Black Mirror II (2009)

Alternatieve titel: Black Mirror II: Reigning Evil

Ontwikkeld door Cranberry
Uitgegeven door dtp, Anaconda, City, Micro Application en The Adventure Company

Het point & click adventure Black Mirror 2 speelt zich af in de jaren 90, twaalf jaar na het verhaal uit het eerste deel. Als speler kruip je in de huid van de ietwat eenzame persoon Darren. Je ontmoet de aantrekkelijke Angelina tijdens een werkdag bij de plaatselijke fotowinkel te Biddeford, een klein plaatsje in Engeland. Angelina's baas en een mysterieuze persoon schijnen extra veel aandacht te hebben voor haar. Darren besluit één en ander uit te zoeken en bereikt tijdens zijn onvoorspelbare speurtocht verschillende geheimzinnige locaties. Waaronder het pittoreske Willow Creek.

avatar van Dopa
Erg leuke ervaring was het weer; het spelen van deel twee van The Black Mirror. De ontwikkelaars hebben hun best gedaan om er een afwisselend en hier en daar verrassend geheel van te maken en dat is goed gelukt.

Wel vond ik de het verschil in moeilijkheidsgraad bij de verschillende puzzels/mini-games wel erg groot. Van belachelijk eenvoudig tot haast onmogelijk vergezocht. Toch gaf het iedere keer weer een goed gevoel wanneer je weer verder kon na het oplossen van een puzzel.

De sfeer in het spel is bijzonder geslaagd. Daar zorgen de verschillende locaties opgebouwd in Engelse stijl wel voor. De graphics zijn voor een point-n-click adventure goed te noemen, de gekozen kleuren, gebouwen en objecten zijn succesvol op elkaar afgestemd. Ook de soundtrack, sound effects en het afwisselende weer zorgen absoluut voor een erg aangename spelbeleving.

Het spel haalt het echter niet bij het eerste deel. Het scheelt echter, wat mij betreft, niet heel erg veel. Ten opzichte van deel één miste ik een aantal extra non-player characters; je komt wat te weinig mensen tegen bij het doorlopen van het verhaal. Verder vond ik het verhaal wat aan de korte kant en had er wel wat meer horror in de game verwerkt mogen worden.

Wellicht dat de wat korte duur van het spel duidt op een deel drie. Eigenlijk nog veel te vroeg om daar nu al over te speculeren, maar ik kan het alleen maar hopen. Mijns inziens ontstijgt ook deel twee van The Black Mirror de meeste andere point-n-click adventures uit het horrorgenre met gemak. Niet zo goed als deel één, maar het komt een heel eind in de buurt.