Deus Ex (2000)

Macintosh / PC / PlayStation 2
RPG / Shooter

Ontwikkeld door Ion Storm
Uitgegeven door Eidos

Met als codenaam JC Denton ben je een groentje in het antiterrorismeteam UNATCO. Om je in het diepe te gooien, wordt je voor je eerste echte test gestuurd naar Liberty Island in New York. Daar is een terroristische gijzeling gaande die jij moet verijdelen. Volgens hen saboteert de overheid het geneesmiddel voor Gray Death, een pestepidemie die de wereld in zijn greep heeft. Nadat zelfs je eigen broer zich tegen UNATCO keert, besluit je zelf achter antwoorden aan te gaan. Deze zoektocht brengt je over de hele wereld, van New York tot Hong Kong en Parijs, terwijl op de achtergrond een oud kwaad op de loer ligt.

avatar van P8rb
Fantastisch spel, was ook niet voor niks Game of the Year een aantal jaar geleden, de graphics zijn dan wel niet zo goed, maar de gameplay maakt alles goed. De moeilijkheid, de spannende sfeer en de muziek in het spel zijn allemaal super! Dit spel kan ik altijd wel spelen als ik even niks te doen heb, verveeld nooit.

5* voor mijn nummer 1 spel.

avatar van Test Drive
Voor mij is het een stukje anders , aangezien ik nu wat nieuwere games speel!

Het is echt een top game , Graphics voor die tijd waren ook echt helemaal goed , je loopt gewoon door een soort van map , je kan zelf de richtingen kiezen die je wilt , je kan kiezen welke missie's je wilt halen of niet wilt halen!

De muziek van het spel , geeft een bepaalde sfeer zoals p8rb ook al zegt!

Het uitspelen gaat gewoon bijna niet , want het blijft echt gewoon zeer moeilijk , aangezien ik toen nog een stukje jonger was en toen die tijd cheats gebruikten.

Ik heb de game nu al 4x opnieuw gespeeld , uiteraard zonder cheats en het blijft nog steeds moeilijk aangezien ik wel wist wat ik moest doen.

Een echte RPG / Actie topper!
Aangezien ik nog niet kan stemmen toch een:

BoordAppel (moderator)
De graphics vallen nogal tegen (ja, ook voor die tijd), de personages zijn vrij houterig. De voice acting is niet geweldig, vooral in Hong kong is het om te huilen zo slecht. Het combat systeem komt ook wat tekort.

Er valt genoeg op Deus Ex aan te merken maar wat het goed doet, doet het ook écht goed. De RPG elementen zijn namelijk fantastich naar het FPS wereldje gebracht. Je kan echt alles op verschillende manieren oplossen. Overal langssneaken, alles aan gort knallen, alles opblazen, doe het zoals je wilt. Ook het verhaal is erg goed en boeit van A tot Z.

avatar van Phoenix
Keuzevrijheid was inderdaad het motto bij deze game. Gaaf om te zien hoe de gameplay van het spel zo'n liberale uitstraling heeft, terwijl in de verhaallijn juist een soort New World Order ontstaat.

Uniek ook destijds hoe je Unesco kon blijven volgen of er keihard tegenin gaan, hoe je met problemen om kon gaan (bot tweaken, snipen, met een shotgun rondlennen, security omleggen), hoe je met implantaten kon goochelen en de sfeervolle manier waarop de pessimistische toekomstvisie aan je werd gepresenteerd. Corruptie, ziekte, terrorisme. Het kwam allemaal levensecht over.

De afwisseling in locaties daarbij was ook erg prettig. Van zwervers in de metro van New York (snipen vlakbij het Vrijheidsbeeld? ) tot triadwars in Azie naar aliens in Area 51.

En de gebroeders Denton in leren jassen waren gewoon .

Dit heb ik toentertijd maar kort gespeeld. Alhoewel het geen rasechte 3D-shooter is vond ik het toch te veel actie voor mij. De sfeer was natuurlijk wel voortreffelijk.

Ik denk dat dit ook de laatste voltreffer was van ontwikkelaar Ion Storm met de bekende programmeur John Romero (ex-id). Hierna kwam het overgehypte Daikatana en het toch wel enigszins leuke Anachronox voordat het helemaal gedaan was met Ion storm.

BoordAppel (moderator)
Was Romero al weer niet weg bij Ion Storm toen dit spel uitkwam? Volgens mij heeft hij hier niets mee te maken, maar ik kan me vergissen.

avatar van Artifact
Nee volgens mij zat alleen Warren Spector er nog bij.

avatar van hitman
zeker een aardig spel het ziet er goed uit.

