op de SNES en meer fantasierijke 3D spellen als Ocarina of Time.

Ravnoss schreef:

Oke dat is voor een gedeelte waar, maar jullie hebben steeds over de technishe kant van de game, maar de gameplay is nog steeds keigoed en je ziet dat veel games Deus Ex nadoen.
Terwijl Deus Ex al 11 jaar geleden aan ons liet zien,voelen en vooral spelen.
Toch?

RomeX
Kom op gamers, speel deze briljante game!

80 stemmen is anders aardig wat voor een game uit 2000

80 stemmen is anders aardig wat voor een game uit 2000

80 stemmen vind ik schandalig voor een briljante game uit 2000.

Ravnoss
Rustig maar . Het is best een goed spel, maar laten we het alsjeblieft niet overdrijven .

Ravnoss schreef:

Ik ben rustig hoor .
Het is gewoon jammer dat zo weinig mensen deze game spelen.(op gamesmeter tenminste)

Ravnoss
Heb je ook gelijk in, al zijn er toch een paar mensen die door dit forum het spel zijn gaan spelen of opnieuw hebben geprobeerd (waaronder ikzelf). Dus op zich hebben enthousiaste reacties zoals die van jou wel al redelijk effect gehad

@ Ravnoss

Heel erg bedankt voor je begrip.
Ik kan natuurlijk niemand dwingen en Deus Ex is dan ook niet voor iedereen bedoeld.
Maar liever 80 stemmen met een gemiddelde van 3,90 dan 800 stemmen met een gemiddelde van 2,70.