4 sterren

avatar van sinterklaas
Het verhaal en de sfeer is erg mooi maar ik zat nog maar in het tweede level omdat ik deze erg moeilijk vond. En ik moet er ook een beetje de tijd voor hebben.

BoordAppel schreef:
Kan zijn dat Romero pas later kwam. Maar Spector heeft idd dit spel ontwikkeld. Denk dus dat de tijdslijn ongeveer zo was: Deus Ex - Thief 3 (nog met Spector) - ... - Daikatana - Anachronox. Spector was er vanaf Daikatana zeker niet meer bij.

avatar van sinterklaas
Ik ga hem nog es een keer spelen als ik er de tijd voor heb. Want het is een spel waarbij je je goed moet concentreren en de tijd ervoor moet nemen. Mijn stem komt nog wel maar ik denk dat dat wel een 5 zal worden.

avatar van Foetsj_NL
Ik heb deze ook nog ergens in de kast liggen Niet veel mee gedaan overigens.

avatar van rpger
Classic, voor mij misschien wel de beste game ooit gemaakt. De verhaallijnen over de Illuminati, de opkomst van terrorisme, bijna profetisch als je het nu speelt. De sfeer in dit spel houd je volledig in de greep. Oude jeugdvriend van mij heeft er nog aan meegewerkt, maar het is Warren Spectre die alle lof verdiend. De sequel was voor mij een enorme teleurstelling.

avatar van hitman
vet spel alleen doe ik er niks meer mee.
ben meer op de films gefocust.

5 sterren

avatar van sinterklaas
Damn ik wou dat ik eens zeeen van tijd had zodat ik ongestoord en geconcentreed dit spel kon spelen.

hitman schreef:
vet spel alleen doe ik er niks meer mee.
ben meer op de films gefocust.

5 sterren

Films?

avatar van sinterklaas
Zijn geen films van uitgekomen.

sinterklaas schreef:
Zijn geen films van uitgekomen.

Waren wel plannen ooit, maarja die waren er ook van Larry, World of Warcraft en weet ik het wat. Ik moet de eerste goede game2film overgens nog zien.

Deze staat hoog in mijn lijst van beste games ooit. =) *****

rpger schreef:

Films?

ik bedoelde speel dat spel niet meer ik kijk meer naar films

avatar van Rafter Man
Wat was dit een openbaring zeg.
Het leek wel alsof de maps eindeloos waren en vooral het gedeelte in China was ontzettend mooi gemaakt. Daarnaast heeft het spel een ontzettend goede gameplay met de upgrade mogelijkheden, skills en gebruiks voorwerpen.
Ik durf te beweren dat de makers van Half-Life stiekem wel met een half oog naar deze game gekeken hebben. Alleen is er bij Half-life voor gekozen een mens in een high tech pak te hijsen, waar het bij Deus Ex ging om een soort Cyborg.
Het was voor mij ook de eerste game waarbij een combinatie van FPS en adventure echt mooi met elkaar in balans waren.
Beste stuk in de game is voor mij toch wel het ontwaken in die cel, waarna het door eerder opgedane ervaringen weer vervolgd moet worden. En ! de fijnste rocket rocket launcher ooit in een shooter.

Kleine minpuntjes waren de script fouten, waardoor het soms net leek alsof de (tegen)spelers er heel raar in kwamen.

Deel 2 heb ik overigens na een paar uur spelen overigens weggemikt. wat een aanfluiting zeg.

Rafter Man schreef:

Dan beweer ik bij deze het omgekeerde aangezien HL twee jaar voor deze game verscheen.

avatar van rpger

Laten we hopen dat Warren Specter betrokken is, Deel 2 was om te huilen zonder hem.

avatar van Rafter Man
BoordAppel schreef:

Oops. Ik had niet op de relase datum gelet, en voor m'n gevoel was het andersom.

Geweldig. Ik heb hem 4x uitgespeeld en 4x was het ook een compleet andere ervaring. Nooit zoiets in een game meegemaakt.
Deel 2 was idd belachelijk slecht, hopen dat deel 3 wel weer top wordt.

avatar van Tha)Sven
Je hebt helemaal gelijk en ik ben tot conclusie gekomen dat 4 sterren toch echt te laag is, dus ik verhoog hem maar wat.
Ontzettend boeiende game.

Goedzo Tha)Sven

avatar van sdr
sdr
De RPG elementen zijn origineel en leuk bedacht in een shooter, maar voegt toch eigenlijk jammerlijk weinig toe.

avatar van Lucaz
Is dit de voorganger van Mass Effect?

Lucaz schreef:
Is dit de voorganger van Mass Effect?

Het is de moeder van alle moderne games met enige diepgang.